Eseménydúsra sikeredett a 2023-aa Dakar-rali ötödik versenynapja. Plusz lóerőt kaptak az Audik, az előző napi szakaszgyőztesek közül a francia Sébastien Loeb (Prodrive) felborult az autójával, a spanyol Joan Barreda Bort (Honda) pedig nagyot esett motorral. A Kovács Miklós vezette magyar kamionos egység nem is tudodd végigmenni a speciálison.
Forrás: Dakar Rally Facebook, Teams Facebook
Az idén már második Háil–Háil, 373 kilométeres hurokszakasz előtt kiderült, hogy az Audi csapat elektromos járművei plusz 10,88 lóerőt kapnak. A szabály ugyanis úgy szól, hogy a Nemzetközi Automobil-szövetségnek (FIA) és a szervező Amaury Sport Organisationnak (A.S.O.) lehetősége van változtatni a megengedett legnagyobb teljesítményen, hogy egyensúlyba kerüljenek a T1U és a T1+ kategória gépei, vagyis például az Audi és a Toyota. A döntéshozók az első három szelektíven tapasztaltakat vették alapul, és a T1U-s indulók számára 8kW-tal, azaz 10,88 LE-vel növelték a topteljesítményt.
Forrás: Dakar Rally Facebook, Teams Facebook
Ekkor az összetett élén a címvédő katari Nasszer al-Attijah (Toyota) állt, a harmadik helyen pedig a tizennégyszeres bajnok francia Stéphane Peterhansel (Audi).
„Nyilván, az adatokból sok mindenre lehet következtetni, de mi mentünk velük élesben, s azt állítani, hogy mi mindig gyorsabbak voltunk… Nos, inkább ők hagytak le minket. Nem is értem, miért kellett körülbelül 11 lóerőt kapniuk. Mondom, különösen egy olyan autónál, amely egyébként is gyorsabb a miénknél. Most az élen vagyunk, de biztos vagyok benne, hogy feljönnek ránk. Szerintem, az Audinak adták a győzelmet” – mérgelődött Nasszer al-Attijah navigátortársa, a francia Mathieu Baumel.
Forrás: Dakar Rally Facebook, Teams Facebook
Az Auditól a Német túraautó-bajnokság (DTM) kétszeres nyertese, Mattias Ekström válaszolt. A svéd szerint felesleges gerjeszteni az indulatokat, mindenki tudta előre, hogy lehet változtatás, s inkább a versenyzésre kellene koncentrálni, a végén pedig diadalmaskodjon a jobb.
Forrás: Dakar Rally Facebook, Teams Facebook
Lehet, az affér dühítette fel a címvédőt, de padlógázzal ment végig a szakaszon és a 2023-as viadalon a második részsikerét ünnepelhette. Ezzel megerősítette éllovas pozícióját.
„Nagyon nehéz szakasz volt. Az elejétől kezdve megpróbáltunk tényleg őrülten nyomulni, sok kockázatot vállaltunk az előző napi döntést követően. A többi csapat autói erősebbek, de örülök, hogy probléma nélkül értük el a célt. Iszonyatosan elfáradtunk” – szúrt oda az „ellenségeknek” Nasszer al-Attijah, aki 22:36 perccel vezet a második előtt.
Forrás: Dakar Rally Facebook, Teams Facebook
Ki más állna a dobogó második fokán, mint egy audis pilóta, egészen pontosan Stéphane Peterhansel.
„Számomra ez volt életem egyik legnehezebb szakasza. Nem tudom, mi volt a gond… Illetve, szerdán este felfüggesztést cseréltünk, így lehet, hogy a lengéscsillapítókkal volt a probléma. Valami nagyon nem stimmelt az autóval. Rengeteg ütést szenvedtünk el” – panaszkodott a motorral hatszor, autóval nyolcszor győztes „Mr. Dakar”.
A francia Sébastien Loeb sokkal rosszabbul járt. Miután a kilencszeres ralivilágbajnok szerdán szakaszt nyert, most a cél előtt felborult az autójával, s végük 20 perccel a győztes mögött ért célba.
„Szerintem jó szakaszunk volt, de hibáztam a trükkös dűnéken. Nekiütköztünk egy nagyobb darab tevefűnek, és végül az autó az oldalára borult. Elvesztegettünk egy kis időt, mire visszaállítottuk, plusz a sérült kereket is meg kellett javítani. Hozzáteszem, a kocsival egyébként semmi gondunk nem volt” – magyarázta Loeb.
Forrás: Dakar Rally Facebook, Teams Facebook
A motorosoknál is bajba került az előző nap leggyorsabb terepralisa. A spanyol Joan Barreda Bort előbb navigációs hibát vétett, majd 30 kilométerrel a cél előtt elesett és alaposan megütötte magát. Négyen is megálltak mellette, s felügyelték, hogy vissza tud-e ülni a gépére.
„Számomra ez egy nagyon nehéz szakasz volt. Reggel nyitottam a sort, de a tankolás előtt voltak navigációs nehézségeim. Utána csapatban mentünk tovább, ám harminc kilométerrel a vége előtt balesetet szenvedtem. Bevertem a fejem a földbe, és bevallom, egy kicsit összezavarodtam. Szerencsére, segítséget kaptam a társaktól és utána együtt motoroztunk a célig” – mesélte a Hondával száguldó kiválóság.
Forrás: Dakar Rally Facebook, Teams Facebook
A rajtnál még az első pozíciót birtokló ausztrál Daniel Sandersnek (GasGas) is rossz napja volt, csak a 21. lett, +26:56 perccel zárt, így visszacsúszott a 8. helyre. A botswanai Ross Branch (Hero) technikai probléma miatt veszített bő másfél órát. A legjobb időt a francia Adrien van Beveren (Honda) érte el, az összetettben pedig az amerikai Skyler Howes (Husqvarna) vezet.
„A navigáció elég trükkös volt. Akadt olyan rész, ahol nyomok sem voltak, azt hittem, rossz irányt választottam, de kiderült, hogy én mentem jó felé. Örülök, hogy a legjobb lettem, igyekszem a következő nap is hasonló teljesítményt nyújtani” – mondta Adrien van Beveren.
Az erdélyi Gyenes Emánuel (KTM) a 38., a vajdasági Saghmeister Gábor (KTM) a 105. pozícióban végzett – a hatodik szakaszt a 35. és a 101. helyről várják.
Forrás: Dakar Rally Facebook, Teams Facebook
A quadosoknál „csoda” történt: először fordult elő, hogy nem a francia Alexandre Giroud (Yamaha) volt a leggyorsabb, az argentin Francisco Moreno Flores (Yamaha) taszította le a napi trónról. Igaz, a címvédőnek így sincs oka az idegeskedésre, az előnye az élen még mindig 39:48 perc.
Forrás: Dakar Rally Facebook, Teams Facebook
T3-ban (Lightweight Prototype) az amerikai Seth Quintero (BRP) volt a legfürgébb, míg az ötödik speciálist követően a belga Guillaume de Mevius (Grallyteam) az első. T4-ben (SSV-kategória) a litván Rokas Baciuska (BRP) nyert, viszont a brazil Rodrigo Luppi de Oliveira (BRP) vezet.
„Szuper és fantasztikus volt! Az előző szakaszon sajnos problémánk adódott, kifogyott az üzemanyagunk és a bal hátsó kerékkel is gondunk akadt. Csalódott voltam, de azt mondtam, nem szabad összeomlani. Még nem nyertünk szelektívet, ezért úgy álltam reggel rajthoz, hogy most meglesz – magyarázta Seth Quintero. – Végig remek tempóban mentünk, s már újra dobogón vagyunk. Bár jelentős a hátrányunk, több mint egy óra, de nagyon sok van még hátra.”
Forrás: Dakar Rally Facebook, Teams Facebook
A kamionosoknál a cseh Aleš Loprais (Praga) szakaszgyőzelemmel erősítette meg az első helyét – az SSP szervizkamionját vezető Darázsi Zsolt (MAN) a 37 időt jegyezte, az összetettben a 40.
A Kovács Miklós, Czeglédi Péter, Ács László scaniás egységet viszont „meglátogatta a technika ördöge”: a szakasz végéhez közeledve a sárga monstrum motorjával adódtak gondok, így a magyar egység a menet végét lerövidítette. Bár a kamionos kategória napi értékelésének 15. helyére rangsorolták a magyarokat, időbüntetés vár a trióra, s persze egy roppant hosszúnak ígérkező, szereléssel töltendő éjszaka is…
„Nagyon nem ilyen napot reméltünk, mint amilyen végül lett… Akárcsak előző nap, ma is borzasztóan sok volt a homok és a dűne. Egészen jól boldogultunk, minden szépen alakult, vigyáztunk a kamionra, azonban a táv végéhez közeledve azt éreztük, hogy valami gond van a motorral. Nagyjából negyven kilométerrel a cél előtt megálltunk, hogy megnézzük, mi a helyzet. Olajat kellett töltenünk bele és számolva a kockázatokkal, inkább úgy döntöttünk, a szakasz utolsó néhány kilométerét levágjuk – nyilatkozta Kovács. – Az volt a cél, hogy minél hamarabb a táborba érjünk és megkezdjük a probléma alaposabb feltérképezését, elhárítását. A vége miatt biztosan kapunk valamennyi időbüntetést, de itt vagyunk és a srácok már dolgoznak a Hyenán. Reméljük a legjobbakat, holnap folytatni szeretnénk a versenyt!”
Forrás: Dakar Rally Facebook, Teams Facebook
A 2023-as Dakar-rali hatodik szelektív szakasza Háilból indul, de az eredeti terveket felborította az esős, viharos időjárás. Mivel a tervezett célállomást elmosta az áradás, a rendezők módosították a programot: az össztáv 768,69 kilométer lesz, viszont a szelektív hossza 467 kilométer helyett 358 kilométerre változik, Al Duwadimi helyett pedig a mezőnynek egyenesen Rijádba kell mennie.
Forrás: Dakar Rally Facebook, Teams Facebook
Forrás: Dakar Rally Facebook, Teams Facebook
Forrás: Dakar Rally Facebook, Teams Facebook
2023-as Dakar-rali, 5. szakasz (Háil–Háil: az össztáv 645,04 kilométer, a szelektív hossza 373 km)
Motor: 1. Adrien van Beveren (francia, Honda) 4:27:28 óra, 2. José Ignacio Cornejo Florimo (chilei, Honda) 13 másodperc hátrány, 3. Toby Price (ausztrál, KTM) 3:56 perc h., ...38. Gyenes Emánuel (romániai, KTM) 1:11:04 ó h., ...105. Saghmeister Gábor (szerbiai, KTM) 5:08:14 ó h.
Quad: 1. Francisco Moreno Flores (argentin, Yamaha) 5:49:21, 2. Pablo Copetti (amerikai, Yamaha) 53 mp h., 3. Marcelo Medeiros (brazil, Yamaha) 1:24 p h.
Autó: 1. Nasszer al-Attijah, Mathieu Baumel (katari, francia, Toyota) 4:13:23, 2. Carlos Sainz, Lucas Cruz (spanyol, Audi) 1:57 p h., 3. Stéphane Peterhansel, Edouard Boulanger (francia, Audi) 3:44 p h.
Kamion: 1. Aleš Loprais, Petr Pokora, Jaroslav Valtr Jr. (cseh, Praga) 5:06:57, 2. Martin van den Brink, Rijk Mouw, Erik Kofman (holland, Iveco) 16 mp h., 3. Janus van Kasteren, Darek Rodewald, Marcel Snijders (holland, Iveco) 3:24 p h., ...15. Kovács Miklós, Czeglédi Péter, Ács László (magyar, Scania) 1:30:59 ó h., ...37. Darázsi Zsolt, Pierre Calmon, Palco Lubomir (magyar, francia, szlovák, MAN) 33:14:03 ó h.
Állás a 6. nap után
Motor: 1. Skyler Howes (amerikai, Husqvarna) 23:16:37, 2. Price 2:07 p h., 3. Kevin Benavides (argentin, KTM) 5:16 p h. (3 perc büntetés), ...35. Gyenes 4:27:22 ó h., ...101. Saghmeister 20:44:42 ó h. (1:04 óra büntetés).
Quad: 1. Alexandre Giroud (francia, Yamaha) 28:46:12, 2. Moreno Flores 39:48 p h., 3. Laisvydas Kancius (litván, Yamaha) 1:12:39 ó h. (1 perc büntetés).
Autó: 1. Al-Attijah, Baumel 20:47:36 (10 másodperc büntetés), 2. Peterhansel, Boulanger 22:36 p h., 3. Jazid al-Radzsi, Dirk von Zitzewitz (szaúdi, német, Toyota) 27:01 p h.
Kamion: 1. Loprais, Pokora, Valtr Jr. 24:30:26 (15 perc büntetés), 2. Van den Brink, Mouw, Kofman 15:22 p h., 3. Van Kasteren, Rodewald, Snijders 51:58 p h. (15 perc büntetés), ...16. Kovács, Czeglédi, Ács 7:45:03 ó h. (15 perc büntetés), ...40. Darázsi, Calmon, Lubomir 128:12 ó h. (97:32 óra büntetés).
Forrás: youtube