A motorosok és a quadosok szakaszát törölték, az autósok között vezető Carlos Sainz (Peugeot) nulla kockázatot vállal már, a kamionosoknál pedig pokoli a harc, az első és a második helyezett között mindössze egyetlen másodperc a különbség. A 40. Dakar-rali a hajrájához érkezett, egyre közelebb a cél, itt már a megfelelő taktikának is nagy szerepe van.
Reggel még úgy tűnt, „csak” rövidítik a motorosok és a quadosok számára a napot, de a szervezők végül döntöttek, az időjárás, a heves esőzések okozta borzalmas körülmények miatt törlik a szakaszt. Így elmaradt a verseny második maratonijának második része, s a két kategória szereplői közúton mentek San Juanba.
Ez azt is jelenti, hogy az élen a helyzet változatlan. A 2001 óta megszakítás nélkül diadalmaskodó KTM közelebb került a 2018-as győzelemhez – pontosabban, továbbra is az osztrák Matthias Walkner vezet, mégpedig 32 perccel a második helyen álló argentin Kevin Benavides (Honda) és 39:17 perccel a képzeletbeli dobogó harmadik fokát birtokló csapattársa, a 2016-os bajnok, az ausztrál Toby Price előtt.
Ami a határon túli magyarokat illeti: a szatmárnémeti Gyenes Emanuel (KTM) a 24., a szabadkai Saghmeister Gábor (KTM) pedig a 80., s már csak két napot kell kibírniuk a célig.
A quadosoknál a chilei Ignacio Casale (Yamaha) minden bizonnyal megismétli 2014-es sikerét, hiszen 1:34:13 órával jobb, mint az őt „üldöző” argentin Nicolas Cavigliasso. Érdekesség, hogy Casale úgy lett első négy esztendeje, hogy előtte, 2013-ban másodikként végzett, most pedig a tavalyi „ezüstérmét válthatja aranyra”.
„Különös figyelmet kell fordítani minden szelektíven a navigációra, mert láthatjuk, milyen könnyű rossz irányt választani – jegyezte meg az éllovas chilei. – Azért jöttem a Dakarra, hogy nyerjek és erre most már elég jó esélyem van.”
Az autósok viszont versenyeztek, mégpedig a Fiambalá-Chilecito-San Juan útvonalon, amely 270 kilométeres összekötőből és 523 km-es szelektívből tevődött össze. A listavezető Carlos Sainz (Peugeot) úgy rajtolhatott el, hogy 10 perccel növelte előnyét márkatársa, a tizenháromszoros bajnok, címvédő francia Stéphane Peterhansel előtt. Ugyanis a telemetriai adatok elemzése után kiderült, a spanyol pilóta minden bizonnyal nem lökte fel előzés közben a holland Kees Koolent (Barren Racer), ahogy azt a quados korábban állította, sőt erőteljesen kellett fékeznie, hogy egyáltalán elkerülje az ütközést. A „Matador” csak figyelmeztetésben részesült, így a start előtt újból 1 óra fölé nőtt a különbség a kétszeres rali-világbajnok és 2010-ben Dakart nyerő pilóta, valamint Peterhansel között.
Sainz ennek megfelelően rendkívül kényelmesen vezetett, semmiféle kétes szituációba nem ment bele, nem akart szakaszsikert aratni, csak az volt a lényeg a számára, hogy egyben bevigye kocsiját a célba. Ezt a feladatot megoldotta, s bár talán túlságosan is óvatos volt – a legjobb időt produkáló katari Nasszer al-Attijah (Toyota) 18:01 percet „adott” neki –, a viszonylag eseménytelen nap végére megtartott az előnyéből 44:41 percet.
„Miközben szeretnénk megkaparintani a második helyet, hátra is kell figyelnünk, hogy a harmadik pozíciót mindenféleképpen megtarthassuk. Nem könnyű a helyzetünk, úgyhogy muszáj nyomnunk a gázt” – nyilatkozta al-Attijah.
S, hogy mit érez két nappal a vége előtt Sainz?
„Nem volt egyszerű. Kaptunk egy defektet, a sebességváltóval is akadtak gondok, de az a legfontosabb, hogy végigmentünk. Már csak két nap van hátra... Mindössze kettő... – mondta a spanyol.
Peterhansel annyit tett hozzá, amikor féltávnál kiütötte a bal hátsó kerekét és közel két órát vesztegelt, nem hitte volna, hogy második lesz a hajrában.
A kamionosoknál viszont roppant izgalmas a csata – a szinte a viadal elejétől vezető orosz Eduard Nyikolajevet (Kamaz) szerdán letaszította a csúcsról az argentin Federico Villagra (Iveco), de a címvédő most visszaelőzött. Igaz, ehhez kellett Villagra korábbi negyedórás büntetése is.
A holland Ton van Genugten (Iveco) nyert, Nyikolajev pedig az összetettben, tessék megkapaszkodni... Mindössze egyetlen másodperccel vezet!
„Tényleg egészen elképesztő, ami itt zajlik. Egy biztos, az utolsó kilométerig maximálisan kell küzdeni” – jósolta Nyikolajev.
Az SXS-osztály tagjai még nem értek célba, de a brazil Reinaldo Varela (Can-Am) több mint egyórás fórja valószínűleg kitart január huszadikáig.
San Juanból kell Córdobába eljutnia a mezőnynek a 2018-as Dakar-rali utolsó előtti napján (január 19.). A motorosoknak és a quadosoknak 483 kilométer az összekötő és 424 km a szelektív szakasz, míg az autósoknak, az SXS-osztály indulóinak és a kamionosoknak 560/369 kilométer a penzum. Lesz dűne, fesh-fesh és WRC-s rész is – a szervezők figyelmeztetése: többet ésszel, mint erővel. Persze, nagy kérdés: lehet ilyenkor még óvatosnak lenni?
2018-as Dakar-rali, 13. nap (Fiambalá-Chilecito-San Juan, az össztáv 793 kilométer, a szelektív szakasz hossza 523 km. A motorosok és a quadosok nem teljesítettek mért részt).
Autósok: 1. Nasszer al-Attijah, Matthieu Baumel (katari, francia, Toyota) 5:49:57 óra, 2. Stéphane Peterhansel, Jean-Paul Cottret (francia, Peugeot) 2:03 perc hátrány, 3. Giniel de Villiers, Dirk von Zitzewitz (dél-afrikai, német, Toyota) 4:33 p h.
Kamionosok: 1. Ton van Genugten, Bernard der Kinderen (holland, holland, belga, Iveco) 7:02:36, 2. Martin Kolomy, Jiri Stross, Rostislav Plny (cseh, Tatra) 4:11 p h., 3. Eduard Nyikolajev, Jevgenyij Jakovlev, Vlagyimir Ribakov (orosz, Kamaz) 6:21 p h.
Az összetett állása a 13. nap után
Motorosok: 1. Matthias Walkner (osztrák, KTM) 36:33:37 (1 perc büntetés), 2. Kevin Benavides (argentin, Honda) 32 p h., 3. Toby Price (ausztrál, KTM) 39:17 p h., ...24. Gyenes Emanuel (romániai, KTM) 6:07:06 ó h., ...80. Saghmeister Gábor (szerbiai, KTM) 46:41:29 ó h. (15 óra büntetés).
Quadosok: 1. Ignacio Casale (chilei, Yamaha) 46:04:20, 2. Nicolas Cavigliasso (argentin, Yamaha) 1:34:13 ó h., 3. Jeremias González Ferioli (argentin, Yamaha) 2:09:15 ó h.
Autósok: 1. Carlos Sainz, Lucas Cruz (spanyol, Peugeot) 42:24:31, 2. Peterhansel, Cottret 44:41 p h., 3. al-Attijah, Baumel 1:05:55 ó h.
Kamionosok: 1. Nyikolajev, Jakovlev, Ribakov 47:14:31, 2. Federico Villagra, Ricardo Adrian Torlaschi, Adrian Arturo Yacopini (argentin, Iveco) 1 másodperc h. (15 perc büntetés), 3. Szerhij Viazovics, Pavel Haranin, Andrej Zihulin (fehérorosz, MAZ) 3:26:14 (20 perc büntetés).
Forrás: Dakar official