Legfrissebb hírek ÚJ

Dakar 2018: a kamionosoknál egy másodperc a különbség!

Dakar 2018: a kamionosoknál egy másodperc a különbség!

A motorosok és a quadosok szakaszát törölték, az autósok között vezető Carlos Sainz (Peugeot) nulla kockázatot vállal már, a kamionosoknál pedig pokoli a harc, az első és a második helyezett között mindössze egyetlen másodperc a különbség. A 40. Dakar-rali a hajrájához érkezett, egyre közelebb a cél, itt már a megfelelő taktikának is nagy szerepe van.

Képgaléria megtekintése (15 db kép)
Tömeg
Minden egyes rajtnál és célban hatalmas a tömeg: Argentínát továbbra is lázban tartja a 40. Dakar-rali
Forrás: Dakar official

Reggel még úgy tűnt, „csak” rövidítik a motorosok és a quadosok számára a napot, de a szervezők végül döntöttek, az időjárás, a heves esőzések okozta borzalmas körülmények miatt törlik a szakaszt. Így elmaradt a verseny második maratonijának második része, s a két kategória szereplői közúton mentek San Juanba.

Képgaléria megtekintése (15 db kép)
Megfogyatkozott a mezőny
A motorosok és a quadosok nem kaptak szerepet, műúton mentek San Juanba. Az autósok, a kamionosok és az SXS-osztály tagjai viszont versenyeztek
Forrás: Dakar official

Ez azt is jelenti, hogy az élen a helyzet változatlan. A 2001 óta megszakítás nélkül diadalmaskodó KTM közelebb került a 2018-as győzelemhez – pontosabban, továbbra is az osztrák Matthias Walkner vezet, mégpedig 32 perccel a második helyen álló argentin Kevin Benavides (Honda) és 39:17 perccel a képzeletbeli dobogó harmadik fokát birtokló csapattársa, a 2016-os bajnok, az ausztrál Toby Price előtt.

Képgaléria megtekintése (15 db kép)
Elégedett
Az osztrák Matthias Walkner öröme érthető: verseny nélkül tartotta meg vezető pozícióját
Forrás: Dakar official

Ami a határon túli magyarokat illeti: a szatmárnémeti Gyenes Emanuel (KTM) a 24., a szabadkai Saghmeister Gábor (KTM) pedig a 80., s már csak két napot kell kibírniuk a célig.

A quadosoknál a chilei Ignacio Casale (Yamaha) minden bizonnyal megismétli 2014-es sikerét, hiszen 1:34:13 órával jobb, mint az őt „üldöző” argentin Nicolas Cavigliasso. Érdekesség, hogy Casale úgy lett első négy esztendeje, hogy előtte, 2013-ban másodikként végzett, most pedig a tavalyi „ezüstérmét válthatja aranyra”.
„Különös figyelmet kell fordítani minden szelektíven a navigációra, mert láthatjuk, milyen könnyű rossz irányt választani – jegyezte meg az éllovas chilei. – Azért jöttem a Dakarra, hogy nyerjek és erre most már elég jó esélyem van.

Képgaléria megtekintése (15 db kép)
Első helyen
A chilei Ignacio Casale végső győzelme a quadosoknál biztosra vehető
Forrás: Dakar official

Az autósok viszont versenyeztek, mégpedig a Fiambalá-Chilecito-San Juan útvonalon, amely 270 kilométeres összekötőből és 523 km-es szelektívből tevődött össze. A listavezető Carlos Sainz (Peugeot) úgy rajtolhatott el, hogy 10 perccel növelte előnyét márkatársa, a tizenháromszoros bajnok, címvédő francia Stéphane Peterhansel előtt. Ugyanis a telemetriai adatok elemzése után kiderült, a spanyol pilóta minden bizonnyal nem lökte fel előzés közben a holland Kees Koolent (Barren Racer), ahogy azt a quados korábban állította, sőt erőteljesen kellett fékeznie, hogy egyáltalán elkerülje az ütközést. A „Matador” csak figyelmeztetésben részesült, így a start előtt újból 1 óra fölé nőtt a különbség a kétszeres rali-világbajnok és 2010-ben Dakart nyerő pilóta, valamint Peterhansel között.

Képgaléria megtekintése (15 db kép)
Óvatos
A spanyol Carlos Sainz már semmit sem kockáztat, csak arra törekszik, hogy célba érjen a hátralévő napokban
Forrás: Dakar official

Sainz ennek megfelelően rendkívül kényelmesen vezetett, semmiféle kétes szituációba nem ment bele, nem akart szakaszsikert aratni, csak az volt a lényeg a számára, hogy egyben bevigye kocsiját a célba. Ezt a feladatot megoldotta, s bár talán túlságosan is óvatos volt – a legjobb időt produkáló katari Nasszer al-Attijah (Toyota) 18:01 percet „adott” neki –, a viszonylag eseménytelen nap végére megtartott az előnyéből 44:41 percet.

Képgaléria megtekintése (15 db kép)
Megnyugtató előny
Sainz két nappal a vége előtt 44:41 perccel vezet
Forrás: Dakar official

„Miközben szeretnénk megkaparintani a második helyet, hátra is kell figyelnünk, hogy a harmadik pozíciót mindenféleképpen megtarthassuk. Nem könnyű a helyzetünk, úgyhogy muszáj nyomnunk a gázt” – nyilatkozta al-Attijah.

Képgaléria megtekintése (15 db kép)
Győzelem
A francia Matthieu Baumel navigátorral (képünkön) annak ellenére szakaszt nyert a katari Nasszer al-Attijah, hogy defektek is hátráltatták
Forrás: Dakar official

S, hogy mit érez két nappal a vége előtt Sainz?
„Nem volt egyszerű. Kaptunk egy defektet, a sebességváltóval is akadtak gondok, de az a legfontosabb, hogy végigmentünk. Már csak két nap van hátra... Mindössze kettő... – mondta a spanyol.

Peterhansel annyit tett hozzá, amikor féltávnál kiütötte a bal hátsó kerekét és közel két órát vesztegelt, nem hitte volna, hogy második lesz a hajrában.

Képgaléria megtekintése (15 db kép)
Nem hitte volna
A francia Stéphane Peterhansel a bal hátsó kerekének kitörését követően annak is örül, hogy második
Forrás: Dakar official

A kamionosoknál viszont roppant izgalmas a csata – a szinte a viadal elejétől vezető orosz Eduard Nyikolajevet (Kamaz) szerdán letaszította a csúcsról az argentin Federico Villagra (Iveco), de a címvédő most visszaelőzött. Igaz, ehhez kellett Villagra korábbi negyedórás büntetése is.

Képgaléria megtekintése (15 db kép)
Formában
Az argentin Federico Villagra nagyon megszorongatja a címvédő Kamazt
Forrás: Dakar official

A holland Ton van Genugten (Iveco) nyert, Nyikolajev pedig az összetettben, tessék megkapaszkodni... Mindössze egyetlen másodperccel vezet!

Képgaléria megtekintése (15 db kép)
Hihetetlen
Az orosz Eduard Nyikolajev előnye egyetlen másodperc. Igaz, ezzel is lehet Dakart nyerni...
Forrás: Dakar official

„Tényleg egészen elképesztő, ami itt zajlik. Egy biztos, az utolsó kilométerig maximálisan kell küzdeni” – jósolta Nyikolajev.

Az SXS-osztály tagjai még nem értek célba, de a brazil Reinaldo Varela (Can-Am) több mint egyórás fórja valószínűleg kitart január huszadikáig.

San Juanból kell Córdobába eljutnia a mezőnynek a 2018-as Dakar-rali utolsó előtti napján (január 19.). A motorosoknak és a quadosoknak 483 kilométer az összekötő és 424 km a szelektív szakasz, míg az autósoknak, az SXS-osztály indulóinak és a kamionosoknak 560/369 kilométer a penzum. Lesz dűne, fesh-fesh és WRC-s rész is – a szervezők figyelmeztetése: többet ésszel, mint erővel. Persze, nagy kérdés: lehet ilyenkor még óvatosnak lenni?

2018-as Dakar-rali, 13. nap (Fiambalá-Chilecito-San Juan, az össztáv 793 kilométer, a szelektív szakasz hossza 523 km. A motorosok és a quadosok nem teljesítettek mért részt).
Autósok: 1. Nasszer al-Attijah, Matthieu Baumel (katari, francia, Toyota) 5:49:57 óra, 2. Stéphane Peterhansel, Jean-Paul Cottret (francia, Peugeot) 2:03 perc hátrány, 3. Giniel de Villiers, Dirk von Zitzewitz (dél-afrikai, német, Toyota) 4:33 p h.
Kamionosok: 1. Ton van Genugten, Bernard der Kinderen (holland, holland, belga, Iveco) 7:02:36, 2. Martin Kolomy, Jiri Stross, Rostislav Plny (cseh, Tatra) 4:11 p h., 3. Eduard Nyikolajev, Jevgenyij Jakovlev, Vlagyimir Ribakov (orosz, Kamaz) 6:21 p h.

Az összetett állása a 13. nap után
Motorosok: 1. Matthias Walkner (osztrák, KTM) 36:33:37 (1 perc büntetés), 2. Kevin Benavides (argentin, Honda) 32 p h., 3. Toby Price (ausztrál, KTM) 39:17 p h., ...24. Gyenes Emanuel (romániai, KTM) 6:07:06 ó h., ...80. Saghmeister Gábor (szerbiai, KTM) 46:41:29 ó h. (15 óra büntetés).
Quadosok: 1. Ignacio Casale (chilei, Yamaha) 46:04:20, 2. Nicolas Cavigliasso (argentin, Yamaha) 1:34:13 ó h., 3. Jeremias González Ferioli (argentin, Yamaha) 2:09:15 ó h.
Autósok: 1. Carlos Sainz, Lucas Cruz (spanyol, Peugeot) 42:24:31, 2. Peterhansel, Cottret 44:41 p h., 3. al-Attijah, Baumel 1:05:55 ó h.
Kamionosok: 1. Nyikolajev, Jakovlev, Ribakov 47:14:31, 2. Federico Villagra, Ricardo Adrian Torlaschi, Adrian Arturo Yacopini (argentin, Iveco) 1 másodperc h. (15 perc büntetés), 3. Szerhij Viazovics, Pavel Haranin, Andrej Zihulin (fehérorosz, MAZ) 3:26:14 (20 perc büntetés).

 

 

Forrás: Dakar official