Az egyre szigorodó környezetvédelmi szabályok, és előírások közepette jogosan adódik a kérdés: van-e még létlétjogosultsága a kétütemű technikának? Aki viszont kipróbálja a KTM szelepeket nélkülöző valamelyik modelljét, példának okáért a 300 EXC-t, valószínűleg azonnal rávágja: naná!
Nem véletlen, hogy az európai enduro piacon a KTM részesedése ötven százalék feletti. Az osztrák vállalat uralkodásának alappillére, hogy a rendkívül apró részletekre is kiterjedő tervezésnek köszönhetően a gyári versenyzők igényei alapján elkészült fejlesztéseket hamar át tudja ültetni az utcai gépekbe. Ráadásul a folyamatos sikerek, például a 2001 óta tartó Dakar-diadalsorozat nagyon komoly reklámértékkel és imázsnövekedéssel bír.
Azért az árulkodó, hogy a cég évente eladott több mint százezer darab motorának a fele bütykös gumikat kap. A „Ready to race”, vagyis a „Készen áll a versenyre” szlogen, bizony nem csak jól hangzó zagyvaság.
Egy kaptafára készül a testvérekkel
Szóval, 300 EXC. A sokat emlegetett mondás úgy tartja, az igazán jó kétüteműn lehet megtanulni motorozni. Az alacsony tömeg, valamint a menetirányra merőlegesen elhelyezett forgó tengely kisebb súlya miatt az irányváltásokhoz kevesebb erőt kell kifejtenie a motorosnak, ezáltal a száguldás élményfaktora hatványozottan emelkedik.
Bár a közúti homologizációjuk elég bajos, hiszen a károsanyag kibocsátásuk magas, ugyanakkor terepen még mindig menőnek számítanak. Az extrém endurósok kifejezetten szeretik a kétüteműeket, például a világ egyik leghíresebb viadalát, az Erzberg Rodeót is a könnyű kezelhetőségük miatt, a szelepnélküliek uralják.
A 293,2 köbcentiméteres, egyhengeres, vízhűtéses technikával felszerelt méregzsák külsőleg megegyezik a kisebb és a nagyobb márkatestvérekkel. Ennek minden bizonnyal a költségcsökkentés, a spórolás az oka, kicsit olyan az ember érzése, hogy különböző blokkokat szereltek bele ugyanabba a vázba.
A jelenkor terepmotor-divatját követendő, inkább a szögletes dizájn megfigyelhető, s több elem is csereszabatos, vagyis ahogy jó a 300 EXC-be, úgy tökéletesen illik a 200-ba vagy éppen a 450-be. Ennek a vásárló örülhet, hiszen az alkatrészek minden bizonnyal nem drágulnak.
Extrém környezet való neki
A számos off road versenyen bizonyító modell minden részletében érződik, hogy az akadályok leküzdésére készült. Vagyis szikla- és hegymászásra, az extrém terepen lovaglásra. A 9,5 literes üzemanyagtartály csurig töltésével is csak 102,1 kilogrammot nyomó motor az ultra fordulékony futóműjével rendkívül élvezetes manőverezést kínál, s azt sugallja a rajta ülőnek, vagy leginkább állónak, hogy a KTM a lehetetlent nem ismeri.
A kipufogórendszere szabályozható, a hatsebességes váltóját pedig kifejezetten az endurókhoz fejlesztették ki az osztrákok – az első két fokozat ennek megfelelően rövid.
A kézvédői az eddigieknél merevebbek, strapabíróbbak, átdolgozták az egyébként elég puhára sikeredett ülést és a tanksapkát is, plusz az új fejlesztésű, rugalmasabb és szilárdabb anyagok miatt a súlycsökkenés is évről-évre folyamatos.
Változtattak a bűvös háromszög, az ülés-kormány-lábtartó geometriáján, ezáltal sokkal kényelmesebb lett. A prémiumminőséget többek között a pazarul működő Brembo fék és kuplung, valamint a WP rugóstagok biztosítják.
Fürge, éppen ezért ésszel kell megülni
Azért szögezzük le, külön-külön nem lehet semmiféle extráról beszélni, úgy egyben mondható el a gépről, hogy remek konstrukció. Persze, ez annak fényében, hogy a legjobb kétüteműeket a KTM gyártja, nem meglepő…
A 355 milliméter szabad magasságú, 1482 mm tengelytávú, 960 mm ülésmagasságú 300 EXC egyébként dinamikus, kifejezetten fürge, pörgős a blokkja, a gázreakciói ugyanakkor nem túl agresszívak. Ám nem árt ésszel menni vele, főleg az amatőröknek.
Mert oké, hogy alkalmas a triálos varázslatokra, az erdőkben a fák közötti vagánykodásra, de a csúszós talajon a manőverezésnél több figyelmet kíván, mint a négyütemű társai.
Higgyék el, érdemes kipróbálni!
KTM 300 EXC
MOTOR
Hengerűrtartalom (cm3): 293,2
Furat x löket (mm): 72 x 72
Indítástámogató: Kickstarter és elektromos önindító
ERŐÁTVITEL
Váltó: hatfokozatú
Kuplung: nedves többtárcsás, DDS/Brembo hidraulika
Futómű
Gumiabroncs elöl: 80/100 - 21
Gumiabroncs hátul: 140/80 - 18
Fék elöl: 260 milliméteres tárcsa
Fék hátul: 220 milliméteres tárcsa
Kerék elöl: 1.60 x 21" Gaint
Kerék hátul: 2.15 x 18" Gaint
Rugóút elöl/hátul (mm): 300/335
MÉRETEK
Súly (kg): 102,1
Tengelytáv (mm): 1482 (plusz, mínusz 10
Ülésmagasság (mm): 960
Szabad magasság (mm): 355
MENETTELJESÍTMÉNY
Végsebesség (km/ó): kb. 140-160
Üzemanyagtartály (l): 9,5
Alapára (Ft): 2 784 000
Forrás: youtube