Legfrissebb hírek ÚJ

Dakar 2019: Loeb volt a dűnék királya a második szakaszon

Dakar 2019: Loeb volt a dűnék királya a második szakaszon

Az első komoly feladat az idei Dakar-ralin. A második szelektív szakasz már azért okozott nehézségeket a mezőny tagjainak, többek között a tizenháromszoros bajnok francia Stéphane Peterhansel (Mini) is bajba került. Szalay Balázs (Opel) viszont remekelt és ahhoz képest, hogy hétfőn a nyolcvanharmadik helyről rajtolt, immáron a harmincadik.

Képgaléria megtekintése (16 db kép)
Küzdelem
A homok az úr, a versenyzők viszont felveszik a harcot

Nehéz menet lesz. A szervezők előre figyelmeztették a résztvevőket, a hétfői 84 kilométeres bemelegítés után a Pisco és San Juan de Marcona között kijelölt 342 km-es szelektív szakasz már komolyan próbára tesz mindenkit. Dűnemászással kezdődött, tengerparti-partival folytatódott, aztán kiszáradt folyómederben is kellett menniük a versenyzőknek, az utolsó negyven kilométeren pedig újabb dűnerendszer fogadta a kalandorokat.

Képgaléria megtekintése (16 db kép)
Nincs kímélet
Csak rá kell nézni az arcokra: iszonyatosan fárasztó volt a második szakasz

Az autósok kezdték a „bulit”, vagyis most nem tudták követni a motorosok nyomvonalait. Az első napi győztes, a katari Nasszer al-Attijah (Toyota) indította a „táncot”, de a kétszeres bajnok kedden nem volt elemében, ezt támasztja alá a tizenegyedik időeredménye. Tegyük hozzá, elsőként nehéz volt megtalálni a helyes irányt, így a „nyomolvasó” címvédő, a második pozícióból rajtoló spanyol Carlos Sainz (Mini) hamar az élre állt – igaz, végül „csak” nyolcadik lett.

Képgaléria megtekintése (16 db kép)
Toyota-pilóta
Az első napot megnyerő katari Nasszer al-Attijah is csak szenvedett

Sokaknak volt gondja. A lengyel Jakub Przygonski (Mini) azonnal elakadt és öt percet eldobott, míg a szelektív elején remeklő, sőt vezető Peterhansel húsz percet vesztegelt a homokban. Sokkal rosszabbul járt az argentin Orlando Terranova, aki fejre állította Minijét, beütötte a hátát és olyan fájdalmai voltak, hogy kórházba kellett szállítani.

Képgaléria megtekintése (16 db kép)
Kiesett
Az argentin Orlando Terranovát egy bukás után kórházba kellett szállítani

Sébastien Loeb viszont bizonyította, öreg Peugeot nem vén Peugeot. A 2017-es fejlesztésű, a PH Sport által szervizelt 3008 DKR-rel megnyerte a második speciálist.
„Nagyszerű nap volt – nyilatkozta a kilencszeres rali-világbajnok francia pilóta, aki a tizenharmadikról az ötödik helyre lépett fel az összetettben. – Már az elejétől megpróbáltunk jó ritmusban autózni, de nem volt egyszerű. Szerencsére nem vétettünk komolyabb hibát, és a technika is kiválóan működött.”

Képgaléria megtekintése (16 db kép)
Autós győztesek
A francia Sébastien Loeb (elöl) és navigátora, a monacói Daniel Elena elégedett lehet, hiszen szakaszt nyert

Érthető módon nem volt ennyire elégedett Peterhansel, aki a tizenhetedik időt érte el.
„Hát, ez nem volt könnyű szakasz... – értékelt „Mr. Dakar”. – Elektromos problémánk adódott, nem működött az átbeszélő, a klíma és az ablaktörlő sem. Egy kicsit veszítettem a koncentrációmból és egy nagyon rossz helyen elakadtunk. Szerencsére Cyril Despres kihúzott minket, ha nem talál ránk, talán még mindig ott vesztegelnénk...

Képgaléria megtekintése (16 db kép)
Bajba került
Stéphane Peterhanselnek is gondjai adódtak: a motorral hatszor, autóval hétszer diadalmaskodó francia ász elakadt és körülbelül húsz percet veszített

Az összetettben a 2009-ben nyerő, de további négy alkalommal második, háromszor pedig harmadik Giniel de Villiers (Toyota) vezet, a dél-afrikai klasszis 28 másodperccel előzi meg a dobogó második fokát elfoglaló holland Bernhard ten Brinkét (Toyota) és 42 mp-cel a spanyol Joan Romát (Mini).

Képgaléria megtekintése (16 db kép)
2009-ben bajnok volt
A dél-afrikai Giniel de Villiers vette át a vezetést az összetettben

Perui utazás: ilyen az idei Dakar:

Szalay Balázs is kiválóan teljesített, a szakaszon és az abszolút értékelésben is a 30. pozíciót birtokolja.
„Újabb jó napon vagyunk túl, annak ellenére, hogy akadt azért egy két kalandunk – mondta Szalay. – Volt például egy magas dűne, amelyre elsőre nem tudtam felvinni az autót. Az igazsághoz tartozik, hogy a guminyomást nem engedtük le annyira, mint tegnap, mert ezúttal köves szakaszok is szerepeltek az útvonalban, úgyhogy ez is lehetett az oka, a lényeg, hogy mentünk felfelé a dűnén, de egyszer csak elfogyott az erő, úgyhogy lefordítottam a kocsit, nekifutottam újra, és akkor már nem volt gond. Összességében nagyon élveztem ezt a napot, sokat előztünk, sőt, szinte folyamatosan előztünk, ennek is köszönhető a harmincadik hely, aminek örülök. Remélem, még tudunk javítani.”

Képgaléria megtekintése (16 db kép)
Folyamatosan jön fel
Szalay Balázs a szakaszon harmincadik lett és az összetettben is ezt a pozíciót foglalja el

Navigátora, Bunkoczi László is alaposan megdolgozott a célba érésért.
„Navigációs szempontból az egész nap nagyon nehéz volt, mert elképesztő mennyiségű irányváltás szerepelt az itinerben – nyilatkozta. – Már az elején is láttuk, hogy jó néhányan keresgélik előttünk az utat, de az utolsó dűnesorban aztán minket is megevett a fene, mert volt egy olyan irányváltás, amit ha visszamennénk, akkor se találnék meg. Volt egy kis szerencsénk is, mert sokan már visszafelé jöttek a rossz irányból, s bár addig is éreztük, hogy nem jó helyen vagyunk, akkor már biztosak voltunk benne. Aztán megláttuk a helikoptert és rátaláltunk a helyes nyomra. Én mindig nyugtával dicsérem a napot, és ez a nap most meg is érdemli a dicséretet: az autó is jól muzsikált, mi is összeszedettek voltunk, s úgy érzem, az elmúlt két nap megalapozta az előttünk álló nyolcat.”

Képgaléria megtekintése (16 db kép)
Irányban
Könnyen el lehetett tévedni, ám a magyarok rendre megtalálták a helyes utat

A motorosoknál továbbra is a spanyol Joan Barreda Bort (Honda) az első, de a szelektíven a címvédő osztrák Matthias Walkner (KTM) bizonyult a leggyorsabbnak. Vagyis, a 2001 óta verhetetlen osztrák márka jelezte, számára is elkezdődött a 2019-es Dakar. A két pilóta között 1:31 perc a különbség az összetettben.
Hatalmas csata volt, a végén mindössze huszonkét másodperccel voltam jobb Ricky Brabecnél. Hiába, ez a világ legnehezebb terepfutama, sok a kiváló motoros. A többi nap sem lesz könnyebb, de felkészülten várjuk a folytatást.”

Képgaléria megtekintése (16 db kép)
Bajnok
A címvédő osztrák Matthias Walkner jelezte, hogy a KTM nem akarja elveszíteni 2001 óta tartó veretlenségét

Az erdélyi Gyenes Emanuel (KTM) a fájós karja ellenére (néhány hete meg kellett műteni) megy előre, a speciálison és az összetettben is hatvanötödikként jegyzik.

Képgaléria megtekintése (16 db kép)
Repül a... Repül a...
Emelkedett a hangulat a Dakaron, de nagyon izzasztó a feladat: a spanyol Joan Barreda Bort (balra) továbbra is az élen áll

Nem könnyű az élet két keréken:

Az SxS kategóriában a chilei Francisco López Contardo (Can-Am), ha csak tizenkilenc másodperccel is, de legyőzte a címvédő brazil Reinaldo Varelát (Can-Am), s bő egy percre csökkentette a kettejük közötti különbséget a szerdai szelektív rajtja előtt.

Képgaléria megtekintése (16 db kép)
Padlógázon
Az SxS kategóriában is komoly a harc

A quadosoknál az argentin Nicolas Cavigliasso (Yamaha) kettőből kettőnél tart, a tavaly Dakar-újoncként második versenyző előnye már több mint huszonegy perc és úgy tűnik, abszolút első számú favorit idén. A kamionosoknál ugyancsak duplázott az orosz Eduard Nyikolajev (Kamaz), a címvédő bő négy minutummal előzi meg hlland riválisát, az ivecós Gerard de Rooyt.
„A dűnék komoly problémát okoztak, plusz a homok is nagyon puha volt – nyilatkozta Nyikolajev. – A csapat kiváló munkát végzett, nagyon elégedett vagyok, a mai napból lehet erőt meríteni.

Képgaléria megtekintése (16 db kép)
Nagy tempóban
A címvédő Eduard Nyikolajev mindkét eddigi mért szakaszt megnyerte, az orosz klasszis éllovas a kamionosok között

Íme, egy kis életkép a Dakar második szakaszáról:

Szerdán (január 9.) San Juan de Marconából indul a mezőny és Arequipa felé veszi az irányt. Az össztáv 798 kilométer, a szelektív szakasz hossza 331 km – homokból és dűnékből továbbra sem lesz hiány.

2019-es Dakar-rali, Peru. 2. nap (Pisco-San Juan de Marcona: az össztáv 552 kilométer, a szelektív szakasz hossza 342 km).
Motor: 1. Matthias Walkner (osztrák, KTM) 3:23:57 óra, 2. Ricky Brabec (amerikai, Honda) 22 másodperc hátrány, 3. Joan Barreda Bort (spanyol, Honda) 1:41 perc h., ...65. Gyenes Emanuel (romániai, KTM) 1:23:17 ó h.
Quad: 1. Nicolas Cavigliasso (argentin, Yamaha) 4:22:10, 2. Gustavo Gallego (argentin, Yamaha) 11:18 p h., 3. Alexandre Giroud (francia, Yamaha) 14:21 p h.
Autó: 1. Sébastien Loeb, Daniel Elena (francia, monacói, Peugeot) 3:36:53, 2. Joan Roma, Alex Haro Bravo (spanyol, Mini) 8 mp h., 3. Bernhard ten Brinke, Xavier Panseri (holland, francia, Toyota) 1:20 p h., ...30. Szalay Balázs, Bunkoczi László (magyar, Opel) 53:41 p h.
SxS: 1. Francisco López Contardo, Álvaro Juan León Quintanilla (chilei, Can-Am) 4:09:47, 2. Reinaldo Varela, Gustavo Gugelmin (brazil, Can-Am) 19 mp h., 3. Szergej Karjakin, Anton Vlasjuk (orosz, BRP) 1:51 p h.
Kamion: 1. Eduard Nyikolajev, Jevgenyij Jakovlev, Vlagyimir Ribakov (orosz, Kamaz) 3:47:51, 2. Gerald de Rooy, Darek Rodewald, Moises Torrallardona (holland, holland, spanyol, Iveco) 2:39 p h., 3. Dmitrij Szotnyikov, Dmitrij Nyikitin, Ilnur Musztafin (orosz, Kamaz) 5:28 p h.

Állás a 2. nap után
Motor: 1. Barreda Bort 4:23:14, 2. Walkner 1:31 p h., 3. Brabec 1:33 p h., ...65. Gyenes 1:46:41 ó h.
Quad: 1. Cavigliasso 5:39:25, 2. Gallego 21:14 p h., 3. Giroud 25:02 p h.
Autó: 1. Giniel de Villiers, Dirk von Zitzewitz (dél-afrikai, német, Toyota) 4:32:45, 2. Ten Brinke, Panseri 28 mp h., 3. Roma, Haro Bravo 42 mp h., ...30. Szalay, Bunkoczi 1:09:51 ó h.
SxS: 1. Varela, Gugelmin 5:21:19, 2. Contardo, Quintanilla 1:08 p h., 3. Karjakin, Vlasjuk 6:35 p h.
Kamion: 1. Nyikolajev, Jakovlev, Ribakov 4:56:56, 2. De Rooy, Rodewald, Torrallardona 4:23 p h., 3. Federico Villagra, Adrian Arturo Yacopini, Ricardo Adrian Torlaschi (argentin, Iveco) 7:23 p h.

 

 

Forrás: youtube