Legfrissebb hírek ÚJ

IFA W50L és L60 4x4 - a szocializmus élmunkásai

IFA W50L és L60 4x4 - a szocializmus élmunkásai

Az IFA legendás teherautó modellje már több mint fél évszázados. Egy korszak ikonikus munkagépe és utcaképe volt ez a vas, amelyből az elmúlt évtizedek során kismillió típusváltozat készült. Természetesen összkerekes verziója is van, amelyek főleg katonai szerepet kaptak. Ezek azonban a leselejtezések után műértő kezekben kiváló off road vagy overland gépekké váltak.

Képgaléria megtekintése (8 db kép)

Volt egyszer egy Kölcsönös Gazdasági Segítség Tanácsa, ismertebb nevén KGST! Leginkább arra hivatott, hogy a Szovjetunió nyomással a „Béke táborban” a hitvány minőségű termékeknek piacot generáljon, s ezáltal fenntartson egyfajta egyensúlyt. Ehhez persze szereposztás kellett, mert nem gyárthatott mindenki azt, amit szeretett volna, netán amihez értett. Leosztották a lapokat, kinek mit kell készíteni. Így jutott a Német Demokratikus Köztársaságnak az autóiparban a teherautó gyártás. Ennek értelmében a nálunk ezt nem támogatták, így a Csepel gyakorlatilag megszűnt és a Rába is ínséges időket élt.

Képgaléria megtekintése (8 db kép)

A kevesek egyike

Persze a kivétel erősíti a szabályt, nemcsak leváló talpú gumicsizmát, izzadós műbőrkalapot, szakadós nejlonharisnyát és robbanós Colorstar tévét lehetett kapni. Hanem használható termékeket is. Ezek közül volt az egyik kiemelkedő példány a nagy munkabírású IFA. Nálunk egyszerűen így hívták a köznyelvben, pedig ez tulajdonképpen az NDK Járműgyártó Iparszövetségének volt a neve. A típus maga, amelyről most beszélünk a W50L, ez a legelterjedtebb változat. De nézzük csak előbb az elevezés eredetét! W, mint Werdau, azaz típus kifejlesztésének helyszíne. Az 50, az öt tonnás teherbírást jelzi deci tonnában. Az L pedig az 1965-ös költözés utáni új gyártási helyszínt, Ludwigsfeldét örökítette meg.

Képgaléria megtekintése (8 db kép)

Az első kocsi még ebben az esztendőben június 17-én gördült ki az üzemből. Ezt rögtön 850 darab követte, de a nagyüzem csak 1966-ban indult be 5800 egységgel, ezért sokan ezt az évet tekintik a születésnek. Budapesten 1965. november 15-én mutatták be először, majd az 1966-os tavaszi BNV-n is szerepelt. Arra büszkék lehettünk, hogy dinamót, önindítót és vízszivattyúházat is mi adtuk hozzá.

Képgaléria megtekintése (8 db kép)

Stabil alapokon

A műszaki adatokról annyit érdemes tudni, hogy a teherautó végsebessége 83 kilométer/óra volt, a csúcsteljesítmény 110 lóerő, ezt 31%-os kapaszkodóképességet biztosított, a fogyasztás pedig 20-25 literre tehető 100 kilométeren. A tengelytáv 3200 mm-es re lett kialakítva.

Képgaléria megtekintése (8 db kép)

Nem kellett sokat várni az általunk kiemelt könnyűfém dobozos összkerekes változat megszületésére sem, hiszen ezt 1967-ben dobták össze. Az első- és a hátsótengelyt egyaránt sűrített levegővel működő differenciálzárral szereltek fel, és a könnyebb irányítás végett hidraulikus kormányművet szereltek be. Majd a MAN-licensz alapján épített négyhengeres, közvetlen befecskendezésű motort is megkapta 125 tagú ménessel és csökkent a gázolajfogyasztással.

Képgaléria megtekintése (8 db kép)

Jött a sorcsere

A 125 ezredik darab 1974. október 7-én készült el, „véletlenül” az NDK alapításának 25. évfordulóján, majd 1984-re már túl voltak a 400 ezredik W50L-en. Igazi Joker volt, hiszen 59 változatról és 240 módosítási lehetőséget regisztráltak az üzem nagykönyvében. Aztán 571 800 példány legyártása után, 1990-ben köszönt le, s adta át a helyét az L60-asnak. 

Ennek az oka a gyenge motor és a rossz terhelhetőség volt, ezt tornázták fel az 1987-es kiadású utóddal 6 tonnára. Ebbe már eleve összkerékhajtást raktak és egy 9160 köbcentis, 180 lóerős, közvetlen befecskendezéses szívómotort. 

Képgaléria megtekintése (8 db kép)

Még mindig menetel

Egyetlen szépséghibája volt a projektnek, hogy a motorfejlesztés miatt a kasztniváltoztatásra nem maradt pénz. Ugyan a prototípusok elkészültek, de sorozatgyártásba már nem vették át, maradt a jól megszokott régi, lökhárító és műszerfal face lifttel a dizájnban. Ráadásul a kereslet is szépen apadni kezdett, így aztán leálltak a gyártással.

Manapság sem haltak ki azonban, hiszen még lehet látni az utcákon belőlük jócskán. Ráadásul a Németországban az off roados gyűjtők vadásztak az IFA dobozos összkerekes típusaira a honvédségi selejtezéseknél, mert olcsón lehetett beszerezni a kiváló alapanyagokat. Terepes lakókocsinak minimális átalakítással tökéletesen megfelelnek. Csak a problémát az jelenti, hogy mára kiürültek a készletek, így már szinte kizárólag privát gazdától lehet beszerezni egyet-egyet. Azonban úgy tűnik, a KGST élmunkása, az IFA W50L, csakúgy, mint Lenin: „élt, él és élni fog”.