Legfrissebb hírek ÚJ

Alaszkai heves havas erőpróba

Alaszkai heves havas erőpróba

A hó és jég birodalmában csak kutyaszánnal lehet közlekedni, legalábbis a helyiek erre esküsznek, Amerika legészakibb államában. Nem csoda, hiszen arrafelé évszázados hagyománya van ennek a közlekedési formának. Azonban manapság az igazi terepjárók gyártói már azzal az ígérettel kecsegtetnek, hogy az általuk készített, s jól felspécizett vasakkal még ítéletidőben az isten háta mögött is hasíthatunk. Ennek jártunk utána, s élesben próbáltuk ki a Toyota Tacoma TRD Pro-t.

Képgaléria megtekintése (12 db kép)

Forrás: Toyota

A kalandtúra előtt nem árt számba venni az arzenált. A speciálisan az amerikai piacra gyártott Tacomával nem akarta a Toyota feltalálni a kanálra a mélyedést, éppolyan böszme nagy és bivalyerős tank, mint amilyenek arrafelé szaladgálnak. S mivel manapság egyre nagyobb igény van a szériagyártású off roadosított verziókra – lásd a Ford Raptort –, ezért a japánok is összedobtak egy ilyen szekeret, hadd szóljon a muzsika!

Képgaléria megtekintése (12 db kép)

Forrás: Toyota

Kutyák helyett ménes

Huskyk és malamutok mellett a lovakat sem kell félteni a hóban, elég csak megemlíteni az Omega együttes Lénáját: „A trojka szállt a friss havon…” Márpedig itt lóerőből van bőven, hiszen a Tacoma TRD Pro egy 3,5 literes V6-os motorral van szerelve, amelynek egy 278 tagú ménes áll a rendelkezésére. Még ennél is komolyabb a futómű és az off road csomag, ugyanis ezektől tekinthető tulajdonképpen igazi terepjárónak.

Képgaléria megtekintése (12 db kép)

Forrás: Toyota

Elöl tekercsrugók vannak, természetesen speciálisan emelt Fox lengéscsillapítókkal, hátul pedig laprugók tompítanak. Az összkerékhajtás kapcsolható, a hátsó differenciál elektronikusan zárható és van egy középső önzáró is. A biztonság kedvéért és a nagy hidegre való tekintettel, egy 130 amperes generátort is beszereltek, nehogy a sok elektronika csődöt mondjon, amikor a leginkább szükség lenne rá.

Képgaléria megtekintése (12 db kép)

Forrás: Toyota

A grizzly birodalmában

A haditervünk az volt, hogy vendéglátómmal, Mike Donovannel a fővárosból, Anchorage-ból úttalan utakon eljutunk a másik nagy településre, Fairbanksbe, megnézni a sarki fényt. Két napot szántunk erre a 700 kilométeres túrára, hogy ne kelljen sietni, és persze nem tudhattuk, vihar vagy műszaki hiba közbejön-e.

Képgaléria megtekintése (12 db kép)

Forrás: Toyota

Pont egy olyan időszakban mentünk, amikor frissen kezdett szakadni a hó, s a helyiek azt mondják, ez a legrosszabb az autózás szempontjából. Ugyanis a szűz porhó, amellett, hogy gyakran száll a viharban, még rendkívül rosszul is tapad, így aztán azonnal fel volt adva a lecke a lamellás Goodyear gumiknak, amelyeket gyárilag adtak hozzá. Mike hozott hóláncot is, de egyelőre nem volt szükség rá, szépen haladtunk.

Képgaléria megtekintése (12 db kép)

Forrás: Toyota

Na jó, azért nem hasítottunk eszeveszett tempóban, de nagyjából, nyolc óra alatt teljesítettük a napi 300 kilométeres etapot. Kutyaszánokat sehol sem láttunk, de rénszarvast és grizzlyt igen. Ez pedig nem csoda, hiszen a Cantwellben álltunk meg, a Denali Nemzeti Park és Rezervátumnál.

Képgaléria megtekintése (12 db kép)

Forrás: Toyota

A generátor elköszön

Este ismerkedés a helyi csehóban az arcokkal, whisky és sör, meg egy emberes steak, és már nem is érezni a hideget, amely esetünkben ‒18 Celsius-fokot jelentett. Másnap tiszta fejjel ébredünk és nekivágunk a maradék 300 kilométernek. Én vezetek, és 100 kilométer után a generátor felmondja a szolgálatot, ez azt jelenti, hogy az off road csomag nem fogja végig kibírni, lesznek húzós szakaszaink…

Képgaléria megtekintése (12 db kép)

Forrás: Toyota

Meglepetésemre nagyon szépen hasít a Tacoma TRD Pro, még a legkacifántosabb terepen is. Kíméletlenül nyomul előre, nem kér kegyelmet, elboldogul. Észre sem veszem, hogy egyre kevésbé figyelek a vezetésre, inkább a tájat lesem, mesés fenyvesek, hófödte csúcsok, tényleg pazar a panoráma.

Képgaléria megtekintése (12 db kép)

Forrás: Toyota

Kutyák a láthatáron

És akkor végre bekövetkezik, amire vártunk, felbukkannak legfőbb riválisaink, a kutyaszánok. Úgy tűnik, edzenek a nagy versenyre, a legendás Iditarodra. Meg kell hagyni, elég jól spuriznak a blökik, látszik, hogy elemükben vannak. Mivel mi nem száguldozunk, nem lehet azt mondani, hogy simán lenyomnánk őket. Már közel a cél, és akkor elszáll az összkerékhajtás ereje, nem véletlen, hiszen jeges terepre érünk.

Képgaléria megtekintése (12 db kép)

Forrás: Toyota

Azt mondják, néhány napja olvadás volt, és utána ez megfagyott, nem túlzás azt állítani, küzdünk, mint disznó a jégen. Előkerül a hólánc és nagy nehezen bevánszorgunk Fairbanksbe, miközben a kutyások már ott kvaterkáznak. Hiába, vannak olyan helyzetek, amikor a gép és az ember együttes erővel sem képes legyőzni az állatot. Mindenesetre ez így is egy állati kaland volt nekünk. A sarki fény pedig lenyűgöző.