Sam Sunderland ismét történelmet írhat: az első brit terepralis, aki Dakar-bajnok lett, egyetlen napra van attól, hogy a sivatagi viadal történetében először a csúcsra vezesse a Gas Gast a motorosok között. Az autósoknál Carlos Sainz megint nyert az elektromos Audival, az SSV-kategóriában pedig helyet cserélt az első és a második helyezett. Az amerikai Seth Quintero lett minden idők legtöbbszörös szakaszgyőztese egy viadalon belül.
Ennél izgalmasabb forgatókönyvet akarva sem lehetett volna írni a 2022-es Dakar-ralira. Az utolsó szakasz előtt a motorosoknál 7:15 perc a különbség az első és a harmadik között, az SSV-kategóriában az éllovas 1:41 perccel előzi meg a másodikat, a kamionosoknál 8:18 perc a differencia az élen álló és legfőbb üldözője között. A záró 164 kilométeres pénteki szelektív előtt csak az autósoknál (33:19 perc) és a quadosoknál (2:41:24 óra) tűnik megnyugtatónak a rangsor csúcsát birtokló fórja. Micsoda küzdelem lesz még!
A motorosoknál ugyan már kiesett a címvédő Kevin Benavides, de csütörtök reggel megjelent a rajtnál és kihasználva a szabályok adta lehetőséget, jókora büntetéssel ugyan, de folytatta a viadalt. Immáron azzal a feladattal, hogy segítse a győzelemért hajtó KTM-es csapattársát, az osztrák Matthias Walknert. Az argentin fantasztikusan is ment, a legjobb időt érte el, ám a 2018-as győztes nem remekelt, bár a 8:24 perces hátrányából lefaragott, de 7:15 perces összetettbeli lemaradása elég soknak tűnik. A ledolgozásához az is kell, hogy az előtte állók hibázzanak az utolsó felvonásban.
A napnak még az élről nekivágó francia Adrien van Beveren (Yamaha) nehezen boldogult az esélyesség terhével, 21:33 percet kapott a szakaszgyőztes Benavidestől, így jelen pillanatban a brit Sam Sunderland (Gas Gas) vezet, a chilei Pablo Quintanilla (Honda) a második – kettejüket 6:52 perc választja el.
„Ismét nagyon nehéz szelektív volt, de ezt is vártam. Azt hiszem, akadt néhány srác, aki összezavarodott a navigációtól, mert már a rajttól kezdve roppant bonyolult volt a szakasz – mesélte Sunderland, aki 2017-ben, még a KTM színeiben megnyerte a Dakart. – Nagyon jól érzem magam és várom a holnapot. A verseny addig nem fejeződik be, amíg az utolsó szakasznak nincs vége, vagyis nincs ok az ünneplésre. Megpróbálok száz százalékosan koncentrálni és mindent megtenni, de nyilvánvaló, a többiek is erre törekednek majd. Bízom benne, képes leszek megcsinálni.”
Quintanilla is hasonlóképpen gondolkodik.
„Kemény, de nagyon fontos napon vagyunk túl. Szerintem, ez volt a Dakar legnehezebb szakasza. Sok dűnével az elején, ráadásul a homok nagyon puha volt. Akadt néhány apró hibám, talán elvesztettem két-három percet, de összességében elégedett vagyok. Szeretnék köszönetet mondani a csapat minden tagjának, nagyon keményen dolgoztak, de van még százhatvan kilométer hátra, vagyis muszáj koncentrálni” – mondta a chilei.
Ami a magyarokat illeti: az erdélyi Gyenes Emánuel (KTM) a 42., a vajdasági Saghmeister Gábor (KTM) a 107. időt motorozta, az összetettben a 40. és a 106. pozíciót birtokolják. A szervizháttér nélkül indulók kategóriájában (Original by Motul) az 5. és a 26. helyet foglalják el.
A quadosoknál már eldőlt a küzdelem, ugyanis az összetettben vezető francia Alexandre Girud (Yamaha) közel két és háromnegyed órás előnye több mint megnyugtató. Ha csak nem lesz technikai problémája az utolsó speciálison, akkor diadalmaskodik.
„Az a feladatom, hogy bevigyem a célba a gépemet és elkerüljem a rázós szituációkat – jelentette ki Giroud. – A Dakaron sokat beszélgetsz a járműveddel már az első naptól kezdve, de soha nem válaszol… Odafigyelsz rá, én például ma is meghallgattam, hogy a motor megfelelően működik-e. Sokat jelent a számomra, hogy a kategória létrehozása óta egyetlen francia versenyzőnek sem sikerült quaddal nyernie, én lehetek az első. Ráadásul huszonöt esztendővel azután, hogy édesapám volt az első, aki egyáltalán befejezte quaddal a Dakart.”
Az autósoknál a spanyol Carlos Sainz ismét győzelemre vezette az elektromos Audit, neki a második, a márkának a negyedik diadala volt idén
Ám ennél is fontosabb, hogy a katari Nasszer al-Attijah (Toyota) gond nélkül célba ért és magabiztos előny birtokában készülhet a zárónapra.
„Nehéz szakasz volt, sokat kellett gondolkodnunk. Holnap rövidebb lesz a speciális, csak folytatnunk kell ugyanabban a tempóban, amit most is produkáltunk. Nagyon fontos a számunkra, hogy nyerjünk. A kezdetektől vezetünk, pénteken csak célba kell érni és kész vagyunk” – magyarázta a háromszoros bajnok katari, akinek intő jel lehet, hogy csapattársánál, a dél-afrikai Henk Lategannál a 80. kilométernél mechanikai problémák mutatkoztak, több mint egy órát vesztegelt, ami mutatja, a Toyota Hilux is bármikor meghibásodhat.
A francia Sébastien Loeb (Prodrive) 5 perc büntetést kapott gyorshajtásért, így több mint fél órára nőtt a hátránya.
„Nagyon jól mentünk, megtettük, amit tudtunk. Szerintem remek a ritmusunk, az autó erős és gyors. A navigátorom, Fabian elképesztő munkát végzett. Sajnos, az első napok egyikén sok időt veszítettünk, de azóta nem lehet panaszra okunk” – mondta az összetett-második kilencszeres ralivilágbajnok.
Az SSV-kategóriában viszont drámai fordulat történt. Az amerikai Austin Jones (Can-Am) a második szelektív óta éllovas volt (az elsőn a második idővel ért célba), de az utolsó speciálisnak már csak „ezüstérmes” pozícióból vághat neki, ugyanis elveszítette jelentős előnyét. A szünnap óta folyamatosan hibázott vagy műszaki gondja volt (csütörtökön a váltója és a hajtása rakoncátlankodott), s most már üldözöttből üldöző lett. A rajt előtt még 12 perccel vezetett, a célban 1:41 volt a hátránya.
„Eddig egyértelműen ez a nap volt a legnehezebb. Kétkerék-hajtásunk maradt csak, s így kellett átverekednünk magunkat a dűnéken. Nem volt könnyű, de csak végigmentünk. Nem állunk még rosszul, muszáj pozitívnak maradnunk, bármi megtörténhet, ez a Dakar” – sóhajtott nagyot Jones, aki a spanyol Gerard Farres Guellt (Can-Am) követi.
A kamionosoknál folytatódott a Kamaz-uralom és eldőlt, hogy marad izgalom a zárónapra is. Az ötszörös első, az összetettben második orosz Eduard Nyikolajev 2 perccel előzte meg honfitársát, az éllovas, címvédő Dmitrij Szotnyikovot, így 8:18 percre csökkent a különbség közöttük.
„Nem kérdés, mindent megteszünk majd az utolsó méterig” – jelentette ki Nyikolajev, míg a Team SSP szervizkamionját vezető Szalai Norbert (Mercedes) a 34., Darázsi Zsolt (MAN) a 36. lett, így a 47. és a 43. pozícióból várják az utolsó napot
Egy régi rekord is megdőlt a Dakaron. A Light Prototype-kategóriában az amerikai Seth Quintero (OT3) megszerezte idei 11. szakaszsikerét (a kvalifikációval együtt) és ezzel átadta a múltnak Pierre Lartigue csúcsát, a francia 1994-ben 10 részdiadalt aratott. Az egyesült államokbeli, 2002. szeptember 12-én született pilóta a legfiatalabb Dakar-győztes akart lenni, de a második szelektíven technikai probléma miatt ez az álma szertefoszlott. Most kárpótolta magát.
Január 14-én (péntek) rendezik a 2022-es Dakar-rali utolsó napját: a Bisha–Dzsidda szakasz össztávja 680 kilométer, a mért rész hossza 164 km. A dűnéket már maguk mögött hagyták a versenyzők, de homokban kell majd küzdeniük, s a navigációra is muszáj figyelni.
2022-es Dakar-rali, 11. szakasz (Bisha–Bisha, az össztáv 501 kilométer, a szelektív szakasz hossza 346 km).
Motor: 1. Kevin Benavides (argentin, KTM) 3:30:56 óra, 2. Sam Sunferland (brit, Gas Gas) 4 másodperc hátrány, 3. Joaquim Rodrigues (portugál, Hero) 2:26 p h., …42. Gyenes Emánuel (romániai, KTM) 52:44 p h., ...107. Saghmeister Gábor (szerbiai, KTM) 3:00:43 ó h.
Quad: 1. Marcelo Madeiros (brazil, Yamaha) 4:53:29, 2. Kamil Wisniewski (lengyel, Yamaha) 5:04 p h., 3. Francisco Moreno (argentin, Yamaha) 9:49 p h.
Autó: 1. Carlos Sainz, Lucas Cruz (spanyol, Audi) 3:29:32, 2. Lucio Álvarez, Armand Monleon (argentin, spanyol, Toyota) 3:10 p h., 3. Mattias Ekström, Emil Bergkvist (svéd, Audi) 3:53 p h.
SSV: 1. Marek Goczal, Lukasz Laskawiec (lengyel, BRP) 4:13:12, 2. Gerard Farres Guell, Diego Ortega Gil (spanyol, Can-Am) 3:37 p h., 3. Rokas Baciuska, Oriol Mena (litván, spanyol, Can-Am) 6:08 p h.
Kamion: 1. Eduard Nyikolajev, Jevgenyij Jakovljev, Vlagyimir Ribakov (orosz, Kamaz) 3:54:45, 2. Andrej Karginov, Andrej Mokejev, Ivan Malkov (orosz, Kamaz) 15 mp h., 3. Dmitrij Szotnyikov, Ilgiz Ahmecianov, Ruszlan Ahmagyejev (orosz, Kamaz) 2 p h., ...34. Szalai Norbert, Charly Rodriguez O'Malley, Patrice Daviton (magyar, spanyol, francia, Mercedes) 29:50:15 ó h., ...36. Darázsi Zsolt, Pierre Calmon, Palco Lubomir (magyar, francia, szlovák, MAN) 29:50:15 ó h.
Állás a 13. nap után
Motor: 1. Sunderland 37:04:05, 2. Pablo Quintanilla (chilei, Honda) 6:52 p h. (1 perc büntetés), 3. Matthias Walkner (osztrák, KTM) 7:15 p h., …40. Gyenes 7:59:42 ó h. (15 perc büntetés), ...106. Saghmeister 25:05:27 ó h. (38 perc büntetés).
Quad: 1. Alexandre Giroud (francia, Yamaha) 47:26:25, 2. Moreno 2:41:24 ó h., 3. Wisniewski 2:44:55 ó h. (15 perc büntetés).
Autó: 1. Nasszer al-Attijah, Matthieu Baumel (katari, francia, Toyota) 36:49:51 (5 perc büntetés), 2. Sébastien Loeb, Fabian Lurquin (francia, belga, Prodrive) 33:19 p h. (5 perc büntetés), 3. Jazid al-Radzsi, Michael Orr (szaúdi, brit, Toyota) 1:03:43 ó h. (35 másodperc büntetés).
SSV: 1. Farres Guell, Ortega Gil 45:24:07, 2. Austin Jones, Gustavo Gugelmin (amerikai, brazil, Can-Am) 1:41 p h (6 perc büntetés), 3. Goczal, Laskawiec 17:59 p h.
Kamion: 1. Szotnyikov, Ahmecianov, Ahmagyejev 39:54:53 (1 perc büntetés), 2. Nyikolajev, Jakovljev, Ribakov 8:18 p h. (2 perc büntetés), 3. Anton Sibalov, Dmitrij Nyikitin, Ivan Tatarinov (orosz, Kamaz) 1:04:50 ó h. (1 perc büntetés), ...43. Darázsi, Calmon, Lubomir 250:14:58 ó h. (173:26 óra büntetés), ...47. Szalai, O'Malley, Daviton 301:20:23 ó h. (219:01 óra büntetés).
Forrás: youtube