Akadnak olyan legendás modellek, amelyek szinte már nem is léteznek. Napjainkra egész egyszerűen a korrózió győzedelmeskedett felettük. A Toyota Land Cruiser Fj55-ös sorozata gyakorlatilag ilyen, a 4x4 Magazin viszont egy összkerekes gyöngyszemre bukkant.
Még 1951-ben jelent meg a Toyota Land Cruiser BJ20, BJ30 dízeles, valamint az FJ20 és FJ30 benzines változata. Aztán a hatvanas években következett a 40-es, majd az 50-es benzines, az 55-ös sorozat, ezek viszont gyakorlatilag mára eltűntek. Ugyanis nem kaptak korrózióvédelmet, így hiába voltak műszakilag megbízhatóak, az idő megtette hatását, s szép lassan felemésztette a járműveket.
Ha napjainkban mégis ráakad valaki egy-egy használható darabra, az rendkívül szerencsésnek mondhatja magát, hiszen amellett, hogy a rozsda elpusztította ezeket a legendás terepjárókat, további problémát okoz, hogy már semmilyen alkatrészt nem lehet hozzájuk kapni. Azaz körülbelül öt-hat darabból lehet összerakni egyet. Amellett, hogy rendkívül költséges, szinte lehetetlen vállalkozás.
Szóval, mindezek fényében tényleg csodakategória, hogy egy 1977-es massachusetts-i modellt árultak az interneten. A 4200 köbcentiméteres benzinmotor hajtotta gép 135 lóerős teljesítményre képes, az extrái között CD-lejátszós rádiósmagnó, napfénytető, szervkormány és vonóhorog található.
Az 55-ös szériát 1967 és 1980 között gyártotta a Toyota. Ez volt az első valóban ötajtós Land Cruiser, amolyan családi járgány, hiszen teljesen zárt doboz került a karosszériára. Érdekessége, hogy a hátsó ajtón is elektromosan lehet lehúzni az ablakot.
Észak- és Dél-Amerikában, Ausztráliában, valamint értelemszerűen Japánban volt rendkívül népszerű a 4,675 méter hosszú, 1,735 m széles, 1,865 m magas autó, a vásárlókat a formájával és a kiváló műszaki adottságaival győzte meg. Valódi terepes szörnyetegről, elnyűhetetlen technikáról van szó, nem meglepő, hogy amikor a karosszéria a szó szoros értelmében szétrohadt, az FJ55-ös motorját, hajtásláncát a mezőgazdaságban kamatoztatták. Igazi munkagépről beszélünk, csak az a kár, hogy a korrózióvédelmet nem sikerült megoldani.
A 2,7 méteres tengelytávolságú, Disznónak vagy Vasdisznónak becézett modell egyébként az FJ40 hajtásláncát kapta meg, három- és négysebességes váltót szereltek bele. Kétféle motorral, F és 2F kódjelű, 3.9 és 4.2 literes erőforrással gyártották. Érdekesség, hogy utóbbit 1975 januárja és 1980 júliusa között az 56-os széria kapta meg és csak hazai terepre, csak Japánba szánták. És ami nagyon fontos: tényleg kőkemény terepjáró, amelytől még a sziklamászás sem áll távol:
A körülbelül 1800 kilogrammot nyomó, öt-hét személyes Land Cruiser 105 literes tankja is azt szolgálta, hogy akár hosszabb távokat is meg lehessen vele tenni egyhuzamban. (Az eladó szerint normál használat mellett 15 l-t iszik 100 km-en).
Ha el kellett hagyni az aszfaltot, szinte nem volt ellenfele. Csak az idő és a korrózió.
Forrás: youtube