Legfrissebb hírek ÚJ

Dakar 2023: kiesett a motoros címvédő, az Audi megint nyert

Dakar 2023: kiesett a motoros címvédő, az Audi megint nyert

A 2023-as, szaúdi Dakar-rali prológot követő első valódi versenynapján bukott és kiesett a brit Sam Sunderland: a GasGas címvédő motorosát kórházba kellett szállítani. Az autósoknál viszont az elektromos Audi maradt fókuszban, hiszen a spanyol Carlos Sainz „behúzta” a szelektívet.

Képgaléria megtekintése (12 db kép)
Reggel
Korán fújtak ébresztőt a táborban
Forrás: Dakar Rally Facebook, Teams Facebook

A helyszín maradt Sea Camp környéke, de a szombati 13 kilométer után most 367 km-t kellett megtenniük a mezőny tagjainak. És az első drámai történés rögtön be is következett. Sunderlandnek nem jó jel, ha címvédőként áll rajthoz a világ leghíresebb terepviadalán. Miután 2017-ben a KTM színeiben nyert, a 2018-as eseményen – két szakaszsikerrel a háta mögött – csak a negyedik szelektívig jutott. Most, bár az élen is állt, a másodikig… Ugyanis elesett, megütötte a hátát és kórházba kellett szállítani.

Képgaléria megtekintése (12 db kép)
Balesete volt
A brit Sam Sunderland bukott, beverte a hátát, s bár mindenét tudta mozgatni, azért kórházba szállították
Forrás: Dakar Rally Facebook, Teams Facebook

A győzelmet a 2020-ban bajnok, 2021-ben második helyen végzett amerikai Ricky Brabec (Honda) szerezte meg.
„Jó kezdés, nagyon boldog vagyok – mosolygott Brabec. – Nem volt egyszerű a szelektív, ésszel kellett menni, de a lényeg, hogy minden az elképzeléseink szerint alakult.

Képgaléria megtekintése (12 db kép)
Tudja, mi kell a sikerhez
Az amerikai Ricky Brabec szeretne visszatérni a csúcsra: 2020-ban nyert ugyanis a Hondával
Forrás: Dakar Rally Facebook, Teams Facebook

Az erdélyi Gyenes Emánuel (KTM) a 38. lett, míg a vajdasági Saghmeister Gábornak (KTM) a 127. helyre volt elég az ideje.

A quadosoknál a címvédő Alexandre Giroud (Yamaha) a prológ után az első speciálison is diadalmaskodott. A francia terepralis nagy csatát vívott a 2021-es nyertessel, az argentin Manuel Andújarral (Yamaha) – jelen pillanatban 21 másodperc választja el egymástól a két quados nagyágyút.

Képgaléria megtekintése (12 db kép)
Elégedett
A prológ után az első versenyszakaszon is a leggyorsabb quados volt a francia Alexandre Giroud
Forrás: Dakar Rally Facebook, Teams Facebook

Az autósoknál sokáig úgy tűnt, hogy a kétszeres DTM-bajnok svéd Mattias Ekström a szombati nap után a vasárnapit is az élen tölti, ám az utolsó 90 kilométeren visszacsúszott a dobogó harmadik fokára. Merthogy a kétszeres ralivilágbajnok, háromszoros Dakar-első spanyol Carlos Sainz rálépett a gázpedálra, és a kilencszeres ralivébé-győztes francia Sébastien Loeb (Prodrive) is megelőzte. Az Audi az elektromos járműjével tehát mindkét napot „kipipálta” – kis szépséghiba, hogy Ekström 15 perces büntetést kapott.

Képgaléria megtekintése (12 db kép)
Elektromos Audi
A svéd Mattias Ekström szombaton a leggyorsabb volt, s vasárnap is neki állt a zászló, de végül meg kelett elégednie a harmadik pozícióval. Pontosabban, úgy tűnt, hogy dobogós lesz, de aztán 15 perces büntetést kapott, így visszacsúszott a 13. pozícióba
Forrás: Dakar Rally Facebook, Teams Facebook

„Szinte minden zökkenőmentesen zajlott, kivéve egy defektet. A speciális rajtjához közeledve vettük észre a bajt – nyilatkozta Sainz, aki karrierje 42. részsikerét könyvelhette el. – Az autó egyébként úgy működött, mint a mesében. Nagyon elégedettek vagyunk.

Képgaléria megtekintése (12 db kép)
Megvan a szakaszgyőzelem!
A spanyol Carlos Sainz (jobbra) és honfitársa, navigátora, Lucas Cruz gond nélkül jutott el a rajttól a célig, mindössze az etapon kapott defekt bosszantotta a párost egy kicsit
Forrás: Dakar Rally Facebook, Teams Facebook

A hatodik pozíciót megkaparintó címvédő, katari Nasszer al-Attijah (Toyota) hátránya 7:17 perc a „Matadorhoz” képest, míg a harmadik audis, a motorral hatszor, autóval nyolcszor a legjobbnak bizonyult francia Stéphane Peterhansel a nyolcadik helyen áll +8:51 perccel.
„A szakasz elején nagy sziklák voltak, ébernek kellett lennünk, hogy elkerüljük a defektet. Ekkor kicsit még óvatosan vezettem, de utána felpörgettük a tempót – magyarázta Loeb. – Alig egy percet veszítettünk a hibás navigáció miatt, de nem volt nagy baj. Összességében elégedettek vagyunk. A következő nap másodikként indulunk, ami az esetleges támadás szempontjából nem túl jó, de minden tőlünk telhetőt megteszünk.”

Képgaléria megtekintése (12 db kép)
Kitűnő napot zárt
A francia Sébastien Loeb kilencszer nyert ralivébét, a Dakaron volt már második és harmadik is, idén a legjobb akar lenni
Forrás: Dakar Rally Facebook, Teams Facebook

Visszakanyarodva egy kicsit a szombati prológhoz: mutatjuk a Toyota Overdrive pickupjában ülő holland Erik van Loon bukását.

Az LW Proto (T3) kategóriában a 2019-ben, 2021-ben és 2022-ben is Dakart nyert chilei Francisco López Contardo (Can-Am) ért a legjobb idővel a célba, míg az SSV (T4) osztályban a litván Rokas Baciuska (BRP) volt a leggyorsabb.

A kamionosoknál nem volt változás az élen, a cseh Martin Macík (Iveco) a Dakar második napját is az élen zárta. 
„Rengeteg kilométert tettünk meg idén az újjáépített Ivecóval, s megnyertük például a marokkói versenyt. Kívülről talán nem annyira látványosak a változások, de 20 centiméterrel hosszabb lett a kamion, módosítottuk a felfüggesztést, a pilótafülke jóval komfortosabb és a motor is más. Azt hiszem, készen állunk!" – bizakodott Macík.

Képgaléria megtekintése (12 db kép)
Gyors
Egyelőre a cseh Martin Macík hátát nézi a mezőny
Forrás: Dakar Rally Facebook, Teams Facebook

A Kovács Miklós, Czeglédi Péter, Ács László (Scania) magyar kamionos egység a sötétben, a 23. helyen futott be a táborba, míg az SSP csapat szervizes monstrumát vezető Darázsi Zsolt a 47. időt birtokolja.
Brutális volt, és mást tényleg nehéz lenne mondani erre a nyitószakaszra. A táv első harmada sziklás terepen kanyargott, szinte a lelket is kirázta belőlünk, ráadásul jó ötven kilométer után volt egy defektünk is, amivel szerencsére nem veszítettünk sok időt. A szakasz második harmadában kisebb dűnékkel tarkított homokos, nyílt területen haladtunk, majd jött a szakasz utolsó része, amikor már ránk esteledett, így sötétben kellett óriási dűnéken mennünk, ahol ráadásul nem elég, hogy puha volt a homok, de a nyom szét is volt járva – értékelt Kovács Miklós, a Qualisport Racing pilótája. – Egy ivecós holland versenytársunknak adtunk kölcsön egy abroncsot, mert szüksége volt rá, de láttunk például felborult kamiont, porig égett autót, rommá tört járműveke,t és a célban értesültünk arról, hogy a motoros kategória címvédője, Sam Sunderland is akkorát esett, hogy nem tudta folytatni a versenyt. Nehéz menet volt, a szervezők vélhetően nem tréfáltak, amikor kegyetlen próbát ígértek idénre."

Képgaléria megtekintése (12 db kép)
Hajrá!
Kovács Miklós pilóta (jobbról), Ács László fedélzeti szerelő és Czeglédi Péter navigátor úton az első szakasz célja felé
Forrás: Dakar Rally Facebook, Teams Facebook

A 2023-as Dakar-rali második szelektív szakaszát (január 2., hétfő) Sea Camp és al-Ula között bonyolítják le: az össztáv 589,7 kilométer, a speciális 430 km. Lesz szikla, dűne és tempós rész is, a precíz vezetés most sokat érhet, mert könnyen tönkre lehet majd tenni a járműveket a pontatlansággal.

Képgaléria megtekintése (12 db kép)

Forrás: Dakar Rally Facebook, Teams Facebook

Képgaléria megtekintése (12 db kép)

Forrás: Dakar Rally Facebook, Teams Facebook

2023-as Dakar-rali, 1. szakasz (Sea Camp–Sea Camp: az össztáv 602,56 kilométer, a szelektív hossza 367 km)
Motor: 1. Rricky Brabec (amerikai, Honda) 4:14:10 óra, 2. Kevin Benavides (argentin, KTM) 19 másodperc hátrány, 3. Toby Price (ausztrál, KTM) 39 mp h., ...38. Gyenes Emánuel (romániai, KTM) 35:13 p h., ...127. Saghmeister Gábor (szerbiai, KTM) 2:52:07 ó h.
Quad: 1. Alexandre Giroud (francia, Yamaha) 4:55:28, 2. Manuel Andújar (argentin, Yamaha) 21 másodperc h., 3. Marcelo Medeiros (brazil, Yamaha) 12:52 p h.
Autó: 1. Carlos Sainz, Lucas Cruz (spanyol, Audi) 3:28:55, 2. Sébastien Loeb, Fabian Lurquin (francia, belga, Prodrive) 10 mp h., 3. Jazid al-Radzsi, Dirk von Zitzewitz (szaúdi, német, Toyota) 2:01 p h.
Kamion: 1. Martin Macík, František Tomášek, David Svanda (cseh, Iveco) 3:56:18, 2. Aleš Loprais, Petr Pokora, Jaroslav Valtr Jr. (cseh, Praga) 6:01 p h., 3. Mitchel van den Brink, Jarno van de Pol, Moises Torrallardona (holland, holland, spanyol, Iveco) 10:18 p h., ...23. Kovács Miklós, Czeglédi Péter, Ács László (magyar, Scania) 2:53:48 ó h., ...47. Darázsi Zsolt, Pierre Calmon, Palco Lubomir (magyar, francia, szlovák, MAN) 24:01:22 ó h.

Állás a 2. nap után
Motor: 1. Brabec 4:14:10, 2. K. Benavides 19 mp h., 3. Price 39 mp h., ...38. Gyenes 35:13 p h., ...127. Saghmeister 2:52:07 ó h.
Quad: 1. Giroud 4:55:28, 2. Andújar 21 mp h., 3. Medeiros 12:52 p h. (3 perc büntetés).
Autó: 1. Sainz, Cruz 3:28:55, 2. Loeb, Lurquin 10 mp h., 3. Al-Radzsi, Von Zitzewitz 2:01 p h.
Kamion: 1. Macík, Tomášek, Svanda 3:56:18, 2. Loprais, Pokora, Valtr Jr. 6:01 p h., 3. Van den Brink, Van de Pol, Torrallardona 10:18 p h., ...23. Kovács, Czeglédi, Ács 2:53:48 ó h. (15 perc büntetés), ...47. Darázsi, Calmon, Lubomir 24:01:22 ó h.

 

Forrás: youtube