Mi volt itt, kérem szépen! Az idei Dakar-rali harmadik napja elképesztő izgalmakat hozott, nagyágyúk buktak el, szinte a teljes mezőny megszenvedett a 331 kilométeres szelektív szakaszon. A KTM bajnokai betliztek, a Honda legnagyobb ásza kiesett, az autós címvédő Carlos Sainz pedig kitörte Minije kerekét.
San Juan de Marconát elhagyta a karaván és Arequipa felé vette az irányt. Az össztáv brutális volt, 798 kilométer, de a mért részt sem aprózták el a szervezők, hiszen a 331 km is izmosnak ígérkezett. És a nap végén elmondható, az is volt. Túlságosan is.
A motorosok nem vicceltek, ötven kilométer megtétele után, az első komolyabb dűnézés előtt tizenegy versenyző 1:45 percen belül haladt. Ám aztán elkezdődött a „szétszóródás”... Az argentin Kevin Benavides (Honda) rákapcsolt és csapattársával, az összetettben akkor még éllovas spanyol Joan Barreda Borttal próbált meglógni a többiek elől.
A címvédő és a második szakaszt megnyerő osztrák Matthias Walkner (KTM) képtelen volt tartani a tempót, látványosan lassabban haladt a duónál, a francia Xavier de Soultrait (Yamaha) és a chilei Pablo Quintanilla (Husqvarna) viszont nem ijedt meg, az élen „lovaglók” után eredt. És a dráma elkezdődött...
Barreda Bort a 143. kilométernél megállt, sőt hosszas szenvedés után végül feladta a harcot, kiszállt a játékból. A Honda talán legnagyobb reménysége hiába kezdett jól, hamar véget ért számára a küzdelem.
„Iszonyatosan csalódott vagyok. Nagyszerűen indult a verseny, erősnek éreztem magam, aztán ez lett belőle – mondta a spanyol, aki a szervezők helikopteres segítségét kérte. – Nagy volt a köd, alig láttam valamit, rossz utat választottam, becsúsztam egy helyre, ahonnan nem lehetett kihozni a motort.”
Walkner körülbelül 4 km-t eltévedt, ráadásul csőbe húzta az őt követő amerikai Ricky Brabecet (Honda) is. Sőt, a 2016-os bajnok, az ausztrál Toby Price (KTM) sem volt a helyzet magaslatán – nem úgy Soultrait, aki elképesztő teljesítményt nyújtva szakította le riválisait.
A francia nyert is, igaz, csak 15 másodperccel verte az ugyancsak pazarul motorozó chilei Quintanillát, aki az összetettben át is vette a vezetést, ráadásul mindjárt 11:23 perces előnnyel.
„Nagyon trükkös volt a pálya – árulta el a chilei, aki legjobb eredményeként 2016-ban harmadik volt. – A rázósabb részeken inkább lelassítottam, az volt a fontos a számomra, hogy megtaláljam a helyes irányt, ne hibázzak. Igyekeztem a lehető legkevesebb kockázatot vállalni, egyszerűen nem akartam elrontani a navigációt.”
Sunderland feljött a dobogó harmadik fokára.
„Nagy volt a köd, előfordult, hogy két-három méterre sem láttam el. Néha muszáj volt megállnom, le kellett vennem a szemüvegemet, hogy tájékozódni tudjak – panaszkodott a brit. – Nehéz volt, elfáradtam, de ahogy hallom, a többieknek is rengeteg problémájuk adódott.”
Az erdélyi Gyenes Emanuel (KTM) hősiesen küzd a fájós karjával, s az 51. időt elérve az összetettben az 52. a szerdai penzumot követően.
Az autósoknál is elképesztő történések zajlottak. A címvédő Carlos Sainz hamar, mindössze 38 kilométer után megállt, kiderült, a spanyol kitörte a Minije bal első kerekét. Ugyan a „Matador” később folytatni tudta az útját, de olyan sok időt veszített, hogy már most lemondhat arról, hogy harmadszor is megkoronázzák a Dakaron.
Eléggé viseltes volt Sainz gépe:
A francia Stéphane Peterhansel (Mini) és a katari Nasszer al-Attijah (Toyota) viszont úgy döntött, ráhajt az első helyre. Főleg a tizenháromszoros győztes diktált pokoli tempót, de a kétszeres nyertes is kitett magáért a dűnék között. A francia Cyril Despres (Mini) igyekezett lőtávolon belül maradni, de be kellett látnia, ez a két sivatagi gigász terepe.
A második szakaszon diadalmaskodó francia Sébastien Loeb (Peugeot) nagyon lemaradt, a szelektívnek az összetett éléről nekiiramodó dél-afrikai Giniel de Villiers (Toyota) pedig a 172. km-nél elakadt, technikai probléma hátráltatta, legalább 50 percet elszórt. A korábban motorral és autóval is bajnok spanyol Joan Roma (Mini) szintén belátta, nem érdemes erőltetni, ami nem megy, vagyis tartani Peterhansel és Al-Atijah tempóját.
„Mr. Dakar” be is húzta a speciálist, ám az első naphoz hasonlóan, az összetettben újra a katari vezet – kettejük közé a második helyre beékelődött a szaúdi Jazid al-Radzsi (Mini).
„Volt egy tervünk. Az előző nap kissé visszavonultunk, hogy jó pozícióból kezdhessünk ma reggel – beszélt a taktikájáról Al-Attijah. – Fogalmam sem volt a célban, hogy ki nyert, Peter vagy mi, de nem is ez a lényeg. Minden jó volt, elégedettek lehetünk, most megvan az okunk, hogy mosolyogjunk.”
Peterhansel sem volt elégedetlen.
„Jó pálya volt, kemény dűnékkel, trükkös navigációval, nehezen megtalálható pontokkal – magyarázta a francia, aki karrierje 75. Dakar-szakaszgyőzelmét aratta. – Egy biztos, a folytatás sem lesz könnyebb, viszont támadásra készen állunk.”
Szalay Balázs is teljesítette a 331 kilométeres távot, az Opel-pilóta (Bunkoczi László navigátorral) a 41. lett, így az összetettben már a 28.
Mindössze 21 kilométert tett meg a starttól 2015 harmadik helyezett quadosa, a bolíviai Walter Nosiglia (Honda), amikor hatalmasat bukott, kettős alkartörést szenvedett és fel kellett adnia a 2019-es Dakart. A dűnék között az argentin Jeremías González Ferioli (Yamaha) ismerte fel magát a leginkább, s megszakította honfitársa, Nicolas Cavigliasso (Yamaha) eddigi sikerszériáját. Igaz, utóbbinak nemhogy csökkent volna az előnye az összetettben, hanem még így is nőtt.
A kamionosoknál is változás történt, a duplázó orosz Eduard Nyikolajev (Kamaz) uralma megtört, honfi- és márkatársa, Andrej Karginov volt a leggyorsabb. Igaz, a negyedik időt elérő címvédő így is megtartotta összetettbeli első pozícióját, de a jelenleg második argentin Federico Villagra 5:17 percre csökkentette a hátrányát vele szemben.
Az SxS kategóriában komoly változás ment végbe. A spanyol Gerard Farres Guell (Can-Am) a szakaszgyőzelmével átvette a vezetést, a címvédő brazil Reinaldo Varela (Can-Am) pedig visszacsúszott negyediknek.
Csütörtökön (január 10.) jön a maratoni szakasz Arequipa és Moquegua, valamint Arequipa és Tacna között. A motorosoknak és a quadosoknak az össztáv 511 kilométer, a szelektív pedig 405 km. Az autósokra, a kamionosokra és az SxS kategória szereplőire 664 kilométer vár, ebből a mért rész 405 km. A szervizcsapatok nem tarthatnak a versenyzőkkel, mindenki magára, no meg az ellenfelek segítségére lesz utalva.
2019-es Dakar-rali, Peru. 3. nap (San Juan de Marcona-Arequipa: az össztáv 798 kilométer, a szelektív szakasz hossza 331 km).
Motor: 1. Xavier de Soultrait (francia, Yamaha) 4:07:42 óra, 2. Pablo Quintanilla (chilei, Husqvarna) 15 másodperc hátrány, 3. Kevin Benavides (argentin, Honda) 2:37 perc h., ...51. Gyenes Emanuel (romániai, KTM) 1:45:57 ó h.
Quad: 1. Jeremías González Ferioli (argentin, Yamaha) 5:16:03, 2. Nicolas Cavigliasso (argentin, Yamaha) 1:44 p h., 3. Gustavo Gallego (argentin, Yamaha) 10:50 p h.
Autó: 1. Stéphane Peterhansel, David Castera (francia, Mini) 3:54:31, 2. Nasszer al-Attijah, Matthieu Baumel (katari, francia, Toyota) 3:26 p h., 3. Jakub Przygonski, Tom Colsoul (lengyel, belga, Mini) 11:41 p h., ..41. Szalay Balázs, Bunkoczi László (magyar, Opel) 2:22:31 ó h.
SxS: 1. Gerard Farres Guell, Daniel Oliveras Carreras (spanyol, Can-Am) 4:35:58, 2. Francisco López Contardo, Álvaro Juan León Quintanilla (chilei, Can-Am) 2:03 p h., 3. Szergej Karjakin, Anton Vlasjuk (orosz, BRP) 4:42 p h.
Kamion: 1. Andrej Karginov, Andrej Mokejev, Igor Leonov (orosz, Kamaz) 4:26:49, 2. Federico Villagra, Adrian Arturo Yacopini, Ricardo Adrian Torlaschi (argentin, Iveco) 11:55 p h., 3. Dmitrij Szotnyikov, Dmitrij Nyikitin, Ilnur Musztafin (orosz, Kamaz) 13:42 p h.
Állás a 3. nap után
Motor: 1. Quintanilla 8:34:28, 2. Benavides 11:23 p h., 3. Sam Sunderland (brit, KTM) 12:12 p h., ...52. Gyenes 3:29:06 ó h.
Quad: 1. Cavigliasso 10:57:12, 2. Ferioli 29:52 p h., 3. Gallego 30:20 p h.
Autó: 1. Al-Attijah, Baumel 8:34:08, 2. Jazid al-Radzsi, Timo Gottschalk (szaúdi, német, Mini) 6:48 p h., 3. Peterhansel, Castera 7:03 p h., ...28. Szalay, Bunkoczi 3:25:30 ó h.
SxS: 1. Contardo, Quintanilla 10:00:28, 2. Farres Guell, Carreras 3:24 p h., 3. Karjakin, Vlasjuk 8:06 p h.
Kamion: 1. Eduard Nyikolajev, Jevgenyij Jakovlev, Vlagyimir Ribakov (orosz, Kamaz) 9:37:46, 2. Villagra, Yacopini, Ricardo Torlaschi 5:17 p h., 3. Szotnyikov, Nyikitin, Musztafin 8:42 p h.
Forrás: youtube