Legfrissebb hírek ÚJ

Dakar 2022: Sunderland az élen, Loeb büntetése, első-második helycsere az SSV-ben és amerikai rekorddöntés

Dakar 2022: Sunderland az élen, Loeb büntetése, első-második helycsere az SSV-ben és amerikai rekorddöntés

Sam Sunderland ismét történelmet írhat: az első brit terepralis, aki Dakar-bajnok lett, egyetlen napra van attól, hogy a sivatagi viadal történetében először a csúcsra vezesse a Gas Gast a motorosok között. Az autósoknál Carlos Sainz megint nyert az elektromos Audival, az SSV-kategóriában pedig helyet cserélt az első és a második helyezett. Az amerikai Seth Quintero lett minden idők legtöbbszörös szakaszgyőztese egy viadalon belül.

Képgaléria megtekintése (16 db kép)
Gyengébbik nem?
Az andorrai Margot Llobera bizonyítja, megállja a helyét a férfias sportágnak tartott Dakaron, a rekkenő hőségben, a sivatagban
Forrás: Dakar Rally Facebook

Ennél izgalmasabb forgatókönyvet akarva sem lehetett volna írni a 2022-es Dakar-ralira. Az utolsó szakasz előtt a motorosoknál 7:15 perc a különbség az első és a harmadik között, az SSV-kategóriában az éllovas 1:41 perccel előzi meg a másodikat, a kamionosoknál 8:18 perc a differencia az élen álló és legfőbb üldözője között. A záró 164 kilométeres pénteki szelektív előtt csak az autósoknál (33:19 perc) és a quadosoknál (2:41:24 óra) tűnik megnyugtatónak a rangsor csúcsát birtokló fórja. Micsoda küzdelem lesz még!

Képgaléria megtekintése (16 db kép)
Segítségre várva
Nehéz megmozdítani a puha homokban elakadt 10 tonnás monstrumot
Forrás: Dakar Rally Facebook

A motorosoknál ugyan már kiesett a címvédő Kevin Benavides, de csütörtök reggel megjelent a rajtnál és kihasználva a szabályok adta lehetőséget, jókora büntetéssel ugyan, de folytatta a viadalt. Immáron azzal a feladattal, hogy segítse a győzelemért hajtó KTM-es csapattársát, az osztrák Matthias Walknert. Az argentin fantasztikusan is ment, a legjobb időt érte el, ám a 2018-as győztes nem remekelt, bár a 8:24 perces hátrányából lefaragott, de 7:15 perces összetettbeli lemaradása elég soknak tűnik. A ledolgozásához az is kell, hogy az előtte állók hibázzanak az utolsó felvonásban.

Képgaléria megtekintése (16 db kép)
A győzelemre hajt
Az osztrák Matthias Walkner a harmadik helyről, bő 7 perces hátrányból vághat neki az utolsó szakasznak
Forrás: Dakar Rally Facebook

A napnak még az élről nekivágó francia Adrien van Beveren (Yamaha) nehezen boldogult az esélyesség terhével, 21:33 percet kapott a szakaszgyőztes Benavidestől, így jelen pillanatban a brit Sam Sunderland (Gas Gas) vezet, a chilei Pablo Quintanilla (Honda) a második – kettejüket 6:52 perc választja el.
„Ismét nagyon nehéz szelektív volt, de ezt is vártam. Azt hiszem, akadt néhány srác, aki összezavarodott a navigációtól, mert már a rajttól kezdve roppant bonyolult volt a szakasz – mesélte Sunderland, aki 2017-ben, még a KTM színeiben megnyerte a Dakart. – Nagyon jól érzem magam és várom a holnapot. A verseny addig nem fejeződik be, amíg az utolsó szakasznak nincs vége, vagyis nincs ok az ünneplésre. Megpróbálok száz százalékosan koncentrálni és mindent megtenni, de nyilvánvaló, a többiek is erre törekednek majd. Bízom benne, képes leszek megcsinálni.

Képgaléria megtekintése (16 db kép)
Éllovas
A brit Sam Sunderland második Dakar-győzelméért száll harcba
Forrás: Dakar Rally Facebook

Quintanilla is hasonlóképpen gondolkodik.
Kemény, de nagyon fontos napon vagyunk túl. Szerintem, ez volt a Dakar legnehezebb szakasza. Sok dűnével az elején, ráadásul a homok nagyon puha volt. Akadt néhány apró hibám, talán elvesztettem két-három percet, de összességében elégedett vagyok. Szeretnék köszönetet mondani a csapat minden tagjának, nagyon keményen dolgoztak, de van még százhatvan kilométer hátra, vagyis muszáj koncentrálni” – mondta a chilei.

Képgaléria megtekintése (16 db kép)
A második helyezett
A chilei Pablo Quintanilla volt már második, harmadik és negyedik is motorral, idén szeretne előrébb lépni
Forrás: Dakar Rally Facebook

Ami a magyarokat illeti: az erdélyi Gyenes Emánuel (KTM) a 42., a vajdasági Saghmeister Gábor (KTM) a 107. időt motorozta, az összetettben a 40. és a 106. pozíciót birtokolják. A szervizháttér nélkül indulók kategóriájában (Original by Motul) az 5. és a 26. helyet foglalják el.

Képgaléria megtekintése (16 db kép)
Dűneharc
A szatmárnémeti Gyenes Emánuel továbbra is ötödik a szervizháttér nélkül indulók kategóriájában
Forrás: Dakar Rally Facebook

A quadosoknál már eldőlt a küzdelem, ugyanis az összetettben vezető francia Alexandre Girud (Yamaha) közel két és háromnegyed órás előnye több mint megnyugtató. Ha csak nem lesz technikai problémája az utolsó speciálison, akkor diadalmaskodik.
Az a feladatom, hogy bevigyem a célba a gépemet és elkerüljem a rázós szituációkat – jelentette ki Giroud. – A Dakaron sokat beszélgetsz a járműveddel már az első naptól kezdve, de soha nem válaszol… Odafigyelsz rá, én például ma is meghallgattam, hogy a motor megfelelően működik-e. Sokat jelent a számomra, hogy a kategória létrehozása óta egyetlen francia versenyzőnek sem sikerült quaddal nyernie, én lehetek az első. Ráadásul huszonöt esztendővel azután, hogy édesapám volt az első, aki egyáltalán befejezte quaddal a Dakart.

Képgaléria megtekintése (16 db kép)
Magabiztos
A francia Alexandre Giroud közel két és háromnegyed órával vezeti a quadosok küzdelmét, ha nem lesz technikai problémája, képtelenség megelőzni
Forrás: Dakar Rally Facebook

Az autósoknál a spanyol Carlos Sainz ismét győzelemre vezette az elektromos Audit, neki a második, a márkának a negyedik diadala volt idén

Képgaléria megtekintése (16 db kép)
Belelendült
A spanyol Carlos Sainz az elektromos Audival duplázott
Forrás: Dakar Rally Facebook

Ám ennél is fontosabb, hogy a katari Nasszer al-Attijah (Toyota) gond nélkül célba ért és magabiztos előny birtokában készülhet a zárónapra.
„Nehéz szakasz volt, sokat kellett gondolkodnunk. Holnap rövidebb lesz a speciális, csak folytatnunk kell ugyanabban a tempóban, amit most is produkáltunk. Nagyon fontos a számunkra, hogy nyerjünk. A kezdetektől vezetünk, pénteken csak célba kell érni és kész vagyunk” – magyarázta a háromszoros bajnok katari, akinek intő jel lehet, hogy csapattársánál, a dél-afrikai Henk Lategannál a 80. kilométernél mechanikai problémák mutatkoztak, több mint egy órát vesztegelt, ami mutatja, a Toyota Hilux is bármikor meghibásodhat.

A francia Sébastien Loeb (Prodrive) 5 perc büntetést kapott gyorshajtásért, így több mint fél órára nőtt a hátránya.
„Nagyon jól mentünk, megtettük, amit tudtunk. Szerintem remek a ritmusunk, az autó erős és gyors. A navigátorom, Fabian elképesztő munkát végzett. Sajnos, az első napok egyikén sok időt veszítettünk, de azóta nem lehet panaszra okunk” – mondta az összetett-második kilencszeres ralivilágbajnok.

Képgaléria megtekintése (16 db kép)
Micsoda társaság!
A tizennégyszeres Dakar-bajnok francia Stéphane Peterhansel (balra) beszélte meg a szelektíven történteken a kilencszeres ralivilágbajnok, jelenleg az összetettben második honfitársával, Sébastien Loebbel, de ugyanezt tette a két spanyol csillag, a motorral és autóval is nyerő spanyol Joan Roma (hátul, balra), valamint a kétszeres ralivébé-győztes, a világ leghíresebb terepviadalán háromszor diadalmaskodó Carlos Sainz
Forrás: Dakar Rally Facebook

Az SSV-kategóriában viszont drámai fordulat történt. Az amerikai Austin Jones (Can-Am) a második szelektív óta éllovas volt (az elsőn a második idővel ért célba), de az utolsó speciálisnak már csak „ezüstérmes” pozícióból vághat neki, ugyanis elveszítette jelentős előnyét. A szünnap óta folyamatosan hibázott vagy műszaki gondja volt (csütörtökön a váltója és a hajtása rakoncátlankodott), s most már üldözöttből üldöző lett. A rajt előtt még 12 perccel vezetett, a célban 1:41 volt a hátránya.
„Eddig egyértelműen ez a nap volt a legnehezebb. Kétkerék-hajtásunk maradt csak, s így kellett átverekednünk magunkat a dűnéken. Nem volt könnyű, de csak végigmentünk. Nem állunk még rosszul, muszáj pozitívnak maradnunk, bármi megtörténhet, ez a Dakar” – sóhajtott nagyot Jones, aki a spanyol Gerard Farres Guellt (Can-Am) követi.

A kamionosoknál folytatódott a Kamaz-uralom és eldőlt, hogy marad izgalom a zárónapra is. Az ötszörös első, az összetettben második orosz Eduard Nyikolajev 2 perccel előzte meg honfitársát, az éllovas, címvédő Dmitrij Szotnyikovot, így 8:18 percre csökkent a különbség közöttük.
Nem kérdés, mindent megteszünk majd az utolsó méterig” – jelentette ki Nyikolajev, míg a Team SSP szervizkamionját vezető Szalai Norbert (Mercedes) a 34., Darázsi Zsolt (MAN) a 36. lett, így a 47. és a 43. pozícióból várják az utolsó napot

Egy régi rekord is megdőlt a Dakaron. A Light Prototype-kategóriában az amerikai Seth Quintero (OT3) megszerezte idei 11. szakaszsikerét (a kvalifikációval együtt) és ezzel átadta a múltnak Pierre Lartigue csúcsát, a francia 1994-ben 10 részdiadalt aratott. Az egyesült államokbeli, 2002. szeptember 12-én született pilóta a legfiatalabb Dakar-győztes akart lenni, de a második szelektíven technikai probléma miatt ez az álma szertefoszlott. Most kárpótolta magát.

Képgaléria megtekintése (16 db kép)
Csúcstartó
Az amerikai Seth Quintero idén már 11. szakaszgyőzelmet számlál, ennyit még soha nem nyert senki egy adott Dakaron belül
Forrás: Dakar Rally Facebook

Január 14-én (péntek) rendezik a 2022-es Dakar-rali utolsó napját: a Bisha–Dzsidda szakasz össztávja 680 kilométer, a mért rész hossza 164 km. A dűnéket már maguk mögött hagyták a versenyzők, de homokban kell majd küzdeniük, s a navigációra is muszáj figyelni.

Képgaléria megtekintése (16 db kép)

Forrás: Dakar Rally Facebook

Képgaléria megtekintése (16 db kép)

Forrás: Dakar Rally Facebook

2022-es Dakar-rali, 11. szakasz (Bisha–Bisha, az össztáv 501 kilométer, a szelektív szakasz hossza 346 km).
Motor: 1. Kevin Benavides (argentin, KTM) 3:30:56 óra, 2. Sam Sunferland (brit, Gas Gas) 4 másodperc hátrány, 3. Joaquim Rodrigues (portugál, Hero) 2:26 p h., …42. Gyenes Emánuel (romániai, KTM) 52:44 p h., ...107. Saghmeister Gábor (szerbiai, KTM) 3:00:43 ó h.
Quad: 1. Marcelo Madeiros (brazil, Yamaha) 4:53:29, 2. Kamil Wisniewski (lengyel, Yamaha) 5:04 p h., 3. Francisco Moreno (argentin, Yamaha) 9:49 p h.
Autó: 1. Carlos Sainz, Lucas Cruz (spanyol, Audi) 3:29:32, 2. Lucio Álvarez, Armand Monleon (argentin, spanyol, Toyota) 3:10 p h., 3. Mattias Ekström, Emil Bergkvist (svéd, Audi) 3:53 p h.
SSV: 1. Marek Goczal, Lukasz Laskawiec (lengyel, BRP) 4:13:12, 2. Gerard Farres Guell, Diego Ortega Gil (spanyol, Can-Am) 3:37 p h., 3. Rokas Baciuska, Oriol Mena (litván, spanyol, Can-Am) 6:08 p h.
Kamion: 1. Eduard Nyikolajev, Jevgenyij Jakovljev, Vlagyimir Ribakov (orosz, Kamaz) 3:54:45, 2. Andrej Karginov, Andrej Mokejev, Ivan Malkov (orosz, Kamaz) 15 mp h., 3. Dmitrij Szotnyikov, Ilgiz Ahmecianov, Ruszlan Ahmagyejev (orosz, Kamaz) 2 p h., ...34. Szalai Norbert, Charly Rodriguez O'Malley, Patrice Daviton (magyar, spanyol, francia, Mercedes) 29:50:15 ó h., ...36. Darázsi Zsolt, Pierre Calmon, Palco Lubomir (magyar, francia, szlovák, MAN) 29:50:15 ó h.

Állás a 13. nap után
Motor: 1. Sunderland 37:04:05, 2. Pablo Quintanilla (chilei, Honda) 6:52 p h. (1 perc büntetés), 3. Matthias Walkner (osztrák, KTM) 7:15 p h., …40. Gyenes 7:59:42 ó h. (15 perc büntetés), ...106. Saghmeister 25:05:27 ó h. (38 perc büntetés).
Quad: 1. Alexandre Giroud (francia, Yamaha) 47:26:25, 2. Moreno 2:41:24 ó h., 3. Wisniewski 2:44:55 ó h. (15 perc büntetés).
Autó: 1. Nasszer al-Attijah, Matthieu Baumel (katari, francia, Toyota) 36:49:51 (5 perc büntetés), 2. Sébastien Loeb, Fabian Lurquin (francia, belga, Prodrive) 33:19 p h. (5 perc büntetés), 3. Jazid al-Radzsi, Michael Orr (szaúdi, brit, Toyota) 1:03:43 ó h. (35 másodperc büntetés).
SSV: 1. Farres Guell, Ortega Gil 45:24:07, 2. Austin Jones, Gustavo Gugelmin (amerikai, brazil, Can-Am) 1:41 p h (6 perc büntetés), 3. Goczal, Laskawiec 17:59 p h.
Kamion: 1. Szotnyikov, Ahmecianov, Ahmagyejev 39:54:53 (1 perc büntetés), 2. Nyikolajev, Jakovljev, Ribakov 8:18 p h. (2 perc büntetés), 3. Anton Sibalov, Dmitrij Nyikitin, Ivan Tatarinov (orosz, Kamaz) 1:04:50 ó h. (1 perc büntetés), ...43. Darázsi, Calmon, Lubomir 250:14:58 ó h. (173:26 óra büntetés), ...47. Szalai, O'Malley, Daviton 301:20:23 ó h. (219:01 óra büntetés).

Forrás: youtube