Legfrissebb hírek ÚJ

Dakar-rali: amikor a magyarok nem értek célba

Dakar-rali: amikor a magyarok nem értek célba

A Dakar-rali 1979 óta íródó történetében sok magyar versenyző próbált szerencsét, de jócskán akadtak olyanok, akiknek nem sikerült megtapasztalniuk, milyen érzés a kilenc-tízezer kilométeres vagy még hosszabb száguldás után a célban ünnepelni. A világ leghíresebb és legnehezebb terepviadala nem mindig kegyes az indulókkal.

Képgaléria megtekintése (17 db kép)
Emlékkép
Mégpedig a 2006-os Dakarról, amikor sok magyarnak, így például a Szaller Zoltán, Laklóth Aladár, Csitári Tibor kamionos egységnek is idő előtt ért véget a küzdelem

Régebben azért nem volt a magyarok kedvenc küzdőtere a Dakar, hiszen 1992-ben találkozhattunk először honfitárs nevével a rajtlistán. Fülöp Imre és Rutterschmidt Károly egy Mitsubishi Pajeróban ülve vágott neki a Rouen-Fokváros viadalnak, de idő előtt feladta a küzdelmet a duó, mivel a Polgár László, Zimits Sándor, Katona Péter alkotta szervizegység autójának a meghibásodása miatt nem vállalták tovább „háttér” nélkül a száguldást.

Képgaléria megtekintése (17 db kép)
Régmúlt
Az 1992-es Dakar-ralin, amikor Fülöp Imre és Rutterschmidt Károly személyében először indultak magyarok, még minden más volt

A következő próbálkozó a Szalay Balázs, Frank Papp kettős volt. Az 1996-os Granada-Dakar csata hatodik napján eltört a Chevrolet kerékfelfüggesztése, s mivel nem volt tartalékalkatrész, nem tudta folytatni a futamot.

Két esztendő múlva új kocsival és új navigátorral Szalay ismét szerencsét próbált. A francia Curt LeDuc-kel és Chevrolet Blazerével azonban ismét „könnyűnek találtatott”. Egyébként hárman utaztak el az 1998-as versenyre, Frank Papp szerelt, Szalay Balázs és Curt LeDuck pedig felváltva vezetett – akkoriban ez még elfogadott megoldás volt a ralin, amely számukra két nappal tovább tartott, mint az előző, vagyis nyolcig. Hiába küzdöttek szinte pihenés nélkül, a technika ördöge kibabrált velük.

Képgaléria megtekintése (17 db kép)
Nyolc nap
Szalay Balázs (Frank Papp és a francia Curt LeDuck társaságában) 1998-ban újra nekivágott a világ legkeményebb terepversenyének, de akkor sem járt sikerrel

Miközben 2000-ben sporttörténelmet írva, a Szalay Balázs, Jakab Tamás duó első magyarként teljesítette a versenyt, amely Dakarból indult és Kairóban ért véget, 2002-ben Szalay megint hiába próbálkozott. Akkor Palik László ült mellette a Chevyben, amely ugyan jónak és strapabírónak tűnt, de az Európában elromlott sebességváltó helyére betett pót sebváltó is felmondta a szolgálatot, mégpedig a sivatagban, így egy, a szabadban eltöltött éjszaka után belátta az egység, képtelen továbbmenni.

Szalay 2003-ban a színész Laklóth Aladárral közösen dakarozott, de a Chevrolet már a verseny kezdetén, az öreg kontinensen sorozatos gondokat produkált, Afrikában pedig meg is állt az autó. Ugyancsak nem járt szerencsével a Benyó Miklós, Mauer Péter (Hyundai), a Liszi László, Rack György (Mitsubishi) és a Jakab Tamás, Fenesi József (Chevrolet) autós páros, a Vadas Tamás, Gajdos Tamás, Csombák János (DAF), a Darázsi Zsolt, Francois Coquatrix, Bernard Iriou (MAN) és a Jérome Raimbaud, Szaller Zoltán, Farkas Nándor (Mercedes) kamionos trió, valamint a motoros Szilvási Péter (Suzuki) sem.

Képgaléria megtekintése (17 db kép)
Technikai probléma
A 2003-as viadalon, amely a franciaországi Marseille-ből indult és az egyiptomi Sarm es-Sejkben ért véget, Szalay Balázs navigátora a színész Laklóth Aladár volt. A Chevrolet a fekete kontinensen egyszerűen megállt

A 2004-es Clermont-Ferrand-Dakar versengésnek is népes magyar küldöttség vágott neki, de sorra buktak el a mieink. A Palik László, Darázsi Gábor kettős például hatalmasat „esett” a Bowlerrel, a pilótának eltört a keze és meg kellett műteni. A Kis Sándor, Czeglédi Péter duó Nissanjának a motorja forrt fel, de a Benyó-Maurer (Hyundai) és a Liszi, Rack (Mitsubishi) egységnek is a technika elhasználódása jelentette a viadal végét. A kamionosoknál a Vadas Tamás, Gaál József, Slott Imre (DAF) és a Francois Coquatrix, Szaller Zoltán, Andrew Bowler (Mercedes) hármasnak sem adatott meg a táv teljesítése. Ahogy a motoros Szilvási Péter (Suzuki) és Prepatics Richárd (KTM) sem ünnepelhetett.

Képgaléria megtekintése (17 db kép)
Kiestek
A Palik László, Darázsi Gábor egység (balra) borult a 2004-es Dakaron, míg a Kis Sándor, Czeglédi Péter páros autójának a motorja felforrt

A 2005-ös Dakaron a motoros Hermann Henrik (KTM) egy korábbi közúti baleset miatt megsérült lába annyira fájt és vizesedett, hogy idő előtt kénytelen volt kiszállni a küzdelemből.

Képgaléria megtekintése (17 db kép)
Fájdalom
A 2005-ös Dakaron Hermann Henriknek fájt a korábban megsérült lába, ezért fel kellett adnia a küzdelmet

A 2006-os felvonáson a Palik, Darázsi páros Nissanjának a motorja még Spanyolországban, a málagai autópályán megállt, s mivel a cserét nem engedték a szabályok, már Afrikába sem tudtott áthajózni. A hetedik szakaszon a Kis, Czeglédi kettős Navarájába körülbelül 140 kilométer/órás sebességgel rongyolt bele oldalról a francia Paul Belmondo. Bár a szervizcsapat működőképessé tette a pickupot, de kiderült, az üzemanyagtank elmozdult, így nem mehettek tovább. Kristóf Márton és Hujber Imre is pórul járt: a Bowler hátsó felfüggesztésének törése miatt volt kénytelen idő előtt hazajönni. Motorhiba miatt nem érte el a célt a Liszi László, Tóth Dénes (Mitsubishi) duó sem. A motoros Szilveszter Zsolt (KTM) bukott és a vállát, valamint a lábát, Kátai Péter (KTM) pedig a sípcsontját törte el. Szilvási Péter (KTM) és Hermann Henrik (KTM) technikai problémák miatt búcsúzott, ahogy a quados Greff Róbert (Suzuki) és a kamionos Szaller Zoltán, Laklóth Aladár, Csitári Tibor (Mercedes) trojka.

Képgaléria megtekintése (17 db kép)
Pech
A 2006-os megméretésen a Liszi László, Tóth Dénes párosnak a turbóprobléma jelentett megoldhatatlan problémát

A 2007-es Dakaron a Kis, Czeglédi egység Nissanjában előbb a sebességváltó ment tönkre, majd a fék gyulladt ki, a Kristóf Márton, Simon Péter duó Bowlere pedig egész egyszerűen megállt szakasz közben. A motoros Hermann Henrik (KTM) bukott, s bár nem ütötte meg magát olyan nagyon, hogy ne tudta volna folytatni, de annyira életveszélyesnek találta a csatározást, hogy feladta a küzdelmet. Dési János (KTM) viszont akkorát esett, hogy nem mehetett tovább.

Képgaléria megtekintése (17 db kép)
2007
A Kis Sándor, Czeglédi Péter duó Nissanjában előbb a sebességváltó ment tönkre, majd a fék gyulladt ki

A 2008-as Dakar a terrorfenyegetés miatt el sem kezdődött, míg 2009-ben a Darázsi Zsolt, Bahor Bea, Kis Róbert (MAN) kamionos hármas motorhiba miatt adta fel a csatát, ahogy nem ért célba a szatmárnémeti motoros, Gyenes Emanuel (KTM) sem.

Képgaléria megtekintése (17 db kép)
Nem ment tovább
A Darázsi Zsolt, Bahor Bea, Kis Róbert alkotta kamionos trió motorhiba miatt adta fel 2009-ben

2011-ben Horn Albert a horvát Drazen Curic (Mitsubishi) navigátoraként indult, de becsúsztak egy árokba és annyira megsérült a kocsi, hogy véget ért a kalandjuk.

Képgaléria megtekintése (17 db kép)
Baleset
A horvát Drazen Curic (jobbra) és Horn Albert párosa: árokba borultak a 2011-es dél-amerikai Dakaron

A 2012-es eseményen a Sebestyén Sándor, Bognár József párost (Toyota) pontkihagyás miatt zárták ki. A Darázsi Zsolt, Hoffmann Péter, Vörös Ferenc (MAN) alkotta kamionos trojkának a tönkrement kuplung jelentette a verseny végét. A szabadkai motoros, Saghmeister Gábor (KTM) sem teljesítette a távot.

Képgaléria megtekintése (17 db kép)
Hibáztak
A Sebestyén Sándor (jobbra), Bognár József kettős a 2012-es futamon pontokat hagyott ki, ezért kizárták a magyarokat

Horn Albert 2013-ban ismét navigátorként állt rajthoz – ezúttal a kazah Andrej Cserednyikovval –, de a G Force Protóban ülő egységet kizárták, mert nem érte el időben a negyedik napi startot.

Képgaléria megtekintése (17 db kép)
Sokat vesztegeltek
Horn Albert (képünkön) a kazah Andrej Cserednyikov navigátoraként ült autóba 2013-ban, de kikésték a rajtidejüket a negyedik napon

A 2014-es versenyen a quaddal indult Somfai Mátyás (E-ATV) zseniálisan kezdett, kilencedik lett az első szelektíven, de a harmadik napon száz méter mély szakadékba zuhant a gépe – szerencsére, a pilóta még időben leugrott róla és nem esett baja.

Képgaléria megtekintése (17 db kép)
Meleg szituáció
Somfai Mátyás zúzódásokkal megúszta a balesetét, de a quadja 100 méter mély szakadékba zuhant a 2014-es eseményen

A 2015-ös eseményen a Szaller Zoltán, Farkas Nándor (Toyota) autós duó már a harmadik szakasznak sem tudott nekivágni technikai problémák miatt, míg a Sebestyén Sándor, Bognár József (Toyota) kettős Land Cruiserébe rossz minőségű üzemanyag került a tizedik szelektív előtt, ami tönkretette a motort. A második szakaszon Saghmeister Gábor (KTM) bukott, a sérült keze pedig nem tette lehetővé, hogy tovább motorozzon. Dési János (KTM) gépe pedig többször megállt – először a nyolcadik szelektíven, a tizediken pedig már el sem tudott indulni a pilóta.

Képgaléria megtekintése (17 db kép)
A verseny elején
A Szaller Zoltán, Farkas Nándor duó hiába küzdött emberfeletti módon, nem tudta orvosolni a Toyota műszaki problémáit 2015-ben

2016-ban Somfai Mátyás az édesapjával, Imrével tért vissza a Dakarra. Az autós duó kikéste a tizenegyedik szakaszon a rajtidejét és búcsúzott a küzdelemtől.

Képgaléria megtekintése (17 db kép)
Családi vállalkozás
Apa és fia, a Somfai Imre és Somfai Mátyás sokáig jól, valamint megbízhatóan haladtak 2016-ban, de a tizedik szakaszon csak úgy tudták átverekedni magukat, hogy kikésték a következő rajtjukat

A 2017-es viadalon az első Dakarján résztvevő Horváth Lajos (KTM) a harmadik szakaszon többször is elesett, elfogyott a vize, ezért a motoros úgy döntött, feladja a küzdelmet.

Képgaléria megtekintése (17 db kép)
Kimerült
Horváth Lajos első Dakarján vett részt 2017-ben. A harmadik szelektíven többször elesett, elfogyott a vize, ezért jelezte, feladja a harcot

A 2018-as Dakar második szelektívjén Horváth (KTM) gépe elkezdett melegedni, elszállt belőle az erő, így pedig nem tudta folytatni a viadalt.

Képgaléria megtekintése (17 db kép)
Csalódott
Horváth Lajos 2018-ban másodszor is megpróbálta, ám a KTM-je megadta magát, így a magyar motoros a második szakaszt sem tudta már teljesíteni