Legfrissebb hírek ÚJ

Amit tudni érdemes a Dakarról

Amit tudni érdemes a Dakarról

Az új esztendő első vasárnapján elrajtol a világ leghosszabb és egyben legnehezebb tereprali-versenye, a Dakar. A 2015-ös viadalon az autós és a motoros mezőnyben is lesznek magyarok, azaz van kiért szorítani január 4. és 17. között.

Az új esztendő első vasárnapján elrajtol a világ leghosszabb és egyben legnehezebb tereprali-versenye, a Dakar. A 2015-ös viadalon az autós és a motoros mezőnyben is lesznek magyarok, azaz van kiért szorítani január 4. és 17. között.
A helyszín. A 2008-as afrikai terrorfenyegetést és a futam törlését követően a szervezők a versenyt másik kontinensre, Dél-Amerikába költöztették. Jövőre Argentínában, Chilében és Bolíviában száguld a mezőny, s a szervezők az ígérik, minden eddiginél izgalmasabb útvonalat találtak ki a résztvevők szórakoztatására.
A versenyzők. A hivatalos nevezési listán 665 név szerepel. Összesen 414 jármű kapott engedélyt az indulásra: 164 motor, 48 quad, 138 autó és 64 kamion startolhat majd el az első szelektív szakaszon január 4-én.
A program. Tehát az újév első vasárnapján rendezik a nyitó speciált, összesen 13 szakasz vár a résztvevőkre. Természetesen pihenőnapot ismét iktattak a programba, de érdekesség, hogy nem ugyanakkor lesz a motorosoknak/quadosoknak és az autósoknak/kamionosoknak. A küzdelmet még izgalmasabbá teszi, hogy maratoni szelektívek is lesznek, s ezek alatt a versenyzőknek saját maguknak kell orvosolniuk az esetleges problémákat, azaz nem találkozhatnak a szervizcsapatok tagjaival.
A múlt. Az eredeti nevén Párizs-Dakar-ralit még 1979-ben rendezték meg először. A történet szerint a francia Thierry Sabine eltévedt a sivatagban, a kaland majdnem az életébe került, de végül valahogy csak haza tudott menni, s annyira lenyűgözte az afrikai környezet, hogy elhatározta, az élményt megosztja másokkal is. Talán, akkor még ő maga sem gondolta, hogy legendát teremt. A legtöbbször a franciaországi Párizs volt a kiindulási pont, s Szenegál fővárosa, Dakar, a Rózsaszín-tó partja a célállomás. Ám a rajtnak otthont adott már például Granada, Dakar, Arras, Marseilles, Clermont-Ferrand, Barcelona, Lisszabon, újabban pedig Buenos Aires, Mar del Plata és Lima is, véget ért már a küzdelem Fokvárosban, Kairóban, Sarm es-Sejkben, Buenos Airesben, Limában és Santiago de Chilében is. A 2015-ös megméretés az argentínai Buenos Airesben kezdődik és ott is fejeződik be.
Magyarok. Az UNIQA Sandlander Team idén két T2-es (szériaautó) kocsit állít csatasorba. A 355-ös rajtszámú Toyotában a Sebestyén Sándor, Bognár József páros a mongol Dambinbaljir Jargalsaikhannal bővül trióvá, míg a 413-as Toyotában a Szaller Zoltán, Farkas Nándor kettős mellé a szintén mongol Byambatsogt Udiikhuu ül. A motorosoknál a 67-es KTM-mel Dési János megy majd, a romániai Gyenes Emanuelé lesz a 49-es, a szerbiai Saghmeister Gáboré pedig a 66-os KTM.
Biztonság. A Dakar-ralik történetében eddig több, mint hatvanan veszítették életüket, például versenyzők, nézők, újságírók. Idén Argentínában 2,5 millió néző tekintette meg a helyszíneken a száguldást, Chilében 1 millióan, Bolíviában 410 ezren. A szervezők plakátokon, kisfilmeken hívják fel a nézők figyelmét a helyes viselkedésre és az autósport veszélyeire, szurkolói zónákat jelölnek ki, ahol mindenki biztonságban figyelheti az eseményeket. Természetesen a résztvevők testi épségére is figyelnek, például orvosi csoport, mentőhelikopterek, speciális járművek vethetők be baj esetén.
A legjobb. A francia Stéphane Peterhansel a csúcs a Dakaron: a pilóta motorral hatszor, autóval ötször nyerte meg a futamot. Idén is neki kellett volna győznie az autósok között, de csapata, a Mini vezetősége inkább a spanyol Joan Roma sikerét favorizálta. Nem csoda, hogy a viadal után Peterhansel máshova igazolt.
Útvonal. Argentína, Chile, Bolívia és újra Argentína ad otthont a szakaszoknak 2015-ben. A motorosokra és a quadosokra összesen 9295 kilométer vár, ebből a mért szakaszok hossza 4752 km. Az autósok 9111 kilométert tesznek majd meg, a szelektívek 4578 km-t tesznek ki. A kamionosoknak 8159 kilométert kell legyűrniük és 3759 km-en át az óra is az ellenfelük lesz.
Íme, egy rövid kedvcsináló a szervezőktől a 2015-ös Dakarra!