A történelem egyik legismertebb nyugati katonai gépe volt ez a mini teherautó/óriás pickup, amelyet nagy tömegben alkalmaztak a II. világháborúban. Általános jellemzői a könnyű súly, a nagy munkabírás és a remek terepjáró képességek voltak. Nem meglepő, hogy a brit hadsereg spéci gépére a szövetségesek is lecsaptak. A gyártást a Ford és a Chevrolet vitte a csúcsra.
Honnan ez a mozaikszavas név? Nos, nem túl fantáziadús, de ne feledjük, a Jeep is a GP-ből született, szóval belátható, abban az időben, főleg hadászati körökben nem a marketing és a jól csengő elnevezés volt a lényeg. A CMP a Canadian Military Pattern, azaz a kanadai katonai mintájú rövidítést jelenti. Ugyanis a terveket a tengerentúlon készítették.
Készülődés az új világban
A brit hadügyminisztérium ugyanis figyelve az 1930-as évek hitleri Németországának történéseit, kiadta a parancsot. A kémek szemétől távol jó messze, a nemzetközösséghez tartozó Kanadában készítsenek el egy könnyűsúlyú szállató teherautót, amely tökéletesen alkalmas arra, hogy az esetleges hadmozdulatokban be lehessen vetni. Volt idő a felkészülésre és nagy távolság leküzdésére, hiszen a világégés csak 1939-ben következett be, amikor a németek lerohanták Lengyelországot.
Ekkora már elkészült a CMP, amelyet a Ford és a Chevrolet kanadai részlegével közösen alkottak meg, s az első példányok 1936-ban gördültek le a futószalagokról. Folyamatosan fejlődött a gép, hiszen a kezdeti 4x4-es hajtásképletet később 6x4-esre akarták cserélni, hogy még nagyobb terhek szállítására is képes legyen a gép, amelyet 1940-ig fejlesztettek. S mivel a szabadalom az Egyesült Királyság tulajdona volt, az autó az egész világon elterjedt. Hiszen a brit nemzetközösség hatalmas kiterjedése miatt minden fronton szükség volt a bevetésére, így Észak-Afrikában, Olaszországban, Burmában, a Fülöp-szigeteken, Északnyugat-Európában, Francia-Indokínában, a portugál gyarmatokon és Ausztráliában is. Sőt, még a szovjetek is kaptak „ajándékba” belőle, akkor még szívesen látták az imperialista nyugati dolgokat.
Összkerekes mini teherautó
S, hogy miért is volt ilyen kiváló és komoly jelentőségű ez a túlméretezett pickup vagy, ha úgy tetszik, kisteherautó? Ez az adottságainak volt köszönhető. A hossza 5,18 méter, a szélessége 2,13 méter, a magassága pedig 2,95 méter a 3572 kilogramm súlyú kocsinak. Amely két-, esetleg háromszemélyes vezetőfülkéből – később a modernebb modellvariánsok esetében ezt bővítették – s mögötte egy platóból áll. Erre legtöbbször a katonai szokásoknak megfelelően ponyvát húztak. Majd páncélozott hátsó szekciót is építettek, de ez főként a háború vége felé terjedt el, amikor már „levizsgázott” élesben, bátrabban vetették be harci feladatok kiegészítésére is.
A motorházban már volt variációs lehetőség attól függően, hogy a megrendelő melyik céget választotta a leszállításra. A Chevrolet ugyanis egy GM 216-os 3,5 literes soros hathengeres dízel erőforrással látta el, amely 85 lóerős teljesítményre volt képes. A Ford egy kicsit rálicitált a Chevyre, hiszen egy 239-es 3,9 literes V8-as „szívet” ültetett be a gépbe, amely ezáltal 95 lóerős teljesítményre volt képes. A végsebességben egetverően nagy különbség nem volt, hiszen 70-80 kilométer/óra a maximális tempó, amelyet el lehetett érni a két CMP módozattal. A két alapmodell után számtalan változat született meg különféle motorokkal, de hatalmas különbségeket a teljesítményben nem lehetett felfedezni.
A Dinamó-hadművelet hőse
S, hogy miért volt ilyen jelentős ez a vas az autóipa és a hadászat történetében? Nos, ez volt az első kisteherautó, amely összkerékhajtással rendelkezett, gyakorlatilag mindenféle körülmények között lehet használni. A renoméjának pedig roppant jót tett, hogy ilyen vasakat vetettek be a legendás Dinamó-hadműveletben a tengerpartra szállításban. Az akció 1940. május 24-tól június 4-ig zajlott a franciaországi Dunkerque térségében, ahol a németek által körülzárt, s végső pusztulásra ítélt 330 ezer szövetséges katonát sikerült kimenteni az ellenség karmai közül. Ez főként a polágri segítség és a hajók mellett, az autó kiváló hajtásláncának és futóművének volt köszönhető. Hiszen ezekkel a CMP-kkel sárban, erdei terepen, szóval mindenféle vidéken lehetett közlekedni, ráadásul gyorsan. Emellett strapabíróak is voltak, így aztán tényleg beváltotta a hozzáfűzött reményeket. Azt pedig civil szempontok szerint is érdemes megemlíteni, hogy nagy hatása volt a későbbi pickupok és összkerkes teherautók elterjedésében.