A Honda megvédte címét a motorosoknál, a francia Stéphane Peterhansel (Mini) tizennegyedik, a Kamaz tizennyolcadik alkalommal (sorozatban ötödször) nyerte meg a Dakar-ralit, a quadosoknál új nyertest avattak, míg az SSV kategóriában másodszor koronázták meg a chilei Francisco López Contardót (Can-Am). Befejeződött a világ leghíresebb terepversenye – az ünneplést beárnyékolja, hogy elhunyt egy korábban bukó motoros.
„Mr. Dakar”. Akit így becéznek még a legádázabb ellenfelek is, az valamit nagyon tudhat. A francia Stéphane Peterhansel azután, hogy korábban hatszor diadalmaskodott motorral, idén a nyolcadik sikerét aratta autóval. Egészen elképesztő teljesítmény – a Dzsandu és Dzsidda közötti 200 kilométeres szelektíven szinte megtartotta a rajt előtti 15 perces előnyét az összesen hat részsikert arató katari Nasszer al-Attijahval (Toyota) szemben.
„Hiába ez a tizennegyedik győzelmem, ugyanazt érzem, mint az elsőnél – nyilatkozta Peterhansel. – A Dakar megnyerése mindig nagyon bonyolult, nincsenek könnyű diadalok. Nagy nyomás van az emberen, ha például olyan ellenfeled van, mint Nasszer al-Attijah vagy éppen Carlos Sainz. A navigátorommal jó volt az együttműködés, zseniális munkát végzett, nagyszerű, hogy harminc esztendővel az első győzelmem után megint én vagyok a legjobb. S, hogy mi lehetett a különbség Nasszer és köztem? A prológon hibázott. Igen, mert megnyerte és neki kellett nyitnia az utat a következő nap, s bizony sok időt veszített, onnantól kezdve állandóan hátrányban volt.”
A motorosoknál szomorú hír árnyékolta be a hősök célba érkezését. A francia Pierre Cherpin (Husqvarna) még január tizedikén bukott a szakaszon, amikor az orvosi csapat rátalált, nem volt eszméleténél. Helikopterrel szállították a szakakai kórházba az 52 esztendős sportembert. A súlyos fej- és minden bizonnyal agysérülést szenvedett terepralist megműtötték, mesterséges kómában tartották. Amikor az állapota stabilizálódott, Dzsiddába szállították, ahonnan a francia Lille-be vitték volna, ám az út során megállt a szíve, meghalt.
A 2021-es Dakart az argentin Kevin Benavides nyerte. A Honda ezzel megvédte tavalyi bajnoki címét és 1987 után aratott újra kettős sikert: közel két és fél évtizede a francia Cyril Neveu és az olasz Edi Orioli foglalta el a a dobogó legfelső és középső fokát, most a dél-amerikai motoros és az egyesült államokbeli Ricky Brabec. A 2020-as első helyezett ugyanis az utolsó nap megelőzte a harmadik pozícióba visszacsúszó brit Sam Sunderlandet (KTM).
„Őrület, ami ma is volt! – sóhajtott nagyot a karrierje első Dakar-diadalát elérő Benavides a könnyeivel küszködve. – Harmadikként indultam, de ötven kilométert követően már elöl haladtam. Ricky kezdett utolérni, úgyhogy muszáj volt nagyobb sebességre kapcsolni, ugyanakkor figyelnem kellett a trükkös navigációra. De az a lényeg, hogy sikerült! Nagyon boldog vagyok. Úgy gondolom, lehetetlen tökéletes Dakart véghezvinni, de ez elég jó volt összességében. Az ötödik szakasz bizonyult a vízválasztónak, akkor közel kerültem ahhoz, hogy kiessek. Nagyot buktam, betört az orrom, megütöttem a bokámat, ami iszonyatosan fájt. De nem adtam fel, mentem tovább és most ez a jutalom. Mindig az volt az álmom, hogy történelmet írjak, s immáron elmondhatom, én vagyok az első dél-amerikai motoros, aki megnyerte a Dakar-ralit. Ez fantasztikus!”
A KTM Centrum által is támogatott erdélyi Gyenes Emanuel (KTM) a 22. lett a szakaszon, az összetettben a 23., a szervizsegítség nélkül indulók kategóriájában (Original by Motul) a 2. A vajdasági Saghmeister Gábor (KTM) az 53. időt érte el az utolsó szelektíven, így a 60. helyen végzett, a kategóriájában pedig a 18. pozícióban jegyzik.
Argentína duplán ünnepelhet, hiszen a quadosoknál is az ország szülöttje végzett az élen. Manuel Andujar (Yamaha) volt a leggyorsabb.
„Ez a negyedik Dakarom és az első győzelmem. Nagyon boldog vagyok, hogy itt lehetek – mosolygott Andujar. – Hatalmas hálával tartozom azoknak az embereknek, akik segítettek eljutni oda, ahol ma vagyok. A Dakar nehéz. A kezem, a lábam, mindenem, az egész testem nagyon fáradt. Ám befejeztem, és az első helyen vagyok, ez a legfontosabb. Emlékszem az első próbálkozásomra, amikor rengeteg gondom volt. Sokat tanultam az elmúlt években, véleményem szerint, a tapasztalatszerzés előrevisz. Úgy jöttem Szaúd-Arábiába, hogy győzni akarok, de igazából az utolsó előtti szakaszt követően kezdtem tényleg elhinni, hogy az élen végzek. Ám amíg nem értem el a célt, próbáltam elhessegetni ezeket a gondolatokat, nehogy pórul járjak.”
Az SSV-kategóriában a 2019-es bajnok, a motorral korábban kétszer harmadik chilei Francisco López Contardo (Can-Am) utasította maga mögé a mezőnyt. Mégpedig úgy, hogy az ötödik szelektív után volt közel 10 perces előnye, a hatodikat követően viszont már 35 perces hátrányban volt. Innen küzdötte vissza magát.
„Nagyon, tényleg nagyon nehéz volt – magyarázta López Contardo. – A koronavírus-járvány miatt rettenetes volt a felkészülés, de hálás vagyok a támogatóimnak, a hazámnak, a családomnak, hogy mindenki bízott bennem. A navigáció volt a kulcspont, bonyolult pályákat írtak elő, minden egyes nap meg kellett szenvedni azért, hogy célba érj.”
A kamionosoknál a Kamaz ismét „behúzta”, ezúttal a karrierje első Dakar-diadalát arató orosz Dmitrij Szotnyikov révén. Tegyük hozzá, a második és a harmadik helyen is Tatárföld büszkesége végzett.
„Ez volt a karrierem legjobb versenye – mondta Szotnyikov. – Az első Dakarom, a 2014-es futam óta rengeteget dolgoztam ezekért a pillanatokért. A verseny első felében nagyon gyorsak voltunk, magabiztos előnyt szereztünk, így a szünnap után csak arra koncentráltunk, hogy mindig célba érjünk. Most tele vagyok érzelmekkel. A csapat tagjaira gondolok, a srácokra, akik minden nap tökéletes állapotba hozták a kamiont, a társaimra, akik velem együtt ültek a Kamazban és fantasztikus munkát végeztek. Sokan várták el tőlünk a győzelmet, és most azt üzenhetem nekik, igen, megcsináltuk! Nehezebb Dakar volt, mint a tavalyi, de megérte a sok szenvedés.”
Fazekas Károly (Scania) – aki korábban már kiesett, de folytatta az experience kategóriában, így az eredményét a napi ranglistán figyelembe vették – megállt a szakaszon, és nincs ideje.
2021-es Dakar-rali, 14. nap (Dzsanbu-Dzsidda, az össztáv 447 kilométer, a szelektív szakasz hossza 200 km).
Motor: 1. Ricky Brabec (amerikai, Honda) 2:17:02 óra, 2. Kevin Benavides (argentin, KTM) 2:17 perc hátrány, 3. Matthias Walkner (osztrák, KTM) 4:13 p h., ...22. Gyenes Emanuel (romániai, KTM) 28:33 p h, ...53. Saghmeister Gábor (szerbiai, KTM) 1:42:12 ó h.
Quad: 1. Pablo Copetti (amerikai, Yamaha) 3:11:30, 2. Manuel Andujar (argentin, Yamaha) 23 másodperc h., 3. Kamil Wisniewski (lengyel, Yamaha) 2:25 p h.
Autó: 1. Carlos Sainz, Lucas Cruz (spanyol, Mini) 2:17:33, 2. Nasszer al-Attijah, Matthieu Baumel (katari, francia, Toyota) 2:13 p h., 3. Stéphane Peterhansel, Edouard Boulanger (francia, Mini) 2:53 p h.
SSV: 1. Reinaldo Varela, Maykel Justo (brazil, Can-Am) 2:44:26, 2. Michal Goczal, Szymon Gospodarczyk (lengyel, Can-Am) 42 mp h., 3. Kees Koolen, Jurgen van den Goorbergh (holand, Can-Am) 3:36 p h.
Kamion: 1. Martin Macik, Frantisek Tomasek, David Svanda (cseh, Iveco) 2:32:27, 2. Anton Sibalov, Dmitrij Nyikitin, Ivan Tatarinov (orosz, Kamaz) 1 p h., 3. Dmitrij Szotnyikov, Ruszlan Ahmagyejev, Ilgiz Ahmecianov (orosz, Kamaz) 2:04 p h.
A 2021-es Dakar-rali végeredménye (prológ és 12 szelektív szakasz)
Motor: 1. K. Benavides 47:18:14 (2 perc büntetés), 2. Brabec 4:56 p h., 3. Sam Sunderland (brit, KTM) 15:57 p h. ...23. Gyenes 8:48:14 ó h. (2 perc büntetés), ...60. Saghmeister 35:32:20 ó h. (41 perc büntetés).
Quad: 1. Andujar 57:19:11, 2. Enrico 25:52 p h., 3. Copetti 3:01:34 ó h. (21 perc büntetés).
Autó: 1. Peterhansel, Boulanger 44:27:11, 2. Al-Attijah, Baumel 14:51 p h., 3. Sainz, Cruz 1:01:57 ó h.
SSV: 1. Francisco López Contardo, Juan Pablo Latrach Vinagre (chilei, Can-Am) 53:41:02 (1 perc büntetés), 2. Austin Jones, Gustavo Gugelmin (amerikai, brazil, Can-Am) 17:23 p h. (1 perc büntetés), 3. Aron Domzala, Maciej Marton (lengyel, Can-Am) 51:53 p h.
Kamion: 1. Szotnyikov, Ahmagyejev, Ahmecianov 48:23:21 (2 perc büntetés), 2. Sibalov, Nyikitin, Tatarinov 39:38 p h., 3. Margyejev, Szvisztunov, Galiautdinov 1:14:35 ó h. (2 perc büntetés).
Forrás: youtube