Városi ficsúrok, beképzelt álterepesek, felfuvalkodott nagymenők, félre az útból! A kalandvágy érződik minden egyes alkatrészén, azért született, hogy az ismeretlent meghódítsa. A Yamaha XT660Z Ténéré ugyanúgy bandavezér, ahogy például megbízható útitárs vagy akár a sivatag felfedezője. Valódi vándor.
Persze, ilyen névvel, elvárja az ember, hogy a legzordabb körülmények között is megállja a helyét. A Ténéré régió a Szahara közepének déli részén található, hatalmas homokapály, amely Nigertől egészen Csádig nyúlik. A területe mintegy 400 ezer négyzetkilométer – a neve tuaregül sivatagot jelent. Ténéré nevezetessége a világ legmagányosabb fája (akácia) volt, hiszen a legközelebbi „társa” tőle jó 400 kilométerre nőtt ki a földből. Még 1973-ban egy teherautó kidöntötte, de a térképeken ennek ellenére ma is jelölik.
A motor is hasonló ismertséget vívott ki magának a túraendurók között. A ralis külsejű, terebélyes, 23 literes üzemanyagtankkal ellátott modell az XT500 egyenes leszármazottja, a világjárók ikonikus, kultikus járgányává vált.
Nyugodt szívvel elhagyhatjuk vele Európát
Egyszerű, strapabíró és megbízható – ezek a legfontosabb ismérvei a 2008-ban bemutatkozott XT660Z-nek. (A Ténéré jelzőt egyébként 1983-ban használták először a Yamahánál). A 660 köbcentiméteres, vízhűtéses, négyütemű, egyhengeres blokk ugyanarra az alapokra épült, amely már megtalálható volt az XT660X-ben és az R-ben, valamint az Aprilia Pegasóban. A 2246 milliméter hosszú, 896 mm széles, 1477 mm magas, 1500 mm tengelytávú motor 48 lóerős, a csúcsnyomatéka pedig 58 Newtonméter. Ugyan akadtak, akik kételkedtek benne, hogy a teletankolva 208,5 kilogrammot nyomó gép megfelelő mozgatásához elegendő a ménes száma, de például a folyamatos 130 kilométer/órás sztrádás utazás könnyedén megvalósítható.
Azt se hallgassuk el, hogy efeletti tempónál viszont rezegni kezd, s bizony az irányíthatósága egy kicsit bizonytalanabb lesz. Ugyanakkor, cseppet sem mohó, amikor úton van, úgyhogy közel 500 km körüli távolság tehető meg vele egyhuzamban.
„Kövesse a képzeletét” – hangzik a sokatmondó jelmondata a japánoknak, amikor az XT660Z kerül szóba. Az előre 21, hátulra 17 colos kerekeket kapó Ténérét valódi off roados tulajdonságokkal vértezték fel. Vagyis, a célállomást nem kell Európa valamelyik nagyvárosában kijelölni, akár Afrika kő- és homoksivatagjaiba is bemerészkedhet vele az ember. Persze, csak ésszel.
Strapabíró, de azért vannak gyengébb pontjai
A 260 milliméteres szabad hasmagasságú modell robusztus felépítésű, kifejezetten strapabíró, vagyis a műanyagok és például a kézvédő is több ütést, esést elbír az évek folyamán. A 210, illetve 200 milliméteres rugóút alkalmassá teszi arra, hogy az egyébként 895 mm magasra tett ülésében helyet foglalva, újra a kalandozások korát éljük meg. Nem mellékesen kényelmes az ülés és kifejezetten ergonomikus az pozíció, megtalálható a megfelelő „póz” az autópályákon, ahogy könnyedén fel lehet állni belőle, ha terepezésre kerül sor.
Ami gondot jelenthet, hogy a gyári bukókeret nem elég tartós, anélkül, hogy komolyabban eldobnánk a vasat, bizony hajlamos a repedésre, esetleg a törésre. Cserébe viszont, az egyszerűségének köszönhetően, könnyen szerelhető, a fényszóró állítása vagy akár az olajcsere sem éppen ördöngösség.
Nem véletlen, hogy ez a típus ritka vendég a szakszervizekben, hiszen általában csak a kötelező karbantartásokra kell vinni. A 2008-ban kiadott verziónál a kormánycsapágy volt az Achilles-sarok, mert a nagynyomású mosóval könnyen ki lehetett verni belőle a kenőanyagot, és az ebben az esetben szorult – idővel igyekeztek orvosolni a problémát, de készüljünk fel a 20-25 ezer kilométer megtételét követő cserére. A vezérműláncot érdemes 60-80 ezer km-enként újra váltani, a kuplung viszont legalább 150 ezer km-re van kalibrálva, míg a hátsó kerékagyban található gumi rezgéscsillapítók 15-20 ezer km után minden bizonnyal a kukában landolnak.
Elkerülhetetlen a nyugdíjazása
Az utak egyenetlenségeit remekül „kijavító” Ténéré a földes és a murvás szakaszokon sem jön zavarba. Persze, az ilyesfajta univerzális motor futóműve nem alkalmas a keményebb endurózásra, nem lehet a top kategória szereplőihez hasonlítani, de tökéletesen alkalmas a hosszabb túrázásokra. Ha pedig lakott területre érkezünk, az üléspozíció miatt simán belátható a forgalom, ami mondjuk, egy számunkra ismeretlen helyen korántsem lényegtelen szempont.
Ám hiába a dicső múlt, a Yamaha befejezi az XT660Z gyártását. Ennek oka, a folyamatosan szigorodó környezetvédelmi szabályozás. Vagyis, aki ragaszkodik a hagyományokhoz, a történelemhez, a használtan is az értékét magasan tartó ikonikus modellhez, annak lépnie kell. Bármily hihetetlen, a kalandor nyugdíjba vonul.