A nemzetközi autóipar egyik off roados vadhajtása Brazíliában, teljesen magán kezdeményezésre, manufaktúra jelleggel indult el. Mára annyira kinőtte megát a projekt, hogy a Ford lecsapott rá és kvázi leányvállalatot csinált belőle – hivatalosan együttműködő partnerek. A Troller terepjárója, nem néz ki igazi vadorzónak, pedig jócskán be lehet merészkedni vele a vadon sűrűjébe.
Egészen komoly múltra visszatekintő vállalkozásnak számít immár a Troller, amelyet még 1995-ben alapított egy helyi műkedvelő off road rajongó, Rogério Farias Horizonte városában, Brazíliában. A prototípus 1996-ban készült el a T4-esből, s előbb a dél-amerikai kontinenst hódította meg, majd terjeszkedni kezdett.
Főként az afrikai piacon tudott érvényesülni a szolid kinézetű 4x4-es terepjáró, amely megjelenésében a régi klasszikus formavilágot, valamint a mai modern dizájnt próbálta ötvözni. Aztán megvette a Ford brazíliai kirendeltsége, s most már az bábáskodik felette. Eredetileg Jeepekből és Toyotákból táplálkozott, mára azonban csak a Ford alkatrészeit használja.
Dél-amerikai kalandozásunk, során kipróbáltuk az új T4-est, amelynek nem régiben frissítették fel a műszaki alapját, s az eddigi 3 literes turbódízel motor helyére egy 3,2 literes gázolajos erőforrás került. Az új öthengeres 200 lóerős teljesítményre és 470 newtonméter csúcsnyomatékra képes. Ez egy hatsebességes manuális váltóval van összekötve, az összekeres hajtáslánc pedig kapcsolható, három fokozatban lehet változtatni a nyomaték és a tapadás erősségét. Az első és hátsó terepszög is egyaránt 51 fokos a rámpaszög pedig 31 fokos.
Már kívülről is megnyerő a Troller, hiszen egyszerűsége ellenére nagyon fiatalos és vagány a formavilága. Az utastérben minden fullextrás, leginkább az SUV-kra hasonlít a kényelem pedig ezt egyáltalán nem oda szánták. A kasztni paramétereiből adódóan – 3945 mm hosszú, 1872 mm széles és 1953 mm magas – négy személy számára tökéletes ez a verda.
Menet közben pedig az is kiderül, hogy a csillivilli látszat ellenére egyáltalán nem kényes ez a vas. Hiszen a gyári értékek valóban igaznak bizonyulnak, egy sziklás erdei szakaszról megyünk ki a tengerpartra és mint forró kés a vajon, úgy gázolunk keresztül mindenen. Az anyósülésen helyet foglalva sem pattogunk a felfüggesztése briliáns. Kiváló terepjáró, kár, hogy hozzánk nem jut el.