Legfrissebb hírek ÚJ

Reka: a kétéltű Lada

Reka: a kétéltű Lada

Nem merném állítani, hogy A kétéltű ember című ősrégi szovjet ifjúsági film adta az ötletet az elvtársaknak, mindenesetre az 1970-es évek végén ukáz érkezett a volgai autógyárba, az AvtoVAZ-ba. Az elvtársaknak olyan gépet kellett építeniük, amellyel mindenhol lehet közlekedni.

Képgaléria megtekintése (9 db kép)

Forrás: FavCars.com

Ez a különleges, a Vörös Hadsereg számára kifejlesztett típus ugyanis az 1976-ban a piacon megjelenő Niva alapjaira épült. Tulajdonképpen azzal párhuzamosan gyártották, hiszen a gazdasági terv szerint nagyjából egy időben akarták kihozni a polgári és a katonai használatra javasolt terepjárótípusokat. Ennek megfelelően már 1974-ben, azaz a „testvérgéppel” egy időben debütált a Lada 2122-es, azaz a Reka első prototípusa az ellenőrző bizottság, valamint a védelmi minisztérium előtt.

Képgaléria megtekintése (9 db kép)

Forrás: FavCars.com

Maradjunk annyiban, nem bukott meg a vizsgán, hiszen szériagyártásba nem került, viszont a meglévő négykerekűket folyamatosan tesztelték, s közben az alapokra építve dolgoztak a fejlesztésen. Az első példány egészen egyedi, csónakszerű karosszériát kapott, amellyel úszni lehetett. A Niváénál hosszabb tengelytávval és szélesebb nyomtávval rendelkezett a jobb vízfekvés miatt. A motorházban pedig egy 1,3 literes benzines erőforrás dolgozott, amely 60 lóerős csúcsteljesítményre, a szárazföldön 114 kilométer/órás tempóra, a vízben pedig 5 csomóra, azaz 9 km/ó-s tempóra volt képes.

Képgaléria megtekintése (9 db kép)

Forrás: FavCars.com

Ezután egy újabb lépést tettek a mérnökök a konstrukcióval, hiszen tovább fejlesztették a hibák kiküszöbölésével és újabb megoldások bevezetésével. Már 1978-at írtunk, azaz négy év eltelt a projekt kezdete óta, volt tehát idő csiszolni a gépet. Elsősorban a karosszériát változtatták meg. A padlólemezt és a kasztni oldalát is módosították, hogy még jobb legyen a vízi közérzet. Valamint azt is felfedezték, hogy az eredeti légbeömlővel túl óvatosak voltak – feleslegesen tartottak a beázástól – ezért azt nagyobbra szabták, hogy jobb legyen a motor hűtése. Méretesebb tükröket is feldobtak, azokat a Kamazokról kölcsönözték.

Képgaléria megtekintése (9 db kép)

Forrás: FavCars.com


Azonban még mindig nem aratott osztatlan sikert a Reka, ezért továbbra is dolgozni kellett rajta. Habár elégedett volt a hadsereg a kötelékében bemutatott tesztprodukcióval, a vezérkar szerint túl költséges lett volna a gyártása, ezért át kellett dolgozni az egészet és olcsóbbá tenni. Ekkor már 1982-nél jártunk, s még mindig nem akart elkészülni a nullszéria. Ekkor született meg a döntés, hogy a közben szépen fejlődő Niva alapjait kell átvenni, s erre építeni a kétéltű kocsit. Ez azt jelentette, hogy újra változott a teljes konstrukció, a padlólemez, a hajtáslánc és a motor is, utóbbi 1,6-osra nőtt. Ezeket megint csak tesztelték a katonák, s ismét eltelt három év, mire kiforrott a következő széria.

Képgaléria megtekintése (9 db kép)

Forrás: FavCars.com

Ugyanis 1985-re érett meg a konstrukció arra, hogy az egész Szovjetunió területén kipróbálják. Már civilek is tesztelték. S két igazán nagy durranást lehetett feljegyezni az időszak eseményei között, az egyik az volt, hogy a kétéltűvel átúsztak a Bajkál-tavon, a másik pedig, hogy a Kara-Kum-sivatagban is hasítottak vele. Miután minden körülmények között helytállt, az adatokat, tapasztalatokat begyűjtve újra kipofozták kicsit a Rekát, amelyből végül 1987-ben készült el a végleges verzió, ez már forgalomba és szériagyártásba kerülhetett volna.

Képgaléria megtekintése (9 db kép)

Forrás: FavCars.com

Igen ám, csak közben azonban a történelem a világ számára pozitív, a Lada kétéltűjének viszont negatív fejleményeket hozott. Ugyanis Mihail Gorbacsov a szovjet vezér és Ronald Reagan, az Egyesült Államok elnöke, úgy gondolta, hogy politikájukban nyithatnak egymás felé. A hidegháború enyhülni kezdett, már nem kellett annyira tartani az imperialista világuralomra törekvő nyugatiak elnyomásától. Azaz a nemzetközi helyzet nemhogy fokozódott, de inkább lelassult. És 1985-ben kitört a „glasznoszty”, vagyis a nyíltság politikája, valamint ezzel párhuzamosan a „peresztrojka”, a stagnáló gazdaság átszervezésére irányuló reform.

Képgaléria megtekintése (9 db kép)

Forrás: FavCars.com

Na, ez tette be a kaput a Rekának, a szakértők ugyanis úgy látták, egyáltalán nem rentábilis sorozatgyártásba állítani ezt az autót, amelyre nincs is igazán szükség, és eléggé költséges. Ezért az illetékes bizottság nem szavazta meg a kellő anyagi forrást a projekt számára. Így aztán az ikonikus kétéltű Lada modell eltűnt a süllyesztőben, s csak néhány prototípus darab maradt fenn az utókor számára.