Legfrissebb hírek ÚJ

Toyota Land Cruiser kisokos: ahány ország, ahány piac, annyiféle felszereltség

Toyota Land Cruiser kisokos: ahány ország, ahány piac, annyiféle felszereltség

Toyota Land Cruiser ugyanazon a néven, kinézettel, típusmegjelöléssel, mégis különböző felszereltséggel? Nem, ez nem tévedés, a 4x4 Magazin most megpróbál betekintést engedni a japán (és a többi nagy) márka világába. Kiderül, hogy a földkerekség különböző pontjain, például Spanyol-, Német-, Oroszországban vagy éppen hazánkban egészen más szempontok alapján árulják hivatalosan, kereskedésekben a modelleket, mint akár a Közel-Keleten.

Képgaléria megtekintése (9 db kép)
Legenda
A világ összes kontinensén hatalmas a rajongótábora a Toyota Land Cruisereknek

Vegyük először Európát! Valószínűleg sokan nem tudják, a Toyota (ahogy a Mercedes, a Volkswagen, az Audi, a Porsche, stb.) a különböző piaci igényekhez, a felhasználókhoz, az éghajlati jellemzőkhöz, az adott környezethez igazítja, hogy melyik kontinentális országba, milyen modellt szállít. Európát például ketté osztja az ázsiai gigamárka üzemanyag és útminőség viszonylatában – nem mellékesen Magyarországot a fejlődő nemzetek közé sorolja. Példának okáért Bulgária, Románia vagy Albánia műszaki aspektusból eltér Ausztriától, Németországtól, illetve Hollandiától.

Képgaléria megtekintése (9 db kép)
Felkészítve
Az orosz piacra kerülő Toyota Land Cruisereknek bírniuk kell a kemény telet, a rossz útviszonyokat és a gyengébb minőségű üzemanyagot

A Toyota Motor Europe a „főelosztó”, de a különböző országok önálló képviselettel bírnak. Egy német kereskedő nem ugyanazt az LC kínálja egy adott típuson belül, mint a spanyol. S ennek roppant egyszerű az oka. Németországban alap a magas felszereltség, az ülésfűtés szinte kötelező elem, a hátsó klímarendszer viszont nem. Ellenben Spanyolországgal, ahol egészen biztosan nincs ülésfűtés, ám beleteszik az autóba a hátsó klímát. Az „örök jóidőhöz” szokott spanyoloknál nem használnák ki, ezért nem is fizetnének az ülés- vagy a kormányfűtésért, hiszen nincs rá szükség, a németeknél, ahol van „rendes” ősz és tél, nem biztos, hogy a hátsó klíma elengedhetetlen extra.

Képgaléria megtekintése (9 db kép)
Különböző
A Land Cruiser vadonatúj családtagja, a J300 ugyanazon név és típusjelölés alatt más felszereltséget kínál például Spanyolországban, mint Németországban

Oroszország a fejlődő piaci besoroláshoz tartozik, de a Moszkvában (és a többi városban) vásárolt LC-re is vonatkozik az európai garancia. Ugyanakkor specifikus területről van szó. Az oroszokhoz szállított Toyoták jobban bírják a gyengébb minőségű üzemanyagot, mivel dupla szűrő van bennük – a németországi kereskedésekbe szánt Land Cruiserekben teljesen felesleges a „duplikálás”, hiszen egészen biztosan kitűnő a benzin és a gázolaj minősége. Az orosz piacos autók hajtáslánca erősített, mert az útviszonyok merőben eltérnek a nyugatiaktól. Ahogy a farkasordító téli hideg miatt szinte alap az ülés- és a kormányfűtés, ugyanakkor a kimagasló klímakapacitás felesleges.

Képgaléria megtekintése (9 db kép)
A helyi körülményekhez igazítva
Az oroszországi LC-be felesleges olyan klímarendszert tenni, mint például a szaúdi vagy katari autókba

Hagyjuk el az öreg kontinenst és nézzünk szét Észak-Amerikában, Ausztráliában, a Perzsa-öbölben. Észak-Amerikában jelentős a sebességkorlátozás (és a tempótúllépésért kiszabható büntetés…), ezért kisebb fékeket kapnak a járművek, s mivel nagyon jó az úthálózat, gyengébbek a futóművek. A Toyota FJ Cruiser esetében például vékonyabbak a felhasznált anyagok a hajtásláncban és csak 90 literes az üzemanyagtank. Ellenben a Közel-Keleten, ahol szívesen használják a terepjárókat a sivatagban, a rekkenő, akár 50 Celsius-fokos hőségben, egyértelmű a dupla tartály, a megnövelt fűtő- és hűtőkapacitás, az erősített hajtáslánc, egyébként is, minden egy kicsit túlméretezett. Ahogy fentebb már volt róla szó: a helyi igényekhez igazított.

Éppen ezért más és más a szaúdi, a kuvaiti, a katari vagy a emírségekbeli piac. Szaúd-Arábiában nem divatos a krómbetét, Dubajban és Abu-Dzabiban ez szinte kötelező elem. Kuvaitban nincs matricás dekor az autók (így a Land Cruiserek) oldalán, az Emírségekben, Katarban, Szaúd-Arábiában viszont olyan egyértelmű kiegészítő elem, mint mifelénk a pótkerék. A szaúdiaknál erősített a hajtáslánc, Dubajban viszont nem – mindkét helyen viszont garantált a dupla üzemanyagtartály.

Képgaléria megtekintése (9 db kép)
Közel-Kelet
Dubaji Toyota Land Cruiser: biztosak lehetünk benne, az ülésfűtésnek nem venné hasznát a gazdája...

És akkor akad még egy csavar a sztoriban. Vannak katonai és protokoll célra fejlesztett modellek. Azt hinnénk, ezek „hadsereg zöld” színűek, de a kilencven százalékuk fehér. Az Egyesült Nemzetek Szervezete, a Nemzetközi Vöröskereszt, a Vörösfélhold Mozgalom, Magyarország szaúd-arábiai külképviselete, nagykövetsége, satöbbi nem a sarki kereskedésben vásárol Toyota Land Cruisert, hanem a gyár speciális kialakítású konvojautóiból válogat. Ezek még extrémebb kiadások: erősített a hajtáslánc, más a hűtő- és a fűtőkapacitás, akár por és vízzárt az elektromos rendszer. Ám a„military” járművek felszereltsége is különböző, hiszen nem mindegy, hogy a sivatagban rója a kilométereket, fent a hegyekben használják békefenntartó missziókban, esetleg az osztrák-német határnál vesz részt migrációs feladatokban.

Jelezzük, ez nem csak a Toyotára és a Land Cruiserre igaz, ugyanezen elvek, irányvonalak alapján gyártja a Mercedes a G-osztályt is. Sőt, a Magyarországon készülő Suzuki Vitarák sem egyformák. Sokszor látni bézs színű modellt fekete tetővel, amely ugyan jól néz, de biztosak lehetünk benne, hogy az éghajlati viszonyok miatt például Portugáliába nem visznek belőle, ahogy az ülésfűtés is felesleges a déli országban, míg mifelénk közkedvelt mindkettő.

Képgaléria megtekintése (9 db kép)
Szolgál és véd
A Közel-Keleten imádják a Toyota Land Cruisert, az Egyesült Arab Emírségekben, például Abu-Dzabiban már szolgálatba állították a megerősített, jól felszerelt J300-ast

És a végére is hagytunk még egy érdekes „halmazt”, amelybe a limitált szériás járgányok tartoznak – gondoljunk csak a GR Sportra, a Brownstone-ra, a 70th Anniversary-ra, a Signature-re, az Executive-ra, a Toyota Racing Developmentre (TRD). Ezek olyan speciális kiadások, amelyek gyakran egy-egy piacra készülnek, tehát elképzelhető, hogy a szaúdiaknál elérhető mondjuk 500 darabos készlet, de a katariaknál már nem. S, ha már Szaúd-Arábia! Az ország Toyota importőre a legnagyobb privát részvényese a globális anyavállalatnak, a Toyota Motor Corporationnek, vagyis arrafelé nagyon kedvelik az exkluzív kiadásokat. És ne feledjük, ezek az unikális darabok befektetésnek is tökéletesek, a gyűjtők kedvencei. A mai gazdasági viszonyokat nézve nem is értékmegőrzőek, inkább egyenesen értéknövelőek, még a Közel-Keleten is, nemhogy Európában. És még egy megjegyzés: nyilván az sem volt véletlen, hogy a versenyekről ismert, többek között a világ leghíresebb tereprali-viadalát, a Dakart megnyerő Gazoo Racing privát csapatként a protokoll célokra készült modellek megépítésében vállalt először feladatot, s csak ezután következtek a polgári felhasználásra született vasak...

Összefoglalva, a 4x4 Magazin arra az álláspontra jutott, nem lehet a Toyota Land Cruisereket és más modelleket csak az alapján megítélni, hogy milyen típusmegjelölés és felszereltségi szint szerint kerültek utcára. Minden ország és piac más, még akkor is, ha az adott autók papíron ugyanolyanok, megegyezőek.

Képgaléria megtekintése (9 db kép)
Szokás hatalma
Van olyan öbölmenti ország, ahol szinte kötelező az autókon az oldalsó dekormatrica, de akadnak olyan területek, ahol nem nagyon csípik

 

Forrás: youtube