Legfrissebb hírek ÚJ

Dakar 2019: Sainz kitörte a kerekét, sokan eltévedtek, szenvedtek, kiestek

Dakar 2019: Sainz kitörte a kerekét, sokan eltévedtek, szenvedtek, kiestek

Mi volt itt, kérem szépen! Az idei Dakar-rali harmadik napja elképesztő izgalmakat hozott, nagyágyúk buktak el, szinte a teljes mezőny megszenvedett a 331 kilométeres szelektív szakaszon. A KTM bajnokai betliztek, a Honda legnagyobb ásza kiesett, az autós címvédő Carlos Sainz pedig kitörte Minije kerekét.

Képgaléria megtekintése (23 db kép)
Baleset
A Mini argentin ásza, Orlando Terranova még kedden szenvedett balesetet, a pilóta annyira beütötte a hátát, a gerincét, hogy nem tudta folytatni a Dakart
Forrás: dakar.com

San Juan de Marconát elhagyta a karaván és Arequipa felé vette az irányt. Az össztáv brutális volt, 798 kilométer, de a mért részt sem aprózták el a szervezők, hiszen a 331 km is izmosnak ígérkezett. És a nap végén elmondható, az is volt. Túlságosan is.

Képgaléria megtekintése (23 db kép)
A természet elleni csata
Ez a kép jól tükrözi: milyen elveszett tud lenni az ember ebben a hatalmas homoktengerben
Forrás: dakar.com

A motorosok nem vicceltek, ötven kilométer megtétele után, az első komolyabb dűnézés előtt tizenegy versenyző 1:45 percen belül haladt. Ám aztán elkezdődött a „szétszóródás”... Az argentin Kevin Benavides (Honda) rákapcsolt és csapattársával, az összetettben akkor még éllovas spanyol Joan Barreda Borttal próbált meglógni a többiek elől.

Képgaléria megtekintése (23 db kép)
Remekelt
A francia Savier de Soultrait nem hibázott, végig iszonyatos tempót diktált
Forrás: dakar.com

A címvédő és a második szakaszt megnyerő osztrák Matthias Walkner (KTM) képtelen volt tartani a tempót, látványosan lassabban haladt a duónál, a francia Xavier de Soultrait (Yamaha) és a chilei Pablo Quintanilla (Husqvarna) viszont nem ijedt meg, az élen „lovaglók” után eredt. És a dráma elkezdődött...

Képgaléria megtekintése (23 db kép)
Fárasztó szakasz
Szinte mindenkinek meggyűlt a baja a tereppel
Forrás: dakar.com

Barreda Bort a 143. kilométernél megállt, sőt hosszas szenvedés után végül feladta a harcot, kiszállt a játékból. A Honda talán legnagyobb reménysége hiába kezdett jól, hamar véget ért számára a küzdelem.
„Iszonyatosan csalódott vagyok. Nagyszerűen indult a verseny, erősnek éreztem magam, aztán ez lett belőle – mondta a spanyol, aki a szervezők helikopteres segítségét kérte. – Nagy volt a köd, alig láttam valamit, rossz utat választottam, becsúsztam egy helyre, ahonnan nem lehetett kihozni a motort.

Képgaléria megtekintése (23 db kép)
Búcsú
A spanyol Joan Barreda Bort ismét nagy reményekkel vágott neki a terepversenynek, ám a Honda csillaga már a harmadik szakaszon kiesett
Forrás: dakar.com

Walkner körülbelül 4 km-t eltévedt, ráadásul csőbe húzta az őt követő amerikai Ricky Brabecet (Honda) is. Sőt, a 2016-os bajnok, az ausztrál Toby Price (KTM) sem volt a helyzet magaslatán – nem úgy Soultrait, aki elképesztő teljesítményt nyújtva szakította le riválisait.

Képgaléria megtekintése (23 db kép)
Rákapcsolt
Soultrait megnyerte a szelektívet, a Yamaha kiválóságának nagy tervei vannak
Forrás: dakar.com

A francia nyert is, igaz, csak 15 másodperccel verte az ugyancsak pazarul motorozó chilei Quintanillát, aki az összetettben át is vette a vezetést, ráadásul mindjárt 11:23 perces előnnyel.
„Nagyon trükkös volt a pálya – árulta el a chilei, aki legjobb eredményeként 2016-ban harmadik volt. – A rázósabb részeken inkább lelassítottam, az volt a fontos a számomra, hogy megtaláljam a helyes irányt, ne hibázzak. Igyekeztem a lehető legkevesebb kockázatot vállalni, egyszerűen nem akartam elrontani a navigációt.”

Képgaléria megtekintése (23 db kép)
A Husqvarna-csapat motorosa
A chilei Pablo Quintanilla több mint tizenegy perccel vezet
Forrás: dakar.com

Sunderland feljött a dobogó harmadik fokára.
Nagy volt a köd, előfordult, hogy két-három méterre sem láttam el. Néha muszáj volt megállnom, le kellett vennem a szemüvegemet, hogy tájékozódni tudjak – panaszkodott a brit. – Nehéz volt, elfáradtam, de ahogy hallom, a többieknek is rengeteg problémájuk adódott.”

Képgaléria megtekintése (23 db kép)
Harmadik
A 2017-es bajnok brit Sam Sunderland jelenleg a legjobb KTM-es
Forrás: dakar.com

Az erdélyi Gyenes Emanuel (KTM) hősiesen küzd a fájós karjával, s az 51. időt elérve az összetettben az 52. a szerdai penzumot követően.

Képgaléria megtekintése (23 db kép)
Nagy harcos
Az erdélyi Gyenes Emanuelt kemény fából faragták, néhány hete műtötték a karját, de nem törődik a fájdalmával
Forrás: dakar.com

Az autósoknál is elképesztő történések zajlottak. A címvédő Carlos Sainz hamar, mindössze 38 kilométer után megállt, kiderült, a spanyol kitörte a Minije bal első kerekét. Ugyan a „Matador” később folytatni tudta az útját, de olyan sok időt veszített, hogy már most lemondhat arról, hogy harmadszor is megkoronázzák a Dakaron.

Képgaléria megtekintése (23 db kép)
Peches Matador
A spanyol Carlos Sainz kitörte a Minije kerekét, így szinte minden esélye elszállt a címvédésre
Forrás: dakar.com

Eléggé viseltes volt Sainz gépe:

A francia Stéphane Peterhansel (Mini) és a katari Nasszer al-Attijah (Toyota) viszont úgy döntött, ráhajt az első helyre. Főleg a tizenháromszoros győztes diktált pokoli tempót, de a kétszeres nyertes is kitett magáért a dűnék között. A francia Cyril Despres (Mini) igyekezett lőtávolon belül maradni, de be kellett látnia, ez a két sivatagi gigász terepe.

Képgaléria megtekintése (23 db kép)
Homokhegyre fel, homokhegyről le
A katari Nasszer al-Attijah kiválóan taktikázott, s elképesztő módon érezte, hogyan kell megmászni a dűnéket
Forrás: dakar.com

A második szakaszon diadalmaskodó francia Sébastien Loeb (Peugeot) nagyon lemaradt, a szelektívnek az összetett éléről nekiiramodó dél-afrikai Giniel de Villiers (Toyota) pedig a 172. km-nél elakadt, technikai probléma hátráltatta, legalább 50 percet elszórt. A korábban motorral és autóval is bajnok spanyol Joan Roma (Mini) szintén belátta, nem érdemes erőltetni, ami nem megy, vagyis tartani Peterhansel és Al-Atijah tempóját.

Képgaléria megtekintése (23 db kép)
Rutinos
A spanyol Joan Roma korábban motorral és autóval is nyert, azaz jól tudja, mi kell a sikerhez
Forrás: dakar.com

„Mr. Dakar” be is húzta a speciálist, ám az első naphoz hasonlóan, az összetettben újra a katari vezet – kettejük közé a második helyre beékelődött a szaúdi Jazid al-Radzsi (Mini).
„Volt egy tervünk. Az előző nap kissé visszavonultunk, hogy jó pozícióból kezdhessünk ma reggel – beszélt a taktikájáról Al-Attijah. – Fogalmam sem volt a célban, hogy ki nyert, Peter vagy mi, de nem is ez a lényeg. Minden jó volt, elégedettek lehetünk, most megvan az okunk, hogy mosolyogjunk.”

Képgaléria megtekintése (23 db kép)
A homok ura
Al-Attijah a riválisai szerint is az idei Dakar legnagyobb favoritja, kifejezetten fekszik neki, hogy az útvonal hetven százaléka homokon vezet
Forrás: dakar.com

Peterhansel sem volt elégedetlen.
Jó pálya volt, kemény dűnékkel, trükkös navigációval, nehezen megtalálható pontokkal – magyarázta a francia, aki karrierje 75. Dakar-szakaszgyőzelmét aratta. – Egy biztos, a folytatás sem lesz könnyebb, viszont támadásra készen állunk.”

Képgaléria megtekintése (23 db kép)
Támadás!
A tizenháromszoros bajnok (hatszor motorral, hétszer autóval győzött) francia Stéphane Peterhansel megmutatta, miért hívják Mr. Dakarnak
Forrás: dakar.com

Szalay Balázs is teljesítette a 331 kilométeres távot, az Opel-pilóta (Bunkoczi László navigátorral) a 41. lett, így az összetettben már a 28.

Képgaléria megtekintése (23 db kép)
A 28.
Szalay Balázs újabb két pozíciót lépett előre
Forrás: dakar.com

Mindössze 21 kilométert tett meg a starttól 2015 harmadik helyezett quadosa, a bolíviai Walter Nosiglia (Honda), amikor hatalmasat bukott, kettős alkartörést szenvedett és fel kellett adnia a 2019-es Dakart. A dűnék között az argentin Jeremías González Ferioli (Yamaha) ismerte fel magát a leginkább, s megszakította honfitársa, Nicolas Cavigliasso (Yamaha) eddigi sikerszériáját. Igaz, utóbbinak nemhogy csökkent volna az előnye az összetettben, hanem még így is nőtt.

Képgaléria megtekintése (23 db kép)
Zseniális versenyző
Az argentin Jeremías González Ferioli szakaszdiadallal állt a quados mezőny élére
Forrás: dakar.com

A kamionosoknál is változás történt, a duplázó orosz Eduard Nyikolajev (Kamaz) uralma megtört, honfi- és márkatársa, Andrej Karginov volt a leggyorsabb. Igaz, a negyedik időt elérő címvédő így is megtartotta összetettbeli első pozícióját, de a jelenleg második argentin Federico Villagra 5:17 percre csökkentette a hátrányát vele szemben.

Képgaléria megtekintése (23 db kép)
Rákapcsolt
A Kamaz egyelőre verhetetlen a kamionosok között: az orosz Eduard Nyikolajev két sikere után most az orosz Andrej Karginov volt a leggyorsabb
Forrás: dakar.com

Az SxS kategóriában komoly változás ment végbe. A spanyol Gerard Farres Guell (Can-Am) a szakaszgyőzelmével átvette a vezetést, a címvédő brazil Reinaldo Varela (Can-Am) pedig visszacsúszott negyediknek.

Képgaléria megtekintése (23 db kép)
Feladat
A dűnemászást most aztán tényleg gyakorolhatják a terepralisok
Forrás: dakar.com

Csütörtökön (január 10.) jön a maratoni szakasz Arequipa és Moquegua, valamint Arequipa és Tacna között. A motorosoknak és a quadosoknak az össztáv 511 kilométer, a szelektív pedig 405 km. Az autósokra, a kamionosokra és az SxS kategória szereplőire 664 kilométer vár, ebből a mért rész 405 km. A szervizcsapatok nem tarthatnak a versenyzőkkel, mindenki magára, no meg az ellenfelek segítségére lesz utalva.

2019-es Dakar-rali, Peru. 3. nap (San Juan de Marcona-Arequipa: az össztáv 798 kilométer, a szelektív szakasz hossza 331 km).
Motor: 1. Xavier de Soultrait (francia, Yamaha) 4:07:42 óra, 2. Pablo Quintanilla (chilei, Husqvarna) 15 másodperc hátrány, 3. Kevin Benavides (argentin, Honda) 2:37 perc h., ...51. Gyenes Emanuel (romániai, KTM) 1:45:57 ó h.
Quad: 1. Jeremías González Ferioli (argentin, Yamaha) 5:16:03, 2. Nicolas Cavigliasso (argentin, Yamaha) 1:44 p h., 3. Gustavo Gallego (argentin, Yamaha) 10:50 p h.
Autó: 1. Stéphane Peterhansel, David Castera (francia, Mini) 3:54:31, 2. Nasszer al-Attijah, Matthieu Baumel (katari, francia, Toyota) 3:26 p h., 3. Jakub Przygonski, Tom Colsoul (lengyel, belga, Mini) 11:41 p h., ..41. Szalay Balázs, Bunkoczi László (magyar, Opel) 2:22:31 ó h.
SxS: 1. Gerard Farres Guell, Daniel Oliveras Carreras (spanyol, Can-Am) 4:35:58, 2. Francisco López Contardo, Álvaro Juan León Quintanilla (chilei, Can-Am) 2:03 p h., 3. Szergej Karjakin, Anton Vlasjuk (orosz, BRP) 4:42 p h.
Kamion: 1. Andrej Karginov, Andrej Mokejev, Igor Leonov (orosz, Kamaz) 4:26:49, 2. Federico Villagra, Adrian Arturo Yacopini, Ricardo Adrian Torlaschi (argentin, Iveco) 11:55 p h., 3. Dmitrij Szotnyikov, Dmitrij Nyikitin, Ilnur Musztafin (orosz, Kamaz) 13:42 p h.

Állás a 3. nap után
Motor: 1. Quintanilla 8:34:28, 2. Benavides 11:23 p h., 3. Sam Sunderland (brit, KTM) 12:12 p h., ...52. Gyenes 3:29:06 ó h.
Quad: 1. Cavigliasso 10:57:12, 2. Ferioli 29:52 p h., 3. Gallego 30:20 p h.
Autó: 1. Al-Attijah, Baumel 8:34:08, 2. Jazid al-Radzsi, Timo Gottschalk (szaúdi, német, Mini) 6:48 p h., 3. Peterhansel, Castera 7:03 p h., ...28. Szalay, Bunkoczi 3:25:30 ó h.
SxS: 1. Contardo, Quintanilla 10:00:28, 2. Farres Guell, Carreras 3:24 p h., 3. Karjakin, Vlasjuk 8:06 p h.
Kamion: 1. Eduard Nyikolajev, Jevgenyij Jakovlev, Vlagyimir Ribakov (orosz, Kamaz) 9:37:46, 2. Villagra, Yacopini, Ricardo Torlaschi 5:17 p h., 3. Szotnyikov, Nyikitin, Musztafin 8:42 p h.

 

Forrás: youtube