A 2022-es esztendő első napján elkezdődött a Dakar-rali, a világ leghíresebb terepversenye. A mezőnyre bemelegítésként egy 19 kilométeres mért rész várt Dzsidda és Hail között, az úgynevezett kvalifikációs szakaszt az autósoknál a háromszoros győztes katari Nasszer al-Attijah (Toyota) nyerte, az elektromos Audival induló, szintén háromszoros bajnok spanyol Carlos Sainz pedig másodikként végzett. A kamionosoknál a Kamaz tarolt.
A résztvevők tisztában voltak vele, ezen a rövid szelektíven csak veszíteni lehetett, aki túl sokat kockáztatott, könnyen bajba kerülhetett. Persze, azért volt tétje a száguldásnak, hiszen a kategóriák legjobb tizenöt helyezettje a célba érkezése sorrendjében választhatott rajtpozíciót a vasárnapi kalandra.
Márpedig, ez már taktika, nyilvánvaló, akik az 1B szakaszon majd az elejéről startolnak, navigációs szempontból sokkal nehezebb feladatuk lesz, mint mondjuk a tizediknek, a tizenötödiknek.
A motorosoknál az ausztrál Daniel Sanders (Gas Gas) végzett az élen, a 2021-ben a negyedik, így a legjobb újoncnak bizonyult terepralis karrierje első részsikerét könyvelhette el.
„Remekül éreztem magam, a motorom már-már irreálisan nagyon kezelhető volt. Tisztában vagyok vele, a vasárnap már roppant nehéz lesz navigációs szempontból, de azzal még ráérek foglalkozni. Úgy gondolom, menő megnyerni egy szakaszt a Dakaron” – mosolygott Sanders, aki így maga mögé utasította a címvédő, a Hondától a KTM-hez igazolt argentin Kevin Benavidest is, aki a negyedik időt jegyezte, 2 perces hátránnyal.
Ami a két magyar motorost illeti, mindkettő teljesítette az első feladatot: a szatmárnémeti Gyenes Emanuel (KTM) az 54., a szabadkai Saghmeister Gábor (KTM) a 139. lett. Gyenes az Original by Motul, vagyis a szervizháttér nélküli kategóriában a hatodik, Saghmeister a 32.
A quadosoknál a címvédő, argentin Manuel Andujar (Yamaha) már rögtön a nyitányon jelezte, idén is komoly céljai vannak.
„Jó volt minden, bár a közel 600 kilométeres összekötő szakasz azért nem hiányzott. Még nagyon az elején vagyunk, de a kezdéssel elégedett lehetek” – mondta Andujar.
Az autósoknál a vadonatúj Toyota Hilux pickuppal induló Nasszer al-Attijah diktálta a tempót. A korábban Volkswagennel (2011), Minivel (2015) és a japán márkával (2019) is diadalmaskodott pilóta célja egyértelmű, vissza akarja hódítani a trófeát.
„Minden oké, ez a legfontosabb. Erősek vagyunk, de nagyon trükkös lesz az idei Dakar, észnél kell lennünk” – mondta az éllovas.
Ráadásul jegyezzük meg, a katari klasszis akár már most Fair Play-díjat érdemelne. A viadal előtti teszten, a shakedownon ugyanis teljesen kiégett az olasz Alexandre Pesci gépe, s úgy volt, hogy fel kell adnia a viadalt. Al-Attijah azonban felajánlotta segítségét, illetve egy korábbi kocsiját, s végül Pesci megkapta csapattársa DXX buggyját, míg a francia Romain Dumas a katari Hiluxába ülhetett bele.
Érdekesség, hogy az első bevetésén részt vevő elektromos Audit a spanyolok kétszeres rali-világbajnoka és a Dakar háromszoros első helyezettje, Carlos Sainz a második helyre hozta be. Márkatársa, a címvédő, nem mellékesen tizennégyszeres győztes francia Stéphane Peterhansel stílszerűen a tizennegyedik lett, több mint 1 perces lemaradással.
„Amikor a startnál néztem a visszaszámlálást, kicsit elérzékenyültem. Hónapok óta keményen dolgoztunk azért, hogy itt lehessünk. Próbáltam nagyon óvatos lenni, figyeltem az autóra, de minden rendben volt” – magyarázta Peterhansel.
Az SSV-kategóriában a lengyel Marek Goczal (BRP) volt a leggyorsabb, a tavalyi nyolcadik helyezett idén egyértelműen előrébb szeretne végezni. Érdekesség, hogy másodikként testvére, Michal Goczal (BRP) teljesítette a szombati penzumot.
A kamionosoknál minden úgy kezdődött, ahogy 2021-ben abbamaradt: a Kamaz dominált. Az első négy helyet a tatárföldi csapat bérelte ki magának, az ötszörös bajnok, tavaly nem indult orosz Eduard Nyikolajevet honfitársai, a címvédő Dmitrij Szotnyikov, a kétszeres első Andrej Karginov, valamint a kétszeres második Anton Sibalov követték.
„Rövid nap volt, homokos részekkel, néhány dűnével. Óvatosak voltunk, csak célba kellett érnünk. Bevallom, azért egy kicsit kísérleteztem is, mert Oroszországban nem nagyon mentünk homokban az új kamionnal. Az biztos, a következő szakaszokon sokkal keményebb feladat vár majd ránk” – nyilatkozta Szotnyikov.
Jó hír, hogy a Team SSP szervizkamionjait vezető két magyar pilóta is teljesítette az 1A szakaszt: Darázsi Zsolt (MAN) a 48., Szalai Norbert (Mercedes) a 49. pozíciót szerezte meg.
Január másodikán (vasárnap) következik a Hail-Hail hurokszakasz, amely 1B néven szerepel a programban. Az össztáv 514 kilométer, a szelektív hossza 333 km lesz. A főszerepben a navigátorok lesznek, mert rendkívül trükkös az útvonal, sok (idő)büntetést össze lehet szedni.
2022-es Dakar-rali, 1A szakasz (Dzsidda-Hail, az össztáv 614 kilométer, a szelektív szakasz hossza 19 km).
Motor: 1. Daniel Sanders (ausztrál, Gas Gas) 55:30 perc, 2. Pablo Quintanilla (chilei, Honda) 1 p hátrány, 3. Ross Branch (botswanai, Yamaha) 1:55 p h., … 54. Gyenes Emánuel (romániai, KTM) 16:30 p h., ...139. Saghmeister Gábor (szerbiai, KTM) 43 p h.
Quad: 1. Manuel Andujar (argentin, Yamaha) 1:10:10 óra, 2. Alexandre Giroud (francia, Yamaha) 1:35 p h., 3. Giovanni Enrico (chilei, Yamaha) 2:35 p h.
Autó: 1. Nasszer al-Attijah, Matthieu Baumel (katari, francia, Toyota) 10:56, 2. Carlos Sainz, Lucas Cruz (spanyol, Audi) 12 másodperc h., 3. Brian Baragwanath, Leonard Cremer (dél-afrikai, Century) 36 mp h.
SSV: 1. Marek Goczal, Lukasz Laskawiec (lengyel, BRP) 13:22, 2. Michal Goczal, Szymon Gospodarczyk (lengyel, BRP) 14 mp h., 3. Rodrigo Luppi de Oliveira, Maykel Justo (brazil, Can-Am) 18 mp h.
Kamion: 1. Eduard Nyikolajev, Jevgenyij Jakovljev, Vlagyimir Ribakov (orosz, Kamaz) 13:01, 2. Dmitrij Szotnyikov, Ilgiz Ahmecianov, Ruszlan Ahmagyejev (orosz, Kamaz) 7 mp h., 3. Andrej Karginov, Andrej Mokejev, Ivan Malkov (orosz, Kamaz) 15 mp h., ...48. Darázsi Zsolt, Pierre Calmon, Palco Lubomir (magyar, francia, szlovák, MAN) 30:23 p h., 49. Szalai Norbert, Charly Rodríguez O'Malley, Patrice Daviton (magyar, spanyol, francia, Mercedes)
Forrás: youtube