Legfrissebb hírek ÚJ

BMW R 1200 GS: túraenduro álomkivitelben

BMW R 1200 GS: túraenduro álomkivitelben

Kisgyerekként imádtam a világháborús filmeket, amelyekben bufla boxer motorokkal száguldoztak a németek. Ez a kétkerekű modell végigkísérte a BMW szellemiségét egészen napjainkig, és ekkora tapasztalattal az R 1200 GS csak tökéletes lehet. Ahányszor megláttam az R 1100 GS, az R 1150 GS, majd az „ezerkettes” modelleket, mindig könnybe lábadt a szemem, hogyan lehet valami ennyire ormótlanul szép.

A kilógó hengerek, a telever-rugózás, az amorf felépítmény, az aszimmetrikus lámpa a rút kiskacsa meséjét juttatta eszembe. Körülbelül tizenöt évvel ezelőtt már kaptam egy szép R 1150 GS játékmodellt ajándékba és azóta is egyre csak a hirdetéseket bújtam, hogy mikor lesz végre alacsonyabb az ára.

Képgaléria megtekintése (10 db kép)
Csinos darab
Főleg így, „felöltöztetve”. A BMW R 1200 GS a dobozaival azonnal elcsábítja a vásárlót

Először a használt darabokat kerestem az interneten és nagy dilemma volt, hogy sima GS vagy inkább Adventure legyen a kiválasztott. Ha már ilyen motorra fáj az ember foga, akkor biztosra lehet venni, hogy terepre is kimegy vele, így a fűzött, küllős kerék a minimum, de ha már off-road, akkor inkább Adventure! Még jó, hogy nincs több verzió! Az összes hazai és külföldi eladási felületet megvizsgálva elindultam motornézőbe. Voltam magánszemélyeknél és sok használt motort áruló kereskedőknél is.

Képgaléria megtekintése (10 db kép)
Adventure
A természet meghódítására tökéletesen alkalmas a gép

Magasan ülünk, de biztonságban

A 2004 körüli modelleket nézegettem, hátha megcsípek egy olcsó lehetőséget, de addig vizsgálódtam, hogy fontossá váltak a részletek is. Azaz kevesebb kilométer legyen benne és jobb felszereltségűre vágytam, például járjon hozzá ESA rugózás… Aztán a végén már az új motorok árát figyeltem és az akciókra vártam.

Képgaléria megtekintése (10 db kép)
Tartja az árát
Nem véletlen, hogy használtan is jó pénzt kérnek érte

Az évek alatt az R 1200 GS sok apró változáson ment át. A motor formája maradt, de a technikai újdonságok folyamatosan belekerültek az 1170 köbcentiméteres, 146 lóerős, 120 Nm nyomatékú blokkba és az elképesztő rugózásba. Ehhez igazították a vázat és a dizájnt is. Az a tapasztalatom, hogy ez a típus nagyon keményen tartja az árát. A tulajdonosok sem nagyon akarnak megszabadulni tőle, mert aki ilyet vesz, az hosszú távra tervez, sok tízezer kilométerrel.

Képgaléria megtekintése (10 db kép)
Az erő vele van
Biztonságot sugároz a testességével

A sima GS alacsonyabb, kecsesebb és kisebb a tankja is. Az Adventure ezzel szemben magasabb (forgalomban simán belátni róla nemcsak az autókba, de a furgonokba is...), mert a rugóutak hosszabbak és a tank is amolyan kontinens-átszelősre van hangolva, hiszen 30 liter feletti. Szép deli legénynek kell lenni, hogy leérjen biztonsággal a lábunk minden szituációban. Ennek ellenére elképesztő a stabilitása, cseppet sem fél a rajta ülő, hogy felborul, egyszerűen biztonságot sugároz a gazdája felé.

Kis nosztalgia: íme a hét évvel ezelőtti GS reklámja:

Jó, jó a vizes, de a léghűtéses az igazi

Ahogy az egyre fiatalabb évjáratokat próbálgattam, a 2008 utáni modellekben már megjelent az ESA és ASC rendszer is, ami a motor kezelhetőségét maximumra emelte. Ez a két varázsszó annyit tesz, hogy „rugózás és stabilitás kontroll”. Innen kezdve már tudtam, hogy ezek nélkül lehet élni, de nem érdemes.

Képgaléria megtekintése (10 db kép)
Kirándulás
A masszív BMW arra is tökéletesen alkalmas, hogy kiruccanjunk vele a természetbe

A 2010-es évtől pedig új hengerfejet is kapott ez a típus, ami a versenysportban elért fejlesztések eredménye. Így már nőtt a teljesítmény is. Minden megnézett motorral és a gazdájától kapott információkkal egyre képzettebb R 1200 GS fanatikussá váltam.
Négy esztendeje, 2013-ban azonban a nemzetközi trendek nyomására a BMW-gyár vízhűtéssel próbálkozott. Ezután valahogy elvesztette varázslatos egyszerűségét. Igaz, hogy erősebb és robbanékonyabb lett, de nekem már nem tetszett. A vízhűtésről azt gondolom, hogy növeli a hibalehetőséget. A régebbi modellek gépkönyvében még a 86-os benzin is szerepelt. Nyilván az új vizes-modell már érzékenyebb és a tapasztalatok bizony több meghibásodást is mutatnak.

Képgaléria megtekintése (10 db kép)
Új kor szelleme
A vizes modell már érzékenyebb, sokkal több meghibásodás is van vele

Ezen információk tudatában a választásom egy léghűtéses, 19-es első és 17-es hátsó gumikkal felszerelt Adventure-re esett. A legnagyobb szerencsém az volt, hogy jubileumi kiadást találtam, amely minden extrával fel volt szerelve, ráadásul az egyedisége miatt négy esztendő garanciát adtak hozzá a bajorok.

Újabb gyöngyszem 2010-ből: hát nem csábító?

Túrázásra is tökéletesen alkalmas

Azonnal beleszerettem. A dizájnos gyári BMW dobozok rajta voltak a GS-en. Ezt azért fontos kiemelni, mert így egy esetleges borulás esetén a bukócsövek és a dobozok megvédik a motorost a „csúszásos” sérülésektől, ezáltal bátrabbak lehetünk bármilyen körülmények között. Mert, ahogy már említettem, egy ilyen géppel muszáj elhagyni az aszfaltot – s, ami fontos, hogy érdemes is. Megállja a helyét a sima úton ugyanúgy, ahogy a rázósabb részeken.

Képgaléria megtekintése (10 db kép)
Szabadság
Egyszerűen, muszáj vele elhagyni az aszfaltot. Csábít arra, hogy jó értelemben véve, elveszítsük a fejünket

Nem mellékesen, a 256 kilogramm súlyú technika a hosszabb kirándulásokra is alkalmas. Az ülése kifejezetten kényelmes, ráadásul a kofferekből kivehető táskákkal a duplájára emelhetjük a poggyászaink térfogatát, mert önállóan is „életképesek” a dobozok tetejére csatolva.

Képgaléria megtekintése (10 db kép)
Társ
Meglátni és megszeretni, egyetlen pillanat műve volt

Azt gondolom, hogy BMW R 1200 GS mindenkinek egy olyan álom, ami akkor sem kopik meg, ha valóra válik! Ajánlom mindenkinek, aki még nem ébredt fel!

 

Forrás: youtube, BMW Motorrad