Ennél aktuálisabb talán még soha nem volt ez a három éve műsoron lévő téma. Rétegmodell létére világszerte hatalmas siker volt az összkerekes Toyota FJ Cruiser: a komoly terepjárót különleges gúnyába öltöztették a japánok, s nagy űrt hagy maga mögött, hogy befejeződik a gyártása. Ám lehet, hamarosan jön az utód: sorozatgyártásba kerülhet a 2017-ben megálmodott TJ Cruiser, az ötajtós öszvérmodell.
A Toyota jelezte, nyugdíjazza az FJ Cruisert, még piacra kerül az 1000 darabos Final Edition 2023 sorozat, és vége – a Sandlandernél két példány megvásárolható (1112, Budapest, Vizsla utca 1-3.) az exkluzív kiadásból. Egy igazán egyedülálló vassal lett szegényebb a globális autópiac. A 2006-ban született terepkupé a Toyota aktuális off road-kínálatából (a Land Cruiser Prado terepjárótól kezdve a Tacoma pickupon át a 4Runner alvázas szabadidőjárműig) szemezgetett műszaki komponenseket egy olyan, rendkívül vidám megjelenéssel kombinálta, amelyben a klasszikus Land Cruiser FJ40 időtlen stíluselemei a játékautók őszinte komolytalanságával keveredtek.
A 4.0 literes V6-os benzinmotorral szerelt modell elsődleges piaca az Öböl-térség és az Egyesült Államok volt. A márka crossoverei, a RAV4 és a Highlander közé pozicionált típus ugyanakkor Japánban is érdemi sikereket aratott; távozásakor tehát kézzel fogható űrt hagy maga mögött.
Amikor a Toyota a 2017-es Tokiói Autószalonon bemutatta a TJ Cruiser tanulmányautót, azt sokan automatikusan az FJ Cruiser leendő utódjának tekintették. Erre engedett következtetni a szögletes sziluettet lágy, kerekded részletekkel kombináló formavilág, az elnevezés, de a rengeteg jópofa ötlet is. Az autó külső felületeit például karcolás- és ütésálló anyag borította, az összes ülést teljesen a padlóba lehetett süllyeszteni, hátoldalukon pedig számtalan lekötési pontot alakítottak ki a tervezők. A mindössze 4,3 méteres hossza ellenére rendkívül tágas autót annak idején a modern TNGA platformra, 2.0 literes hibrid hajtáslánccal álmodta meg a vállalat.
Az új modellnek csak akkor van létjogosultsága, ha azt világszerte forgalmazza a Toyota, ugyanakkor a C-HR (4,36 méter) és a RAV4 (4,6 méter) közé már nem fér be egy harmadik modell, a 4,2 méteres vagy még rövidebb, városi crossoverek igazából csak Európában népszerűek. Ugyanakkor a C-HR robusztusabb, praktikusabb, kevésbé divatorientált alternatívájaként globális piaci keresletre számíthatna a modell, különösen, ha bevonják a Corolla kétlépcsős hibrid hajtáslánc-stratégiájába.
A minden idők legnagyobb számban értékesített személyautójaként számon tartott Corolla hibrid hajtáslánccal is elérhető. A japán Best Car magazin úgy tudja, egyes piacokon a RAV4-es 2,5 literes benzinmotorra épülő, 222 lóerős hibrid hajtáslánca is elképzelhető volna a TJ Cruiserhez – ennek Európában vajmi kevés realitása volna. Ugyanakkor Észak-Amerikában, ahol a C-HR is 144 lóerős, 2 literes benzinmotorral kapható, ez az opció sem kizárható – annál inkább, mert az eredeti tanulmányautó bemutatásakor az összkerékhajtás is felvetődött rendelhető opcióként.
Pontosan, ez utóbbi – azaz az egykori tanulmányautó gyártás közeli műszaki alapja – miatt reménykedhetünk a TJ Cruiser megvalósulásában, annak ellenére, hogy a Toyota hivatalosan nem erősítette meg az elképzelést.
Forrás: youtube