Ahogy előre jósolni lehetett, az első dűnézés és a nehéz navigáció sok gondot okozott a 2021-es Dakar-rali második szelektív szakaszán. Jó hír a magyar szurkolóknak, hogy Szalay Balázs (Opel) a technikai probléma után beért a táborba vasárnap éjszaka, hétfőn pedig teljesítette a speciálist, s időbüntetéssel ugyan, de folytathatja a küzdelmet.
A Szalay Balázs, Bunkoczi László kettős számára nehézre sikeredett a viadal első, 277 kilométeres mért szakasza. A páros autójában tönkrement a kormányösszekötő, felrémlett annak a veszélye is, hogy itt a vége, ám nagy küzdelmek árán, majdnem hatórás szerelés végén vasárnap éjszaka elérte a tábort a pilóta és navigátora, s miután a szervizcsapat reggel ötig dolgozott, folytatni tudta a küzdelmet.
„Köves, sziklás, puha homokos szakaszok váltogatták egymást. A sziklák okozták a legfőbb bajt, legalább harminc jármű mellett mentünk el, és mindben szereltek valamit – mondta Szalay. – Sajnos utóbb mindannyian visszaelőztek, mert a köves szakasz a mi autónknak sem tett jót, gyakorlatilag szétráztuk a futóművet. Tönkrement a kormányösszekötő és nagyon sokáig tartott, mire megjavítottuk, főleg mert a kormányműbe menő csonkokat is ki kellett cserélni. Ránk esteledett, s nyilván ahol nappal sem volt könnyű megtalálni a helyes irányt, hiszen még a legjobbak is eltévedtek, éjszaka fokozódtak a nehézségek. Lestrapált állapotban volt a kocsi, de a fiúk reggelre versenyképes állapotba hozták.”
A duó 12 órás büntetést kapott, de elstartolhatott és a Bisha-Vadi ad-Davaszir 457 kilométeres szelektívet teljesítette is, mégpedig a 45. helyen.
„Reggel fáradtnak és elgyötörtnek éreztem magam, de a rajt után három kilométerrel elfelejtettem, hogy néhány perccel korábban még nem volt erőm versenyezni, visszatért belém az élet – folytatta a pilóta. – Nagyon jó és változatos pályát jelöltek ki a rendezők, élveztük az autózást, még úgy is, hogy egyszer ásnunk kellett, mert elakadt előttünk két kamion meg egy buggy, és rossz irányba próbáltam kerülni. Nyolc percet vesztettünk, de ezen semmi sem múlhat, mint ahogy azon sem, hogy az egyik kis buggyt bevontattuk a tankolózónába, mert kifogyott belőle az üzemanyag. Laci egész nap húzgálta a strigulát, a nap végére az jött ki, hogy körülbelül ötvenet előztünk: kamionokat, autókat, side by side-okat. Ma már teljesen Dakar-érzésem volt, amikor beküldtek minket az ötven kilométeres dűnesorba, úgy éreztem, hogy megérkeztünk.”
Pedig a hétfői sem volt egyszerű nap. A litván Vaidotas Zala (Mini) például vasárnap még a szakaszsikerért harcolt, most pedig megállt az összekötőn a kocsija és nem is tudott elindulni. Nasszer al-Attijah (Toyota) viszont nemhiába volt bizakodó annak ellenére, hogy több mint 10 percet kapott az első szelektíven a spanyol Carlos Sainztól. Ugyanis a katari jól tudta, a nehéz navigáció és a dűnesor jókora gondot okoz majd az előtte startolóknak, s így is lett. A háromszoros bajnok közel ugyanannyit adott spanyol riválisának, mint amit kapott tőle korábban, s végül a legjobb időt érte el.
„Sokat veszítettünk vasárnap, mert mi nyitottuk a szakaszt, nem kockáztattunk és elég óvatosak voltunk – mondta Nasszer al-Attijah. – Ma viszont minden remek volt, semmilyen hiba nem hátráltatott minket, Matthieu pedig kiváló munkát végzett.”
Az összetettben jelenleg a tizenháromszoros első francia Stéphane Peterhansel (Mini) vezet, Sainz a második, a katari a harmadik – a „Matador” hátránya bő két perc, a Toyota ászáé pedig szűk tíz. Érdemes megemlíteni a kilencszeres rali-világbajnok francia Sébastien Loeböt (Hunter), aki magára talált és hatodik lett, vagyis kezd belerázódni a vasárnap három defektet is kapó klasszis.
A motorosoknál a Honda visszavágott a KTM-nek: a spanyol Joan Barreda Bort nyert, csapattársa, a címvédő amerikai Ricky Brabec pedig második lett. Az osztrák Matthias Walknernek (KTM) szerelnie kellett a gépét, a 2018-as első helyezett 2 óra 15 percet állt, vagyis nagy valószínűséggel már most szertefoszlottak a nyertes álmai. Az amerikai Andrew Short még rosszabbul járt, a 2019-ben hatodik motoros Yamahája olyan szinten ment tönkre, hogy nem folytathatja a versenyt.
„Mindent beleadtam, nem akartam, hogy maradjon bennem tartalék – árulta el Joan Barreda Bort. – Nagyon élveztem az egész napot, tökéletes szelektíven vagyok túl. Ugyanakkor tudom, túlságosan hosszú a futam ahhoz, hogy bármilyen következtetést levonjak, muszáj megőriznem a nyugalmamat és a koncentrációmat.”
A budapesti KTM Centrum által is támogatott erdélyi Gyenes Emanuel (KTM) ismét fantasztikusan ment, a 35. időt érte el, az összetettben a 32., ráadásul vezeti az Original by Motul kategóriát, amelyet a szervizcsapat nélkül indulóknak írtak ki. A vajdasági Saghmeister Gábor (KTM) a 81. pozícióban ért célba és a 86.
A quadosoknál az amerikai Pablo Copetti (Yamaha) volt a legjobb, de két szakaszt követően a francia Alexandre Giroud (Yamaha) az éllovas, míg az SSV-kategóriában a szaúdi Saleh Alsaif (Can-Am) nyert, de a chilei Francisco López Contardo (Can-Am) vezet.
A kamionosoknál a Kamaz ismét odacsapott: az orosz Dmitrij Szotnyikov szelektívsikerrel erősítette meg pozícióját a dobogó tetején. Fazekas Károly (Scania) pedig újra remekelt, megint a 16. lett és az összetettben a 17. A PH-Sport monstrumát vezető Darázsi Zsolt a 40. pozícióból rajtolt, s egyelőre nem ért célba.
„Igazán élvezetes, tempós, dűnés rész volt a mai – értékelt Fazekas. – A tizenhatodikak lettünk, vagyis sikerült megtartanunk a pozíciónkat. Éjszaka a szervizcsapat kicserélte a turbót, hajnali fél ötig dolgoztak a srácok, hogy újra erőt adjanak a kamionnak. Sajnos azonban, nem a turbóval volt a probléma, mert ma sem volt igazán erő benne... Éjszaka újra nekiesnek, hogy kiderítsék miért csak teljesít a jármű."
Kedden (január 5.) Vadi ad-Davaszir hurokszakaszt rendeznek a 43. Dakar-ralin. Az össztáv 630 kilométer, a szelektív hossza 403 km: a sivatagban kell megküzdeniük egymással a résztvevőknek, lesz dűnézés bőven, de gyors részeken is nyomhatják a gázpedált a terepralisok.
2021-es Dakar-rali, 3. nap (Bisha-Vadi ad-Davaszir, az össztáv 685 kilométer, a szelektív szakasz hossza 457 km).
Motor: 1. Joan Barreda Bort (spanyol, Honda) 4:17:56 óra, 2. Ricky Brabec (amerikai, Honda) 3:55 perc hátrány, 3. Pablo Quantanilla (chilei, Husqvarna) 6:02 p h., ...35. Gyenes Emanuel (romániai, KTM) 39:23 p h., ...81. Saghmeister Gábor (szerbiai, KTM) 3:00:03 ó h.
Quad: 1. Pablo Copetti (amerikai, Yamaha) 5:34:50, 2. Giovanni Enrico (chilei, Yamaha) 3 másodperc h., 3. Alexandre Giroud (francia, Yamaha) 2:30 p h.
Autó: 1. Nasszer al-Attijah, Matthieu Baumel (katari, francia, Toyota) 4:03:14, 2. Stéphane Peterhansel, Edouard Boulanger (francia, Mini) 2:35 p h., 3. Carlos Sainz, Lucas Cruz (spanyol, Mini) 9:17 p h., ...45. Szalay Balázs, Bunkoczi László (magyar, Opel) 1:25:33 ó h.
SSV: 1. Saleh Alsaif, Oriol Vdal Montijano (szaúdi, spanyol, Can-Am) 5:05:07, 2. Gerard Farres Guel, Armand Monleon (spanyol, Can-Am) 1:40 p h., 3. Francisco López Contardo, Juan Pablo Latrach Vinagre (chilei, Can-Am) 2:43 p h.
Kamion: 1. Dmitrij Szotnyikov, Ruszlan Ahmagyejev, Ilgiz Ahmecianov (orosz, Kamaz) 4:37:44, 2. Ajrat Margyejev, Dmitrij Szvisztunov, Ahmet Galiautdinov (orosz, Kamaz) 3:17 p h., 3. Sziarhej Vjazovics, Pavel Haranyin, Anton Zaparoscsanka (fehérorosz, MAZ) 6:30 p h., ...16. Fazekas Károly, Horn Albert, Csákány Péter (magyar, Scania) 1:20:30 ó h.
Az összetett állása a 2. szakasz után
Motor: 1. Barreda Bort 8:15:38, 2. Brabec 6:23, 3. Ross Branch (botswanai, Yamaha) 6:37 p h., ...32. Gyenes 1:09:42 ó h., ...86. Saghmeister 6:09:11 ó h.
Quad: 1. Giroud 10:08:48, 2. Enrico 1:09 p h., 3. Copetti 2:40 p h. (1 perc büntetés).
Autó: 1. Peterhansel, Boulanger 7:17:18, 2. Sainz, Cruz 6:37 p h., 3. Al-Attijah, Baumel 9:14 p h., ...58. Szalay, Bunkoczi 22:05:25 ó h. (12 órás büntetés).
SSV: 1. López Contardo, Latrach Vinagre 8:58:13, 2. Aron Domzala, Maciej Marton (lengyel, Can-Am) 39 mp h., 3. Farres Guel, Monleon 1:01 p h.
Kamion: 1. Szotnyikov, Ahmagyejev, Ahmecianov 8:01:39, 2. Vjazovics, Haranyin, Zaparoscsanka 17:14 p h., 3. Anton Sibalov, Dmitrij Nyikitin, Ivan Tatarinov (orosz, Kamaz) 7:44 p h., ...17. Fazekas, Horn, Csákány 2:47:10 ó h.
Forrás: youtube