Legfrissebb hírek ÚJ

Elektromos vihar: Jaguar I-Pace vs Tesla Model X

Elektromos vihar: Jaguar I-Pace vs Tesla Model X

Eljött az idő, hogy egy igazi villámháborúnak legyünk szemtanúi. A környezettudatos közlekedés hívei, valamint a luxus kategóriás városi terepjárók kedvelői dörzsölhetik a tenyerüket, hiszen a kategória két nagyágyúja csap össze arénánkban. Ebben a fullkontaktos küzdelemben egyértelműen a Tesla a címvédő, de a sokáig egyeduralkodónak hitt király most kap egy valóban méltó trónkövetelőt. A magasfeszültségű összecsapás résztvevői benzingőz nélkül száguldanak a jövőbe, de az már most kiderül, melyikük a jobb.

Dizájn 1-0

Kár lenne tagadni, hogy mindkét vas nagyon szép. Minden porcikájuk tükrözi a modernitást, a sportosságot és az esztétikumot. Áramvonalas karosszériával támadnak a riválisok, amelyek, amellett, hogy kecsesek és kis légellenállással rendelkeznek, vonzzák a járókelők tekintetét is. Mély dekoltázs-effektus: nem lehet nem bámulni őket.

Nehéz úgy ítéletet hozni, hogy egyik tábor se anyázzon habzó szájjal, de néha bizony a szubjektivitás is előtérbe kerül, még egy ilyen sportszerű küzdelemben is. Hogy stílusos maradjak, két elektromos hajtású kocsi esetében, úgy fogalmaznék, hogy számomra a Jaguar látványvilága felvillanyozóbb.

Képgaléria megtekintése (14 db kép)

Még akkor is, ha a Tesla hátsó pillangóajtói látványosak. Azonban, mivel csak álló helyzetben lehet belőle X-szárnyú, így menet közben szexepiljét veszti. Az első ütésváltásból az I-Pace jön ki jobban.

Képgaléria megtekintése (14 db kép)

Kényelem 1-1

Máris hatalmas pofont kap a jól rajtoló Jaguar, hiszen „fogyatékossága”, hogy jóval kisebb testtel rendelkezik, mint ellenfele. Amíg a brit nagymacska hossza 4673, a szélessége 1889, a magassága pedig 1559 milliméter, addig a Tesla 5036 mm hosszú, 2070 mm széles és 1684 mm magas. Tehát nagyobb és ennek következtében több a hely benne, vállban, fej- és lábtérben egyaránt. Sőt, ha azt is hozzávesszük, hogy a csomagtartó terhére plusz két ülést is lehet kérni bele, akkor érzékeltetem leginkább a differenciát.

Képgaléria megtekintése (14 db kép)

Egyébként az ülések mindkét verdában nagyon kényelmesek, nem lehet rájuk panasz, ez alapján lehetetlenség lenne dönteni. Ám mivel a Model X családi kocsinak is megfelel, nem lehet kérdéses az egyenlítése. Még akkor sem, ha az nyilvánvaló, ezek a gépek alapvetően nem erre a célra készültek.

Képgaléria megtekintése (14 db kép)
 

Műszaki alap 1-2

Mielőtt elkezdődne ez a menet, érdemes megjegyezni, hogy a Teslából két verzió létezik, az alap és a felpörgetett, még sportosabb, nagyobb akksis P100D. Azonban, mivel a gyengébbik kivitel is felülmúlja a Jaguar elektromos üdvöskéjét, nem lenne fair, ha nem engednénk, hogy a Model X az izmosabb fiúval lépjen ringbe.

Képgaléria megtekintése (14 db kép)

Ha csak a teljesítményt nézzük, az I-Pace technikája a 90 kilowattórás lítium-ion akkumulátorcsomagjával 394 lóerős csúcsteljesítményt képes leadni, ellenfele pedig 100 kWó-s muníciójával 532 LE-t. Már ez is elég beszédes. Azonban a többi paraméterben is jelentős az amerikai fölény. Ugyanis a százas sprintben is sokkal gyorsabb a Tesla, amelynek mindössze 2,9 másodperc kell ahhoz, hogy 0-ról 100 kilométer/órás tempóra gyorsuljon fel. A Jaguarnál a stopperóra 4 másodpercnél áll meg.

Képgaléria megtekintése (14 db kép)

Persze nemcsak a száguldozás fontos az ilyen monstrumok esetében, hanem az is, hogy hány kilométert lehet megtenni velük egyetlen töltéssel. Az eredmény 465-359 az X-es csodamasina javára, amely újra vezet a párbajban.

Képgaléria megtekintése (14 db kép)

Vezetési élmény 2-2

Ám, hogy ne csak a matek döntsön egy igazi sportos férfias küzdelemben, nézzük, mi rejlik a számok mögött. A „gyakorlati vizsga” kezdetén örömhírként konstatálható, hogy mindkét vas rendelkezik összkerekes hajtáslánccal. Így nem lesz szükség hendikepre.

Képgaléria megtekintése (14 db kép)

Kétfelől közelíthetjük meg a témát. Ha a városi és autópályás közlekedést nézzük, akkor egyértelműen a Tesla SUV-ja lenne a nyerő, mert sokkal fürgébb, még ha nagyobb is. És úgy hasít, főleg a gyorsulást tekintve, mint egy sportkocsi.

Képgaléria megtekintése (14 db kép)

A nagyságnak azonban átka van, mert nálunk a másik, még hangsúlyosabb szempont az off road képesség. Ebben pedig a Jaguar jóval ügyesebb, a felfüggesztése és a manőverező készsége is kiválóbb. Meg sem kottyan neki a földút, persze azt nem állítom, hogy hardcore terepre tervezték.

Képgaléria megtekintése (14 db kép)

A Model X ugyan bír egy extra képességgel, mégpedig a sztrádás önvezető funkcióval, azonban az elmúlt időszak balesetei alapján a rendszer közel sem tökéletes. Meg egyébként is, nehogy már a gép dirigáljon helyettem! Újra egál az eredmény.

Képgaléria megtekintése (14 db kép)

Ár/érték arány 3-2

A mindent eldöntő döntő tehát mégiscsak a matek lesz, vagyis az, hogy melyikért éri meg inkább mélyen a pénztárcába nyúlni – bár leginkább teherautónyi pénz kell a számla kifizetéséhez. Azonban még így is zongorázni lehet a különbséget a két csodamasina ára között. Hiszen amíg az I-Pace nagyjából 25 millió forintba kerül felszereltségétől függően, addig a Model X mintegy 40 millió forintnak megfelelő összeget kóstál.

Képgaléria megtekintése (14 db kép)

Az üzemben tartási költségekkel lehetne persze kompenzálni, mert a hatótávolság az mindig fontos tényező – különösen, ha hazánk meglehetősen gyér töltőhálózatára gondolunk. A Tesla saját gépei számára létesít ugyan ingyenes gyorstöltőket, ám lapzártánkig Bécsben és Csehországban találhatóak a legközelebbi ilyen objektumok, szóval ez nesze semmi, fogd meg jól.

Képgaléria megtekintése (14 db kép)

Ha viszont azt nézzük, hogy az amerikai gép mintegy 15 millióval drágább, mint a hasonló kategóriás ellenlábasa, hiába nagyobb nagyjából 100 kilométerrel a hatótávolsága. Ennyivel többet nem ér. Tehát trónfosztással győz a Jaguar I-Pace!