Az Audi versenyének gyakorlatilag vége a 2023-as Dakar-ralin: azok után, hogy a francia Stéphane Peterhansel kiesett, a spanyol Carlos Sainz pedig baleset miatt rengeteg időt veszített, a hetedik szakasznak az ötödik helyről nekivágó svéd Mattias Ekströmnek most technikai gondjai adódtak. Az elektromos RS Q e-tron E2, ne szépítsük, lebőgött Szaúd-Arábiában, a katari Nasszer al-Attijah és a Toyota pedig robog az újabb siker felé.
A Rijád és Al Duwadimi közötti 333 kilométeres szakasz csonka volt, hiszen a motorosok és a quadosok nem álltak rajthoz a mostoha időjárási körülmények miatt. Számukra csak az volt a feladat, hogy eljussanak a következő tábor helyszínére.
Az autósok viszont elstartoltak, s jutott izgalom a szombati napra is. Ahogy a bevezetőben már szó esett róla, a hatodik speciálison a tizennégyszeres bajnok, az összetettben akkor második helyen állt Peterhansel a balesetét követően kiesett – a navigátorának háta sérült meg –, csapattársa, Carlos Sainz ugyanazon a helyen került bajba, s veszített rengeteg időt, így az Audi már csak Ekströmben bízhatott. Ám a ralikrossz-világbajnok pilóta, aki nem mellékesen az élen haladt a szelektíven, a 197. kilométernél kénytelen volt félreállni műszaki gondok miatt, s végül 3:21:58 órát (!) kapott a szakaszgyőztestől.
Mivel Sainz megállt neki segíteni, a háromszoros Dakar-bajnok is 3:28:11 órát „szedett össze”.
„Ismét egy rossz napunk volt, ez nem a mi ralink. Igyekeztem segíteni Mattiasnak, mert eltört a felfüggesztése, a szervizkamionunkra pedig körülbelül három órát kellett várni – mesélte nem túl boldogan Sainz.
A leggyorsabb az a szaúdi Jazid al-Radzsi (Toyota) volt, akinek előző nap elszálltak még a dobogós esélyei is a technikai zűrje miatt. Ez volt a negyedik szakaszsikere, hazájában a harmadik, idén az első.
„Támadtunk, ahogy csak bírtunk. Nem volt könnyű hátulról elindulni, és folyamatosan előzni, de nagyszerű munkát végeztünk” – mondta a pilóta.
Az összetettben továbbra is a négyszeres Dakar-nyertes, címvédő, katari Nasszer al-Attijah (Toyota) a legjobb. Bár csak a 14. lett, 19:12 perccel lemaradva a győztestől, de még így sem kell izgulnia, mivel az előnye 1:01:04 óra csapattársa, Henk Lategan előtt. És ne legyenek kétségeink: a dél-afrikai nem akarja majd hibázásba kényszeríteni az aktuális világbajnokot.
„Nekünk kellett megnyitnunk a szakaszt anélkül, hogy nyomok lettek volna előttünk. A navigáció trükkös volt, az utolsó húsz-harminc kilométer pedig egyenesen őrült” – mosolygott Nasszer al-Attijah.
A Lightweight Prototype (T3) mezőnyében az amerikai Mitchell Guthire (T3M) volt a leggyorsabb, de a speciálison hetedikként célba ért belga Guillaume de Mevius (GrallyTeam) vezet továbbra is.
Az SSV-kategóriában viszont változás történt. A brazil Rodrigo Luppi de Oliveira (BRP) a 162. kilométernél 20 perces kényszerpihenőt tartott, s végül 40:45 perces hátránnyal ért célba az első helyen végzett Rokas Baciuska (BRP) mögött. A litván az összetettben immáron éllovas.
„A cél előtt húsz kilométerrel defektet kaptunk, de ezen kívül nem volt baj. Tudtuk, hogy gyors a pálya, ezért igyekeztünk komolyabb tempót diktálni. Sok autó előzött meg minket, és nagy volt a por, de túléltünk még egy napot. Még hosszú a verseny, türelmesnek kell maradnunk” – talán próbálta magát is nyugtatni Baciuska.
A kamionosoknál a holland Janus van Kasteren (Iveco) diadalmaskodott, az összetettben viszont továbbra is a cseh Aleš Loprais (Praga) az első – 23 másodpercről 2 percre növelte fórját a holland Martin van den Brinkkel (Iveco) szemben. Az SSP csapat szervizkamionjában ülő Darázsi Zsolt (MAN) a 43. idővel teljesítette a távot, s így a 44. pozíciót foglalja el.
„Tökéletes nap volt. Három napomon is előfordult, hogy a szakasz végefelé defektet kaptunk, vagy éppen történt velünk valami. Hála az égieknek, ezúttal minden jól ment” – mosolygott Janus van Kasteren.
Vasárnap (január 8.) a nyolcadik versenynapot bonyolítják le a 2023-as Dakar-ralin. Al Duwadimi és Rijád között az össztáv 822,94 kilométer, a mért rész 346 km. A pihenőnap előtt hegyekkel körbeölelt völgyekben zajlik majd a küzdelem, aztán a sivatagi száguldást gyors, ralis szakasz zárja.
2023-as Dakar-rali, 7. szakasz (Rijád–Al Duwadimi: az össztáv 861 kilométer, a szelektív hossza 333 km)
Autó: 1. Jazid al-Radzsi, Dirk von Zitzewitz (szaúdi, német, Toyota) 3:06:23 óra, 2. Vaidotas Žala , Paulo Fiúza (litván, portugál, Prodrive) 8:54 perc hátrány, 3. Guerlain Chicherit, Alex Winocq (francia, Prodrive) 10:15 p h.
Kamion: 1. Janus van Kasteren, Darek Rodewald, Marcel Snijders (holland, Iveco) 3:35:10, 2. Aleš Loprais, Petr Pokora, Jaroslav Valtr Jr. (cseh, Praga) 3:42 p h., 3. Martin van den Brink, Rijk Mouw, Erik Kofman (holland, Iveco) 6:19 p h., ...43. Darázsi Zsolt, Pierre Calmon, Palco Lubomir (magyar, francia, szlovák, MAN) 30:15:50 ó h.
Állás a 8. nap után
Motor: 1. Skyler Howes (amerikai, Husqvarna) 26:31:52, 2. Toby Price (ausztrál, KTM) 1:55 p h., 3. Kevin Benavides (argentin, KTM) 7:01 p h. (3 perc büntetés), ...34. Gyenes Emánuel (romániai, KTM) 5:15:22 ó h., ...94. Saghmeister Gábor (szerbiai, KTM) 23:51:07 ó h. (1:19 óra büntetés).
Quad: 1. Alexandre Giroud (francia, Yamaha) 32:58:54, 2. Francisco Moreno Flores (argentin, Yamaha) 42:57 p h., 3. Pablo Copetti (amerikai, Yamaha) 1:23:43 ó h.
Autó: 1. Nasszer al-Attijah, Mathieu Baumel (katari, francia, Toyota) 27:26:23 (10 másodperc büntetés), 2. Henk Lategan, Brett Cummings (dél-afrikai, Toyota) 1:01:04 ó h. (20 perc büntetés), 3. Lucas Moraes, Timo Gottschalk (brazil, német, Toyota) 1:11:24 ó h.
Kamion: 1. Loprais, Pokora, Valtr Jr. 32:22:56 (15 perc büntetés), 2. Van den Brink, Mouw, Kofman 2 p h., 3. Van Kasteren, Rodewald, Snijders 26:03 p h. (15:10 perc büntetés), 3. Janus van Kasteren, Darek Rodewald, Marcel Snijders (holland, Iveco) 22:11 p h. (15 perc büntetés), ...44. Darázsi, Calmon, Lubomir 187:16:30 ó h. (142:10 óra büntetés).
Forrás: youtube