Legfrissebb hírek ÚJ

Cagiva Elefant 900 ie Lucky Explorer: harcias elefánt

Cagiva Elefant 900 ie Lucky Explorer: harcias elefánt

Megy, mint az állat! És ezt nem csak a szóvicc miatt írjuk. A Cagiva Elefant valódi legenda, sokan az egyik legszebb dakaros motornak tartják. Ja, nem mellékesen a kilencvenes években kétszer meg is nyerte a világ legnehezebb terepversenyét, amelyet akkor még Afrikában rendeztek. Mint a neve is utal rá, nehézsúlyú gép, a korának megfelelő komoly potenciállal.

A Dakar négyszeres motoros bajnoka, az olasz Edi Orioli az 1988-ban Hondával, majd az 1996-ban Yamahával aratott sikere között kétszer is, 1990-ben és 1994-ben bizonyult a leggyorsabbnak a 900-as Cagiva Elefanttal. Igazi klasszikus jármű, amelyből készült limitált, alig 1000 darabos sorozat, a Lucky Strike által támogatott dakaros csapatfestéssel.

Képgaléria megtekintése (11 db kép)
Győztes gép
Edi Orioli kétszer nyert a Cagivával klasszikus, afrikai Dakar-ralit: 1990-ben és 1994-ben

A Ducati blokkos járműből mára alig maradt megfelelő állapotú, nemhiába az egyik legkeresettebb youngtimer napjainkban. S a népszerűsége folyamatosan nő – néhány tesztkilométer megtétele után már mi is értjük, hogy miért!

Képgaléria megtekintése (11 db kép)
Nyerő külső
Magára vonzza a tekinteteket

Vannak furcsaságai, de nagyon megy

A gyűjtők kedvencévé vált a 225 kilogrammos történelem, amely 904 köbcentiméteres (Ducati 900SS), V2-es, 73 lóerős (78 Nm) hajtóművet kapott, Magneti-Marelli befecskendezéssel, Desmodromic vezérléssel.
Könnyű vele lendületbe jönni! Merthogy még magasabb sebességi fokozatban is jól húz, tényleg elefántként tör előre, a gázadásra megmutatja, hogy csak látszólag van nyeregben a rajta ülő, tulajdonképpen a technika az úr. Aszfalton, megfelelő gumikkal például pikkpakk 180-200 kilométer/órás sebességnél jár – huszonéves modelltől kifejezetten elismerésre méltó produkció.

Képgaléria megtekintése (11 db kép)
Erőforrás
A Ducati blokkja 73 pacis

A tekintélyt parancsoló méret megnyerő külsővel párosul, ugyanakkor akadnak rajta mai szemmel nézve furcsaságok, amelyeket azért nehéz megszokni. Az első futóműve például kemény, olyan, mintha partvisnyél lenne a gátló helyett. A 24 literes tank elég magasan van, így a súlypontja nem a legmegfelelőbb, a széles kormányát pedig előre és magasra helyezték, így az ugyancsak széles (spórolósan párnázott) üléssel együtt elég fura pozíciót kínál a motorosnak.

Képgaléria megtekintése (11 db kép)
Speckó darab
Alig 1000 darab készült a limitált szériás Cagiva Elefantból

Az elszántsága viszont kárpótolja az embert a kellemetlenségekért, tényleg komoly élvezeti értéke van a vezetésének.

Terepen vaddisznóvá válik

Az erőfitogtatás ráadásul komoly hanghatással is bír, ami nem elhanyagolható szempont. Ahogy az sem, hogy a sebesség stabilitással jár együtt, azaz nem részegül meg a gyorsabb tempótól. A 19 colos első kerék merevsége ehhez nagymértékben hozzájárul – elöl egyébként 100/90-es, hátul 140/80-as, 17-es gumi van rajta gyárilag.

Képgaléria megtekintése (11 db kép)
Versenyszelem
Stabil, engedelmeskedik a gazdájának

A szélvédelem hatásos, bár a füstszínű plexin nehéz átlátni, így néha muszáj felette kitekintgetni, tájékozódni, ami zavarólag hat. Persze, lehet, ez is csak megszokás kérdése…

Képgaléria megtekintése (11 db kép)
Könnyen megszokható
Hamar összebarátkozik vele az ember

Érdekes, hogy az 1570 milliméter tengelytávolságú Elefant terepen már nehézkesebben mozog. Erre magyarázat a 225 kilogrammos súlya, bizony orrnehéz, s ha az állatvilágból kell példát mondani, akkor az ormányos helyett inkább egy vaddisznóhoz lehetne hasonlítani. Túrja a földet az elejével a mély talajon, a kavicsos, murvás részeket viszont már érezhetően jobban kedveli. Bár Orioli anno nyilván „áthangoltabb” géppel nyert Dakart, azért megállapítható, hogy nem lehetett könnyű feladata.

Meghálálja a törődést

Tegyük hozzá, nekünk egy pöcröfre induló, makulátlan, szinte gyári állapotú, korát meghazudtoló Cagivához volt szerencsénk, úgyhogy szívünk sem volt igazán megizzasztani a dagonyában. Ritka az ilyen pöpec modell, ugyanakkor utánajárva, hogy mire számíthatnak a leendő, szerencsés Elefant tulajdonosok, néhány dologra érdemes odafigyelni.

Képgaléria megtekintése (11 db kép)
Kelendő
Kevés jó állapotú modell maradt fenn: akinek van szerencséje egyhez, az ne habozzon, vegye meg nyugodt szívvel

A gyári feszültségszabályozó hamar megadja magát, az indítómotor nem kap elég feszültséget, ezért ajánlott lecserélni a kábeleit. A fékcsövek öt esztendő után elöregednek, ahogy a Cagiva akkumulátorból könnyebben kifolyhat a sav, s ez megmarhatja a vázat. Figyeljünk, hogy a kormánynál megtörhetnek a vezetékek, az elektromos-csatlakozók és az esőtől benedvesedő kilométer-számláló rozsdásodhat. A normális olajfogyasztás 1 liter/100 kilométer, ha ennél magasabb értéket tapasztalunk, akkor szelepszár-szimeringet kell cserélni.

Képgaléria megtekintése (11 db kép)
Oda kell figyelni
Bár a motor összességében remek, azért akadnak vele bosszantó technikai problémák, ezeket bizony minél előbb orvosolni kell

Ám a törődést meghálálja a technika. Ahogy fentebb már szó esett róla, a 900-as egyre nagyobb kincsnek számít, a piacon kevés van belőle, úgyhogy nem hiábavaló a megfelelő szervizelés beiktatása. Ráadásul egy legenda meg is érdemli a kényeztetést.

Képgaléria megtekintése (11 db kép)
Ritka
Kevés van belőle a piacon, nagy kincsnek számít

 

Forrás: youtube