Legfrissebb hírek ÚJ

Karakorum-út – autópálya a magasban

Karakorum-út – autópálya a magasban

A Pakisztánt és Kínát a hegyek között összekötő útvonal a világ egyik legszebb és legveszélyesebb létesítménye, amelyet közlekedésre építettek. Szédítő magasság és mélység riogatja az autósokat és a motorosokat, akik arra vállalkoznak, hogy megtegyék ezt a szinte földöntúli élményekkel szolgáló túrát. A helyiek azt mondják, aki egyszer végig megy rajta, annak biztosan megváltozik az élete. Erről pedig csak úgy lehet megbizonyosodni, ha kipróbáljuk.

Képgaléria megtekintése (10 db kép)

Nem véletlen, hogy a világ nyolcadik csodájának is tartják ezt az útvonalat, amely a hegyek között húzódik és egyes szakaszai 4693 méteres magasságba törtek fel. Ezzel a világ legmagasabban húzódó közútjának számít, amelyet többnyire aszfalt borít, de azért nyilván nem csúcsminőségű, így csak terepjáróval vagy nagy hasmagasságú összkerekes autóval, esetleg enduro motorral érdemes nekivágni.

Képgaléria megtekintése (10 db kép)

Az ősi Selyemút egyes szakaszait magában foglaló építmény kulcsfontosságú, hiszen Pakisztánt, Kasmírt és Kínát köti össze. A hossza 1300 kilométer – ebből 887 km Pakisztánban és 413 km helyezkedik el Kínában – Iszlámábád és Hszincsiang tartomány között húzódik. Már végigmenni rajta sem gyerekjáték, nemhogy a megépítése, amelynek során több mint 1000 munkás vesztette életét 1966-tól 1979-ig, többnyire földcsuszamlások és hegyomlások miatt.

Képgaléria megtekintése (10 db kép)

Életre szóló kaland
A történelmi tények felsorolása után még annyit jegyeznék meg, hogy a térségben dolgoztam mérnökként tizenöt esztendeig egy építőipari cégnél, így mindig is vágytam rá, hogy egyszer megtegyem ezt a nagy utat. A közelmúltban összejött a hatalmas kaland, s azóta azoknak a táborába tartozom, akik a világ csodáiként tartják számon a Karakorum-utat.

Képgaléria megtekintése (10 db kép)

Én egy terepjáróval és társammal indultam el Iszlámábád felől és négy napot szántunk a menetelésre, hogy ne legyen megterhelő. S habár a világhálón sok minden található már erről az építményről, azért nem lehet felkészülni rá teljes magabiztossággal. Hiszen nagyon sok és hosszú olyan szakasza van, amely normál hegyvidéki útnak számít, de azért akadnak elég majrés vidékek is. A Himalája átszelésénél ugyanis több mint hétezer méteres hegyek között lavíroz a szerpentin, amelynek egyik oldalán sziklafal vagy kőrengeteg, a másikon pedig szakadék található, utóbbitól vagy szalagkorlát választ el vagy az sem.

Képgaléria megtekintése (10 db kép)

Szédítő magasság és mélység
Érdemes társasággal menni, egyrészt mert bármennyire is izgalmasnak és lebilincselőnek ígérkezik a táj, azért hosszú távon napokon keresztül jó, ha lehet szólni valakihez, pláne megosztani vele az élményt. Arról már nem is beszélve, hogy vannak eléggé elhagyatott vidékek, s előfordult, hogy száz kilométeren keresztül egyetlen autót sem láttunk. Manapság már a kereskedelmi tranzitok döntő többségét általában repülőkön bonyolítják le, s kezd a kalandturizmus felé billenni a mérleg, amely a használók hányadára vonatkozik. Persze ebből sincsen sok, mert Pakisztán nem túl vonzó az utazóknak, inkább a hegymászók kaptak rá, mert így sok meghódítandó csúcsot egyszerűbb megközelíteni.

Képgaléria megtekintése (10 db kép)

Hegyomlások mindenfelé
Bizony, az alacsony kihasználtságban a veszély a döntő érv, ugyanis, közel sem biztos, ha valaki elindul, az el is jut oda, ahová szeretne menni. Most nem is a balesetre gondolok feltétlenül, hanem arra, hogy túránk során is összesen négy helyen dolgoztak a munkagépek, hogy eltakarítsák a hegyomlások nyomait. Valamint az időjárás is megálljt parancsolhat heves esőzések, s zordabb időszakok esetén hóviharok formájában. Nekünk ebből a szempontból szerencsénk volt, ugyanis viszonylag simán véghezvittük a nagy menetelésünket.

Képgaléria megtekintése (10 db kép)

Összesen két izgalmas szituáció volt szakadékos területen ki kellett kerülnünk egy szemből érkező színpompás, jellegzetes helyi díszítésű teherautót, valamint egy defektet kaptunk 4500 méteres magasságban. Ahol hétköznapi embernek mindenféle mindenféle mozgás megerőltető, még a kerékcsere is.

Képgaléria megtekintése (10 db kép)

Varázslatos vidék
A táj azonban mindenért kárpótol, mintha az időben utaznánk vissza egy ősi világba, de legalábbis néhány századdal korábban lennénk. Civilizációnak nyoma sincs, mély csend telepszik a vidékre. Néhány jurta tábor és állatcsordák emlékeztetnek az ember lakta vidékekre. A Himalája havas csúcsai garantáltan mindenki fantáziáját beindítják. S néha bizony meg kell állni, hogy lenézzünk a szakadékok aljára. Le kell küzdeni a tériszonyt is, hogy az ember megtapasztalja, a természet milyen csodákra képes.

Képgaléria megtekintése (10 db kép)

Jön a halálkanyar
A csúcs pedig egyértelműen az a halálkanyar, amely egy hatalmas sziklába van vájva, s úgy néz ki, mintha egy óriási követ egy kisebb talapzatra helyeztek volna, s ez alá építették az utat. Pazar látvány, ez mindenképpen a világ egyik csodájának számít. Ha másért nem, már csak ezért is érdemes volt elmenni.
Főként abba gondol bele az ember, milyen nehézségeket kellett leküzdeniük a kereskedő karavánoknak, amíg a repülők nem léteztek. Valóban van abban valami, amit erről az útról mondanak az emberek, tényleg varázslatos vidék ez, ahol az ember ráeszmél arra is milyen parányi, s micsoda ereje van a természetnek. Egyszer mindenkinek végig kellene menni rajta.

Forrás: Ilyés Tivadar