Ha nem is tömegpusztító fegyver, azt nyugodtan állíthatjuk, hogy az amerikai katonai terepjáró civil változatának sikerült letarolnia az egész világot. A H1-es legalább akkora durranás volt, s olyan ikonikus verda lett, mint anno a Willys Jeep. Tulajdonképpen annak a nyomdokaiba lépett, s beírta magát az autós történelemkönyvekbe.
Még az 1970-es évek végén hirdetett pályázatot az amerikai hadsereg, egy olyan terepjáróra, amely képes leváltani a Jeepeket. A cél az volt, hogy nagyon mozgékony legyen a verda és gyakorlatilag minden körülmények között, értsd: sárban, hóban, sivatagban, sziklás rengetegben és vízben is képes legyen helytállni.
Az AM General 1983-ra készítette el a prototípust, amely megfelelt a tesztelésen és HMMWV-nek (High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle, azaz több célra felhasználható, fokozott terepjáró képességű kerekes jármű) nevezték el. Mivel ez igen bonyolult, Humvee-nak kezdték becézni.
Az öbölháborúban vetették be először, s a médiának köszönhetően óriási reklámot kapott.
A Terminátor bejelentkezett
Még maga az akcióhős filmsztár, Arnold Schwarzenegger is felfigyelt a nagy vasra, s megcsörgette a céget, hogy ugyan készítsenek már neki egyet saját célra. A legenda szerint először udvariasan elutasították a kérését, mondván, addig nem lesz civil változat, amíg nem tudnak sorozatgyártásra kész verziót összehozni.
„I'll be back!” azaz „Visszatérek!” mondta a Terminátorból ismert mondatot a színész, s érdeklődése olyan hajtóerőt jelentett a cégnek, hogy 1992-re, a szükséges környezetvédelmi és biztonságtechnikai tesztek elvégzése után elkészítette a polgári változatot – megszületett a Hummer H1-es!
Brutális külső
Már a termete és a kinézete is tekintélyt parancsoló, hiszen 4686 milliméter hosszú, 2197 mm széles és 1905 mm magas. A tengelytávja 3302 mm, a nyomtávja pedig 1819 mm. Ennek ellenére csak négy ülés van benne, s ez főként annak köszönhető, hogy az utastér közepén hosszában egy bárpult méretű, 1 méteres kardánalagút húzódik végig.
Minden porcikája a macsóságot sugározza szögletes formák és pusztító monstrum külső riogat mindenkit: „csak el az útjából”. A sztereotípiák persze többnyire felnagyítják a valóságot, főként a filmes trükkök – rengeteg mozi alkotásban tűnt fel –, de az tény, hogy a H1-es a töréstesztet úgy abszolválta, hogy egy betonfalba csapódott 60 kilométer/órás tempóval és karcolás nélkül megúszta az ütközést, míg az építményt porrá zúzta.
Erőben nincs hiány
Jégre nem kell menni vele – mert a 732 milliméteres gázlómélység meghaladása után nem szereti a vizet – ezt a balatoni vagányok óta tudjuk, s ez nem is véletlen, hiszen három tonnát nyom az acél zártszelvényekből és létravázból összeállított kasztni, amely azért lett ilyen kemény, mert a seregben az ejtőernyőzés utáni becsapódást is muszáj bírnia a vasnak.
Persze egy ekkora teknőt meg is kell mozgatni, nálunk 6,5 literes V8-as 195 lóerős csúcsteljesítményre, valamint 583 newtonméter nyomaték leadására képes turbódízel motorral lehetett rendelni az 1992-től 2006-ig gyártott első szériát, amely kétség kívkül fantasztikus terepképességekkel bír, nem nagyon lehet megállítani, amíg nyomja valaki a gázpedált.
Popkulturális ikon
Persze elsősorban nem ezért lett annyira menő az „utcai” változat, hanem azért, mert fullextrás luxust kínált. Így a showbiznisz vagyonos szereplői ráraboltak, s innentől kezdve a lavina elszabadult. A jómódú jaszkari macsók sorban álltak, hogy beszerezzenek egy Hummert, mert ezzel lehet csak igazán megmutatni, milyen fasza gyerekek, igazi alfa hímek vagyunk. Az már nem is számít, hogy kis túlzással álló helyzetben is fogyasztja a gázolajat, de menet közben mindenképpen beszürcsöl százon 20-22 litert. Ha alaphangon 30 milliót leszurkoltak egy ilyen „kincsért”, ez már pitiáner összegnek számít.
Nem túlzás azt állítani, az elmúlt évtizedek egyik legmeghatározóbb autója lett a Hummer H1, amely kétségkívül a terepjárógyártás történetének arany oldalain kell, hogy szerepeljen. Méltó utóda lett a Willys Jeepnek, s ugyanúgy beépült a popkultúrába, mint az iPhone okostelefon, a Converse tornacipő vagy a Ray-Ban napszemüveg.