Az úgy volt, hogy a Jeep meghódította a világot, és a hadseregből nagyon szépen meggazdagodott a Willys-Overland Motors. És hát ugye evés közben nő az étvágy. A cég vezetői rájöttek, jó biznisz a katonáéknak szállítani, de ha már bevált a technika, a polgári lakosság körében is lehetne szakítani. Így lett obsitos verda a Jeepster.
Az 1941-es debütálás után mindössze hét évnek kellett eltelnie, hogy megszülessen a civil változat. amely az úgynevezett klasszikus phaeton, azaz „futókocsi” formát kapott – ez a századfordulós veterán kabrió kiránduló autók gyűjtőneve volt. Hát ilyen úri fazonja lett a Jeepsternek, amely, hogy tovább erősítsük a vonalat, a Jeep, azaz terepjáró, és a roadster, azaz túraautó közötti öszvér volt.
Leszerelt a katona
Tehát 1948-ban jelent meg az első kiadás. Ehhez persze az kellett, hogy a II. világháborús konjunktúra fellendítse a Willys forgalmát és hatalmas bevételre tegyen szert. Beköszöntött a béke, nem kellett már annyi katonai terepjáró, pedig megnövelt a gyártókapacitás lehetővé tette a komoly forgalmat. A később ikonikussá, sőt divattermékké váló kocsi abban az időben ugyanis még nem kellett csak vidéki farmereknek és erdészeknek. A kereslet azonban még így is visszaesett. Ezért három év alatt átolgozták a konstrukciót, amely egy szelídített változata volt az eredeti típusnak.
Brooks Stevens tervezte meg a dizájnt, amellyel talán egy kissé át is esett a ló túloldalára. A Jeepster ugyanis túlságosan úri autó lett, amely akkor egyértelműen a luxus kategóriába tartozott. A kétajtós sportos kabrió modell bőr üléseivel, egyedi kormányával, lehajtható ponyvás tetejével, valamint szivargyújtójával, magasan az átlag fölött volt. Az 1765 dolláros árával a Ford Super Deluxe vetélytársának számított. A soros négyhengeres 2,2 literes motor 3 sebességes manuális váltóval volt összekötve, s 63 lóerős teljesítményt produkált. Az összkerékhajtás pedig azzal járt, hogy mind a négy kereket dobfékekkel blokkolták a biztonság érdekében.
Aztán 1949-ben frissítették a modellt 6 hengeres 2,4 literes motorral, az árából pedig 300 dollárt engedtek. Az 1950-es verzió pedig tovább nőtt köbcentiben 2,6 literre, ám a várt áttörést ez sem hozta meg. Vásároltak belőle szépen – összesen 19 132 példány készült és kelt el –, de abbahagyták a gyártását. Tulajdonképpen azért van nagy jelentősége az autóevolúció szempontjából, mert a városi terepjárók egyik előfutárának számít. A hossza 4,4, a szélessége 1,7, a magassága 1,5, a tengelytávja pedig 2,6 méter volt.
Kommandó a népszerűségért
Aztán a ’60-as években visszatért a színpadra, jött az első nosztalgia hullám. Ekkor már Jeepster Commando néven futott. És a luxus sportverdából, egy egyszerű, a pórnépnek szánt terepjáró pickupot készítettek platóval, vagy kemény fedeles raktérrel is lehetett kapni. Ez hozta meg a sikert, s ilyen formában már valóban volt sikere. A Kaiser-Jeep cég forgalmazta 1966 és 1973 között. Ekkor már egyértelműen az SUV kategóriába tartozott, s az International Harvester Scout, a Ford Bronco, valamint a Toyota Land Cruiser vetélytársának számított.
Majd az American Motor Corporation vette át a márkát, s ekkor a „kommandót” szélnek eresztették, maradt csak a Jeepster újra. Hogy sikeres volt, azt a számok igazolják, hiszen több mint 57 ezer darabot értékesítettek belőle, ezzel az AMC bestsellere lett, mígnem elérte a vég, s lecserélték egy mára szintén legendássá váló modellel, a Jeep Cherokee-val.
Az 1966-1971-ig gyártott C101-es kódnevű verzió motorpalettáján egy soros négyhengeres 2,2 literes 75 lóerős, illetve egy VÍ6-os 3,7 literes 140 lóerős változat szerepelt. Aztán fejlődött a technika, s az 1971-1973-ig kiadott C104-esbe soros hathengeresből 3,8 és 4,2 literes 100 és 150 lóerőset lehetett kapni, illetve egy V8-as 5 literest 210 paripával.
A technológiával nem is volt probléma, de jött a feltörekvő generáció, amelyet ennek az alapjaira építettek, így át kellett adnia a helyét az öreg obsitosnak. Lehet, hogy nem ez volt a világ legsikeresebb típusa. Ám szó mi, szó, nagy harcot vívott annak érdekében, hogy az addig csak katonainak hitt terepjáró a civilek körében is elterjedjen, s manapság egyáltalán beszélhessünk SUV-król.