Legfrissebb hírek ÚJ

KTM 300 EXC: akadálypályára vele!

KTM 300 EXC: akadálypályára vele!

Az egyre szigorodó környezetvédelmi szabályok, és előírások közepette jogosan adódik a kérdés: van-e még létlétjogosultsága a kétütemű technikának? Aki viszont kipróbálja a KTM szelepeket nélkülöző valamelyik modelljét, példának okáért a 300 EXC-t, valószínűleg azonnal rávágja: naná!

Képgaléria megtekintése (11 db kép)
Trükkmester
Nincs olyan figura, amit ne lehetne a KTM 300 EXC-vel kivitelezni

Nem véletlen, hogy az európai enduro piacon a KTM részesedése ötven százalék feletti. Az osztrák vállalat uralkodásának alappillére, hogy a rendkívül apró részletekre is kiterjedő tervezésnek köszönhetően a gyári versenyzők igényei alapján elkészült fejlesztéseket hamar át tudja ültetni az utcai gépekbe. Ráadásul a folyamatos sikerek, például a 2001 óta tartó Dakar-diadalsorozat nagyon komoly reklámértékkel és imázsnövekedéssel bír.

Képgaléria megtekintése (11 db kép)
Menő osztrák márka
Az európai enduro piacon a KTM az uralkodó

Azért az árulkodó, hogy a cég évente eladott több mint százezer darab motorának a fele bütykös gumikat kap. A „Ready to race”, vagyis a „Készen áll a versenyre” szlogen, bizony nem csak jól hangzó zagyvaság.

Egy kaptafára készül a testvérekkel

Szóval, 300 EXC. A sokat emlegetett mondás úgy tartja, az igazán jó kétüteműn lehet megtanulni motorozni. Az alacsony tömeg, valamint a menetirányra merőlegesen elhelyezett forgó tengely kisebb súlya miatt az irányváltásokhoz kevesebb erőt kell kifejtenie a motorosnak, ezáltal a száguldás élményfaktora hatványozottan emelkedik.

Képgaléria megtekintése (11 db kép)
Szabadság, szerelem
Az irányváltásokhoz kevesebb erőt kell kifejtenie a motorosnak, ezért a száguldás élményfaktora magas

Bár a közúti homologizációjuk elég bajos, hiszen a károsanyag kibocsátásuk magas, ugyanakkor terepen még mindig menőnek számítanak. Az extrém endurósok kifejezetten szeretik a kétüteműeket, például a világ egyik leghíresebb viadalát, az Erzberg Rodeót is a könnyű kezelhetőségük miatt, a szelepnélküliek uralják.

Képgaléria megtekintése (11 db kép)
A bányában
A világhírű Erzberg Rodeón is a kis gép a nyerő

A 293,2 köbcentiméteres, egyhengeres, vízhűtéses technikával felszerelt méregzsák külsőleg megegyezik a kisebb és a nagyobb márkatestvérekkel. Ennek minden bizonnyal a költségcsökkentés, a spórolás az oka, kicsit olyan az ember érzése, hogy különböző blokkokat szereltek bele ugyanabba a vázba.

Képgaléria megtekintése (11 db kép)
Költségkímélő megoldás
Ugyanúgy néz ki, mint a márkán belüli testvérmodelljei

A jelenkor terepmotor-divatját követendő, inkább a szögletes dizájn megfigyelhető, s több elem is csereszabatos, vagyis ahogy jó a 300 EXC-be, úgy tökéletesen illik a 200-ba vagy éppen a 450-be. Ennek a vásárló örülhet, hiszen az alkatrészek minden bizonnyal nem drágulnak.

Extrém környezet való neki

A számos off road versenyen bizonyító modell minden részletében érződik, hogy az akadályok leküzdésére készült. Vagyis szikla- és hegymászásra, az extrém terepen lovaglásra. A 9,5 literes üzemanyagtartály csurig töltésével is csak 102,1 kilogrammot nyomó motor az ultra fordulékony futóműjével rendkívül élvezetes manőverezést kínál, s azt sugallja a rajta ülőnek, vagy leginkább állónak, hogy a KTM a lehetetlent nem ismeri.

Képgaléria megtekintése (11 db kép)
Tartalmas szlogen
Ready to race, azaz készen áll a versenyzésre

A kipufogórendszere szabályozható, a hatsebességes váltóját pedig kifejezetten az endurókhoz fejlesztették ki az osztrákok – az első két fokozat ennek megfelelően rövid.

Képgaléria megtekintése (11 db kép)
Strapabíró
Minden darabján érződik, endurózáshoz készült

A kézvédői az eddigieknél merevebbek, strapabíróbbak, átdolgozták az egyébként elég puhára sikeredett ülést és a tanksapkát is, plusz az új fejlesztésű, rugalmasabb és szilárdabb anyagok miatt a súlycsökkenés is évről-évre folyamatos.

Változtattak a bűvös háromszög, az ülés-kormány-lábtartó geometriáján, ezáltal sokkal kényelmesebb lett. A prémiumminőséget többek között a pazarul működő Brembo fék és kuplung, valamint a WP rugóstagok biztosítják.

Képgaléria megtekintése (11 db kép)
Felső kategória
Prémium minőségű a cucc

Fürge, éppen ezért ésszel kell megülni

Azért szögezzük le, külön-külön nem lehet semmiféle extráról beszélni, úgy egyben mondható el a gépről, hogy remek konstrukció. Persze, ez annak fényében, hogy a legjobb kétüteműeket a KTM gyártja, nem meglepő…

Képgaléria megtekintése (11 db kép)
Semmi cicoma
Úgy egyben, az egész bámulatos

A 355 milliméter szabad magasságú, 1482 mm tengelytávú, 960 mm ülésmagasságú 300 EXC egyébként dinamikus, kifejezetten fürge, pörgős a blokkja, a gázreakciói ugyanakkor nem túl agresszívak. Ám nem árt ésszel menni vele, főleg az amatőröknek.

Képgaléria megtekintése (11 db kép)
Harcias
Becsapós jószág, kellő tisztelettel és ésszel kell ráülni

Mert oké, hogy alkalmas a triálos varázslatokra, az erdőkben a fák közötti vagánykodásra, de a csúszós talajon a manőverezésnél több figyelmet kíván, mint a négyütemű társai.
Higgyék el, érdemes kipróbálni!

KTM 300 EXC
MOTOR
Hengerűrtartalom (cm3): 293,2
Furat x löket (mm): 72 x 72
Indítástámogató: Kickstarter és elektromos önindító
ERŐÁTVITEL
Váltó: hatfokozatú
Kuplung: nedves többtárcsás, DDS/Brembo hidraulika
Futómű
Gumiabroncs elöl: 80/100 - 21
Gumiabroncs hátul: 140/80 - 18
Fék elöl: 260 milliméteres tárcsa
Fék hátul: 220 milliméteres tárcsa
Kerék elöl: 1.60 x 21" Gaint
Kerék hátul: 2.15 x 18" Gaint
Rugóút elöl/hátul (mm): 300/335
MÉRETEK
Súly (kg): 102,1
Tengelytáv (mm): 1482 (plusz, mínusz 10
Ülésmagasság (mm): 960
Szabad magasság (mm): 355
MENETTELJESÍTMÉNY
Végsebesség (km/ó): kb. 140-160
Üzemanyagtartály (l): 9,5
Alapára (Ft): 2 784 000

 

Forrás: youtube