Legfrissebb hírek ÚJ

Lengyel csodamasina: összkerekes terepes Polski

Lengyel csodamasina: összkerekes terepes Polski

Egy kis időutazásra invitáljuk olvasóinkat. Mondjuk, úgy a hetvenes évek végére. A helyszín az 1951. november hatodikán alapított Fabryka Samochodów Osobowych, rövidebben az FSO autógyár. A lengyelországi Varsóban csodamasinát építettek, amely ugyan soha nem került nagy számban forgalomba, de aki ült a terepes Polski Fiatban, az bizony áhítattal gondol rá.

Képgaléria megtekintése (6 db kép)
Kár érte
A prototípus és még néhány darab épült belőle

Azért azt rögtön fektessük le, nincsenek sokan azon szerencsések, akik beletehették hátsó felüket az autóba, ugyanis a prototípus elkészült, plusz még néhány darab, de mielőtt komolyabban elkezdtek volna gondolkodni a sorozatgyártáson, a nagy Szovjetunió vezető elvtársai meggyőzték a lengyel bajtársakat, hogy inkább a Lada Niva legyen a szocialista blokk 4x4-es ütőkártyája.

Képgaléria megtekintése (6 db kép)
Megfúrták a projektet
Elbukta a versenyt a Lada Nivával szemben, pedig az összkerekes Polski Fiat lehetett volna a szocialista blokk allroadere, szabadidő-autója

Nyilvánvaló, hogy a keleti régióban mindenkit bosszantott az elnyomó kapitalisták fejlődése, hogy a nyugati oldalon olyan verdákkal járnak már a hétköznapi emberek is, amelyek nem csak asz aszfalton, de a térképről letérve is használhatóak.
Persze, voltak próbálkozások a határvonal innenső részén is, de mondjuk az UAZ azért mégsem vetekedhetett egy utcai járgány átépített, magasított változatával. A lengyelek viszont kitalálták a tutit, a nagy sikerű Polski Fiat 125p kombiból próbáltak SUV-t faragni. Az 1967-től egészen 1991-ig gyártott, 4,23 méter hosszú, 1,625 m széles, 1,22 m magas, 970 kilogramm súlyú, 2,505 méter tengelytávolságú „nagypolákra” esett a választás. Az 1977-es évet írtuk, ekkor debütált a Lada Niva is. S, hogy mindez miért fontos? Merthogy a szovjet terepes fontosabb alkatrészeit használták fel Varsóban a 125p átalakításához.

Képgaléria megtekintése (6 db kép)
Megmaradt
Ezt a példányt Lengyelországban állították ki. Biztosan nagy sikere lett volna a többek között a Lada terepcuccait megkapó veszedelemnek

Arról már megoszlanak a vélemények, hogy véletlenül vagy szándékosan kerültek a gyárba a 4x4-es cuccok, mindenesetre a Fiat hasmagasságát megemelték, megkapta a Lada hajtásláncát, a kerekeit és az offroad jellegű gimijait, komolyabb felfüggesztéssel, tekercsrugókkal látták el, s máris készen volt a szélesített szoci crossover.

Képgaléria megtekintése (6 db kép)
Elhagyni az aszfaltutat
Még terepgumi is került rá

A prototípus mindenesetre nem vallott szégyent, kifejezetten jól muzsikált a próbautakon, de állítólag a szovjet vezetés nem nézte jó szemmel, hogy versenyképes riválist kap a Niva, így megcsörrent Varsóban a piros telefon, s lefújták a nagy lelkesedéssel tesztelt gép fejlesztését.
Az biztos, nem készült belőle sok, egyes hírforrások szerint mindössze néhány darab, de aki ült benne, meggyőzően állította, bizony felvette volna a harcot a nyugati vetélytársakkal.

Képgaléria megtekintése (6 db kép)
Egyszerű
A karosszéria nem volt éppen világszínvonalú, ahogy a beltér sem vetekedhetett a nyugati csodajárgányok kialakításával. De mégis, mozgatja az ember fantáziáját

Persze, mielőtt még könnycseppeket hullajtanánk az összkerekes Polskiért, s úgy beszélnénk róla, mint mondjuk egy vérbeli dzsipről, azért ne feledjük, a karosszériájának minősége komoly kívánnivalót hagyott maga után, s bizony a belső dizájnja sem nyert volna különdíjat. Az viszont tuti, hogy egy kis erdőjárás meg sem kottyant volna neki.