Legfrissebb hírek ÚJ

Dakar 2023: Škoda 130 a sivatagban!

Dakar 2023: Škoda 130 a sivatagban!

Méghogy az egykori csehszlovák népautó, a Škoda 130 nem elég megbízható és strapabíró? Ugyan már! A világ leghíresebb terepversenyét, a Dakar-ralit is teljesítette már, s a december 31-én kezdődő 2023-as, szaúdi megméretésen is rajthoz áll.

Képgaléria megtekintése (7 db kép)
Lecsupaszítva
Át kellett építeni a Škoda 130 LR-t

A 4200 milliméter hosszú, 1610 mm széles, 1400 mm magas Škoda 130-ast 1984 és 1990 között, a csehszlovák AZNP gyárában rakták össze, Mladá Boleslavban. A „belső” neve Type 742 volt – ennek a raliváltozatát, az LR-t építették át, tették off roados versenyzésre alkalmassá. A Dakar-rali Classic-kategóriájának egyik népszerű tagját a cseh Ondřej Klymčiw vezeti, a navigátortársa az amerikai Bill Conger lesz.

Képgaléria megtekintése (7 db kép)
Sivatagi harcos
Az egykoi szocialista modell, amely ralizásra készült, immáron több mint 1 tonnát nyom, s 130 lóerős

Nem sok autó van, amely kibírja minden gond nélkül a Dakart, még a speciális, terepralizásra épített járművek sem. Egy Škodától hogy lehetne ezt elvárni? Mégis, a mi kis kocsink nagyon jó – mondta a 2022-ben tizennegyedik helyen végzett Klymčiw. – Amit viszont már megtanultunk, hogy nem szabad lassítani, mert ha megállsz, elakadsz.”

Képgaléria megtekintése (7 db kép)
Classic-kategória
Már célba ért korábban a világ leghíresebb terepviadalán

A jövő évi eseményen Porsche, Toyota, Volkswagen, Citroën, Mitsubishi, Isuzu, Nissan, Peugeot, Land Rover, Suzuki, Fiat, Range Rover és Mercedes is lesz az ellenfelei között.

A Škoda 130 LR egyébként az 1980-as években készült a rali-világbajnokságra. Most már tereprais a gép, a speciális off-road kerekei lehetővé teszik a gumiabroncsok nyomásának megfelelő csökkentését, így az autó, ha elakad, kijuthat a mély homokból. Módosított váltót, légszűrőt, vízhűtő-rendszert kapott, növelték a modell hasmagasságát, s átdolgozták az első tengely geometriáját. A motortere 1,4 literes, 130 lóerős technikát rejt, s az aggregátor alkotóelemeit is a sivatagi üzemmódhoz igazították. Bár az eredeti raliautó 700 kilogrammot nyomott, a dakaros vas több mint 1000 kilós, az üzemanyagtartálya 85 literes.

Képgaléria megtekintése (7 db kép)
Teszt
A csehszlovák születésű autó strapabíró és megbízható, de azért akadtak már vele problémák Szaúd-Arábiában

Korábban előfordult, hogy eltört a sebességváltó vagy eltört a hengerfej alatti tömítés. Volt, hogy egész éjszaka szereltünk, de másnap azért csak elindultunk – emlékezett vissza a pilóta. – Sőt, egyszer elakadtunk és meg kellett várni egy szervizkamiont, hogy segítsen nekünk. Bíztunk benne, lesz olyan alkatrész, amely nekünk kell. Szerencsénk volt."

Képgaléria megtekintése (7 db kép)
Felkészítve
A mély homokban is jól mozog, de a benne ülők jól tudják: nem szabad megállni, mert könnyű elakadni a sivatagban

Klymčiw 2015-ben, motorosként debütált a Dakaron és a 15. lett, a második legjobb újonc. Aztán 2018-ban szörnyű balesetet szenvedett a harmadik szakaszon: háromszor élesztették újra, megsérült az artériája, az orvosok azt mondták, csoda, hogy túlélte a bukást.

Képgaléria megtekintése (7 db kép)
Népszerű
A Škoda 130 LR csodájára járnak a Dakarokon

Amikor legközelebb indultam, és újra célba értem a viadalon… Nos, azokat a pillanatokat soha nem fejeltem el. Január nyolcadikát, a balesetem napját a második születésnapomnak tartom” – árulta el.

 

Forrás: youtube