Legfrissebb hírek ÚJ

Dakar 2022: a terrorveszély miatt lefújhatják a versenyt, miközben ádáz csata dúl a sivatagban

Dakar 2022: a terrorveszély miatt lefújhatják a versenyt, miközben ádáz csata dúl a sivatagban

Veszélyben a Dakar-rali folytatása, a francia külügyminisztérium az állampolgárait ért támadás miatt lefújná a szaúdi terepviadalt. A pihenőnap előtti utolsó szelektívet mindenesetre megtartották pénteken, az autósoknál Terranova (Prodrive) 2015 után nyert újra szakaszt, Loebnek (Prodrive) gondjai voltak, Sainz elektromos Audija megint megáll.

Képgaléria megtekintése (17 db kép)
Baleset
A szaúdi Jaszir Szeidan leamortizálta Minijét
Forrás: Dakar Rally Facebook

A még a rajt előtt elkövetett dzsiddai robbantás és a tizedik Dakarjára készült francia Philippe Boutron súlyos sérülése (az általa vezetett autóban robbant egy bomba, a pilóta lábát megműtötték, mesterséges kómában tartották, de már hazájában, a Percy Katonai Kórházban kezelik) miatt Franciaország külügyminisztere, Jean-Yves Le Drian nem tartja kizártnak, hogy lefújják a versenyt.
„Jeleztük a szervezőknek és a szaúdi illetékeseknek, tisztában kell lennünk, mi is történt valójában. Mert fennáll a veszélye, hogy terrortámadás történt – nyilatkozta a külügyminiszter. – Szaúd-Arábiában már előfordult, hogy francia érdekek ellen követtek el terrorcselekményt. Fontos az állampolgáraink védelme. Úgy gondoltuk, jobb lett volna felfüggeszteni az eseményt, de a szervezők döntöttek, megtartják a versenyt. Ám a Dakar-rali lefújásának a lehetősége továbbra is előtérben van.

Képgaléria megtekintése (17 db kép)
Biztonság
A Dakar-tábor őrzését megerősítették
Forrás: Dakar Rally Facebook

Ne feledjük, az egyébként francia Amaury Sport Organisation (ASO) 2008-ban már kénytelen volt törölni a világ leghíresebb terepküzdelmét a terrorfenyegetés miatt, s akkor hagyta el Afrikát a mezőny és költözött Dél-Amerikába. Szaúd-Arábia 2020-tól látja vendégül a karavánt.

Képgaléria megtekintése (17 db kép)
Lendületben
A pihenőnap előtti utolsó szakaszt megrendezték, s megint komoly csatát vívtak a terepralisok
Forrás: Dakar Rally Facebook

Egyelőre folytatódik a 2022-es küzdelem, a szombati pihenőnap előtti utolsó szelektívet rendezték meg. A Rijád körüli hurokszakasz helyszíne ugyanaz volt mint csütörtökön, csak most a motorosoknak és a quadosoknak kellett (volna) teljesíteni a hosszabbik részt, az autósoknak, a kamionosoknak és az SSV-kategória tagjainak a rövidebbet. Az autósoknál 2015, vagyis hét esztendő után aratott részsikert újra az argentin Orlando Terranova (Prodrive). A Világkupa-győztes dél-amerikai az összetettben a nyolcadik helyen áll, s akár még a dobogóra is esélyes.
„Nem voltak motoros nyomok, s bizony néhányan rossz irányt választottak. Nem volt egyszerű a nagyon gyors első részen előzni, mindenki nyomta a gázt, ahogy csak tudta. A szakasz első felének végén éreztük, hogy jók vagyunk, így utána növeltük a tempónkat. A homok viszont roppant puha volt, bonyolulttá tette az előrehaladást, de az a legfontosabb, hogy nyertünk” – nyilatkozta a karrierje hetedik dakaros szelektív-diadalát arató Terranova.

Képgaléria megtekintése (17 db kép)
Bravúr
Az argentin Orlando Terranova hét évet várt arra, hogy szakaszgyőzelmet szerezzen
Forrás: Dakar Rally Facebook

Csapattársának, a francia Sébastien Loebnek viszont most nem volt szerencséje. A rajt előtt az összetettben második, kilencszeres rali-világbajnok pilóta eltévedt, a 190. kilométernél már 25 perccel volt a vezető Nasszer al-Attijah (Toyota) mögött, végül 15 perccel maradt el a kataritól. Ám így a dobogó alsó fokára csúszott vissza.
„Bonyolult nap volt. Úgy a 100. kilométer után eltévedtünk, elég sok időt veszítettünk és utána már csak arra törekedtünk, valahogy faragjunk a különbségből. A tempónk egyébként nem volt rossz, de a hiba sokba került… Majdnem egy órával vagyunk Nasszer mögött, ez bizony jelentős, de hosszú még a Dakar. Megpróbáljuk kihozni magunkból a maximumot, más célt most nem tűzök ki magunk elé” – mondta Loeb.

A ralikrossz-világbajnok svéd Mattias Ekström a második helyre vitte be az elektromos Audit, csapattársának, a háromszoros Dakar-első spanyol Carlos Sainznak azonban újra gondjai akadtak, s a címvédő, tizennégyszeres nyertes, francia Stéphane Peterhansel (Audi) állt meg neki segíteni.

Képgaléria megtekintése (17 db kép)
Barátok, márkatársak
A spanyol Carlos Sainznak (balra) megint problémája volt, audis csapattársa, a francia Stéphane Peterhansel (hátul) segített orvosolni a bajt
Forrás: Dakar Rally Facebook

Al-Attijah ugyan csak tizedik lett, de 48 perccel vezet a második helyre fellépő szaúdi Jazid al-Radzsi (Toyota) előtt.
„Nagyon boldogok vagyunk. Akadtak, akik eltévedtek, de Matthieu kiválóan navigált, gond nélkül mentünk végig. Remek érzés, hogy az élen zártuk az idei Dakar első felét, jó úton járunk. A pihenőnap után igyekszünk minél kevesebb kockázatot vállalni, de a Dakar az a Dakar, muszáj végig erősnek lennünk” – mosolygott a katari pilóta.

Képgaléria megtekintése (17 db kép)
Nyerő páros
A katari Nasszer al-Attijah (jobbra) magabiztosan vezet az autósok között, navigátora, a francia Matthieu Baumel mindig megtalálja a helyes irányt
Forrás: Dakar Rally Facebook

A nap nyertese viszont a dél-afrikai Giniel de Villiers (Toyota). A 2009-es bajnok korábbi, 5 órás büntetését (ráhajtott egy motorra) törölték, így újra visszakapaszkodott az élmezőnybe, jelenleg a negyedik, kevesebb mint két percre van a dobogótól.

Képgaléria megtekintése (17 db kép)
Esély
A dél-afrikai Giniel de Villiers újra a dobogóért harcol(hat)
Forrás: Dakar Rally Facebook

Az SSV-kategóriában a lengyel Marek Goczal (BRP) volt a leggyorsabb, de az összetettben továbbra is a brazil Rodrigo Luppi de Oliveira (Can-Am) a legjobb.
„Ez az első Dakarom, és nagyon elégedett vagyok. Még mindig tanulom a dűnék közötti vezetést, korábban csak Abu-Dzabiban és Marokkóban gyakoroltam. Vezetünk, boldog vagyok, de nagyon sok van még hátra” – óvatoskodott az éllovas.

Képgaléria megtekintése (17 db kép)
Elégedett lehet
A brazil Rodrigo Luppi de Oliveira az elmondása szerint még mindig csak tanulja a sivatagi versenyzést, de úgy tűnik, gyorsan belerázódott a dűnemászásba
Forrás: Dakar Rally Facebook

A motorosoknál a spanyol Joan Barreda Bort (Honda) vállalta a folytatást. Bár a csütörtöki balesetekor nagyon megütötte a vállát, a 14. idővel érte el pénteken a tábort. A szakaszgyőztes olasz Danilo Petrucci (KTM) nem sokkal a rajt után elesett, de visszaült a gépére és ment tovább, viszont a botswanai Ross Branch (Yamaha) akkorát bukott, hogy a jobb oldalán zúzódásokat szenvedett, ezért orvoshoz szállították, így a számára véget ért a küzdelem.

A motorosok és a quadosok versenyét egyébként a 101. kilométer után megállították (404 km lett volna az eredeti táv) a borzalmas útviszonyok miatt. A Gas Gas folytatta sikersztoriját, az összetettben harmadik ausztrál Daniel Sanders nyert, a pihenőnap előtt első brit Sam Sunderland lett a második.
„A vártnál könnyebb volt a helyes irány megtalálása, mert az előző nap az autók és a kamionok használható nyomokat hagytak. Ugyanakkor sokan panaszkodtak, hogy rengeteg a veszélyes kő, a szikladarab, így végül rövidítették a szelektívet, s nem sikerült sokat faragnom a hátrányomból. Pedig esélyem lett volna szerintem ellépni a többiektől. Csalódást okozott a döntés” – sajnálkozott Sanders.

Képgaléria megtekintése (17 db kép)
Újabb szakaszt nyert
Az ausztrál Daniel Sanders sajnálta, hogy lerövidítették a pénteki szakaszt, de támadásra készen áll
Forrás: Dakar Rally Facebook

A szatmárnémeti Gyenes Emánuel a 41., a szabadkai Saghmeister Gábor a 114. időt jegyezte, az erdélyi motoros a 44., a vajdasági a 113. A szervizháttér nélküli kategóriában (Original by Motul) az 5. és a 26. helyről várják a vasárnapi folytatást.

Képgaléria megtekintése (17 db kép)
Hajrá!
A szatmárnémeti Gyenes Emánuel a szervizháttér nélkülül indulók kategóriájában az ötödik
Forrás: Dakar Rally Facebook

A quadosoknál az orosz Alekszander Makszimov (Yamaha) volt a leggyorsabb és ezzel feljött a harmadik pozícióba, míg az összetettben továbbra is a francia Alexandre Giroud (Yamaha) az éllovas.

A kamionosoknál – talán mondani sem kell – ismét a Kamazok taroltak, a győztes orosz Andrej Karginovot két honfitársa, Dmitrij Szotnyikov és Eduard Nyikolajev követte. A címvédő Szotnyikov vezeti az összetettet, míg a Team SSP szervizkamionját vezető Darázsi Zsoltnak (MAN) és Szalai Norbertnek (Mercedes) még nincs ideje.

Képgaléria megtekintése (17 db kép)
Hibátlanul
A Kamaznak nincs ellenfele az idei Dakaron (sem)
Forrás: Dakar Rally Facebook

2022-es Dakar-rali, 6. szakasz (Rijád–Rijád, az össztáv 560 kilométer, a szelektív szakasz hossza (motor/quad) 101 km, autó/SSV/kamion 346).
Motor: 1. Daniel Sanders (ausztrál, Gas Gas) 51:43 perc, 2. Sam Sunderland (brit, Gas Gas) 2:26 p h., 3. Matthias Walkner (osztrák, KTM) 2:36 p h., …41. Gyenes Emánuel (romániai, KTM) 13:08 p h., ...114. Saghmeister Gábor (szerbiai, KTM) 43:03 p h.
Quad: 1. Alekszander Makszimov (orosz, Yamaha) 1:10:10 óra, 2. Alexandre Giroud (francia, Yamaha) 9 másodperc h., 3. Sébastien Souday (francia, Yamaha) 39 mp h.
Autó: 1. Orlando Terranova, Daniel Oliveras Carreras (argentin, spanyol, Prodrive) 3:06:45, 2. Mattias Ekström, Emil Bergkvist (svéd, Audi)1:06 p h., 3. Jazid al-Radzsi, Michael Orr (szaúdi, brit, Toyota) 1:49 p h.
SSV: 1. Marek Goczal, Lukasz Laskawiec (lengyel, BRP) 3:39:24, 2. Rodrigo Luppi de Oliveira, Maykel Justo (brazil, Can-Am) 3:04 p h., 3. Szergej Karjakin, Anton Vlasjuk (orosz, Can-Am) 3:06 p h.
Kamion: 1. Andrej Karginov, Andrej Mokejev, Ivan Malkov (orosz, Kamaz) 3:16:16, 2. Dmitrij Szotnyikov, Ilgiz Ahmecianov, Ruszlan Ahmagyejev (orosz, Kamaz) 9 másodperc h., 3. Eduard Nyikolajev, Jevgenyij Jakovljev, Vlagyimir Ribakov (orosz, Kamaz) 45 mp h.

Állás a 7. nap után
Motor: 1. Sunderland 19:55:59, 2. Walkner 2:39 p h., 3. Sanders 5:35 p h., …44. Gyenes 4:43:03 ó h. (15 perc büntetés), ...113. Saghmeister 12:47:13 ó h. (21 perc büntetés).
Quad: 1. Giroud 25:18:29, 2. Pablo Copetti (amerikai, Yamaha) 4:52 p h. (1 perc büntetés), 3. Makszimov 36:15 p h. (21 perc büntetés).
Autó: 1. Nasszer al-Attijah, Matthieu Baumel (katari, francia, Toyota) 30:37:24, 2. Al-Radzsi, Orr 48:54 p h. (35 másodperc büntetés), 3. Sébastien Loeb, Fabian Lurquin (francia, belga Prodrive) 50:24 p h.
SSV: 1. Luppi de Oliveira, Justo 25:04:01 (6 perc büntetés), 2. Austin Jones, Gustavo Gugelmin (amerikai, brazil, Can-Am) 6:56 p h. (6 perc büntetés), 3. Michal Goczal, Szymon Gospodarczyk (lengyel, BRP) 28:06 p h. (17 perc büntetés).
Kamion: 1. Szotnyikov, Ahmecianov, Ahmagyejev 22:25:45 (1 perc büntetés), 2. Nyikolajev, Jakovljev, Ribakov 10:29 p h. (2 perc büntetés), 3. Anton Sibalov, Dmitrij Nyikitin, Ivan Tatarinov (orosz, Kamaz) 38:17 p h. (1 perc büntetés).

 

Forrás: youtube