Legfrissebb hírek ÚJ

Transvee: GAZ-66-ra épült orosz Humvee!

Transvee: GAZ-66-ra épült orosz Humvee!

A Dnyeszteren túli orosz szimpatizánsoknak saját Humvee-juk van, de azért cseppet sem olyan, mint az eredeti, amelyet az Egyesült Államok hadserege használ. Kicsit talán gagyi is az összkerekes terepjáró, amolyan exszovjet modell, a legendás, de öregecske GAZ-66 alapjaira építve.

Képgaléria megtekintése (6 db kép)
Biztos alapokon
A hatvanas évekbeli GAZ-66 alvázára épül, de a fülkéjét is megkapta a Transvee

A Dnyeszter egy 1362 kilométer hosszú folyó Ukrajna és Moldova területén. Egy rövid szakaszon természetes határt képez a két ország között, majd keleti partjainál terül el a nemzetközileg nem elismert Dnyeszter Menti Köztársaság. Nos, itt vetik be leginkább a Transvee-t.

Képgaléria megtekintése (6 db kép)
Nem túl szemet gyönyörködtető
Egyetlen géppuskával van felszerelve a terepen is jól mozgó, ám elég gyenge dizájnnal rendelkező modell

Mivel a függetlenség 1990-es évek eleji kikiáltása (elszakadt Moldovától) óta nem tudta pótolni elavult szovjet fegyverkészletét, így a régió több saját gyártású katonai járművel igyekezett kiegészíteni járműparkját. Ezek közül sok a meglévő modelleken alapul, amelyeket aztán úgy módosítanak, hogy megfeleljenek egy teljesen új szerepkörnek.

Képgaléria megtekintése (6 db kép)
Rendszeresítik
Emberek és rakomány szállítására használják, a különleges erőknél is bevezették

A legújabb projekt egy négykerék-meghajtású terepjáró, amely egy régi szovjet teherautó alvázára épül. Úgy tűnik, hogy a dizájnt a híres amerikai Humvee ihlette, és jobb név híján Transvee-nek nevezték el. Először 2022 februárjában látták a különleges erők bemutatóján. A modell a GAZ-66 mellett jelent meg az eseményen, nem véletlenül, hiszen a 4x4-es teherautó alvázára épült.

Képgaléria megtekintése (6 db kép)
Ötletes?
Két GAZ-66-os fülke adja az utasteret

A teljesítmény valószínűleg hasonló 1960-as évekbeli GAZ-66-hoz (4250 köbcentiméteres, V8-as, 116 Lóerő), amelyet könnyű karbantartása és mindenféle terepen kifizetődő robusztussága miatt értékelnek sokra. A gyártás megkönnyítése és a költségek minimalizálása érdekében a mérnökök igyekeztek a lehető legtöbb GAZ-66 alkatrészt beépíteni a Transvee-be. Vagyis az alvázon kívül a fülke első részét is hasznosították. Minden terepjáróhoz két különálló GAZ-66-os vezetőfülke tartozik, a második az elülső részhez képest ellenkező irányban van hegesztve.

Képgaléria megtekintése (6 db kép)
Nem túl bonyolult
Egyszerű technika, ha elromlik, nem kell túl nagy szakmai képzettség a megjavításához

Nem sok mást tudni erről a gépről, vagy arról, hogy eddig hány darabot készítettek. A Transvee-t elsősorban emberek és rakomány szállítására tervezték a frontvonalak mögött. Hátul ponyvával borított raktérrel van felszerelve.

Képgaléria megtekintése (6 db kép)
Premier
A Dnyeszter Menti Köztársaság oroszbarát hadserege használja

A gyakorlat során egyébként a Transvee-t használták a különleges erők egységeinek bemutatására. Nem rendelkezik páncélozással, védelemmel, a legdurvább terepen a sebességére és a mobilitására kell hagyatkoznia, hogy megússza az ellenfél esetleges csapásait. A Transvee fegyverzete egy géppuska.