Nehogy már csak az autók kiváltsága legyen az összkerékhajtás! A BMW világhírű xDrive rendszerének két „lábra” hangolt változat a márka hibridmotorjában debütál, ráadásul nem is akármelyikben. A túrakirályban, az R 1200 GS-ben. Az a néhány szerencsés, aki kipróbálta, áradozik róla.
Az első összkerekes BMW modell a 325i Allrad volt, amelyet később átneveztek 325iX-re – az 1985-ös frankfurti show-n mutatta be a bajor vállalat. Az xDrive jelölést a kétezres években kapták meg a márka 4x4-es modelljei, s úgy tűnik, a debütáláskor még elég furának tartott logót immáron a Motorrad részleg is használatba állítja.
A 2015-ös Wunderlich volt az előd
A kísérleti példány a túraendurók királykategóriájába tartozó R 1200 GS. Tegyük hozzá, az 1170 köbcentiméteres, 125 lóerős (125 Nm) víz/levegő hűtésű blokkal ellátott ikonikus gép nem először tölti be ezt a kitüntető szerepet. Volt már próbálkozás korábban is, hiszen a kiegészítőket gyártó Wunderlich a nagy GS-t felhasználva megalkotta a „Hybridet”, amely 2015-ben nagy szenzációt jelentett. A két évvel korábbi modell körülbelül 20 kilométer/órás sebességig autonóm üzemmódban is használható volt, sőt akár tolathatott is vele a kormányát markolászó motoros. Ezeken kívül, még a teljesítményét is sikerült valamelyest növelni, az akkumulátorcsomagokat az oldaldobozában elrejtő masina 156 LE-s volt.
Lehet ezt jobban is csinálni! Valószínűleg ez a gondolat fészkelődött be a bajor vállalat szakijainak az agyába, s gőzerővel munkához láttak. A fejlesztési és tesztelési folyamat eredménye pedig az „xDrive Hybrid”, amelyről már most kijelenthető, új fejezetet nyit a modell 2004 óta íródó históriás könyvében.
Az első összkerékhajtású túraenduro a világon, amely készen áll a sorozatgyártásra.
A kerékagyban kapott helyet a villanymotor
Boxermotoros hibridmodell. A BMW-nél nyilván sűrű volt az átjárás az autós és a motoros részleg között, felettébb okos emberek dugták össze a fejüket a képlet megoldásáért: miképpen lehetne négyről két kerékre átültetni a meglévő intelligens rendszert.
Az eredmény bámulatos, hiszen amellett, hogy viszonylag egyszerű, helytakarékos is és az enduro súlyát sem növeli. A villanymotort az első kerékagyba építették be, az aggregátor egy generátor funkcióját is ellátja, összegyűjti a felszabaduló energiákat, áramot termel és a segítségével még a féktárcsa is kímélhető a lassításnál.
Apropó féltárcsa! Mivel a szakik feleslegesnek ítélték, az egyiket a kukába (vagy legalábbis jó messzire dobták) – ezzel körülbelül három kilogrammot csökkent a GS üresen 218 kilós önsúlya, vele együtt a kerék rugózatlan tömege, ráadásul érezhetően javult az R 1200 manőverező képessége.
A több legyet egy csapásra tipikus esete...
170 lóra nőtt a teljesítmény
És a lényegről még szót sem ejtettünk. A BMW világjárójának egyébként is van vér a pucájában, de a villanyhajtással együtt immáron 170 tagú ménes mindent elsöprő ereje lakozik benne. A plusz pacik gombnyomásra csalogathatóak elő, az aktuális teljesítményelosztás pedig az újraértelmezett LCD kijelzőn követhető nyomon, ahogy itt állíthatóak be a különböző üzemmódok is.
Csak azért, hogy legyen viszonyítási alapunk: a 2207 milliméter hosszú, 953 mm széles, 850/870 mm ülésmagasságú, 1507 mm tengelytávú motor hagyományos változata 3,6 másodperc alatt gyorsul 100 kilométer/órás sebességre, a toptempója pedig 200 km/ó. Nos, ha ehhez hozzáveszünk még egy kis „kakaót”, nagyjából úgy érezheti majd magát, aki helyet foglal az xDrive Hybriden, mint a tűzcsíkokat maga után hagyó Nicolas Cage a Szellemlovas című 2007-es ausztrál-amerikai Marvel Comics filmben.
A bajorok egyébként semmit sem bíztak a véletlenre. A teszteket az Északi-sarkkörnél és a befagyott Barents-tengernél végezték, mindent elárul a technika strapabíróságáról, valamint megbízhatóságáról, hogy mínusz 56 Celsius-fokos dermesztő hidegben is gond nélkül működött. A gyakorló időszak alatt egyébként négy évszakos gumik feszültek a felniken.
Forrás: youtube