Április 5-én ünnepli 46. születésnapját a Lada Niva. Az eredetileg VAZ-2121 névre keresztelt orosz modell volt a világ egyik első önhordó karosszériás terepjárója. Az elmúlt évtizedek alatt körülbelül 2,5 millió példányban kelt el több mint 100 piacon. Az összkerekes Classic '22 „fapad”, amely minden extrát nélkülöz, cserébe viszont átverekszi magát a természeti akadályokon.
A klasszikus VAZ-2121 született újra, független felfüggesztéssel, állandó 4x4-es hajtással, kimagasló terepjáró képességgel. Az Oroszország egy éve tartó ukrajnai háborúja miatt bevezetett szankciók miatt az AvtoVAZ működése is akadozik. A Niva gyártása például a Bosch ABS-egység hiánya miatt (is) leállt egy időre, de aztán újraindult egy szinte minden extrát nélkülöző Lada terepen járó összerakása.
A lebutított Niva árulkodó, Classic '22 névre hallgat, s bizony a keresztelőből már kitűnik, visszatért az alapokhoz a vállalat. Persze, a nyugati technológiák hiányában nincs is más választása – viszont így már nem kell megfelelnie az Európai Unió szigorú szabályainak, a hazai és a baráti országok biztosította alkatrészekből egyszerű autó készül.
Kis túlzással kijelenthető, az első generációhoz képest nem túl nagy fejlődés, előrelépés állapítható meg. A három- és ötajtós kivitelben kapható változat ára 796 500 rubel, az online konfigurátor viszont már 806 900 rubelt ír, vagyis körülbelül 4 millió forint körüli összegre lőhető be.
S, hogy mire lehet számítani ennyi pénzért? Elektromos ablakemelés van elöl, 16-os acél felniket, ISOFIX rögzítési pontokat, szervokormányt, nappali menetfényt, két hangszórót és rádió előkészítést tartalmaz az alapcsomag. Utóbbi egyébként annyit jelent, hogy van a járműhöz antenna, s vezeték, amelyhez a tulajdonos hozzácsatlakoztathatja az általa külön megvásárolt audio egységet. Hangsúlyozzuk, ez az alap, de egyelőre be kell érni ennyivel...
A kényszer nagy úr, ezért olyan finomásgokat, mint az elektromos ülés, a légzsák vagy a telefontöltő-csatlakozó, ne is reméljen a földi halandó. Van viszont központi differenciálzár, felező, kartervédő, hétféle külső szín, no és 1,7 literes, benzines, négyhengeres, Euro 5-ös, elég elavult motor. Az aggregát csúcsteljesítménye 82 lóerő, a topnyomatéka 129 Newtonméter. Nem túl acélos, de erre mondhatják az oroszok, hogy legalább van...