Legfrissebb hírek ÚJ

Trekka: álruhás Škoda

Trekka: álruhás Škoda

Hivatalosan a Kodiaq a Škoda első szabadidő-autója, ám az egykori Csehszlovákia büszkeségének neve már jóval korábban összefonódott egy terepre szánt járművel. A Land Rover utánzatnak is nevezhető Trekka az öreg kontinenstől jó távol, Új-Zélandon készült, 1966 és 1973 között mintegy 2500 darabot gyártottak belőle.

Képgaléria megtekintése (10 db kép)
Mellettem az utódom
A Škoda első valódi szabadidő-autója, a Kodiaq (jobbra) és az előd SUV, a Trekka

Az ötvenes években az új-zélandi kormány súlyos terheket rótt adók formájában az importjárművekre, így egyszerűbb volt hazait gyártani, mintsem külföldit baromi drágán behozni. Mivel senkinek sem volt komoly tapasztalata az autóépítésben, a fejlesztésekhez és a tesztelésekhez pedig rengeteg pénzre lett volna szükség, a „kivik” szétnéztek a világban, honnan tudnának olcsón alvázat, futóművek és motort szerezni. Láss csodát, a választásuk Csehszlovákiára esett és a Škoda Octavia kombi lett a donormodell.

Képgaléria megtekintése (10 db kép)
Nem jött be...
Európától távol próbált világot hódítani az ősmodell (balra). A Kodiaqnak most több esélye van a sikerre...

Persze, azért a véletlenek mögött már abban az időben is komoly érdekek álltak. Az ötletgazda a Motor Lines céget irányító Philip Andrews volt, aki nem mellékesen a márka kocsijainak behozatalával foglalkozott. A vállalkozás aztán Noel Turner kezébe került, de Andrews gondolatait nem vetették el. Sőt, kifejezetten nagy üzletet láttak benne.

Képgaléria megtekintése (10 db kép)
Többfunkciós
Munkagépként is használható volt

Ugyan rövid ideig úgy tűnt, a Trekka a brit Bradforddal működik majd együtt, de végül maradt a Škoda – ahogy mondani szokták, a többi már csak történelem...

Az Octavia hátuljából a Trekka elejébe került a motor

A természeti viszonyok – kövek, sziklák, hegyi, murvás és földutak, vízpartok – miatt strapabíró, az etalonnak számító Land Rover Defender elődjére, a Series I-re és II-re hasonlító járgányban gondolkodtak a szakik. Persze, az eredetit nem könnyű lemásolni, s bár nem akarjuk előre lelőni a poént, de annyit elárulhatunk: ezúttal sem sikerült.

Az acélkasztnis platós gépet először vászontetővel látták el és kilencféle felépítménnyel készült. A Trekka összeszerelése 1966. december 2-án kezdődött, s amolyan mezőgazdasági járműként reklámozták. A következő esztendőben az immáron Motor Holdingsra keresztelt cég elkezdte az árusítását, a vászontetőt üvegszálas műanyagból készült váltotta és a vidékiek, valamint a városi iparosok között hamar terjedt a híre és népszerű is lett.

Képgaléria megtekintése (10 db kép)
Nem a véletlen műve
Hasonlított a Land Rover Defenderre

Legalábbis egy darabig, mert idővel kezdtek rájönni a vevők, hogy az először 1,1 literes, majd az 1221 köbcentiméteres, 47 lóerős, soros, négyhengeres, vízhűtéses, 84 Newtonméter csúcsnyomatékú Octavia benzinmotor bizony nem a század legjobb konstrukciója.
Ráadásul, mivel az eredeti modellben a technika a farrészen helyezkedett el, az egész hajtást fordítva szerelték be, ahogy a négysebességes váltóban is a fokozatok elég furán festettek – az ellenkező irányba kerültek, így a négyes helyén volt az egyes, stb.

Képgaléria megtekintése (10 db kép)
Az idő vas foga
Mára nem sok használható darab maradt belőle

A vietnami háborúban is szolgált, de hiába

A független felfüggesztésű Landy kopit akár extrákkal is lehetett kérni. No nem kell eget verő csillogásra gondolni, némi pluszpénzért utasoldali napellenzőt, ablakmosó folyadékot, hátsó üléskárpitozást, fűtést és részlegesen zárható differenciálművet is kaphatott hozzá a kedves megrendelő. Mivel új-zélandi terméknek számított, elég olcsó volt, annyiba került, mint egy Morris 1100, azaz körülbelül 899 fontba, mai árfolyamon számolva 384 ezer forintba.

Képgaléria megtekintése (10 db kép)
Nem fullos
A beltér kidolgozása talán hagyott némi kívánnivalót...

A 4065 milliméter hosszú, 1549 mm széles, 1867 mm magas, 2400 mm tengelytávú, 920-980 kilogrammot nyomó Trekka maximális teherbírása fél tonna volt és 100 kilométeren úgy 11 litert fogyasztott. Kiviteltől függően kettő-nyolc személy szállítására jelentett megoldást.
Egészen 1970-ig, az importvámok csökkentéséig Új-Zéland legolcsóbb autói közé tartozott, ám a japán modellek beözönlése véget vetett a „karrierjének”. Pedig exportálták Ausztráliába és Indonéziába is, sőt próbálkoztak más országoknál, de sehova sem kellett. Például egy negyvenhat darabos kontingens Amerikába is eljutott, még a vietnami háborúban is használtak belőlük öt db-ot szállító és szanitéc járműként, ám végül a tengerentúlon sem kapkodtak a 190 centiméter hasmagasságú kocsiért.

Képgaléria megtekintése (10 db kép)
Besorozták
Még a vietnami háborúban is bevetették

A Land Cruiserek véget vetettek az álmoknak

Az elég komforttalan autó elején és hátulján egyébként a csehszlovák márka jelzése nem jelent meg, viszont a dísztárcsán felbukkant, hiszen az ugyancsak a keleti blokkból származott. Volt belőle például kétajtós pickup, háromajtós kombi, azaz a gyártó tényleg mindent megpróbált, hogy eladható legyen, de a nép jobbra áhítozott, a japánok pedig az összkerekes Land Cruiserekkel letarolták a helyi és a környező piacokat.

Képgaléria megtekintése (10 db kép)
Hiába kínálták
Az ausztráloknak sem kellett

Mivel a Škoda azt tervezte, betör Ausztráliába, az új-zélandi és az auszi kormány megállapodást kötött, hogy évente 720 darab Trekkát vámmentesen lehet értékesíteni a földrésznyi országban, cserébe az ausztrálok Holdenje is egyedi elbírálásban részesül a szomszédban. Ennek ellenére alig 100 Land Rover utánzat talált gazdára...

Dicstelen véget ért a történet: a Škoda bő ötven esztendeje a legnagyobb titokban, álcázva, álruhában világot látott, ám akkor még nem állt készen a hódításra.

 

 

Forrás: youtube