A bányákban dolgozó hatalmas billencsekkel, munkagépekkel óvatos az ember. Igaz, régen nem volt photoshop, de mindig túl óriásinak tűntek – aztán rendre bebizonyosodott, a monstrumok tényleg valódiak. A Komatsu e-dömper is a hihetetlen kategóriát erősíti, hiszen a környezetkímélő böszmetegnek csak az akkumulátorcsomagja 4,5 tonna.
A Liebherr, a BelAZ, a Caterpillar vagy a Komatsu neve legendaként maradt fent az iparágban, egészen elképesztő teherautókkal rukkoltak elő az elmúlt évtizedek folyamán. Több száz tonnás technikákat gyártanak, amelyek tényleg a hegyet is elhordják.
Vegyük példának okáért a fehérorosz BelAZ-t. A összkerekes 75710 a világ legnagyobb dömpere, a hossza 20,6 méter, a szélessége 9.87 m, a magassága 8,165 m, a tengelytávja 8 m, a súlya pedig 360 ezer kilogramm, a szállítási kapacitása 450 tonna.
Nos, az e-Komatsu ennél jóval szerényebb, de a maga nemében bravúros alkotás. A BelAZ-hoz képest elenyésző a súlya, mindössze 110 tonna, viszont elektromos hajtású, a 700 kWó-s akkumulátorcsomagja pedig nem kevesebb, mint 4500 kg.
A teherautót e-dömpernek is nevezik, a Kuhn AG és a Lithium Storage GmbH közös gyermeke. A nyugdíjazott Komatsu 605 HD utódja akár 65 tonnával a hátán is simán elboldogul valamelyik kőfejtőben.
S, ami tényleg nem hétköznapi: munkavégzés közben képes pótolni az elhasznált energiát. Igazi világszámról van szó.
Forrás: youtube