Legfrissebb hírek ÚJ

Sivatagi Cápa: elkészült Kovácsék 1000 lóerős új versenykamionja

Sivatagi Cápa: elkészült Kovácsék 1000 lóerős új versenykamionja

Shark, azaz Cápa: ezt a nevet kapta a Qualisport Racing alakulatának legújabb, saját építésű terepralis versenykamionja, amely az április 21-29-én bonyolítandó Tunisia Desert Challenge-en mutatkozik be, fedélzetén a Kovács Miklós, Czeglédi Péter és Ács László alkotta trióval.

Képgaléria megtekintése (3 db kép)
Premier
Kovács Miklós pilóta (elöl) és csapata Tunéziában próbálja ki először versenykörülmények között az új Scaniát
Forrás: Qualisport Racing

Ötödször épített sivatagra szabott versenykamiont a Qualisport Racing alakulata: a dunaszentbenedeki formáció a 2007-es megalakulás óta mindig saját konstrukciókkal versenyzett, alkotásaikkal pedig nemzetközi szinten is magasan jegyzett eredményeket értek el az évek során. Megjárták a hazai viadalokat és a világ számos sivatagi futamát, ahol a sárga Qualisport-Scania bajnoki címeket, dobogós eredményeket ért el, míg a csapat fennállásának két leginkább meghatározó eredménye az Africa Eco Race-en elért 2010-es és 2020-as kategóriagyőzelem volt.

Utóbbi produkció hosszú időre meghatározta a kamionos formáció életét: a siker után Európa és a világ minden tájáról érkezett ajánlat a Torpedo fantázianevű versenykamionra, amelyet végül egy holland alakulat vásárolt meg. Ezt követően a Qualisport Racing a pandémia közepette nekilátott az új alkotásnak, amelyben igyekezett hasznosítani az alakulás óta eltelt másfél évtized és a világ sivatagaiban teljesített sok tízezer versenykilométer minden tapasztalatát. A műhely mélyén két éven át épült a Cápa, amely a nevével is jelzi: agresszívabb és versenyképesebb, minden porcikájában kiforrottabb az elődeinél.

Képgaléria megtekintése (3 db kép)
Géppark
A Cápa (jobbra) és a vadonatúj 6x6-os szervizkamion
Forrás: Qualisport Racing

„Hosszú és a világban zajló dolgok alakulása miatt küzdelmes volt az utóbbi két év, amely során végig, egészen az utóbbi napokig keményen dolgoztunk azon, hogy a Tunisia Desert Challenge-en végre kipróbálhassuk az új Scania versenykamionunkat. A Shark, azaz a Cápa nevet adtuk neki, mert agresszív küllemű, szerintünk gyönyörű jármű, amivel remélhetőleg a nemzetközi kamionos élmezőnyre is rátapadhatunk majd az előttünk álló időszakban. Főkonstruktőrünk és fedélzeti szerelőnk, Ács László az egész csapattal együtt a szívét-lelkét belerakta ebbe a kamionba, az elmúlt másfél évtized tapasztalatával együtt” – mondta az alakulat pilótája, Kovács Miklós.

A múltbeli tapasztalatok alapján a kamionos formáció tagjai tudják, hogy a kezdet soha nem könnyű egy vadonatúj konstrukcióval.
„Nem titok, az indulás előtti utolsó napokban, egyetlen rövid tesztet bonyolítottunk le a Sharkkal, amely során a motor és a futómű beállításaira összpontosítottunk. Teljesen nyilvánvaló, hogy az ideálistól még nagyon messze vagyunk, ám ez a kamion még így is jóval harapósabb, mint a korábbiak. A velünk dolgozó, az építési folyamatban is közreműködő rutinos, tapasztalt mérnökök, szakemberek is úgy vélik, hogy óriási potenciál rejlik benne. A Tunisia Desert Challenge egy remek hangulatú esemény, mi pedig ideálisnak éreztük arra, hogy a keretein belül megkezdjük a Shark finomhangolását, az optimális sivatagi beállítások keresését és optimalizálását. Izgalmas napok várnak ránk” – mondta Kovács, akihez Ács László főszerelő és Czeglédi Péter navigátor csatlakozik a pilótafülkében.

Képgaléria megtekintése (3 db kép)
Jó erőben van
Körülbelül 1000 lóerős a sárga óriás, a csúcsnyomatéka 5000 Newtonméter
Forrás: Qualisport Racing

2022 minden tekintetben a megújulás éve a Qualisport Racing számára: az új versenykamion mellé új szervizkamiont is építettek, a korábban használt 6x6-os monstrum új gazdára talált, a dunaszentbenedeki műhelyben pedig készült egy új, a kor követelményeinek megfelelő, a gárda kényelmét is szolgáló Scania 6x6, amely mostantól a mobil bázist jelenti a bevetések során.


SCANIA QUALISPORT SHARK
Motor típusa: Scania DC13
Hengerűrtartalom: 13000 cm3
Teljesítmény: kb. 1000 LE
Forgatónyomaték: 5000 Nm
Motorvezérlés: Magneti Marelli
Váltó típusa: Allison 6000
Osztómű: ZF VG 4000 középső differenciálzárral
Váz: Qualisport Racing saját konstrukció
Futómű: Sisu tengely, 4 lengéscsillapítóval
Fékek: Wabco tárcsafék
Gumiabroncsok: Goodyear 1400*22.5
Összsúly: 9000 kg
Üzemanyagtank mérete: 700 liter
Csúcssebesség: 140 km/ó (leszabályozva)
Gyorsulás 0-ról 100 km/ó-ra: kb. 10 másodperc
Üzemanyag-fogyasztás: kb. 70 l/100 km