Legfrissebb hírek ÚJ

Spyker: a 4x4 ősatyja

Spyker: a 4x4 ősatyja

Tudod, kinek köszönhetjük a világ első összkerékhajtású autóját? Segítünk: a holland királyi családnak. Az 1900-as évek elején ugyanis I. Vilma gazdaggá tette a Spijker testvéreket, akiknek így összejött a pénz, hogy megvalósítsák régi álmukat, egy terepjáró autót. Megszületett a Spyker 60 HP, a világ első egymotoros, valamennyi kerekét forgató kocsija.

Képgaléria megtekintése (7 db kép)

Az igazsághoz hozzá tartozik, hogy ebben az időszakban, a századfordulón a legendás német Ferdinand Porsche is dolgozott egy elektromos összkerékhajtású kocsin, valamint a brit Bramah Joseph Diplock is munkálkodott ezen több-kevesebb sikerrel. Azonban a dicsőség, vagyis az első olyan verda megalkotása, amely egy motorral mindegyik kerekét pörgetve képes hegyekre és dobokra felkapaszkodni, Jacobus és Hendrik-Jan Spijker nevéhez fűződik.

Képgaléria megtekintése (7 db kép)

Aranyhintón a csúcsig
Az autótervező holland testvérpár azonban igencsak kalandos kerülő úton jutott el, ahhoz, hogy bekerüljön a történelembe. Hiszen nagy áttörést az hozta meg számukra, hogy az uralkodó, I. Vilma, megbízta őket egy aranyozott díszhintó megalkotásával. Végül 1898-ban építették meg a legendás “Aranyhintót”, amelyet a királyi család a mai napig használ hagyományőrzés céljából a nemzeti ünnepen.

Képgaléria megtekintése (7 db kép)

Ezen szép summát kerestek, és belevághattak végre, hogy üzletszerűen űzzék az autógyártást. Az első gépük 1899-ben készült el, ám ezzel még nem rázták meg a kontinenst. A nagy dobásra 1903-ig kellett várni, ekkor lépett színre a Spyker 60 HP, amely a világ első hathengeres motorral felszerelt gépjárműve volt, s ha ez nem lenne elég összkerékhajtással működött.
Az erőforrás 8,8 literes soros hathengeres, benzines volt. A teljesítménye 60 lóerő, ez akkoriban gigászinak számított, nem véletlen, hogy versenyzésre tervezték - bár a versenypályákon később nem futott be nagy karriert. A rendszer három differenciálzárat kapott, ezek segítették az akkor még igencsak furcsának tűnő összkerékhajtást. S hogy a konstrukció szépen össze volt rakva, jól bizonyítja, hogy a gép csaknem 130 kilométer/órás sebességgel volt képes repeszteni. Valóságos ördögszekérnek számított ez azokban az időkben az emberek szemében.

Ha gyorsítasz fékezz is!
A forradalmi újdonságok sorozatának azonban még mindig nincs vége! A Spyker 60 HP ugyanis mindemellett abból a szempontból is úttörőnek, sőt kuriózumnak számított, hogy ez volt világon az első gépkocsi amelynek mind a négy kerekét lehetett fékezni. Ez abból adódott, hogy Jacobus és Jan-Hendrik mesterek úgy gondolták, amit meghajtunk, azt le is kell fékezni, ezért fejlesztették ki ezt a rendszert is.

Képgaléria megtekintése (7 db kép)

A formatervezésben nagy újítást nem dobtak be, hiszen a korabeli versenyautókhoz a kabrió jelleget társították. Így van ez a Spyker esetében is. Kétüléses a kocsi, amelye kényelmes bőrfoteleket szereltek. A kormánykerék fából készült, de minden más fémből lett megalkotva. A karosszéria borítására nagyon figyeltek a fivérek, hiszen a céljuk a pormentes kasztni megalkotása volt. Az ő megfogalmazásukban pajzs védte az alvázat és felül a motorteret is, hogy por ne tudjon rászállni az erőforrásra és kárt ne tegyen benne.

Képgaléria megtekintése (7 db kép)

Siker után bukás
A típust az 1903-as Párizsi Világkiállítás szenzációjaként mutatták be, és az emberek csillogó szemmel, meghökkenve nézték a járgányt. Európában kevésbé terjedt el, de Nagy-Britanniában, valamint Hollandiában persze szép sikereket ért el. Sőt a gyarmatbirodalmi rendszernek köszönhetően, még a mesés keletre is eljutott, a kiküldött úri osztály szívesen furikázott ezzel például Holland Kelet-Indiában – a mai Indonézia.

Képgaléria megtekintése (7 db kép)

A cég szépen fejlődött a század elején, mai szemmel is komoly teljesítménynek tűnik, hogy közel 2000 autót raktak össze – s akkor még semmi sem volt gépesítve –, s adtak el. Egyszer azonban minden jó véget ért, a gyárban 1926-ban húzták le a rolót. Mert a mindig a költséges fejlesztéseken dolgozó vállalat, csődbe ment. Modelljeik az újítás élharcosai voltak, ám a rájuk fordított pénz nem térült meg. Ráadásul a közönség sem tudta kellően értékelni, hogy megszületett az első 4x4-es autó. Így a Spijker testvérek számára nem maradt más, mint a dicsőség és a szegénység keserédes kombinációja.