Legfrissebb hírek ÚJ

Terepkombik csatája: Mercedes E-osztály vs. Audi A6 vs. Volvo V90

Terepkombik csatája: Mercedes E-osztály vs. Audi A6 vs. Volvo V90

Sokan nem értik közülünk, hogy vajon miért van létjogosultsága egy terepkombinak. Ki az, aki egy luxushodállyal akar a földúton veretni, amikor erre egy fokkal alkalmasabbak a városi terepjárók? Pedig a trendek azt mutatják, bizony egyre népszerűbbek ezek a verdák, főleg a nyugati világban, ahol a jó módú nagy családosok és gazdálkodók szívesen rongyolnak ki a telekre egy ilyen vassal. Ezért most a hárman egymás elleni küzdelmünkben a szakág ászait: a Mercedes, az Audi, valamint a Volvo nagyfiúit eresztjük össze.

Dizájn 0-0-1

A betyárját, itt nem lesz kegyelem! Alighanem párbajaink eddigi legkeményebb meccskezdéséről számolhatunk be, ugyanis ha a pusztán a külsőt nézzük, már akkor is nagyon nívós mezőny jött össze. A márkákra jellemző, az utóbbi évek dizájndivatjának jegyében kikristályosodott formavilág jött létre mindhárom verda esetében.

Képgaléria megtekintése (15 db kép)

A Mercedes E-osztály képviselőjére a sportos elegancia jellemző már első pillantásra. Hiszen olyan dinamikusra sikeredett a kasztni, hogy álló helyzetben is olyannak tűnik, mintha száguldana. Lágy ívek, áramvonalasan csapódó hátsó. A frontot egy markáns, szép hűtőrács uralja, de azért vannak sallangok, a kategóriában megszokott műanyag sárvédők ugyanis annyira testigenek, hogy az már szinte fáj.

Képgaléria megtekintése (15 db kép)

Az Audi nem véletlenül lett az üzletemberek és a politikusok kedvence, mert kifinomult eleganciájával hódít. A kompromisszumkészséget egyedül a hatalmas hűtőmaszk töri meg, amelyet lehet szeretni és utálni, de az biztos, hogy évek folyamán a brand védjegyévé vált. Tulajdonképpen ragyogó az összkép, s nehéz lenne fogást találni rajta. A műanyagozást esetében jobban sikerült megoldani.

Képgaléria megtekintése (15 db kép)

Azonban egyik rivális sem veheti fel a versenyt a Volvo óriásával, hiszen kétségkívül ez a kategória legszebb autója. Csodálatosan sikerült eltalálni a formavilágot, amely áramvonalas, kecses, szép és még modern is. Az igazi finomság, hogy a visszafogottabb hűtőrácsos orr-részt a Thor kalapácsa LED-lámpa totálisan feldobja. Egyébként oldalt és hátul is nehéz lenne hibát találni, így a nyitány a svéd királyé. 

Képgaléria megtekintése (15 db kép)
Mercedes csomagtér

Kényelem 1-0-1

A méretekben nincsen ördögi különbség, hiszen mind a három óriásvas az ötméteres álomhatárt feszegeti, azonban a kialakításban már vannak alapvető eltérések. Kezdjük a legmarkánsabbal, a kombik esetén vízválasztónak számító csomagtér mérettel.

Képgaléria megtekintése (15 db kép)
Audi csomagtér

Ebben verhetetlen a Mercedes E-osztálya, amely ugyan a korábbi évjáratokhoz képest zsugorított, de még így is egyeduralkodónak számító 695-ről 640 literesre csökkentett pakktartójával – amely az ülések előredöntésével 1950-ről 1820 lityisre töpörödött – gigász a mezőnyben. Ezekhez a paraméterekhez képest ugyanis az Audi 565-1680 literjével és a Volvo 560-1526 literjével egyaránt kismiskának számít.

Képgaléria megtekintése (15 db kép)
Volvo csomagtér

Persze nemcsak a hátsón múlik a kényelem, azonban a fullextrás beltérrel, a kényelmes ülésekkel ezen a szinten már nem lehet csatát nyerni, mert nincsenek ordító különbségek, a luxusfotel ugyanis alapkövetelmény. Szorongani mindenesetre egyikben sem kell, az biztos, olyannyira, hogy családi kirándulásokra egyaránt alkalmas valamennyi. Nem lehetünk azonban engedékenyek a fenti számadatok eldöntötték a kérdést, az E-osztály vitte a csörtét.

Műszaki alap 1-1-1

A motorpalettán már jelentős a differencia a három összkerekes behemót között. Kezdjük a Mercivel, amely mindössze két dízel erőforrással, a kétliteres 198 lóerős E 220 d-vel és a hathengeres 258 LE-s E 350 d-vel próbálkozik. Be kell látni, ez bizony nem sok, ám legalább van kakaó és szépen duruzsoló hang is. Mindezt a kilencsebességes 9G Tronic automataváltóval lehet kezelni.

Képgaléria megtekintése (15 db kép)
Mercedes belső

Az Audi nem bízott semmit a véletlenre, a 4x4-es kivitel kizárólag V6-os motorokkal elérhető. Ebben pedig bőséges a kínálat. Dízelben 218, 272 és 320 lóerős verziók léteznek, míg benzinesből egy 333 LE-s. Mindegyikhez hétsebességes S-tronic dupla kuplungos automata váltó van, ám a 3 literes 320 Bi TDI-hez, 8 gangos Triptronic is.

Képgaléria megtekintése (15 db kép)
Audi belső

A Volvo a négyhengeresekre esküszik, ebből kínál két dízeles: a 190 lóerős D4-et és a 235 LE-s D5-öt, valamint két benzines: a 254 lóerős T5 és a 320 LE-s T6-os motort. Valamennyihez nyolcsebességes automataváltó van.

Képgaléria megtekintése (15 db kép)
Volvo belső

Az összkerékhajtás és a különböző terepfokozatok valamennyi vas esetében alapnak számítanak, ebben nincsen nagy differencia – ezt majd a következő menetben vizsgáljuk alaposan –, ennek következtében nem meglepetés, hogy az Audi egalizál.

Vezetési élmény 1-1-2

Ha kifejezetten a terepképességekre koncentrálunk – nálunk ugyanis ez a mérvadó természetesen –, akkor mindhárom versenyző elég jó átlagot hoz. Ez elsősorban annak köszönhető, hogy a terepkombi kategóriának manapság már két elengedhetetlen kelléke van, az összkerékhajtás, valamint a légrugók. Ez egyikből sem hiányzik, de azért az összeállításukban természetesen vannak különbségek.

Képgaléria megtekintése (15 db kép)

A Mercedes All-Terrain verziója alapból 29 milliméterrel nagyobb hasmagassággal rendelkezik, mint a szimpla E-osztály, s a háromfokozatú légrugója csúcsjáratban erre még 35 millimétert képes rátenni, így 121-156 mm-ig terjed a skála. A 4Matic rendszer pedig megkeresi az úthoz szükséges optimális futóműbeállítást és tapadást.

Képgaléria megtekintése (15 db kép)

Az Audi A6 Allroad rendszere ugyanezt tudja, s garantáltan nincs benne kivetnivaló, ami a tapadást és a kormányozhatóságot illeti, így nem marad le a stuttgarti ellenlábastól. Sőt, még jobban is pipiskedik, ugyanis a légrugója 45 milliméterrel tudja emelni a szabad hasmagasságot, amely a 185 milliméter, ha takkra ki van nyomva.

Képgaléria megtekintése (15 db kép)

Azonban a németek meg sem közelítik terepképességben a Volvót, amely sokkal jobban viselkedik földúton és valóban lehet vele enyhén off roadozni. Hiszen a Cross Country hasmagassága 60 milliméterrel nagyobb, mint a normál V90-esé. Az pedig már elképesztő ebben a géposztályban, hogy 210 milliméter a maximális érték, ezzel egyik vetélytárs sem tud konkurálni. Ráadásul nem kamu a technológia, valóban a svéd a terepkirály. Még akkor is, ha szinte illúziórombolóan nincs motorhangja.

Képgaléria megtekintése (15 db kép)

Ár/érték 1-1-3

Nem titok, ha valaki egy ilyen behemótot szeretne, annak mélyen a zsebébe kell nyúlnia. Azonban, ahogyan azt mondani szokták, a minőséget bizony meg kell fizetni. Márpedig mindhárom verda egyértelműen a luxus kategóriában versenyez, így nem is sajnálnak vaskos árcédulát „rájuk ragasztani”.

Képgaléria megtekintése (15 db kép)

Hogy a számok nyelvén beszéljünk és forintosítsuk az értékeket jöjjenek a konkrétumok! Nos, a Mercedes E-osztály All-Terrain 19 millióba kerül, ezzel a legdrágább a mezőnyben. Az Audi A6 Allroad Quattro 18 millió forintos alapárral indul, így egy hajszállal olcsóbb, de ez igazából nem tétel. A Volvo V90 Cross Country viszont simán kenterbe veri őket, hiszen „mindössze” 15,5 millió forint az összkerekes alapár.

Képgaléria megtekintése (15 db kép)

Mivel a fogyasztásokban a motor lökettérfogattól függően nincsenek szignifikáns különbségek, már ezzel is eldőlhetne a menet. Ám, ha az előzőekben felsorolt érveket és ellenérveket is felsorakoztatjuk, akkor ár/érték arányban verhetetlen a svéd óriás, amely megnyeri a háborút.