A háborúkban is vannak klasszikus csaták, miért ne lenne ilyen az autós történelemben. Ugyanis gyaníthatóan örökös, véget nem érő vitát folytatnak egymással a két ikonikus terepjárómodell rajongói, hogy melyik is a jobb vas. Az amerikai-brit összecsapás frontja ezúttal itt elevenedik meg a Land Rover 70. születésnapja kapcsán. Megpróbálkozunk a lehetetlen hadműveletet végrehajtani, vagyis eldönteni végérvényesen, hogy ki a király?
Dizájn 1-0
Forrás: Jeep, Land Rover
Atyavilág, ez tényleg olyan kemény lesz, mint egy atomháború! Itt ugyebár tényleg gigászok csapnak össze már, nem a méreteket, hanem a gépjárműgyártásban elért jelentőséget tekintve. Az ugyanis kétségtelen, hogy ez a két négykerekű egyaránt a terepjáróalkotás alfájának tekinthető. Hiszen velük indult minden.
Forrás: Jeep, Land Rover
Pontosabban a Willys MB-vel, amelyet 1941-ben kezdtek el szállítani az amerikai hadsereg számára. A siker kirobbanó lett, gyakorlatilag azonnal megszerette a civil közönség is, amely 1945-ttől csaphatott le Jeepre. A népszerűségét tovább növelte a filmipar, amely a II. világ-, valamint a vietnami háborúról készült alkotásokban is rendszeresen szerepeltette a vasat. A két kerek lámpa, a kilenc függőleges lyuk – ez később hétre csökkent – a hűtőrácsban márkavédjegy lett.
Az igazsághoz hozzá tartozik, hogy a Land Rover is a Jeepnek köszönheti a megszületését, hiszen a második világégést követően a jenkik rengeteg Willyst otthagytak Angliában. Ez ihlette az 1948-ban megszülető Series I-et, amely csakugyan klasszikus lett a kasztni hűtőrács mellett túlnyúló kerékjárati elemeivel. Mindkettő szép, de a Jeepé az első menet.
Kényelem 1-1
Forrás: Jeep, Land Rover
Viiii-gyázzz! Szögezzük le gyorsan, ezek a járgányok nem azért készültek, hogy kényelmesek legyenek! Hanem, hogy a jó értelemben vett igénytelenségükkel minden körülmények között használhassák őket.
Piii-henj! Persze aztán polgári forgalomba állították őket, de aki egy ilyen legendás négykerekűt megkaparint, azt nem zavarja, hogy kockára üli a hátsóját. Ám legyen, nézzük, miből élünk! A Willys a méreteit tekintve nem túl nagy: a hossza 3353, a szélessége 1575, a magassága 1829, a tengelytávja pedig 2032 milliméter. A vezetőülés és mellettelévő meglepően kényelmes, egészen jó üléseket készítettek hozzá. Hátul az utasok az elrendezéstől függően vagy ugyanilyen körülmények között ketten vagy egymás hegyén-hátán hatan-heten férnek el.
Forrás: Jeep, Land Rover
Hendikepes a verseny, hiszen a Land Roverből rövid 2032 és hosszú 2769 milliméteres tengelytávú verzió is készült. Így egyértelmű, hogy kényelmesebb – még ha az ülései nem is sokkal jobbak. A hossza tehát 3353 vagy 4407 milliméter, a szélessége 1549, a magassága pedig 1867 mm. Így a matek az övé, ám komfortot tekintve is egyenlít.
Műszaki alap 2-1
Forrás: Jeep, Land Rover
A Willysben eredetileg egy 2199 köbcentis soros négyhengeres „Go Devil” ördögi dízelmotor volt a kiindulópont. Ehhez egy háromsebességes terepáttételes kézi váltó csatlakozik. A maximális teljesítmény 61 lóerő, a csúcsnyomaték 142 newtonméter, a legnagyobb elérhető sebesség pedig 100 kilométer/óra. A 4x4-es gépen elöl és hátul is merev tengely van laprugókkal.
A Land Roverhez is sornégyes erőforrásokat kínáltak, de kezdetben benzineseket. Mégpedig 1,6-ossal és kétliteressel debütált, előbbi 50 utóbbi 52 lóerővel. Majd 1957-ben kétlityis dízel egység jött, ez is 51 pacit tudott megzavarni. Négysebességes manuális váltó egészíti ki az összkerekes hajtásláncot. Ebben fél elliptikus laprugók és hidraulikus teleszkópos lengéscsillapítók dolgoznak.
Forrás: Jeep, Land Rover
Nem túlzás azt állítani, elég jól össze lettek rakva az öregfiúk, de a tapasztalat azt bizonyította, hogy a Jeep jobban alkalmazkodik az embertelen körülményekhez és valamivel strapabíróbbra sikeredett. Így egy hajszállal, de újra előnybe kerül európai riválisával szemben az amcsi közlegény.
Vezetési élmény 3-1
Forrás: Jeep, Land Rover
Talán ebben a kérdésben lesz a legnehezebb dönteni, mert egyik vas sincsen menettulajdonság tekintetében különösebben cizellálva. A faék egyszerűségével bírnak, de mennek, s ez a lényeg. Ahhoz kétség sem férhet, hogy a jobb motorral rendelkező és könnyebb Jeep ügyesebben, fürgébben mozog mind közúton, mind terepen. Még aszfalton is szépen megy egyenesen, viszont kormányzásban elég komoly a holtjáték és a fékek sem tapadnak valami fergetegesen. Mivel fülke nélküli a kocsi, a mogorva dörömbölő, pattogó motorzaj mindenféle beszélgetési kísérletet meghiúsít, de az élmény így is lebilincselő.
Forrás: Jeep, Land Rover
A Land Rover valamivel lassabb és ügyetlenebb tengerentúli ellenfeléhez képest, de azt azért nem lehet ráfogni, hogy kutyaütő lenne. Például a váltója sokkal kevésbé recseg-ropog és a felfüggesztése is jobb valamivel, mindazonáltal, rafináltságban, tempóban és menetprodukcióban meg sem közelíti a Willyst. Sajnos túl nagy és suta hozzá képest.
Ár/érték arány 4-1
Forrás: Jeep, Land Rover
Ha valaki arra adja a fejét, hogy egy old timer gépet vásárol, az őszintén szólva, először nem az árcédulát nézi, hanem a típust választja ki, s utána próbálja meg a lehető legolcsóbbat beszerezni. Szóval nem ár szerint választunk kedvencet. Mindazonáltal ha már versenyzünk, akkor ebben a kérdésben is szigorúnak kell lennünk, mert csak így dönthetjük el a menet sorsát, amely egyébként már nem oszt és szoroz sokat, hiszen az előző körökben a Jeep behozhatatlan előnyre tett szert ellenfelével szemben.
Forrás: Jeep, Land Rover
Az igazság az, hogy a Land Rover Series I nemhogy szépíteni, nem tud, de még inkább lemarad. A főként Angliában fellelhető ősi példányok közül a legolcsóbbakért is elkérnek 30 ezer fontot, azaz 11 millió forintot. Míg Willysekkel egészen jó el van látva a kontinens, ennek következtében valamivel olcsóbb is az áruk. A világhálós piacokon már 20 ezer euróért, azaz 6,5 millió forintért is be lehet szerezni egy klasszikus példányt. Szóval szinte minden fronton a Jeep nyerte meg a veteránok háborúját. Tiszteeee-legj!