Legfrissebb hírek ÚJ

M1NSK TRX300i: mini világjáró csajoknak

M1NSK TRX300i: mini világjáró csajoknak

Nem csak az 1 litereseké a világ. Nem bizony, akár 250 köbcentiméteres túraenduróval is nekivághatunk a kontinensek felfedezésének. A nagy, elhízott gépekhez képest a M1NSK gyár TRX300i modellje filigrán, ráadásul bizonyítandó, hogy szovjet sarjról van szó, probléma nélkül lenyomta a 10 ezer kilométeres Breszt-Dusanbe-ralit.

Mifelénk kevésbé ismert Fehéroroszország büszkesége. Pedig a Minsk, vagy mostani nevén M1NSK a klasszikus, az enduro, a krossz és a verseny motorkerékpárokon kívül többek között robogókat, ATV-ket, quadokat, motoros szánokat és bicikliket (elektromost is) gyárt. S hogy nem kispályás a cég, azt bizonyítja, világszerte körülbelül 6,5 millió gépet értékesített.

Képgaléria megtekintése (10 db kép)
Minszki gyár
Itt készül a minikalandor

Becsengettek, kezdődjön a törióra. A második világégést követően a németeknek mélyen a zsebükbe kellett nyúlniuk, s jóvátétel címszó alatt fizettek a győztes Szovjetuniónak. Példának okáért így cserélt gazdát (országot) a zschopaui DKW üzem szőröstül-bőröstül, azaz teljes berendezésestül, tervrajzostul. Az M1A neve alatt kezdték el piacra dobni az RT125-ös típust, majd az Autóipari Minisztérium 494. számú rendelete alapján 1951. július 12-én a modell átkerült a Minszk Motorkerékpár Gyárhoz (MMVZ), amelyet később Motovelóra kereszteltek. Tehát, az M1A lett az alapja az egyszerű, megbízható, strapabíró klasszikus Minsknek.

Képgaléria megtekintése (10 db kép)
Mint Nyugaton...
A M1NSK TRX300i PR-képeiből az egyik

Viszonylag hamar népszerűvé vált a márka, a Szovjetunión kívül 45 országban került piacra. Híveinek tábora pedig csak gyarapodott, amikor motorversenyeken bizonyított a birodalom kétkerekű ékköve: az 1969-es Minszk-Pamír és az 1971-es Breszt-Vlagyivosztok viadal ikonikus mérföldköve a márka történelmének.
A 2007-es esztendőben az államiból magáncég lett, ekkor jelent meg az új neve: M1NSK.

Képgaléria megtekintése (10 db kép)
Hódító
Világviszonylatban is népszerűvé vált a márka

Pehelysúlyú a nagy túraendurókhoz képest

És meg is érkeztünk a jelenbe, mégpedig a bevezetőben már említett Breszt-Dusanbe-rali 10 ezer kilométeres távját gond nélkül teljesítő TRX300i-hez. A vállalat mérnökei abból indultak ki, hogy akadnak szép számmal a világon alacsony növésű motorosok (akár hölgyek), akik szívesen „lovagolnának” mindenfelé, fedeznének fel különleges tájakat, de a nagy dög túraendurókkal erre esélyük sincs. Na, és itt jött a kiváló ötlet: építeni kell egy viszonylag könnyű, alacsony ülésmagasságú, megbízható, off road-szerű technikát, mégpedig megfizethető áron.

A 2080 milliméter hosszú, 1230 mm magas, 825 mm széles, 1420 mm tengelytávú modellt kis jóindulattal sem lehet erőműnek nevezni, de a 250 köbcentiméteres blokkja masszívan adja a 26 pacit, a csúcsnyomatéka pedig 22,5 Newtonméter. Csak összehasonlításul: a Honda CRF250L-ben ennél kevesebb tagú a ménes.

Képgaléria megtekintése (10 db kép)
Nem erőgép
Mindössze 26 paci dolgozik benne, a csúcsnyomatéka 22,5 Newtonméter

A kisebb LE-számért cserébe viszont könnyű kordában tartani, s akár a 140 kilométer/órás csúcssebességet is képes produkálni. A mérlegelésnél elért 155 kilogramm kicsit soknak tűnik, bár a nagyokhoz képest pehelysúlyúnak számít, a 21 centis szabad hasmagassága pedig kifejezetten klassz. Az ülését a földtől számítva 795 milliméterre rakták, körülbelül a BMW F650GS-sel egyenértékű, ám jóval könnyebb nála, legalább 20 kilóval.

Képgaléria megtekintése (10 db kép)
Barátságos
Az ülésmagassága 795 milliméter, azaz nem csak óriásoknak való

Már a rendőrök is szívesen használják

A felszereltségre sem lehet panasz, hiszen jár hozzá LED-es fényszóró, az ülése két személy számára is kényelmet biztosít, megfelelően hatástalanítja a menetszelet a plexije, sőt alapból kapunk hozzá három utazós dobozt, amelyekbe a cuccokat lehet pakolni.

Képgaléria megtekintése (10 db kép)
Egyszerű
Szó sincs arról, hogy csúcstechnika lenne, de praktikus: a műszerezettség sem eget verő, de mindent mutat, amire szükség lehet

Bár a vállalat szerint vérbeli kalandorról van szó, azért nem árt csínján bánni az efféle kijelentésekkel, hiszen az elöl 18-as, hátul 17-es küllős felnis kerekek némi óvatosságra intik az embert. Igaz, Breszt-Dusanbe útvonalon árkon-bokron átverekedte magát, nem is egy, hanem három M1NSK.

Képgaléria megtekintése (10 db kép)
Strapabíró
Az aszfaltút mellett sem jön zavarba

Továbbá figyelemre méltó, hogy az üzemanyagtartálya egészen combos, 15 literes, a gyárilag megadott 4 l-es átlagfogyasztással 375 kilométert képes megtenni két „tankolózóna” között.
USD villák, tárcsafékek és akár rendőrségi verzió. Igen, a TRX300i a rend éber őreinek a figyelmét is felkeltették, Fehéroroszországban szívesen használják a zsaruk – természetesen nem országúti üldözésekre.

Képgaléria megtekintése (10 db kép)
Megkülönböztető
Még a rendfenntartók is bevetik a TRX300i-t

A negyedliteres, egyhengeres, folyadékhűtéses, négyütemű blokk a hírek szerint jó értelemben véve egyszerű, ráadásul nyugodt szívvel terhelhető. A hatsebességes váltóval ellátott mini világjárót hatféle színben lehet rendelni: sötét és világosabb sárgában, fehérben, pirosban, kékben és szürkében. A pink ugyan hiányzik a kínálatból, de attól még a 315 ezer rubeles (kb. 1,5 millió forintos) kalandgép kifejezetten csábító lehet a csajoknak.

 

Forrás: youtube