Legfrissebb hírek ÚJ

CMP: a háborús cipelő hős

CMP: a háborús cipelő hős

A történelem egyik legismertebb nyugati katonai gépe volt ez a mini teherautó/óriás pickup, amelyet nagy tömegben alkalmaztak a II. világháborúban. Általános jellemzői a könnyű súly, a nagy munkabírás és a remek terepjáró képességek voltak. Nem meglepő, hogy a brit hadsereg spéci gépére a szövetségesek is lecsaptak. A gyártást a Ford és a Chevrolet vitte a csúcsra.

Képgaléria megtekintése (7 db kép)

Honnan ez a mozaikszavas név? Nos, nem túl fantáziadús, de ne feledjük, a Jeep is a GP-ből született, szóval belátható, abban az időben, főleg hadászati körökben nem a marketing és a jól csengő elnevezés volt a lényeg. A CMP a Canadian Military Pattern, azaz a kanadai katonai mintájú rövidítést jelenti. Ugyanis a terveket a tengerentúlon készítették.

Képgaléria megtekintése (7 db kép)

Készülődés az új világban

A brit hadügyminisztérium ugyanis figyelve az 1930-as évek hitleri Németországának történéseit, kiadta a parancsot. A kémek szemétől távol jó messze, a nemzetközösséghez tartozó Kanadában készítsenek el egy könnyűsúlyú szállató teherautót, amely tökéletesen alkalmas arra, hogy az esetleges hadmozdulatokban be lehessen vetni. Volt idő a felkészülésre és nagy távolság leküzdésére, hiszen a világégés csak 1939-ben következett be, amikor a németek lerohanták Lengyelországot.

Képgaléria megtekintése (7 db kép)

Ekkora már elkészült a CMP, amelyet a Ford és a Chevrolet kanadai részlegével közösen alkottak meg, s az első példányok 1936-ban gördültek le a futószalagokról. Folyamatosan fejlődött a gép, hiszen a kezdeti 4x4-es hajtásképletet később 6x4-esre akarták cserélni, hogy még nagyobb terhek szállítására is képes legyen a gép, amelyet 1940-ig fejlesztettek. S mivel a szabadalom az Egyesült Királyság tulajdona volt, az autó az egész világon elterjedt. Hiszen a brit nemzetközösség hatalmas kiterjedése miatt minden fronton szükség volt a bevetésére, így Észak-Afrikában, Olaszországban, Burmában, a Fülöp-szigeteken, Északnyugat-Európában, Francia-Indokínában, a portugál gyarmatokon és Ausztráliában is. Sőt, még a szovjetek is kaptak „ajándékba” belőle, akkor még szívesen látták az imperialista nyugati dolgokat.

Képgaléria megtekintése (7 db kép)

Összkerekes mini teherautó

S, hogy miért is volt ilyen kiváló és komoly jelentőségű ez a túlméretezett pickup vagy, ha úgy tetszik, kisteherautó? Ez az adottságainak volt köszönhető. A hossza 5,18 méter, a szélessége 2,13 méter, a magassága pedig 2,95 méter a 3572 kilogramm súlyú kocsinak. Amely két-, esetleg háromszemélyes vezetőfülkéből – később a modernebb modellvariánsok esetében ezt bővítették – s mögötte egy platóból áll. Erre legtöbbször a katonai szokásoknak megfelelően ponyvát húztak. Majd páncélozott hátsó szekciót is építettek, de ez főként a háború vége felé terjedt el, amikor már „levizsgázott” élesben, bátrabban vetették be harci feladatok kiegészítésére is.

Képgaléria megtekintése (7 db kép)

A motorházban már volt variációs lehetőség attól függően, hogy a megrendelő melyik céget választotta a leszállításra. A Chevrolet ugyanis egy GM 216-os 3,5 literes soros hathengeres dízel erőforrással látta el, amely 85 lóerős teljesítményre volt képes. A Ford egy kicsit rálicitált a Chevyre, hiszen egy 239-es 3,9 literes V8-as „szívet” ültetett be a gépbe, amely ezáltal 95 lóerős teljesítményre volt képes. A végsebességben egetverően nagy különbség nem volt, hiszen 70-80 kilométer/óra a maximális tempó, amelyet el lehetett érni a két CMP módozattal. A két alapmodell után számtalan változat született meg különféle motorokkal, de hatalmas különbségeket a teljesítményben nem lehetett felfedezni.

Képgaléria megtekintése (7 db kép)

A Dinamó-hadművelet hőse

S, hogy miért volt ilyen jelentős ez a vas az autóipa és a hadászat történetében? Nos, ez volt az első kisteherautó, amely összkerékhajtással rendelkezett, gyakorlatilag mindenféle körülmények között lehet használni. A renoméjának pedig roppant jót tett, hogy ilyen vasakat vetettek be a legendás Dinamó-hadműveletben a tengerpartra szállításban. Az akció 1940. május 24-tól június 4-ig zajlott a franciaországi Dunkerque térségében, ahol a németek által körülzárt, s végső pusztulásra ítélt 330 ezer szövetséges katonát sikerült kimenteni az ellenség karmai közül. Ez főként a polágri segítség és a hajók mellett, az autó kiváló hajtásláncának és futóművének volt köszönhető. Hiszen ezekkel a CMP-kkel sárban, erdei terepen, szóval mindenféle vidéken lehetett közlekedni, ráadásul gyorsan. Emellett strapabíróak is voltak, így aztán tényleg beváltotta a hozzáfűzött reményeket. Azt pedig civil szempontok szerint is érdemes megemlíteni, hogy nagy hatása volt a későbbi pickupok és összkerkes teherautók elterjedésében.