Legfrissebb hírek ÚJ

Középkormányos Land Rover

Középkormányos Land Rover

Ez aztán furcsa szerkezet. Íme a legenda kezdete, a Centre Steer névre hallgató középkormányos, összkerekes Land Rover, amely a terepjáró-ikon első szériájának volt a prototípusa és legfőképpen mezőgazdasági munkák elvégzésére, amolyan szántóvető traktornak készült.

Ez aztán furcsa szerkezet. Íme a legenda kezdete, a Centre Steer névre hallgató középkormányos, összkerekes Land Rover, amely a terepjáró-ikon első szériájának volt a prototípusa és legfőképpen mezőgazdasági munkák elvégzésére, amolyan szántóvető traktornak készült.
A második világháború lezárultával rengeteg Willys Jeepet hagytak az amerikai hadsereg tagjai Angliában, egyszerűen nem volt rájuk szükség és macerásabb lett volna hazaszállítani a tengerentúlra, mint a sorsukra hagyni az autókat. Az angol földművesgazdák viszont köszönték szépen az ajándékot, s hadra fogták a járműveket. Katonai célra már nem kellettek, így a földekre vitték a gépeket, például ekevontatásra, mezőgazdasági feladatokra használták. Mondjuk ki: a harcban edzett terepes-legenda, a Jeep, egyszerű traktorként végezte a briteknél.
Érdekesség, hogy a Land Rover igazgatója, Spencer Wilks is közéjük tartozott, ő például a farmján cipekedésre, főleg szénszállításra, vagy a gyerekei fuvarozására fogta be a Willyst. A gondot az amortizáció jelentette, hiába volt remek konstrukció az amerikai terepes, előbb-utóbb tönkrementek az alkatrészek, s azok pótlása nem csak nehézkes, hanem szinte lehetetlen volt. Amikor a saját igáslova ment tönkre Wilksnek, elkezdett gondolkodni azon, hogy egy speciális járművet kellene megalkotni, amely a lelküket kilehelő Willysek helyébe léphetne.
Szólt a testvérének, a Land Rover főtervezőjének, Maurice Wilksnek, s 1947 szeptemberében megalkották a Centre Steer néven emlegetett modellt. Az első terepjáró Rovert, amely valójában egy középkormányos, 2 méter tengelytávolságú traktor volt. A Jeep alvázára épült, 1,3 literes, más források szerint 1600 köbcentiméteres, 42-50 lóerős motor hajtotta járgány kormánya pedig középre került. S, hogy miért? Praktikus okokból, azzal a céllal, hogy így simán eladható lesz a bal- és a jobbkormányos piacokra is. No és nem mellékesen, a mezőgazdaságban használt traktoroknál is így helyezték el, a földművelőknek pedig nem kellett változtatniuk a vezetési szokásaikon.
Az első széria modelljeiben a vezető lába között volt a négyfokozatú sebességváltó, a karosszéria kívülről szinte teljesen a Jeepére hajazott, de részleteiben már a ma is népszerű Defendereket idézte. Az utasülések pedig könnyen eltávolíthatóak voltak, azaz rakomány kerülhetett a helyükre.
A várva várt átütő sikert aztán az egy évvel későbbi, 1948-as Amszterdami Autószalon hozta meg, ezután a cég rengeteg megrendelést kapott az új autóra, amely elindult a nemzetközi hírnév felé. Komoly előnyt jelentett, hogy egyszerű volt a gyártása, hiszen vaskeretre húzott alumínium-lemez karosszériát kapott, márpedig rengeteg alapanyag maradt a háborús repülőgépgyártásból.
Ahogy a márka egyre népszerűbb lett nem csak Nagy-Britanniában, hanem szerte a világon, a középkormány eltűnt, már jobbos és balos modelleket kezdtek gyártani. A Land Rover ikonikus névvé vált az autógyártásban, míg az eredeti Steerből állítólag egy-két darab még mindig megtalálható néhány régi gazdaság pajtájában. Talán mondani sem kell, ezek felbecsülhetetlen értéket képviselnek.
Ami viszont roppant érdekes: egy felmérés szerint a világon fellelhető Land Roverek 75 százaléka még mindig működőképes.