A KTM ugyan átvette az irányítást a Husqvarna felett, de azért igyekszik különálló márkaként kezelni. Persze, minden segítséget megad a „családtagnak”, így alkották meg például a 701 Endurót, amely az osztrákok 690 Enduro R platformjára épült – átemblémázták az eredeti gépet, de azért fejlesztettek is rajta. Mindenesetre, a modell imázsfilmjében arra buzdítják a vásárlókat, hogy a tengerparton, a sivatagban és a hegyvidéki terepen is nyugodt szívvel próbálják ki a motort.
Nyilván, egyszerűbb egy meglévő technikát átalakítani, mint egy vadonatújat fejleszteni, ráadásul ne feledjük, a KTM a terepmotorozásban élen jár, etalonnak számít, amit a mattighofeniek művelnek évtizedek óta, az lenyűgöző. Elég csak arra utalni, hogy az osztrák márka 2001 óta legyőzhetetlen a világ leghosszabb és legnehezebb tereprali-versenyén.
Apropó, Dakar! Az Afrikából egészen Dél-Amerikába költöztetett futamon is valamelyeset külön kezelik a „sógorok” a Husqvarnát, hiszen amellett, hogy megadnak mindenfajta műszaki támogatást, a legjobb gyári pilótákat a narancssárga márkajelzésű motorokra ültették, míg a testvércsapatként funkcionáló sárga-kékek gépein remek, ám főként fizetős pilóták foglalhatnak helyet.
Vagyis, ha az együttműködés a sivatagban eredményre vezet, akkor a hétköznapokban, a civil életben is működnie kell. S úgy tűnik, rendben is van.
25 milliméterrel nőtt a rugóút
Szóval, elővették a szakemberek a KTM 690-est és elkezdték – egészen egyedi kifejezéssel élve – „husqvarnasítani”. A jól bevált és korábban már oly sokszor agyondicsért 690 köbcentiméteres blokk ismerősként köszön vissza, a 67 lóerős és 68 Newtonméter csúcsnyomatékú technika ugyanaz, amit az anyacég is használ. Ahogy a határ túloldalán már megszokhattuk, a 701 is króm-molibdén, strapabíró, de ennek ellenére könnyű acélcsővázzal készült.
Természetesen a világ legjobbjának tartott WP futóművet is megkapta, csakhogy, amíg a KTM 250 milliméteres rugóúttal rendelkezik, addig a „testvér” elől és hátul is 275 mm-essel büszkélkedhet. Ez az első jel, hogy az átcímkézésen túl, azért munkával is töltötték a rendelkezésre álló időt a szakemberek.
A terepképességen tehát igyekeztek finomítani. Mert aszfalton is jól elboldogul a gép, de az igazi vadászterületei a betonút melletti, laza, tempós részek. A fékeket értelemszerűen az ugyancsak világelső Brembo szállítja (elöl 300, hátul 240 milliméteres a tárcsa), a gumiméret 90/90-21 és 140/80-18.
Nagyobb tank, megmaradt üléspozíció
Ami rendkívül csábítóvá teheti, hogy sikerült lecsípni a korábbi 690 R körülbelül 150 kilogrammos súlyából, a Husky 145 kg-mal mérlegelt, márpedig ez a szó legszorosabb értelmében megkönnyíti a kezelhetőségét a rázósabb szakaszokon, s vastagon hozzájárul az egészen kiváló teljesítmény/tömeg arányképlethez.
Az üzemanyagtartály 12 literesről 13 l-esre nőtt, az ülésmagasság pedig maradt 910 mm. Nem elhanyagolható szempont, hogy az 1504 milliméter tengelytávolságú 701 Enduróhoz csúszókuplung, üzemmódkapcsoló és blokkolásgátló is jár alapáron.
A váltó hatgangos, sima és pontos működésű, megfelelő segítség a tökéletes kontrollhoz a szélsőséges körülmények között is. Persze, azért fontos megjegyezni, hogy szoftendurós modellről van szó, tehát lehet vele csapatni a homokban, a földúton és a sziklás terepen is, de azért ésszel, ez nem a Dakar-gép reinkarnációja.
Viszont, jó hír, hogy amíg a 690 R-nél csak kis szögben volt elfordítható a kormány erdei triálozásnál, ezen most egy picit javítottak, viszont megmaradt a kormánycsapkodásra való hajlam a gyors, gödrökkel teletűzdelt részeken.
3 millió forint körül van az alapára
Manőverezőképessége miatt valódi kanyarfaló technikáról van szó, a menetdinamikája kifejezetten élvezetes, s ami fontos a pénztárcánkra nézve, hogy csak 10 ezer kilométerenként kell szervizbe vinni.
A 3 millió forint körül kapható 2016-os Husqvarna 701 Enduro a prémium minőségű alkatrészeivel és a KTM-nél felhalmozott tudás átültetésével kifejezetten nyerő választás lehet a terepmotorozást kedvelők körében. Az pedig, hogy új köntösbe bújtatták a 690 R-t, kit érdekel? A végeredmény a lényeg, nem az odavezető út.
HUSQVARNA 701 ENDURO (2016)
MOTOR
Hengerűrtartalom (cm3): 690
Furat x löket (mm): 102 x 84,5
Teljesítmény (LE): 67
Maximális forgatónyomaték (Nm): 68
Hengerszám: 1
Keverékképzés: Keihin EFI, üzemanyag befecskendezés
Sűrítési arány: 12,6:1
Szelepvezérlés: SOHC
ERŐÁTVITEL
Tengelyhajtás: láncos
Váltó: hatsebességes
FUTÓMŰ
Gumiabroncs elöl: 90/90-21 Continental TKC-80
Gumiabroncs hátul: 140/80-18 Continental TKC-80
Fék elöl: Brembo 2 - dugattyús, 300 mm-es tárcsával
Fék hátul: Brembo, 240 mm-es tárcsával
Rugóút elöl/hátul (mm): 275/275
MÉRETEK
Tengelytáv (mm): 1504
Ülésmagasság (mm): 910
Hasmagasság (mm): 280
Súly (kg): 145
Üzemanyagtartály (l): 13
Ára (Ft): kb. 3 000 000
Forrás: youtube, Husqvarna