A 2023-as, szaúdi Dakar-rali prológot követő első valódi versenynapján bukott és kiesett a brit Sam Sunderland: a GasGas címvédő motorosát kórházba kellett szállítani. Az autósoknál viszont az elektromos Audi maradt fókuszban, hiszen a spanyol Carlos Sainz „behúzta” a szelektívet.
A helyszín maradt Sea Camp környéke, de a szombati 13 kilométer után most 367 km-t kellett megtenniük a mezőny tagjainak. És az első drámai történés rögtön be is következett. Sunderlandnek nem jó jel, ha címvédőként áll rajthoz a világ leghíresebb terepviadalán. Miután 2017-ben a KTM színeiben nyert, a 2018-as eseményen – két szakaszsikerrel a háta mögött – csak a negyedik szelektívig jutott. Most, bár az élen is állt, a másodikig… Ugyanis elesett, megütötte a hátát és kórházba kellett szállítani.
A győzelmet a 2020-ban bajnok, 2021-ben második helyen végzett amerikai Ricky Brabec (Honda) szerezte meg.
„Jó kezdés, nagyon boldog vagyok – mosolygott Brabec. – Nem volt egyszerű a szelektív, ésszel kellett menni, de a lényeg, hogy minden az elképzeléseink szerint alakult.”
Az erdélyi Gyenes Emánuel (KTM) a 38. lett, míg a vajdasági Saghmeister Gábornak (KTM) a 127. helyre volt elég az ideje.
A quadosoknál a címvédő Alexandre Giroud (Yamaha) a prológ után az első speciálison is diadalmaskodott. A francia terepralis nagy csatát vívott a 2021-es nyertessel, az argentin Manuel Andújarral (Yamaha) – jelen pillanatban 21 másodperc választja el egymástól a két quados nagyágyút.
Az autósoknál sokáig úgy tűnt, hogy a kétszeres DTM-bajnok svéd Mattias Ekström a szombati nap után a vasárnapit is az élen tölti, ám az utolsó 90 kilométeren visszacsúszott a dobogó harmadik fokára. Merthogy a kétszeres ralivilágbajnok, háromszoros Dakar-első spanyol Carlos Sainz rálépett a gázpedálra, és a kilencszeres ralivébé-győztes francia Sébastien Loeb (Prodrive) is megelőzte. Az Audi az elektromos járműjével tehát mindkét napot „kipipálta” – kis szépséghiba, hogy Ekström 15 perces büntetést kapott.
„Szinte minden zökkenőmentesen zajlott, kivéve egy defektet. A speciális rajtjához közeledve vettük észre a bajt – nyilatkozta Sainz, aki karrierje 42. részsikerét könyvelhette el. – Az autó egyébként úgy működött, mint a mesében. Nagyon elégedettek vagyunk.”
A hatodik pozíciót megkaparintó címvédő, katari Nasszer al-Attijah (Toyota) hátránya 7:17 perc a „Matadorhoz” képest, míg a harmadik audis, a motorral hatszor, autóval nyolcszor a legjobbnak bizonyult francia Stéphane Peterhansel a nyolcadik helyen áll +8:51 perccel.
„A szakasz elején nagy sziklák voltak, ébernek kellett lennünk, hogy elkerüljük a defektet. Ekkor kicsit még óvatosan vezettem, de utána felpörgettük a tempót – magyarázta Loeb. – Alig egy percet veszítettünk a hibás navigáció miatt, de nem volt nagy baj. Összességében elégedettek vagyunk. A következő nap másodikként indulunk, ami az esetleges támadás szempontjából nem túl jó, de minden tőlünk telhetőt megteszünk.”
Visszakanyarodva egy kicsit a szombati prológhoz: mutatjuk a Toyota Overdrive pickupjában ülő holland Erik van Loon bukását.
Az LW Proto (T3) kategóriában a 2019-ben, 2021-ben és 2022-ben is Dakart nyert chilei Francisco López Contardo (Can-Am) ért a legjobb idővel a célba, míg az SSV (T4) osztályban a litván Rokas Baciuska (BRP) volt a leggyorsabb.
A kamionosoknál nem volt változás az élen, a cseh Martin Macík (Iveco) a Dakar második napját is az élen zárta.
„Rengeteg kilométert tettünk meg idén az újjáépített Ivecóval, s megnyertük például a marokkói versenyt. Kívülről talán nem annyira látványosak a változások, de 20 centiméterrel hosszabb lett a kamion, módosítottuk a felfüggesztést, a pilótafülke jóval komfortosabb és a motor is más. Azt hiszem, készen állunk!" – bizakodott Macík.
A Kovács Miklós, Czeglédi Péter, Ács László (Scania) magyar kamionos egység a sötétben, a 23. helyen futott be a táborba, míg az SSP csapat szervizes monstrumát vezető Darázsi Zsolt a 47. időt birtokolja.
„Brutális volt, és mást tényleg nehéz lenne mondani erre a nyitószakaszra. A táv első harmada sziklás terepen kanyargott, szinte a lelket is kirázta belőlünk, ráadásul jó ötven kilométer után volt egy defektünk is, amivel szerencsére nem veszítettünk sok időt. A szakasz második harmadában kisebb dűnékkel tarkított homokos, nyílt területen haladtunk, majd jött a szakasz utolsó része, amikor már ránk esteledett, így sötétben kellett óriási dűnéken mennünk, ahol ráadásul nem elég, hogy puha volt a homok, de a nyom szét is volt járva – értékelt Kovács Miklós, a Qualisport Racing pilótája. – Egy ivecós holland versenytársunknak adtunk kölcsön egy abroncsot, mert szüksége volt rá, de láttunk például felborult kamiont, porig égett autót, rommá tört járműveke,t és a célban értesültünk arról, hogy a motoros kategória címvédője, Sam Sunderland is akkorát esett, hogy nem tudta folytatni a versenyt. Nehéz menet volt, a szervezők vélhetően nem tréfáltak, amikor kegyetlen próbát ígértek idénre."
A 2023-as Dakar-rali második szelektív szakaszát (január 2., hétfő) Sea Camp és al-Ula között bonyolítják le: az össztáv 589,7 kilométer, a speciális 430 km. Lesz szikla, dűne és tempós rész is, a precíz vezetés most sokat érhet, mert könnyen tönkre lehet majd tenni a járműveket a pontatlansággal.
2023-as Dakar-rali, 1. szakasz (Sea Camp–Sea Camp: az össztáv 602,56 kilométer, a szelektív hossza 367 km)
Motor: 1. Rricky Brabec (amerikai, Honda) 4:14:10 óra, 2. Kevin Benavides (argentin, KTM) 19 másodperc hátrány, 3. Toby Price (ausztrál, KTM) 39 mp h., ...38. Gyenes Emánuel (romániai, KTM) 35:13 p h., ...127. Saghmeister Gábor (szerbiai, KTM) 2:52:07 ó h.
Quad: 1. Alexandre Giroud (francia, Yamaha) 4:55:28, 2. Manuel Andújar (argentin, Yamaha) 21 másodperc h., 3. Marcelo Medeiros (brazil, Yamaha) 12:52 p h.
Autó: 1. Carlos Sainz, Lucas Cruz (spanyol, Audi) 3:28:55, 2. Sébastien Loeb, Fabian Lurquin (francia, belga, Prodrive) 10 mp h., 3. Jazid al-Radzsi, Dirk von Zitzewitz (szaúdi, német, Toyota) 2:01 p h.
Kamion: 1. Martin Macík, František Tomášek, David Svanda (cseh, Iveco) 3:56:18, 2. Aleš Loprais, Petr Pokora, Jaroslav Valtr Jr. (cseh, Praga) 6:01 p h., 3. Mitchel van den Brink, Jarno van de Pol, Moises Torrallardona (holland, holland, spanyol, Iveco) 10:18 p h., ...23. Kovács Miklós, Czeglédi Péter, Ács László (magyar, Scania) 2:53:48 ó h., ...47. Darázsi Zsolt, Pierre Calmon, Palco Lubomir (magyar, francia, szlovák, MAN) 24:01:22 ó h.
Állás a 2. nap után
Motor: 1. Brabec 4:14:10, 2. K. Benavides 19 mp h., 3. Price 39 mp h., ...38. Gyenes 35:13 p h., ...127. Saghmeister 2:52:07 ó h.
Quad: 1. Giroud 4:55:28, 2. Andújar 21 mp h., 3. Medeiros 12:52 p h. (3 perc büntetés).
Autó: 1. Sainz, Cruz 3:28:55, 2. Loeb, Lurquin 10 mp h., 3. Al-Radzsi, Von Zitzewitz 2:01 p h.
Kamion: 1. Macík, Tomášek, Svanda 3:56:18, 2. Loprais, Pokora, Valtr Jr. 6:01 p h., 3. Van den Brink, Van de Pol, Torrallardona 10:18 p h., ...23. Kovács, Czeglédi, Ács 2:53:48 ó h. (15 perc büntetés), ...47. Darázsi, Calmon, Lubomir 24:01:22 ó h.
Forrás: youtube