Legfrissebb hírek ÚJ

Megváltozik hazánkban az autók műszaki vizsgáztatása

Megváltozik hazánkban az autók műszaki vizsgáztatása

Felgyorsítaná a külföldről Magyarországra érkező használt, és az összes új autó műszaki vizsgáztatását az Innovációs és Technológiai Minisztérium törvényjavaslata. Honosítási eljárás előtt kötelező ellenőrzéssel eddig csak az állami vizsgabázisok foglalkoztak, januártól viszont a magánállomások is fogadhatnák a kocsikat, ha a Parlament jóváhagyja a változtatást. Csakhogy a rendszer lyukas, olykor a rossz állapotú járművek is átmennek a vizsgán.

Képgaléria megtekintése (5 db kép)
Javítani kell
A jelenlegi rendszer nem működik jól, visszaélésekre ad lehetőséget és sokszor ellenőrizhetetlen

Az elmúlt évben, amikor új és használt autóból egyaránt több mint 155 ezer példány kapott magyar rendszámot, a helyzet már tarthatatlan volt, és bár a koronavírus-járvány miatt idén áprilisban feleződött a kereskedelem forgalma, világosan látszik, a vizsgáztatások rendszere súlyos problémákkal küzd – írja a Totalcar.hu. Bár ezek közül csak egy a kapacitáshiány, épp ezen változtatna az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) törvénymódosító javaslata.
A terv szerint januártól az eddigi huszonkilenc, közvetlenül a megyei kormányhivatalok által működtetett vizsgaállomáson felül bizonyos magánkézben lévő vizsgahelyekre is mehetnének a kintről hozott autók. Hogy pontosan mely vizsgabázisokkal tágítják a kört, arról egyelőre nincs információ, de nem az összes magánállomás kapja meg a lehetőséget. Ezekből egyébként ezernégyszáz működik Magyarországon. A jelentős kapacitásnövelés mindenképpen felgyorsítja a honosítási eljárás vizsgáztatási részét, de a változásnak vannak árnyoldalai is.

Képgaléria megtekintése (5 db kép)
Előrelépés
A kapacitásnöveléssel gyorsul majd a folyamat

A független vizsgabázisok most még elsősorban a Magyarországon korábban regisztrált járművek időszakos vizsgájának meghosszabbításával foglalkoznak, és bár a közlekedési hatóság felügyeli tevékenységüket, nagyon könnyű csalni a vizsgán. Így hiába kötelező a fékhatékonyság-, vagy emissziómérés minden műszakin, az autók forgalmiját sokszor akkor is meghosszabbítják, ha meg kellene buktatni az adott járművet.
A kocsit több szögből lefotózzák a vizsgapadon, a képek a központi adatbázisba kerülnek, ám ezek eredetiségét, minőségét és hitelességét csak szúrópróbaszerűen ellenőrzi a hatóság, illetve amikor egyéb gyanú vetődik fel a vizsgabiztossal, a vizsgabázissal, vagy az autóval kapcsolatban. Nem bukik ki automatikusan a kilométeróra-visszatekerése, a totálkáros autók feltámasztása, sőt a klónozott alvázszám sem, mert ez nem egy okos rendszer, csak egy nagy vödör, amelybe mindenki tölthet vizet, akinek van belépési jogosultsága.

Képgaléria megtekintése (5 db kép)
Reménykedés
A lehetőség adott lesz, hogy valósághűbb adatokat adnak majd a vizsgák

Talán nem is kell jobb példa a mostani műszakivizsga-rendszer működési problémáira annál a hírnél, amelyet a Police.hu közleménye alapján írta meg a Totalcar. Egy autós összejövetelen razziáztak a szegedi zsaruk a közlekedési hatósággal közösen és tizenhárom jármű forgalmi engedélyét vonták be a helyszínen, illetve további tizennyolcat küldtek hatósági műszaki vizsgára engedély nélküli átalakítások, rossz állapotú gumiabroncsok és más szabálytalanságok miatt. Ezeknek a kocsiknak elvileg érvényes vizsgájuk volt, óriási kérdés, hogy miként mentek át a legutóbbi alkalommal az ellenőrzésen, illetve milyen fotókat látnánk az állami adatbázisban ezekről a vizsgákról, ha ismernénk rendszámukat. A vizsgákkal kapcsolatos visszaélések másik csoportjába a várakozást lerövidítő kenőpénzes ügyek tartoznak.

Képgaléria megtekintése (5 db kép)
Fejlődés
A lehető leggyorsabb és legegyszerűbb ügyintézés lehetővé tétele a cél

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium a hivatkozott javaslat elfogadása esetén, a törvényi felhatalmazás alapján dolgozza ki a kapcsolódó, rendeleti szintű részletszabályokat. A közlekedési eljárások kapcsán a tárca alapvető céljai, hogy azok megbízhatóan garantálják a hazai utakon közlekedő járművek műszaki, közlekedésbiztonsági és környezetvédelmi megfelelőségét, ugyanakkor a lehető leggyorsabb és legegyszerűbb ügyintézést tegyék lehetővé az ügyfelek számára.
A közúti közlekedésről szóló törvény műszaki vizsgáztatásra vonatkozó módosító javaslatát az Országgyűlés Gazdasági bizottsága tárgyalja majd részletesen, mielőtt a Parlament elé kerül.