Lehet, hogy már a második szakaszon elszálltak a francia Sébastien Loeb (Prodrive) esélyei? A kilencszeres ralivilágbajnokot defektek hátráltatták, s közel másfél óra lett a hátránya. Egyébként a legnagyobb dakaros ászok is szenvedtek – a kivételek közé tartozott Kovács Miklós (Scania), aki a tizedik helyre hozta be a kamionos mezőnyben a Hyenát!
Már az idei Dakar első két napja is okozott kellemetlen pillanatokat a versenyzőknek, ahogy a szervezők ígérték, azonnal belecsaptak a résztvevők a közepébe. A „nagyok” közül a 13 kilométeres nyitányon, a prológon bukott a holland Erik van Loon (Toyota), az első szelektíven pedig a holland Michel Kremel buggyja (Century) gyulladt ki és égett porrá.
A kiesettek között a legkomolyabb név Sam Sunderlandé. A GasGas brit motorosa címvédőként még vezetett is, amikor elesett és olyannyira megütötte magát, hogy kórházba kellett szállítani.
„Köszönöm a jókívánságokat, az üzeneteket, viszonylag rendben vagyok. Törött lapocka, nagy vérömleny a hátamon és agyrázkódás. Elég kínosan érzem magam, hogy a kórházban fekszem és ezt az üzenetet írom, a Dakar első napján kiesni nem túl szívmelengető – olvasható a kétszeres bajnok bejegyzése a közösségi oldalán. – Először is szeretném kifejezni csalódottságomat a csapatom miatt, hiszen a srácok keményen dolgoztak, hogy megadják nekem a lehetőséget, hogy megvédhessem az 1-es rajtszámomat és sajnálom a támogatóimat is. Ezek a pillanatok teszik olyan különlegessé a győzelmeket. Vasárnap reggel nagyon jól éreztem magam, és vezettem is a szakaszon, aztán egy folyómederben eltaláltam egy követ, amely a homok alatt volt és nem lehetett látni. Elég nagyot buktam. Köszönöm korábbi csapattársamnak, Matthias Walknernek, hogy megállt segíteni nekem és a Dakar-rali orvosi stábjának, hogy gondoskodott a biztonságomról. Megpróbálok tanulni az esetből, és remélem, hogy a társaim haza tudják hozni azt az eredményt, amit a csapat megérdemel.”
A hétfői, Sea Camp–al-Ula szelektív szakasz (430 kilométer) a Bahrain Raid Xtreme csapat fekete napja volt. A végső győzelemre esélyesnek tartott kilencszeres ralivilágbajnok, a francia Sébastien Loeb három defektet is kapott, s közel másfél órával maradt el az ideje a győztes katari Nasszer al-Attijah (Toyota) eredményétől. Hasonlóan járt honfi- és márkatársa, Guerlain Chicherit (Prodrive) a 99. km környékén, s végül csak a 121. lett 3:38 órás hátránnyal, míg az argentin Orlando Terranova (Prodrive) +1:08 órával zárt.
„Ez egy nagyon rossz nap volt számunkra. Sok időt veszítettünk a három defekt miatt. Számomra semmi öröm nem volt a vezetésben, rengeteg volt a kő, csak lassan tudtunk haladni. Az egyik kereket meg kellett javítanunk, hogy használni tudjuk, s rengeteget álltunk” – panaszkodott Loeb.
A címvédő Nasszer al-Attijah viszont parádézott, öt perccel az összetettben éllovas spanyol Carlos Sainz (Audi) előtt teljesítette a távot.
„Eljött az ideje, hogy támadjunk és remek szakaszt zártunk. Nem volt könnyű nap, már a rajtnál biztos voltam benne, hogy sok lesz a probléma kövek, a sziklák és a nehéz navigáció miatt – nyilatkozta a katari pilóta. – Az elején volt egy defektünk, de utána a köves helyeken igyekeztünk óvatosak lenni. A homokban toltuk, ahogy tudtuk, s most nagyon boldogok vagyunk.”
A tizennégyszeres bajnok francia Stéphane Peterhansel a túlélésért küzdött.
„Nagyon nehéz feladat volt számunkra. Körülbelül 40 kilométer után két lassú defektet kaptunk a hátsó abroncsunkon, és még 390 km-t kellett megtennünk hatalmas köveken. A túlélésre játszottunk, az volt a legfontosabb, hogy bevigyük az autót a célba. Ráadásul azt hiszem, van valami problémánk is...” – jelezte az összetettben 36 perces hátrányban lévő „Mr. Dakar”, hogy az elektromos Audival gondjai vannak. S, ha ehhez még hozzávesszük, hogy csapattársának, a kétszeres DTM-győztes svéd Mattias Ekströmnek a hátránya már 48 perc, bizony a jelenlegi helyzet nem túl biztató a folytatást tekintve.
A motorosoknál történelmet írt az amerikai Mason Klein (KTM): a 2022-ben kilencedikként végzett terepralis a legjobb újonc lett, most pedig első szakaszsikerét ünnepelhette. Még úgy is, hogy 2 perces büntetést kapott gyorshajtásért.
„Nagyon jól éreztem magam, a büntetést leszámítva minden nagyon szép volt. A nap jelentős részében csak követtem a többi srácot, aztán az utolsó részen az élre álltam, s tökéletes szelektívet zártam” – nyilatkozta.
A második speciálist követően Klein vezet, a hétfőn 38. erdélyi Gyenes Emánuel (KTM) az összetettben a 37., a 120. pozíciót megszerző vajdasági Saghmeister Gábor (KTM) a 122.
Az LW Proto (T3) kategóriában az amerikai Mitchell Guthrie ((T3M) volt a leggyorsabb, de a 2019-ben, 2021-ben és 2022-ben is Dakart nyert chilei Francisco López Contardo (Can-Am) várja az élen a folytatást.
„Nagyon hosszú nap van mögöttünk, és az első része a szakasznak iszonyatosan köves volt. Aztán probléma akadt a kormányommal, és nem volt segítség. Iszonyatosan elfáradtam az utolsó százhúsz kilométeren” – sóhajtott Francisco López Contardo.
Az SSV (T4) osztályban a lengyel Marek Goczal (BRP) a diadalával az összetettben is átvette a vezetést, míg a quadosoknál a francia Alexandre Giroud mérlege háromból három, vagyis a prológot és a két speciálszakaszt is „behúzta” a címvédő.
A kamionosoknál a cseh Aleš Loprais (Praga) volt a leggyorsabb, s ezzel az összetettben is vezet, ugyanis az eddigi éllovas, a honfitársa, Martin Macík (Iveco) 1:19:56 órával maradt el tőle. Ami viszont ennél sokkal fontosabb magyar szempontból: Kovács Miklós (Scania) a tizedik pozíciót kaparintotta meg! – az SSP csapat szervizkamionját vezető Darázsi Zsolt az 51. lett.
„Nagyon elfáradtunk, kemény, köves pálya volt, de sikerült megúsznunk a defektet, ami komoly fegyvertény, mert számos versenytársunknak ez nem jött össze. Nagyon örülünk a jó eredménynek és megpróbálunk rápihenni a következő napra, amelyet már nagyon várunk” – értékelt az összetettben 19. helyen álló egység pilótája.
Czeglédi Péter navigátor szerint a pálya komoly megterhelést jelentett.
„Ha a vasárnapra azt mondtuk, hogy rázós volt, akkor erre nyugodtan mondhatjuk, hogy „hiperrázós”, ráadásul több mint 400 kilométeren keresztül. Különösebb gondunk nem volt, és nagyon sokat előztünk, szinte egész nap forgalomban voltunk – nyilatkozta. – A végére a szervezők tartogattak egy kis meglepetést is, hiszen a koromsötétben értünk el egy négy-öt kilométeres dűnesort, amit nagyon szépen sikerült megmásznunk. Roppant fáradtak vagyunk!”
A 2023-as Dakar-rali harmadik szelektív szakaszát rendezik január 3-án, kedden: az al-Ula–Háil közötti táv 669,15 kilométer, a mért rész 447 km. A szervezők szerint a verseny legszebb ötven kilométere vár a résztvevőkre, de valószínűleg nem sok idejük lesz a nézelődésre, a környezet csodálására, mert a navigáció nagyon nehéznek ígérkezik, s könnyű lesz hibázni.
2023-as Dakar-rali, 2. szakasz (Sea Camp–al-Ula: az össztáv 589,7 kilométer, a szelektív hossza 430 km)
Motor: 1. Mason Klein (amerikai, KTM) 5:23:04 óra, 2. Sebastian Bühler (német, Hero) 1:09 perc hátrány, 3. Skyler Howes (amerikai, Husqvarna) 1:13 p h., ...38. Gyenes Emánuel (romániai, KTM) 43:52 p h., ...120. Saghmeister Gábor (szerbiai, KTM) 3:52:21 ó h.
Quad: 1. Alexandre Giroud (francia, Yamaha) 6:21:06, 2. Pablo Copetti (amerikai, Yamaha) 3:35 p h., 3. Francisco Moreno Flores (argentin, Yamaha) 5:29 p h.
Autó: 1. Nasszer al-Attijah, Mathieu Baumel (katari, francia, Toyota) 5:00:26, 2. Erik van Loon, Sébastien Delaunay (holland, francia, Toyota) 14 másodperc h., 3. Carlos Sainz, Lucas Cruz (spanyol, Audi) 5:05 p h.
Kamion: 1. Aleš Loprais, Petr Pokora, Jaroslav Valtr Jr. (cseh, Praga) 5:38:18, 2. Janus van Kasteren, Darek Rodewald, Marcel Snijders (holland, lengyel, holland, Iveco) 1:50 p h., 3. Martin van den Brink, Rijk Mouw, Erik Kofman (holand, Iveco) 6:11 p h., ...10. Kovács Miklós, Czeglédi Péter, Ács László (magyar, Scania) 1:38:08 ó h., ...51. Darázsi Zsolt, Pierre Calmon, Palco Lubomir (magyar, francia, szlovák, MAN) 38:03:42 ó h.
Állás a 3. nap után
Motor: 1. Klein 9:38:28 (2 perc büntetés), 2. Toby Price (ausztrál, KTM) 1:41 p h., 3. Joan Barreda Bort (spanyol, Honda) 2:03 p h. (1 perc büntetés), ...37. Gyenes 1:17:51 ó h., ...122. Saghmeister 6:43:14 ó h.
Quad: 1. Giroud 11:16:34, 2. Manuel Andújar (argentin, Yamaha) 8:28 p h. (1 perc büntetés), 3. Copetti 17:42 p h.
Autó: 1. Sainz, Cruz 8:34:26, 2. Al-Attijah, Baumel 2:12 p h. (10 másodperc büntetés), 3. Mathieu Serradori, Loic Minaudier (francia, Century) 24:55 p h.
Kamion: 1. Loprais, Pokora, Valtr Jr. 9:40:37, 2. Van Kasteren, Rodewald, Snijders 12:17 p h. (15 perc büntetés), 3. Jaroslav Valtr, René Kilián, Tomáš Šikola (cseh, Tatra) 16:04 p h. (3:30 perc büntetés), ...18. Kovács, Czeglédi, Ács 4:26:55 ó h. (15 perc büntetés), ...53. Darázsi, Calmon, Lubomir 63:00:03 ó h. (48:18 óra büntetés).
Forrás: youtube