Legfrissebb hírek ÚJ

Bréking! Szalayékat kizárták!

Bréking! Szalayékat kizárták!

Műszaki problémák miatt elhagyta a „pályát” a Szalay Balázs, Bunkoczi László páros a 40. Dakar-rali negyedik napján, s a versenybírák úgy döntöttek, nem folytathatja a magyar egység a küzdelmet.

Képgaléria megtekintése (6 db kép)
Emlék
Amikor még minden szépnek tűnt: a Szalay Balázs (jobbra), Bunkoczi László páros elrajtolt január hatodikán a jubileumi, 40. Dakaron
Forrás: Opel Dakar Team

Álltak a dűnék között, és megint nem indult a kocsi. A harmadik önindító ment tönkre három nap alatt. Ezúttal azonban annyi különbség volt, hogy Szalay Balázs és Bunkoczi László az előző napi éjszakai műszak miatt utolsóként rajtolt a szakaszon, vagyis mögötte már nem jött senki. Úgyhogy amikor az egyetlen, még látótávolságon belül lévő kamion lehúzta őket egy nagy dűnéről és beindult az Opel Crossland X, döntést kellett hozniuk. Belemennek egy hosszú, hosszú dűnesorba, kockáztatva, hogy megint kint éjszakáznak a sivatagban, vagy kimennek a műútra a két csekkpont között. Utóbbi mellett döntöttek.

Képgaléria megtekintése (6 db kép)
Technikai gondok
Nem volt olyan állapotban az Opel Crossland X, hogy folytatni lehessen vele a negyedik szakaszt
Forrás: Opel Dakar Team

Az Opel Dakar Team szervizcsapata egész éjszaka szerelt, s reggel hatra sikerült menetképes állapotba hoznia a versenygépet, amellyel előző este a páros leesett egy dűnéről. Szalayék elindultak a tábor felé, hogy elrajtoljanak, de amikor már csak huszonöt kilométerre voltak, meg kellett állniuk, mert az egyik sor henger megállt. A szervizcsapat utolérte őket, és orvosolta a problémát (egy szenzor ment tönkre), úgyhogy végül a páros elérte a tábort. Mivel a rajt időpontját kitolták, még simán limitidőn belül voltak, úgyhogy néhány társukkal együtt a mezőny után eredtek.

Képgaléria megtekintése (6 db kép)
Szervizcsapat
Már az is csoda volt, hogy a negyedik szelektív rajtjára üzemképes állapotba került a kocsi
Forrás: Opel Dakar Team

„A szakasz eleje gyönyörű volt, a rajt után tizenhat kilométert tettünk meg a tengerparton, utána bementünk a dűnék közé, teljesítettünk egy triálos szakaszt, majd megint dűnék következtek és megint triál – mesélte a 13. Dakarján induló Szalay Balázs. – Beértünk a gigantikusan magas homokhegyek közé, és ott felforrt a víz. Mint kiderült, támadt egy lyuk a tartályon, az nyitva maradt és azon az összes víz távozott, így a túlélő, tartalék vizünket kellett beleöntenünk a tartályba.”

Képgaléria megtekintése (6 db kép)
Nehéz órák a sivatagban
Ahogy múlt az idő, úgy sokasodtak a gondok
Forrás: Opel Dakar Team

A páros visszament a CP2-re, ott az egyik sportbírónak támadt az az ötlete, hogy szedjék ki a lámpatartó csavart és tömjék be azzal a lyukat. Ezzel a probléma megoldódott, és újra nekifutottak a legnagyobb dűnéknek. Azoknak, amelyeken a mezőny egy része bőszen lapátolt, vagy vissza is fordult, ők viszont simán átjutottak rajtuk.

Képgaléria megtekintése (6 db kép)
Szenvedés
Rendkívül nehéz volt a szelektív, sokan jártak pórul
Forrás: Opel Dakar Team

Már lefelé tartottunk a legmagasabb dűnéről, amikor előttünk feltűnt egy kamion. Megálltam, és azonnal lefulladt az autó, onnantól kezdve pedig megint nem indult el. Pedig ez volt a harmadik vadonatúj önindító, amit a fiúk beletettek. És mégis… Hiába nyomtuk a gombot, semmi sem történt. A kamion segített elindulni, de közben elkezdett lemenni a nap, és el kellett döntenünk, mi legyen…” – folytatta Szalay.

Képgaléria megtekintése (6 db kép)
Esélytelenül
Senki sem tudott segíteni Szalayéknak, hiszen utolsóként rajtoltak
Forrás: Opel Dakar Team

Bunkoczi úgy véli, a legjobb döntést hozták.
Túl nagy kockázatvállalást jelentett volna, ha egy szál egyedül bemegyünk a dűnék közé a vaksötétben, főleg úgy, hogy senkire sem számíthattunk, egyszerűen azért, mert mögöttünk már nem jött senki – folytatta a gondolatmenetet Bunkoczi. – Minden tőlünk telhetőt megtettünk, mindenhonnan mindenhova mentünk, de a paripa megbokrosodott, az önindító nem akart tovább jönni velünk. Az egyetlen jó döntés az volt, hogy kijöttünk a pályáról és a tábor felé vettük az irányt.”

Ez volt egyébként az a mért szakasz, amelyen, ha valaki nem ért oda este hatig a CP3-hoz (és a magyar páros nem ért oda), kötelező volt alternatív útvonalat választania, vagyis kikerülnie a dűnesort. Nyilván erre az ő esetükben már nem került sor, úgyhogy Szalayék arra vártak, hogy a versenybírák engedik-e, hogy büntetéssel folytassák a küzdelmet. A Dakar hivatalos honlapja szerint nem: a Szalay, Bunkoczi párost a kiesettek között tüntetik fel.

2018-as Dakar-rali, 4. nap (San Juan de Marcona-San Juan de Marcona, az össztáv 444 kilométer, a szelektív szakasz hossza 330 km).
Motorosok: 1. Adrien van Beveren (francia, Yamaha) 4:08:23 óra, 2. Xavier de Soultrait (francia, Yamaha) 5:01 perc hátrány, 3. Matthias Walkner (osztrák, KTM) 7:10 p h., ..29. Gyenes Emanuel (romániai, KTM) 33:11 p h., ...79. Dési János (magyar, KTM) 2:26:21 ó h., …112. Saghmeister Gábor (szerbiai, KTM) 4:15:47 ó h.
Quadosok: 1. Szergej Karjakin (orosz, Yamaha) 4:56:34, 2. Ignacio Casale (chilei, Yamaha) 43 másodperc h., 3. Alexis Hernández (perui, Yamaha) 5:31 p h. 
Autósok: 1. Sébastien Loeb, Daniel Elena (francia, monacói, Peugeot) 3:57:53, 2. Carlos Sainz, Lucas Cruz (spanyol, Peugeot) 1:35 p h., 3. Stéphane Peterhansel, Jean-Paul Cottret (francia, Peugeot) 3:16 p h.
SXS: 1. Patrice Garrouste, Steven Griener (francia, svájci, Plaris) 5:43:45, 2. Reinaldo Varela, Gustavo Guegelmin (brazil, Can-Am) 25:33 p h., 3. Anibal Aliaga, Juan Pedro Cilloniz (perui, Polaris) 1:45:05 ó h.
Kamionosok: 1. Eduard Nyikolajev, Jevgenyij Jakovlev, Vlagyimir Ribakov (orosz, Kamaz) 4:35:08, 2. Federico Villagra, Ricardo Adrian Torlaschi, Adrian Arturo Yacopini (argentin, Iveco) 27:57 p h., 3. Martin Kolomy, Jiri Stross, Rostislav Plny (cseh, Tatra) 38:49 p h.

Az összetett állása a 4. nap után
Motorosok: 1. Van Beveren 11:03:23, 2. Pablo Quintanilla (chilei, Husqvarna) 1:55 p h., 3. Kevin Benavides (argentin, Honda) 3:15 p h., ..29. Gyenes 1:36:50 ó h., ...96. Dési 7:47:41 ó h. (2:01 óra büntetés), ...105. Saghmeister 9:25:39 ó h.
Quadosok: 1. Casale 13:00:42, 2. Szergej Karjakin (orosz, Yamaha) 25:30 p h., 3. Hernández 35:01 p h. (2 perc büntetés)
Autósok: 1. Peterhansel, Cottret 10:36:07, 2. Loeb, Elena 6:55 p h., 3. Sainz, Cruz 13:06 p h.
SXS: 1. Garrouste, Griener 16:17:50, 2. Juan Carlos Uribe Ramos, Javier Uribe Godoy (perui, Can-Am) 1:43:53 ó h. (5:30 perc büntetés), 3. Varela, Guegelmin 1:56:22 ó h.
Kamionosok: 1. Nyikolajev, Jakovlev, Ribakov 12:22:27, 2. Villagra, Torlaschi, Yacopini 36:55 p h., 3. Szerhij Viazovics, Pavel Haranin, Andrej Zihulin (fehrorosz, MAZ) 2:22:23 ó h.

 

Forrás: Opel Dakar Team