Dráma a 2022-es Dakar-ralin, három nappal a verseny vége előtt! A motorosoknál címvédő, a győzelemért hajtó argentin Kevin Benavides (KTM) alatt megállt a gépe, de a quadosoknál második amerikai Pablo Copetti (Yamaha) is így járt, mindkét bajnokesélyes kiesett. Már csak két szelektív van hátra, de továbbra is áll a terepralisok kedvelt mondása: a Dakaron tényleg bármi megtörténhet…
Forrás: Dakar Rally Facebook
Még a keddi, 9. szakasz történéseihez tartozik, hogy büntetést kapott este az éllovas. A katari Nasszer al-Attijahról (Toyota) készült egy videó, hogy a kerékcseréje után túl gyorsan indult el. A versenyfelügyelők bekérették a belső kamerás felvételeket és kiderült, még nem volt bekötve a pilóta biztonsági öve, amikor gázt adott. Márpedig a szabályok szerint csak akkor lehet mozgásba lendülni, ha mindenkin rajta van a tűzálló ruha, a bukósisak, a gerincvédő és be van kapcsolva a biztonsági öv. Így a háromszoros első 5 perces büntetést kapott, vagyis 34:05 percre csökkent az előnye az őt a második helyről üldöző francia Sébastien Loebbel (Prodrive) szemben.
Aztán a speciálison erre még rátett a kilencszeres rali-világbajnok, ugyanis 1:25 perccel megelőzte az összetettben első katarit.
„Jó nap volt. Másfél percet töltöttünk egy fordulópont körül, de ezt leszámítva remekül ment minden. Végül csak kicsi volt a különbség Nasszer és köztünk, de ez normális, nem hinném, hogy hatalmas nyereségre lehetne számítani egy ilyen hosszúságú szelektíven. A kezdetektől fogva azt mondom, hogy minden nap mindent bele kell adni. Túl nagy a különbség az elsőhöz képest, nem mi vagyunk a favoritok, de még mindig van esélyünk” – nyilatkozta Loeb.
Forrás: Dakar Rally Facebook
A szakaszon egyébként a tizennégyszeres bajnok, címvédő francia Stéphane Peterhansel győzött az elektromos Audival. Ezzel a 49. részsikerét ünnepelhette, s az autós örökrangsorban már csak egyetlen diadallal előzi meg a finnek legendája, az 1981-ben ralivébét, 1987-ben, 1989-ben, 1990-ben és 1991-ben Dakart nyerő Ari Vatanen.
„Ez volt az egyik első tiszta szelektívünk, lengéscsillapító-problémák, defektek és navigációs hibák nélkül. Jó érzés, hogy mindhárom Audi-pilóta nyert már idén speciálist, ez jót tesz a morálnak. Teljesen egyértelmű, nyernünk kell 2023-ban, a kudarc nem lehet opció” – tekintett a jövőbe „Mr. Dakar”, aki mögött háromszoros bajnok csapattársa, a spanyol Carlos Sainz ért be másodikként a célba.
Forrás: Dakar Rally Facebook
Nasszer al-Attijah a hetedik lett, de nem volt oka bánkódni, két nappal a viadal vége előtt 32:42 perccel vezet.
„Komolyabb időveszteség nélkül teljesítettük a feladatot, bő egy percet engedtünk Sebnek, így nincs ok az aggodalomra. Az autó tökéletes, nincs navigációs hibánk, nem kell kockáztatnunk, de azért semmit sem szabad elkiabálni. Nem azért vagyunk itt, hogy szakaszokat nyerjünk, tavaly hetet szereztünk, és másodikok lettünk, ezúttal csak kettőnél tartunk, de az élen vagyunk” – bölcselkedett a katari.
Forrás: Dakar Rally Facebook
A quadosoknál a start előtt az összetett második helyén álló, az éllovas francia Alexandre Giroud-t (Yamaha) 24:31 perc lemaradással követő amerikai Pablo Copetti technikai probléma miatt kénytelen volt feladni a Dakart. Ez azt jelenti, hogy 25 esztendővel azután, hogy 1997-ben Giroud édesapja, Daniel első quadosként nyerte meg a világ leghíresebb terepviadalát, most Alexandre is bajnok lehet. Az előnye a másodikkal szemben 2:36 óra!
„Számomra a mai volt az eddigi leghosszabb és pszichológiailag talán a legnehezebb etap. Láttam Copettit a pálya szélén, gondoltam, komoly bajba került, de igyekeztem csak magamra koncentrálni. Egyébként, én vagyok saját magam legnagyobb ellensége, mert amikor észleltem, mi történt Copettivel, túlságosan megnyugodtam” – ismerte el Giroud.
Forrás: Dakar Rally Facebook
A motorosoknál az első hat versenyző 11 percen belül volt a startot megelőzően. A címvédő Kevin Benavides – aki a Hondát elhagyva a KTM-hez igazolt – gépe megállt a 133.kilométernél, így nem tudja folytatni a küzdelmet, kiesett. Az argentin klasszist az összetettben az 5. pozícióban jegyezték, s komoly esélye volt a végső győzelemre.
Forrás: Dakar Rally Facebook
További rossz hír a KTM szurkolóinak, hogy az élről rajtoló és az összetettben vezető osztrák Matthias Walkner (KTM) hibázott, így visszacsúszott a negyedik helyre, a több mint 2 perces előnyéből lett 8:24 perces hátrány.
„A szakasz végéhez közeledve olyan magasan sütött a nap, és olyan halványak voltak a kontrasztok, hogy nehéz volt látni a nyomokat, ezért elkövettem egy navigációs hibát. Sajnos, ez több percembe került. Így megy ez, egyszer nyersz, egyszer veszítesz. Még két hosszú nap áll előttünk, úgyhogy bármi megtörténhet” – mondta a 2018-ban nyerő Walkner.
Forrás: Dakar Rally Facebook
Az első helyet most a Yamaha, pontosabban a francia Adrien van Beveren birtokolja, de nagyon szoros az állás. Az első öt helyezett (márkák tekintetében Yamaha, Gas Gas, Honda, KTM, Honda) 11 percen belül van.
Forrás: Dakar Rally Facebook
Az erdélyi Gyenes Emánuel (KTM) a 72., a vajdasági Saghmeister Gábor (KTM) a 111. időt érte el, összetettben a 40. és a 109. helyen állnak. A szervizháttér nélkül indulók kategóriájában (Original by Motul) a szatmárnémeti versenyző az 5., a szabadkai a 27.
„Néhány dűne komoly akadályt jelent a motorom számára, ezért próbálok különféle megoldásokat alkalmazni, de ezek sajnos időveszteségbe kerülnek” – árulta el Saghmeister.
Az SSV-kategóriában nem várt módon egyre élesebb a csata, az amerikai Austin Jones (Can-Am) előnye folyamatosan olvad. Kevesebb mint 12 perccel megy már csak a spanyol Gerard Farres Guell (Can-Am) előtt.
„Nagyon nehéz volt. A mezőny tagjai rendkívül gyorsak, mindenki kiválóan teljesít. Bonyolult az idei verseny. A navigátorom nagyszerű munkát végez, a csapatom remek autót ad nekünk minden nap, és mégis... Nem túl nagy az előny, de úgy gondolom, teljesen mindegy, hogy egy másodperc vagy egy óra fórral nyerünk, a győzelem az győzelem. Ugyanakkor korai még a végső sikerről beszélni, bármi megtörténhet” – mondta Jones, aki ötödik lett a szakaszon.
A kamionosoknál is nagy a küzdelem, de a címvédő orosz Dmitrij Szotnyikov (Kamaz), amint megérezte a bajt, rákapcsolt és a legutóbbi két napot „behúzta”. Most 10:18 perccel előzi meg honfi- és márkatársát, az ötszörös győztes Eduard Nyikolajevet – a Team SSP szervizkamionját vezető Szalai Norbert (Mercedes) a 39., Darázsi Zsolt (MAN) a 45. lett, az összetettben az 50. és a 46. helyen álnak.
„Az első százötven kilométeren mentem Eduard után, de aztán elkövetett egy kis navigációs hibát, megelőztem, és így az első helyen végeztünk. Úgy másfél percet nyertünk. Az utolsó két napra csekély előnnyel megyünk, nem lesz könnyű, de fontos, hogy mi vezetünk” – óvatoskodott Szotnyikov.
Forrás: Dakar Rally Facebook
Január 13-án (csütörtök) Bisha–Bisha körszakaszt rendeznek, az össztáv 501 kilométer, a szelektív hossza 346 km. A feje tetejére állíthatja az eddigi sorrendet a mért rész. A speciális felét a legkülönfélébb méretű és formájú dűnéken át teszi meg a mezőny, a szervezők előre figyelmeztettek mindenkit, puha, „vendégmarasztaló” homokból is lesz bőven.
Forrás: Dakar Rally Facebook
Forrás: Dakar Rally Facebook
2022-es Dakar-rali, 10. szakasz (Vadi ad Davaszir–Bisha, az össztáv 759 kilométer, a szelektív szakasz hossza 375 km).
Motor: 1. Toby Price (ausztrál, KTM) 3:05:32 óra, 2. Luciano Benavides (argentin, Husqvarna) 2:09 perc hátrány, 3. Adrien van Beveren (francia, Yamaha) 3:35 p h., …72. Gyenes Emánuel (romániai, KTM) 1:06:18 ó h., ...111. Saghmeister Gábor (szerbiai, KTM) 1:59:32 ó h.
Quad: 1. Marcelo Medeiros (brazil, Yamaha) 4:11:04, 2. Kamil Wisniewski (lengyel, Yamaha) 2:25 p h., 3. Alexandre Giroud (francia, Yamaha) 6:44 p h.
Autó: 1. Stéphane Peterhansel, Edouard Boulanger (francia, Audi) 2:52:43, 2. Carlos Sainz, Lucas Cruz (spanyol, Audi) 2:06, 3. Orlando Terranova, Daniel Oliveras Carreras (argentin, spanyol, Prodrive) 3:59 p h.
SSV: 1. Rokas Baciuska, Oriol Mena (litván, spanyol, Can-Am) 3:36:55, 2. Aron Domzala, Maciej Marton (lengyel, Can-Am) 1:58 p h., 3. Gerard Farres Guell, Diego Ortega Gil (spanyol, Can-Am) 2:08 p h.
Kamion: 1. Dmitrij Szotnyikov, Ilgiz Ahmecianov, Ruszlan Ahmagyejev (orosz, Kamaz) 3:14:15, 2. Eduard Nyikolajev, Jevgenyij Jakovljev, Vlagyimir Ribakov (orosz, Kamaz) 1:27 p h., 3. Andrej Karginov, Andrej Mokejev, Ivan Malkov (orosz, Kamaz) 1:49 p h., ...39. Szalai Norbert, Charly Rodriguez O'Malley, Patrice Daviton (magyar, spanyol, francia, Mercedes) 3:05:41 ó h., ...45. Darázsi Zsolt, Pierre Calmon, Palco Lubomir (magyar, francia, szlovák, MAN) 26:16:45 ó h.
Állás a 12. nap után
Motor: 1. Van Beveren 33:27:06, 2. Sam Sunderland (brit, Gas Gas) 5:59 p h., 3. Pablo Quintanilla (chilei, Honda) 6:15 p h. (2 perc büntetés), …40. Gyenes 7:13:01 ó h. (15 perc büntetés), ...109. Saghmeister 22:10:47 ó h. (38 perc büntetés).
Quad: 1. Giroud 42:21:01, 2. Wisniewski 2:36:46 ó h., 3. Francisco Moreno (argentin, Yamaha) 2:43:31 ó h.
Autó: 1. Nasszer al-Attijah, Matthieu Baumel (katari, francia, Toyota) 33:13:37 (5 perc büntetés), 2. Sébastien Loeb, Fabian Lurquin (francia, belga, Prodrive) 32:40 p h., 3. Jazid al-Radzsi, Michael Orr (szaúdi, brit, Toyota) 55:48 p h. (35 másodperc büntetés).
SSV: 1. Austin Jones, Gustavo Gugelmin (amerikai, brazil, Can-Am) 40:55:24, 2. Farres Guell, Ortega Gil 11:54 p h., 3. Michal Goczal, Szymon Gospodarczyk (lengyel, BRP) 15:38 p h. (32 perc büntetés).
Kamion: 1. Szotnyikov, Ahmecianov, Ahmagyejev 35:58:08 (1 perc büntetés), 2. Nyikolajev, Jakovljev, Ribakov 10:18 p h. (2 perc büntetés), 3. Anton Sibalov, Dmitrij Nyikitin, Ivan Tatarinov (orosz, Kamaz) 44:27 p h. (1 perc büntetés)., ...46. Darázsi, Calmon, Lubomir 220:26:43 ó h. (150:56 óra büntetés), ...50. Szalai, O'Malley, Daviton 270:32:08 ó h. (195:31 óra büntetés).
Forrás: youtube