Legfrissebb hírek ÚJ

Dakar 2022: halálos baleset árnyékolta be a győztesek ünnepét

Dakar 2022: halálos baleset árnyékolta be a győztesek ünnepét

A motorosoknál a brit Sam Sunderland (Gas Gas), az autósoknál a katari Nasszer al-Attijah (Toyota), a kamionosoknál az orosz Dmitrij Szotnyikov (Kamaz), a quadosoknál a francia Alexandre Giroud (Yamaha), az SSV-kategóriában az amerikai Austin Jones (Can-Am) nyerte a 44. Dakar-ralit. Az ünnepélyes befutót beárnyékolta egy halálos baleset, a PH Sport szerelője, a francia Quentin Lavalée veszítette életét.

Képgaléria megtekintése (17 db kép)
Sivatagi vándorok
Fárasztó és idegörlő volt a 2022-es Dakar-rali utolsó, 12. szelektív szakasza – mint az egész kéthetes verseny
Forrás: Dakar Rally Facebook

Péntek délelőtt, helyi idő szerint 11.30 órakor történt a közlekedési baleset. Az etapon ütközött a PH Sport szervizjárműve egy kamionnal. A dakaros autó 20 esztendős sofőrje, a francia Quentin Lavalée életét veszítette, míg utasát, a súlyosan megsérült, de eszméleténél lévő belga Maxime Frére-t a dzsiddai kórházba szállították. Lavalée a Classic-kategóriában indult Peugeot 205 Turbo 16-nak volt a szerelője. A szervezők részvétüket fejezték ki az elhunyt családjának, szeretteinek és a PH Sport tagjainak.

Képgaléria megtekintése (17 db kép)
Gyász
A francia Quentin Lavalée, a PH Sport 20 esztendős szerelője veszítette életét közúti balesetben
Forrás: Dakar Rally Facebook

A mezőny erről a szörnyű esetről valószínűleg mit sem tudott, a 2022-es viadal utolsó, 164 kilométeres szelektív szakaszára koncentrált mindenki. A motorosoknál Sam Sunderland, azok után, hogy 2017-ben első britként megnyerte a Dakart, ismét történelmet írt, hiszen diadalra vezette a Gas Gast, márpedig a márka soha nem járt még a csúcson.
„Őszintén szólva, nem is lehetek boldogabb. Ez az utolsó szakasz olyan nehéz és stresszes volt... Bonyolult, trükkös, néhányszor talán kissé zavaró navigációval, sokszor azt sem tudtam, hogy jó úton járok-e. Őszintén megmondom, szinte szétrobban a fejem. Amikor beértem a célba, vagy tíz percig abban sem voltam biztos, hogy nyertem. Az álom valóra vált. Kemény szezonom volt, de amikor megnyered a Dakart, azt mondod mindenre, hogy megérte” – nyilatkozta Sunderland, aki 2017-ben még a KTM tagjaként ünnepelhetett.

Képgaléria megtekintése (17 db kép)
Dobogósok
A brit Sam Sunderland (középen) nyerte meg az idei Dakart, a chilei Pablo Quintanilla (balra) lett a második, az osztrák Matthias Walkner a harmadik
Forrás: Dakar Rally Facebook

Apropó KTM. Az osztrák csapatnak van oka az örömre, hiszen a Gas Gas (és a Husqvarna) az égisze alá tartozik, de azért azt ne hallgassuk el, hogy a 2001-től 2019-ig tartó sikerszériája után továbbra sem talált vissza az alakulat a dobogó tetejére. Az afrikai és a dél-amerikai győzelmek után Szaúd-Arábiában még nem termett babér az alakulatnak: 2020-ban és 2021-ben a Honda (az amerikai Ricky Brabec és az argentin Kevin Benavides), idén pedig a Gas Gas (Sunderland) volt a nyerő.
„Nagyon kemény versenyen vagyunk túl, minden tőlem telhetőt megtettem. Ez egy jó eredmény számomra. Küzdöttünk az első naptól fogva, fizikailag és mentálisan is elfáradtam – árulta el a chilei Pablo Quintanilla (Honda), aki 3:27 perces hátránnyal a második helyen végzett. – Szeretném megköszönni a csapatomnak a két hétig tartó hihetetlen munkát. Nehéz volt mindenkinek, rengeteg idegeskedéssel járt a megfelelő stratégia megvalósítása. Azt hiszem, ez volt az eddigi legstresszesebb Dakarom.

Képgaléria megtekintése (17 db kép)
Elégedett
Quintanilla 2020 után ismét a dobogó második fokán végzett. Azt mondta, rengeteg idegeskedéssel, stresszel járt a küzdelem
Forrás: Dakar Rally Facebook

A dél-amerikai 2020-ban már volt „ezüstérmes”, míg az idei harmadik, az osztrák Matthias Walkner (KTM) 2018-ban az élen végzett.
Ha valaki a Dakar előtt azt mondja, garantálja nekem a dobogót, azt válaszoltam volna, mutassa a papírt, hol kell aláírnom… Nagy motorosok kerültek bajba, láttam Kevin Benavidest vagy Daniel Sanderst is összeomlani, szóval összességében elégedett lehetek. Büszke vagyok a harmadik helyezésemre, számomra győzelemmel ér fel” – nyilatkozta Walkner.

Képgaléria megtekintése (17 db kép)
Örül
Walkner már a viadal startja előtt aláírta volna, hogy harmadik lesz, győzelemmel ér fel számára a helyezése
Forrás: Dakar Rally Facebook

Az erdélyi Gyenes Emánuel (KTM) a 43. lett, az összetettben a 40., a vajdasági Saghmeister Gábor (KTM) a 108. volt a szakaszon, így végül a 106. pozícióban jegyezték. A szervizháttér nélkül indulók kategóriájában (Original by Motul) a szatmárnémeti terepralis az 5., a szabadkai a 27. időt érte el.

Képgaléria megtekintése (17 db kép)
Elfáradt
A szatmárnémeti Gyenes Emánuel szeretett volna dobogós lenni a szervizháttér nélkül indulók kategóriájában, végül ötödik lett, de büszke lehet a teljesítményére
Forrás: Dakar Rally Facebook

Képgaléria megtekintése (17 db kép)
Végigment
A szabadkai Saghmeister Gábor célja a táv teljesítése volt, sikerrel járt
Forrás: Dakar Rally Facebook

A quadosoknál nem volt kérdés, hogy ki lesz az első. A francia Alexandre Giroud azok után, hogy huszonöt évvel ezelőtt éppen az édesapja volt az első, aki quaddal teljesítette a Dakart, megnyerte a kategória küzdelmeit. Ráadásul a viadal történelmében először diadalmaskodott francia versenyző.
„Fantasztikus. Az utolsó száz kilométert visszaszámoltam. Már csak ötven… negyven… harminc km van hátra… Még soha nem mentem így, ennyire lassan. Az édesapám huszonöt éve kezdett el álmodozni egy ilyen sikerről, sajnos, ő most nincs itt. Minden nehézség ellenére szép győzelmet arattunk” – küszködött a könnyeivel Giroud.

Képgaléria megtekintése (17 db kép)
Az első francia quados győztes
A francia Alexandre Giroud az utolsó száz kilométert már visszaszámolta, tartott attól, nehogy technikai gondja legyen
Forrás: Dakar Rally Facebook

Az autósoknál Nasszer al-Attijah a Dakar elején az élre állt, az összes napot az összetett első helyén zárta. A katari pilótának az idei volt a negyedik diadala: 2011-ben Volkswagennel, 2015-ben Minivel, 2019-ben és 2022-ben Toyotával oktatott.
„Ez egy hihetetlen Dakar volt számunkra. 2019 óta nem nyertünk, úgyhogy örülünk az új T1+ szabályoknak. A navigátorom, Matthieu, az egész csapat, s úgy gondolom, én is, azaz tényleg mindenki jó munkát végzett. Amióta Szaúd-Arábiában rendezik a versenyt, rendre másodikok lettünk, még nem győztünk, itt volt az ideje. A Toyota Gazoo Racing egy év leforgása alatt fantasztikus autót épített. Most nagyon boldog vagyok, de úgy gondolom, hogy egy hét vagy tíz nap múlva már elkezdünk gondolkodni a következő Dakaron” – mosolygott a katari zseni, aki nem mellékesen a 2012-es nyári olimpián sportlövőként (skeet) bronzérmes volt, nyert N-csoportos rali-világbajnokságot és az élettörténete tananyag lett hazája iskoláiban.

Képgaléria megtekintése (17 db kép)
Sportszerű
A katari Nasszer al-Attijah (szemben) negyedszer nyert Dakart, elsőként a második helyen végzett legfőbb riválisa, a kilencszeres ralivilágbajnok francia Sébastien Loeb gratulált neki
Forrás: Dakar Rally Facebook

A második pozíciót a kilencszeres ralivilágbajnok francia Sébastien Loeb (Prodrive) kaparintotta meg.
„Úgy gondolom, remek ralink volt. Sajnos, még az elején bajba kerültünk, sok időt veszítettünk, s a közel egyórás hátrányunkat már csak csökkenteni tudtuk, ledolgozni nem. Ugyanakkor soha nem adtuk fel, minden nap támadtunk. A Dakar kegyetlen tud lenni, főleg, ha a cél közelében kerülsz bajba, velünk most éppen az ellenkezője történt, az elején akadt gondunk. Akkor talán azt gondoltuk, mindennek vége, ám nem adtuk fel. Nasszer rengeteg tapasztalattal rendelkezik és a navigátora sem sűrűn hibázik. Tökéletesen irányították a viadalt, éppen ezért nagyszerű érzés volt, amikor sikerült őket megelőznünk valamelyik szakaszon” – mondta a 2017-ben második, 2019-ben harmadik Loeb.

Képgaléria megtekintése (17 db kép)
Nem adta fel
Loeb (balra) mindent megtett, de túl nagy hátrányba került a verseny elején
Forrás: Dakar Rally Facebook

A dobogó legalsó fokát a szaúdi Jazid al-Radzsi sajátította ki magának, a Toyota-pilóta eddigi legjobb helyezése a negyedik volt, 2020-ban.
„Nagyon boldog vagyok, szeretnék köszönetet mondani mindenkinek, aki támogatott engem. Dobogós vagyok, ez az, ami igazán számít. Jólesett a szurkolók buzdítása, azt hiszem, mindenki elégedett lehet” – jelezte a szaúdi versenyző, hogy egy álma vált valóra.

Képgaléria megtekintése (17 db kép)
Bravúros szereplés
A szaúdi Jazid al-Radzsi (jobbra) és navigátora, a brit Michael Orr nagyon elégedett volt, hogy a harmadik helyen vitte célba a Toyotát
Forrás: Dakar Rally Facebook

Ugyanígy lehet ezzel az amerikai Austin Jones. Úgy nyerte meg az SSV-kategória küzdelmeit, hogy a magabiztos előnye szép lassan eltűnt és az utolsó előtti napon visszacsúszott az összetettben a második pozícióba. Ám a záró szakaszon visszaelőzött – legnagyobb riválisának, a spanyol Gerard Farres Guellnek (Can-Am) elektronikai problémái voltak – és a tavalyi második helye után idén diadalmaskodott.
„Nem adtuk fel, valószínűleg ezért sikerült. Nagyon büszke vagyok magunkra, az egész csapat fantasztikus munkát végzett” – magyarázta Jones, aki egyetlen szelektívet sem nyert meg, s az utolsó nap közel 2 perces hátrányát dolgozta le.

Képgaléria megtekintése (17 db kép)
Az utolsó szakaszon előztek
Az amerikai Austin Jones (jobbra) először győzött a Dakaron, navigátora, a brazil Gustavo Gugelmin 2018 után másodszor
Forrás: Dakar Rally Facebook

A kamionosoknál az összes szakaszt a Kamaz nyerte, a 2022-es Dakaron az első négy pozíciót kibérelte magának a tatárföldi alakulat. A végső győzelem a 2021-ben is a legjobbnak bizonyult orosz Dmitrij Szotnyikov nevéhez fűződik, stílszerűen a záró szakaszon is a legjobb volt.
„Büszke vagyok, hogy egy ilyen nagyszerű csapat tagja lehetek. A Dakar elejétől kezdve domináltunk, de egymással nagy csatát vívtunk. Óriási siker, hogy nyertünk” – mondta Szotnyikov, akinek csapata tizenkilencedik alkalommal ért fel a csúcsra, sorozatban hatodszor.

Képgaléria megtekintése (17 db kép)
A kamionos király
Az orosz Dmitrij Szotnyikov nem viccelt: az összes szakasz után az első helyen állt, így megvédte tavalyi elsőségét
Forrás: Dakar Rally Facebook

A Team SSP versenyben induló szervizkamionjait vezető Darázsi Zsoltot (MAN) és Szalai Norbertet (Mercedes) a 12. szakasz kiesői között jelzi a számítógépes rendszer, a napi rajtnál a 43. és a 47. pozícióban jegyezték őket.

2022-es Dakar-rali, 12. szakasz (Bisha–Dzsidda, az össztáv 680 kilométer, a szelektív szakasz hossza 164 km).
Motor: 1. Pablo Quintanilla (chilei, Honda) 1:40:00 óra, 2. Toby Price (ausztrál, KTM) 18 másodperc hátrány, 3. José Ignacio Cornejo Florimo (chilei, Honda) 29 mp h., ...43. Gyenes Emánuel (romániai, KTM) 23:24 perc h., ...108. Saghmeister Gábor (szerbiai, KTM) 1:15:36 ó h.
Quad: 1. Francisco Moreno (argentin, Yamaha) 2:14:13, 2. Kamil Wisniewski (lengyel, Yamaha) 2:43 p h., 3. Marcelo Madeiros (brazil, Yamaha) 7:42 p h.
Autó: 1. Henk Lategan, Brett Cummings (dél-afrikai, Toyota) 1:35:19, 2. Stéphane Peterhansel, Edouard Boulanger (francia, Audi) 49 mp hátrány, 3. Brian Baragwanath, Leonard Cremer (dél-afrikai, Century) 1:51 p h.
SSV: 1. Rokas Baciuska, Oriol Mena (litván, spanyol, Can-Am) 1:51:15, 2. Rodrigo Luppi de Oliveira, Maykel Justo (brazil, Can-Am) 323 p h., 3. Austin Jones, Gustavo Gugelmin (amerikai, brazil, Can-Am) 5:47 p h.
Kamion: 1. Dmitrij Szotnyikov, Ilgiz Ahmecianov, Ruszlan Ahmagyejev (orosz, Kamaz) 1:42:41, 2. Martin Macik, Frantisek Tomasek, David Svanda (cseh, Iveco) 32 mp h., 3. Ignacio Casale, Alvaro León, Tomas Sikola (chilei, chilei, cseh, Tatra) 1:01 p h.

A 2022-es Dakar-rali végeredménye
Motor: 1. Sunderland 38:47:30, 2. Quintanilla 3:27 p h. (1 perc büntetés), 3. Matthias Walkner (osztrák, KTM) 6:47 p h., ...40. Gyenes 8:19:41 ó h. (15 perc büntetés), ...106. Saghmeister 26:17:38 ó h. (38 perc büntetés).
Quad: 1. Alexandre Giroud (francia, Yamaha) 50:00:51, 2. Moreno 2:21:11 ó h., 3. Wisniewski 2:27:25 ó h. (15 perc büntetés).
Autó: 1. Nasszer al-Attijah, Matthieu Baumel (katari, francia, Toyota) 38:33:03 (5 perc büntetés), 2. Sébastien Loeb, Fabian Lurquin (francia, belga, Prodrive) 39:49 p h. (5 perc büntetés), 3. Jazid al-Radzsi, Michael Orr (szaúdi, brit, Toyota) 1:01:13 ó h. (35 másodperc büntetés).
SSV: 1. Jones, Gugelmin 47:22:50 (6 perc büntetés), 2. Gerard Farres Guell, Diego Ortega Gil (spanyol, Can-Am) 2:37 p h., 3. Baciuska, Mena 15:18 p h. (15 perc büntetés).
Kamion: 1. Szotnyikov, Ahmecianov, Ahmagyejev 41:37:34 (1 perc büntetés), 2. Eduard Nyikolajev, Jevgenyij Jakovljev, Vlagyimir Ribakov (orosz, Kamaz) 9:58 p h (2 perc büntetés), 3. Anton Sibalov, Dmitrij Nyikitin, Ivan Tatarinov (orosz, Kamaz) 1:11:11 ó h. (1 perc büntetés).

 

Forrás: youtube