Az első komoly feladat az idei Dakar-ralin. A második szelektív szakasz már azért okozott nehézségeket a mezőny tagjainak, többek között a tizenháromszoros bajnok francia Stéphane Peterhansel (Mini) is bajba került. Szalay Balázs (Opel) viszont remekelt és ahhoz képest, hogy hétfőn a nyolcvanharmadik helyről rajtolt, immáron a harmincadik.
Nehéz menet lesz. A szervezők előre figyelmeztették a résztvevőket, a hétfői 84 kilométeres bemelegítés után a Pisco és San Juan de Marcona között kijelölt 342 km-es szelektív szakasz már komolyan próbára tesz mindenkit. Dűnemászással kezdődött, tengerparti-partival folytatódott, aztán kiszáradt folyómederben is kellett menniük a versenyzőknek, az utolsó negyven kilométeren pedig újabb dűnerendszer fogadta a kalandorokat.
Az autósok kezdték a „bulit”, vagyis most nem tudták követni a motorosok nyomvonalait. Az első napi győztes, a katari Nasszer al-Attijah (Toyota) indította a „táncot”, de a kétszeres bajnok kedden nem volt elemében, ezt támasztja alá a tizenegyedik időeredménye. Tegyük hozzá, elsőként nehéz volt megtalálni a helyes irányt, így a „nyomolvasó” címvédő, a második pozícióból rajtoló spanyol Carlos Sainz (Mini) hamar az élre állt – igaz, végül „csak” nyolcadik lett.
Sokaknak volt gondja. A lengyel Jakub Przygonski (Mini) azonnal elakadt és öt percet eldobott, míg a szelektív elején remeklő, sőt vezető Peterhansel húsz percet vesztegelt a homokban. Sokkal rosszabbul járt az argentin Orlando Terranova, aki fejre állította Minijét, beütötte a hátát és olyan fájdalmai voltak, hogy kórházba kellett szállítani.
Sébastien Loeb viszont bizonyította, öreg Peugeot nem vén Peugeot. A 2017-es fejlesztésű, a PH Sport által szervizelt 3008 DKR-rel megnyerte a második speciálist.
„Nagyszerű nap volt – nyilatkozta a kilencszeres rali-világbajnok francia pilóta, aki a tizenharmadikról az ötödik helyre lépett fel az összetettben. – Már az elejétől megpróbáltunk jó ritmusban autózni, de nem volt egyszerű. Szerencsére nem vétettünk komolyabb hibát, és a technika is kiválóan működött.”
Érthető módon nem volt ennyire elégedett Peterhansel, aki a tizenhetedik időt érte el.
„Hát, ez nem volt könnyű szakasz... – értékelt „Mr. Dakar”. – Elektromos problémánk adódott, nem működött az átbeszélő, a klíma és az ablaktörlő sem. Egy kicsit veszítettem a koncentrációmból és egy nagyon rossz helyen elakadtunk. Szerencsére Cyril Despres kihúzott minket, ha nem talál ránk, talán még mindig ott vesztegelnénk...”
Az összetettben a 2009-ben nyerő, de további négy alkalommal második, háromszor pedig harmadik Giniel de Villiers (Toyota) vezet, a dél-afrikai klasszis 28 másodperccel előzi meg a dobogó második fokát elfoglaló holland Bernhard ten Brinkét (Toyota) és 42 mp-cel a spanyol Joan Romát (Mini).
Perui utazás: ilyen az idei Dakar:
Szalay Balázs is kiválóan teljesített, a szakaszon és az abszolút értékelésben is a 30. pozíciót birtokolja.
„Újabb jó napon vagyunk túl, annak ellenére, hogy akadt azért egy két kalandunk – mondta Szalay. – Volt például egy magas dűne, amelyre elsőre nem tudtam felvinni az autót. Az igazsághoz tartozik, hogy a guminyomást nem engedtük le annyira, mint tegnap, mert ezúttal köves szakaszok is szerepeltek az útvonalban, úgyhogy ez is lehetett az oka, a lényeg, hogy mentünk felfelé a dűnén, de egyszer csak elfogyott az erő, úgyhogy lefordítottam a kocsit, nekifutottam újra, és akkor már nem volt gond. Összességében nagyon élveztem ezt a napot, sokat előztünk, sőt, szinte folyamatosan előztünk, ennek is köszönhető a harmincadik hely, aminek örülök. Remélem, még tudunk javítani.”
Navigátora, Bunkoczi László is alaposan megdolgozott a célba érésért.
„Navigációs szempontból az egész nap nagyon nehéz volt, mert elképesztő mennyiségű irányváltás szerepelt az itinerben – nyilatkozta. – Már az elején is láttuk, hogy jó néhányan keresgélik előttünk az utat, de az utolsó dűnesorban aztán minket is megevett a fene, mert volt egy olyan irányváltás, amit ha visszamennénk, akkor se találnék meg. Volt egy kis szerencsénk is, mert sokan már visszafelé jöttek a rossz irányból, s bár addig is éreztük, hogy nem jó helyen vagyunk, akkor már biztosak voltunk benne. Aztán megláttuk a helikoptert és rátaláltunk a helyes nyomra. Én mindig nyugtával dicsérem a napot, és ez a nap most meg is érdemli a dicséretet: az autó is jól muzsikált, mi is összeszedettek voltunk, s úgy érzem, az elmúlt két nap megalapozta az előttünk álló nyolcat.”
A motorosoknál továbbra is a spanyol Joan Barreda Bort (Honda) az első, de a szelektíven a címvédő osztrák Matthias Walkner (KTM) bizonyult a leggyorsabbnak. Vagyis, a 2001 óta verhetetlen osztrák márka jelezte, számára is elkezdődött a 2019-es Dakar. A két pilóta között 1:31 perc a különbség az összetettben.
„Hatalmas csata volt, a végén mindössze huszonkét másodperccel voltam jobb Ricky Brabecnél. Hiába, ez a világ legnehezebb terepfutama, sok a kiváló motoros. A többi nap sem lesz könnyebb, de felkészülten várjuk a folytatást.”
Az erdélyi Gyenes Emanuel (KTM) a fájós karja ellenére (néhány hete meg kellett műteni) megy előre, a speciálison és az összetettben is hatvanötödikként jegyzik.
Nem könnyű az élet két keréken:
Az SxS kategóriában a chilei Francisco López Contardo (Can-Am), ha csak tizenkilenc másodperccel is, de legyőzte a címvédő brazil Reinaldo Varelát (Can-Am), s bő egy percre csökkentette a kettejük közötti különbséget a szerdai szelektív rajtja előtt.
A quadosoknál az argentin Nicolas Cavigliasso (Yamaha) kettőből kettőnél tart, a tavaly Dakar-újoncként második versenyző előnye már több mint huszonegy perc és úgy tűnik, abszolút első számú favorit idén. A kamionosoknál ugyancsak duplázott az orosz Eduard Nyikolajev (Kamaz), a címvédő bő négy minutummal előzi meg hlland riválisát, az ivecós Gerard de Rooyt.
„A dűnék komoly problémát okoztak, plusz a homok is nagyon puha volt – nyilatkozta Nyikolajev. – A csapat kiváló munkát végzett, nagyon elégedett vagyok, a mai napból lehet erőt meríteni.”
Íme, egy kis életkép a Dakar második szakaszáról:
Szerdán (január 9.) San Juan de Marconából indul a mezőny és Arequipa felé veszi az irányt. Az össztáv 798 kilométer, a szelektív szakasz hossza 331 km – homokból és dűnékből továbbra sem lesz hiány.
2019-es Dakar-rali, Peru. 2. nap (Pisco-San Juan de Marcona: az össztáv 552 kilométer, a szelektív szakasz hossza 342 km).
Motor: 1. Matthias Walkner (osztrák, KTM) 3:23:57 óra, 2. Ricky Brabec (amerikai, Honda) 22 másodperc hátrány, 3. Joan Barreda Bort (spanyol, Honda) 1:41 perc h., ...65. Gyenes Emanuel (romániai, KTM) 1:23:17 ó h.
Quad: 1. Nicolas Cavigliasso (argentin, Yamaha) 4:22:10, 2. Gustavo Gallego (argentin, Yamaha) 11:18 p h., 3. Alexandre Giroud (francia, Yamaha) 14:21 p h.
Autó: 1. Sébastien Loeb, Daniel Elena (francia, monacói, Peugeot) 3:36:53, 2. Joan Roma, Alex Haro Bravo (spanyol, Mini) 8 mp h., 3. Bernhard ten Brinke, Xavier Panseri (holland, francia, Toyota) 1:20 p h., ...30. Szalay Balázs, Bunkoczi László (magyar, Opel) 53:41 p h.
SxS: 1. Francisco López Contardo, Álvaro Juan León Quintanilla (chilei, Can-Am) 4:09:47, 2. Reinaldo Varela, Gustavo Gugelmin (brazil, Can-Am) 19 mp h., 3. Szergej Karjakin, Anton Vlasjuk (orosz, BRP) 1:51 p h.
Kamion: 1. Eduard Nyikolajev, Jevgenyij Jakovlev, Vlagyimir Ribakov (orosz, Kamaz) 3:47:51, 2. Gerald de Rooy, Darek Rodewald, Moises Torrallardona (holland, holland, spanyol, Iveco) 2:39 p h., 3. Dmitrij Szotnyikov, Dmitrij Nyikitin, Ilnur Musztafin (orosz, Kamaz) 5:28 p h.
Állás a 2. nap után
Motor: 1. Barreda Bort 4:23:14, 2. Walkner 1:31 p h., 3. Brabec 1:33 p h., ...65. Gyenes 1:46:41 ó h.
Quad: 1. Cavigliasso 5:39:25, 2. Gallego 21:14 p h., 3. Giroud 25:02 p h.
Autó: 1. Giniel de Villiers, Dirk von Zitzewitz (dél-afrikai, német, Toyota) 4:32:45, 2. Ten Brinke, Panseri 28 mp h., 3. Roma, Haro Bravo 42 mp h., ...30. Szalay, Bunkoczi 1:09:51 ó h.
SxS: 1. Varela, Gugelmin 5:21:19, 2. Contardo, Quintanilla 1:08 p h., 3. Karjakin, Vlasjuk 6:35 p h.
Kamion: 1. Nyikolajev, Jakovlev, Ribakov 4:56:56, 2. De Rooy, Rodewald, Torrallardona 4:23 p h., 3. Federico Villagra, Adrian Arturo Yacopini, Ricardo Adrian Torlaschi (argentin, Iveco) 7:23 p h.
Forrás: youtube