Legfrissebb hírek ÚJ

Dakar 2022: Audi-nap, Ekström első szakaszsikere, Al-Attijah örült, hogy egyáltalán célba ért

Dakar 2022: Audi-nap, Ekström első szakaszsikere, Al-Attijah örült, hogy egyáltalán célba ért

Az idei Dakar-rali 8. szakasza bizonyította, tényleg minden nap egy újabb kihívás a világ leghíresebb terepversenyén. Az autósoknál az éllovas Nasszer al-Attijah (Toyota) összkerékhajtása elszállt és örült, hogy egyáltalán célba ért. Az elektromos Audi viszont újabb speciálist nyert, míg a motorosoknál az első hat helyezett tizenöt percen belül van. Mi lesz itt még az utolsó négy szelektíven!

Képgaléria megtekintése (16 db kép)
Összeomlás
Van, akinek így ér véget a Dakar álma...
Forrás: Dakar Rally Facebook

A motorosoknál a nap elején elveszítette egyik terepralisát a Yamaha. A botswanai Ross Branch a hatodik szakaszt követően vasárnap is bukott, megsérült a lába, erősen sántított, s nem tudta folytatni a küzdelmet.

A szlovák Štefan Svitko viszont parádés teljesítményt nyújt. Privát versenyzőként a 13. Dakarján vesz részt, s a 8. helyet birtokolja, mindössze 26:51 perc a hátránya az összetettben vezető brit Sam Sunderland (Gas Gas) mögött, és a 2. szelektív óta nem volt a top 10-en kívül, ami lenyűgöző teljesítmény.

Képgaléria megtekintése (16 db kép)
A legjobb privát motoros
A szlovák Štefan Svitko a második szakasz óta nem volt a legjobb tíz versenyzőt tömörítő élmezőnyön kívül, jelenleg a nyolcadik
Forrás: Dakar Rally Facebook

A 8. speciálist Sunderland nyerte, a 2017-ben még a KTM színeiben bajnoki címet szerzett klasszis elégedett volt a teljesítményével, de attól viszont tart, hogy kedden neki kell nyitnia az utat.
„Sokféle terep volt ma. Többnyire homokos részeken mentünk, aztán nagyon nehéz navigáció következett a kanyonok között, nem volt könnyű kiválasztani a megfelelő irányt. Ha rossz kanyont választottál, akkor háromszáz-négyszáz méter után jöttél csak rá, hogy hibáztál, és így értékes perceket veszítettél. Vagyis körültekintően kellett döntést hoznod – nyilatkozta Sunderland. –Úgy tűnik, hogy idén nagyon közel vannak az élmezőny tagjai, muszáj folyamatosan koncentrálni, nem lehet lazítani. Fáradt vagyok, de pihenek, aztán reggel kezdődik minden elölről. A szakaszgyőzelem dicsőségével az a büntetés jár, hogy másnap neked kell nyitnod a szelektívet, de úgy gondolom, ha meg akarod nyerni a Dakart, akkor néhány speciálison muszáj diadalmaskodnod.

Képgaléria megtekintése (16 db kép)
Diktálja a tempót
A brit Sam Sunderland újra az első helyen van, de nem lesz könnyű megtartania a pozícióját
Forrás: Dakar Rally Facebook

Az első hat helyezett 15 percen belül van, azaz tényleg bármi megtörténhet a hátralévő öt napban. A jelenlegi sorrend: Gas Gas, KTM, Yamaha, Honda, Honda, KTM. Elképesztő csata várható!
„Azt már korábban megtanultam, hogy minden nap fontos, mert minden nap nyerhetsz, de sok időt veszíthetsz is. Most nagyon elégedett vagyok, mert hátulról kezdtem, de mindent beleadtam és jó eredményt értem el. Nem néz ki olyan rosszul a rangsor és még négy rendkívül hosszú nap hátra van. Fontos, hogy most már ne hibázzak, s akkor tényleg szép lehet a vége” – mondta Matthias Walkner, a KTM osztrák motorosa, 2018-as bajnoka, aki az összetettben második és csak 3:45 perc a hátránya.

Képgaléria megtekintése (16 db kép)
Fáradtan
Az osztrák Matthias Walkner már tudja, mi kell a Dakar-győzelemhez, jelenleg a második helyen áll, kevesebb mint négy perc a hátránya
Forrás: Dakar Rally Facebook

A szatmárnémeti Gyenes Emánuel (KTM) a 45., a szabadkai Saghmeister Gábor (KTM) a 123. időt érte el, a keddi rajtot a 41. és a 113. pozícióból várják. A szervizháttér nélkül indulók kategóriájában (Original by Motul) az erdélyi terepralis a 6., a vajdasági a 30.

Képgaléria megtekintése (16 db kép)
Akrobatika
Bizony előfordul, hogy a dűnék között a feje tetejére áll a világ...
Forrás: Dakar Rally Facebook

A quadosoknál kétszereplős csatává vált a küzdelem. Az orosz Alekszander Makszimov (Yamaha) gépe meghibásodott, miközben a starthely felé tartott, órákat veszített, így elbukta a dobogós helyét, plusz minden esélyét a jó eredményre. A francia Alexandre Giroud (Yamaha) a szelektíven aratott sikerével megerősítette éllovas pozícióját, 30:47 perccel vezet az amerikai Pablo Copetti (Yamaha) előtt, a harmadik helyre felkapaszkodó lengyel Kamil Wisniewskit (Yamaha) pedig már 2:12 órával előzi meg.
„A szakasz első fele cseppet sem volt könnyű, de hála az égnek, túl vagyok rajta. Nem változott szerintem semmi, továbbra is Pablo Copetti a legfőbb riválisom, távol kell magamtól tartani” – magyarázta Giroud.

Képgaléria megtekintése (16 db kép)
Elégedett
A francia Alexandre Giroud újabb szakaszgyőzelemmel erősítette meg vezető pozícióját
Forrás: Dakar Rally Facebook

Az SSV-kategóriában a lengyel Marek Goczal (BRP) nyert, az összetettben az amerikai Austin Jones (Can-Am) a legjobb, de a dobogó első és alsó foka közötti különbség kevesebb mint negyedóra.

Az autósoknál a svéd Mattias Ekström karrierje első részsikerét könyvelhette el. Az elektromos Audiban ülő ralikrossz-világbajnok és kétszeres DTM-győztes pilóta mögött ráadásul csapattársa, a (még) címvédő, tizennégyszeres nyertes francia Stéphane Peterhansel ért célba, de a negyedik helyen is az alakulat tagja, a háromszoros bajnok spanyol Carlos Sainz végzett.
„Nagyon jól indultunk, de aztán a dűnék között éreztem, hogy túl óvatos vagyok, sőt lassú is. Egyáltalán nem volt jó a ritmusom. A folytatásban már sokkal felszabadultabbnak éreztem magam, és utolértük Jazid al-Radzsit. Amikor elmentünk mellette, még jobban nyomtam. Kezdek egyre magabiztosabbá válni, de tudom, sokat kell még tanulnunk” – mosolygott Ekström.

Képgaléria megtekintése (16 db kép)
Bravúr
A svéd Mattias Ekström karrierje második Dakarján vesz részt és egy szakaszdiadalt már el is könyvelhetett
Forrás: Dakar Rally Facebook

A harmadik a francia Sébastien Loeb (Prodrive) lett, s a vasárnapi 5 után újabb 7 percet „adott” az élen haladó katari Nasszer al-Attijahnak (Toyota). Nagy kérdés, nem túl késői a hajrája, ugyanis az összetettben második kilencszeres rali-világbajnok hátránya még mindig közel 38 perc.
„Nem volt könnyű. Nagyon figyeltünk az elejétől a végéig, mert mi nyitottuk az utat, s csak elöl akartunk maradni, nem pedig Nasszert követni. Kaptam egy defektet, gyorsan kereket cseréltünk, majd később észrevettük, hogy elveszítettük a pótkereket. Ezért a szakasz vége felé már óvatos voltam” – mesélt a kalandjairól Loeb.

Képgaléria megtekintése (16 db kép)
Padlógázzal
A francia Sébastien Loeb két nap alatt tizenkét percet faragott Nasszer al-Attijah előnyéből. Vajon, elég lesz az utolsó négy nap a majd' harmincnyolc perces mínusz ledolgozásához?
Forrás: Dakar Rally Facebook

Nasszer al-Attijah gondokkal küszködött, talán először a 2022-es Dakaron, s végül még annak is örült, hogy a 11. idővel be tudta fejezni a speciálist.
„Kaptunk egy defektet, aztán már csak elsőkerék-hajtásunk maradt, ezért nagy volt rajtunk a nyomás. Végig féltem. Aztán az utolsó ötven kilométeren azt mondtam, ez így nem mehet tovább, s elkezdtem nyomni. Muszáj elismernem, szerencsés vagyok, hogy beértem a célba, és csak hét percet kaptam Sebtől. Úgy gondolom, érthető, ha ideges voltam, mert a kezdetektől kiválóan mentünk, most meg elég nagy volt a problémánk… – nyilatkozta feszülten a háromszoros győztes. – Muszáj megnézni a srácokkal a Toyotát, majd a szerelők megmondják, mi a teendő. Valami nem stimmel, az biztos. Nemhiába mondtam már többször is, a Dakar az Dakar, tisztelettel kell nekiállni minden egyes napnak, s csak akkor van vége a versenynek, ha az utolsó métert is teljesítetted.

Képgaléria megtekintése (16 db kép)
4x4 nélkül
A katari Nasszer al-Attijah elismerte, szerencséje volt, hogy egyáltalán elérte a célt, miután tönkrement a Toyotája hajtása
Forrás: Dakar Rally Facebook

A kamionosoknál a Kamaz megint hármas sikert könyvelhetett el. Az összetettben éllovas, címvédő orosz Dmitrij Szotnyikov nyert és 11:25 percre növelte fórját az ötször diadalmaskodó honfi- és márkatársa, Eduard Nyikolajev előtt.

Millió dolláros a különbség a Kamazok és a mezőny többi tagja között. Nem vagyunk elég felkészültek arra, hogy az orosz óriással felvegyük a versenyt” – utalt arra a quaddal háromszor Dakart nyert, de most kamionban ülő és a 28. helyen álló chilei Ignacio Casale (Tatra), hogy esélytelenek az armadával szemben. A Team SSP szervizkamionját vezető Szalai Norbert (Mercedes) a 47. lett, az összetettben az 52., míg Darázsi Zsoltnak (MAN) még nincs ideje, utóbbi a rajt előtt a 48. volt.

Képgaléria megtekintése (16 db kép)
Nehéz küzdelem
A chilei Ignacio Casale quaddal háromszoros Dakar-bajnok, viszont kamionban ülve egyelőre csak tapasztalatokat gyűjt. Azt már tudja, a Kamazok ellen szinte esélytelen a mezőny
Forrás: Dakar Rally Facebook

Január 11-én (kedden) Vadi ad Davaszir–Vadi ad Davaszir hurokszakaszt rendeznek a Dakaron, az össztáv 491 kilométer, a mért rész 287 km lesz. A szervezők nehéz napot ígérnek, kevesebb lesz ugyan a homok, de a navigáció még inkább bonyolódik.

Képgaléria megtekintése (16 db kép)

Forrás: Dakar Rally Facebook

Képgaléria megtekintése (16 db kép)

Forrás: Dakar Rally Facebook

2022-es Dakar-rali, 8. szakasz (al-Dawadimi–Vadi ad Davaszir, az össztáv 830 kilométer, a szelektív szakasz hossza 395 km).
Motor: 1. Sam Sunderland (brit, Gas Gas) 3:48:02 óra, 2. Pablo Quintanilla (chilei, Honda) 2:53 perc hátrány, 3. Matthias Walkner (osztrák, KTM) 4:11 p h., …45. Gyenes Emánuel (romániai, KTM) 52:31 p h., ...123. Saghmeister Gábor (szerbiai, KTM) 3:34:07 ó h.
Quad: 1. Alexandre Giroud (francia, Yamaha) 5:02:08, 2. Marcelo Medeiros (brazil, Yamaha) 48 másodperc h., 3. Pablo Copetti (amerikai, Yamaha) 12:26 p h.
Autó: 1. Mattias Ekström, Emil Bergkvist (svéd, Audi) 3:43:21, 2. Stéphane Peterhansel, Edouard Boulanger (francia, audi) 49 mp h., 3. Sébastien Loeb, Fabian Lurquin (francia, belga, Prodrive) 3:08 p h.
SSV: 1. Marek Goczal, Lukasz Laskawiec (lengyel, BRP) 4:36:14, 2. Michal Goczal, Szymon Gospodarczyk (lengyel, BRP) 2:48 p h., 3. Austin Jones, Gustavo Gugelmin (amerikai, brazil, Can-Am) 8:10 p h.
Kamion: 1. Dmitrij Szotnyikov, Ilgiz Ahmecianov, Ruszlan Ahmagyejev (orosz, Kamaz) 3:56:42, 2. Andrej Karginov, Andrej Mokejev, Ivan Malkov (orosz, Kamaz) 3:11 p h., 3. Eduard Nyikolajev, Jevgenyij Jakovljev, Vlagyimir Ribakov (orosz, Kamaz) 6:11 p h., ...47. Szalai Norbert, Charly Rodriguez O'Malley, Patrice Daviton (magyar, spanyol, francia, Mercedes) 34:03:18 ó h.

Állás a 10. nap után
Motor: 1. Sunderland 27:38:42, 2. Walkner 3:45 p h., 3. Adrien van Beveren (francia, Yamaha) 4:43 p h., …41. Gyenes 5:50:08 ó h. (15 perc büntetés), ...113. Saghmeister 18:24:07 ó h. (38 perc büntetés).
Quad: 1. Giroud 34:41:02, 2. Copetti 30:47 p h. (1 perc büntetés), 3. Kamil Wisniewski (lengyel, Yamaha) 2:12:11 ó h.
Autó: 1. Nasszer al-Attijah, Matthieu Baumel (katari, francia, Toyota) 27:45:52, 2. Loeb, Lurquin 37:58 p h., 3. Jazid al-Radzsi, Michael Orr (szaúdi, brit, Toyota) 53:13 p h. (35 másodperc büntetés).
SSV: 1. Jones, Gugelmin 34:12:38 (6 perc büntetés), 2. Gerard Farres Guell, Diego Ortega Gil (spanyol, Can-Am) 6:38 p h., 3. Goczal, Gospodarczyk 14:49 p h. (32 perc büntetés).
Kamion: 1. Szotnyikov, Ahmecianov, Ahmagyejev 30:02:36 (1 perc büntetés), 2. Nyikolajev, Jakovljev, Ribakov 11:25 p h. (2 perc büntetés), 3. Anton Sibalov, Dmitrij Nyikitin, Ivan Tatarinov (orosz, Kamaz) 40:23 p h. (1 perc büntetés), 52. Szalai, O'Malley, Daviton 241:22:44 ó h. (176:20 óra büntetés).

 

Forrás: youtube