Legfrissebb hírek ÚJ

Dakar 2023: Loebnek elment a szervója, de így is a legjobb volt az óriásdűnék között

Dakar 2023: Loebnek elment a szervója, de így is a legjobb volt az óriásdűnék között

A 2023-as Dakar-rali negyedik szakasza sem volt éppen sétagalopp: brutális dűnesor megmászása és rendkívül bonyolult navigáció nehezítette a versenyzők feladatát. A Kovács Miklós (Scania) vezette kamionos egység újra remek eredménnyel zárt, a 14. lett – viszont ismét akadtak ászok, akik örök életre megemlegették az idei terepviadalt.

Képgaléria megtekintése (15 db kép)
Remekelt
Kovács Miklós nagyszerű tempóban ment végig a szakaszon, s ahogy szokott, sötétedés után is dűnézett. A 14. hely a kamionosok között pedig parádés!
Forrás: Dakar Rally Facebook, Teams Facebook

Mint például a keddi autós szakaszgyőztes, a francia Guerlain Chicherit (Prodrive). A Bahrain Raid Xtreme csapat tagja kénytelen volt megállni műszaki hiba miatt, s végül 1:54 órát kapott a győztestől. Az argentin Orlando Terranovának még rosszabb napja volt. A Világkupa-nyertes Toyota-pilóta alig 20 kilométert tett meg a Háil–Háil hurokszakasz rajtjától, amikor a hátfájdalmai miatt kénytelen volt visszafordulni, s nem tudja folytatni a viadalt.

Képgaléria megtekintése (15 db kép)
Hullámvasút
A francia Guerlain Chicherit a harmadik szelektívet megnyerte, a negyediken viszont közel két órát veszített
Forrás: Dakar Rally Facebook, Teams Facebook

Viszont Sébastien Loeb feltámadt! Az elmúlt napokban defektek és technikai problémák is hátráltatták, közel másfél órás hátrányt szedett össze, viszont a szerdai 425 kilométeres speciálist „behúzta”. Pedig nem volt zökkenőmentes a száguldása.
„Támadásba lendültünk, az elejétől fogva. Nyomtuk keményen, de húsz kilométerrel a cél előtt elment a szervónk, így vissza kellett vennem a tempóból. Nehéz volt az úton tartani az autót – nyilatkozta a kilencszeres ralivilágbajnok. – A kormányt alig bírtam tekerni, alaposan elfáradtam. Viszont, ahhoz képest, hogy szenvedtünk a hajrában, nem is rossz az eredményünk.”

Képgaléria megtekintése (15 db kép)
Megmutatta
A francia Sébastien Loeb két nap szenvedést követően végzett az élen, pedig megint volt gondja
Forrás: Dakar Rally Facebook, Teams Facebook

A kedden ugyancsak bajba került kétszeres ralivilágbajnok, háromszoros Dakar-első Carlos Sainz is remekelt: az Audi spanyol kiválósága harmadik lett a szakaszon. Csapattársa, a motorral hatszor, autóval nyolcszor élen végzett francia Stéphane Peterhansel pedig a dobogó második fokán végzett az elektromos RS Q e-tron E2 kódjelű modellel.
A mai volt az első nap, hogy semmilyen technikai probléma, defekt, lassú jármű nem hátráltatott minket. Sok volt a dűne és a tevefű, nekem nagyon tetszett a szakasz. Nem tartalékoltunk, mentünk, ahogy tudtunk” – árulta el az összetettben már harmadik, +18:52 perccel álló „Mr. Dakar”.

Képgaléria megtekintése (15 db kép)
Készen áll a támadásra
A tizennégyszeres Dakar-bajnok francia Stéphane Peterhansel még nem villantott nagyot, de egyenletes teljesítményt nyújt és már a harmadik
Forrás: Dakar Rally Facebook, Teams Facebook

Azonban az összetettben növelte az előnyét a szakaszon negyedik Nasszer al-Attijah (Toyota).
„Hosszú és nehéz napon vagyunk túl Volt egy defektünk, de azt mondhatom, végig elég gyorsak tudtunk lenni. Tisztában vagyunk azzal, hogy az Audi gyors a homokban, s a verseny második fele még nehezebb lesz, úgyhogy csak a következő feladatra, most az ötödik speciálisra koncentrálunk” – szerénykedett a címvédő katari csillag.

LW Protóban (T3) az amerikai Mitchell Guthrie (T3M) volt a leggyorsabb és az összetettben is fellépett a csúcspozícióba. Az SSV-kategóriában (T4) a lengyel Eryk Goczal (BRP) karrierje második részsikerét ünnepelhette, viszont a negyedik szelektívet követően a brazil Rodrigo Luppi de Oliveira (BRP) vezet.

Képgaléria megtekintése (15 db kép)
T3, Lightweight Prototype
Az amerikai Mitchell Guthrie győzelemmel és összetettbeli első hellyel zárta a napot
Forrás: Dakar Rally Facebook, Teams Facebook

A motorosoknál az amerikai Mason Kleinnek (KTM) állt a zászló, de a speciális végén, 20 kilométerrel a cél előtt tönkrement a benzinpumpája, s körülbelül 10 percet állnia kellett, amíg megszerelte a gépét.
„Nagyon feszült voltam. Elég kiábrándítónak tűnt a helyzet, mert addig minden rendben ment. A következő nap megpróbálok valamennyit visszaszerezni az elvesztegetett percekből” – sóhajtott a hatodik Klein, akinek 10:05 perc a lemaradása az első helyezettől.

Képgaléria megtekintése (15 db kép)
Elbukta az első helyet
Az amerikai Mason Klein benzinpumpája tönkrement, így körülbelül tíz percet veszített a szereléssel
Forrás: Dakar Rally Facebook, Teams Facebook

A Hero csapat is átkozhatja a Háil–Háil hurokszakaszt. Előbb a tavaly a márka első részsikerét megszerző a portugál Joaquim Rodrigues bukott nagyot a 90. kilométernél és annyira megütötte a bal lábát – valószínűleg eltört a csontja –, hogy feladta a küzdelmet. A botswanai Ross Branch technikai gondok miatt vesztegelt, a német Sebastian Bühler motorjából pedig kifogyott az üzemanyag.

Képgaléria megtekintése (15 db kép)
Búcsúzott a Hero motorosa
A portugál Joaquim Rodrigues elesett, s olyannyira megütötte a lábát, hogy fel kellett adnia a küzdelmet
Forrás: Dakar Rally Facebook, Teams Facebook

A legjobb a spanyol Joan Barreda Bort (Honda) lett (pályafutása során immáron 29. alkalommal), míg az összetettben az ausztrál Daniel Sanders (GasGas) vezet.
„A mai nap kissé lassan indult. Nagyon trükkös navigáció volt. Aztán elfelejtettem színezett lencsét használni a sisakomon, így a napsütés iszonyatosan zavart – mesélte Sanders. – Összességében elégedett vagyok az eddigi szereplésemmel, de muszáj egy kicsit összeszednem magam, mert eléggé fáj a korábban sérült karom és a könyököm sem az igazi. Azért próbálok nyugodt maradni, hiszen azt mondtam a családtagjaimnak, a barátaimnak a rajt előtt, hogy az első tíz között szeretnék végezni. Persze, igyekszem a maximumot kihozni a 2023-as Dakarból.”

Az erdélyi Gyenes Emánuel (KTM) a 38., a vajdasági Saghmeister Gábor (KTM) a 113. idővel érte el a tábort. Az összetettben a 32. és a 108. helyről várják a folytatást.
Nagyon rossz napom volt, egyáltalán nem vagyok elégedett, alig vártam, hogy véget érjen, bár az utolsó kilométereken már azt hittem, be sem tudom fejezni – nyilatkozta Gyenes. – Már a rajt előtt dadogott a motor, ugyanaz volt a baj, mint tavaly, a hátsó üzemanyagtankból nem kapott benzint a gép. Még a start előtt kicseréltem a benzinszűrőt, aztán működött egy darabig a hátsó tank, de az elsőt is kellett használnom. Majd sajnos estem egy nagyot, s a bukás kizökkentett a ritmusomból, ráadásul eltört a váltókar. Szenvedős vol a vége, akadozott az üzemanyagellátás, csak annak örülhetek, hogy teljesítettem a szelektívet.”

Képgaléria megtekintése (15 db kép)
Küzdelmes volt
Az erdélyi Gyenes Emánuel technikai gonddal küszködött, ráadásul el is esett
Forrás: Dakar Rally Facebook, Teams Facebook

A quadosoknál talán már mondani sem kell, a francia Alexandre Giroud (Yamaha) diadalmaskodott: a címvédő a prológot és mind a négy szelektívet megnyerte, az előnye már 47:04 perc!

Képgaléria megtekintése (15 db kép)
Száz százalék
A francia Alexandre Giroud kimagasló teljesítményére nehéz jelzőt találni
Forrás: Dakar Rally Facebook, Teams Facebook

A kamionosoknál ismét a cseh Martin Macík (Iveco) diktálta a tempót, az összetettben honfitársa, Aleš Loprais (Praga) birtokolja az első pozíciót, mégpedig megnyugtató, 27:22 perces fórral.
„Ahogy azt vártuk, kemény dűnékkel kellett megküzdenünk. Sajnos húsz-harminc kilométer után túl nagyot ugrattam teljes gázzal, és egy tíztonnás járművel a földnek csapódni nem túl kellemes érzés. Mindkét első rugót tönkretettem – nyilatkozta Macík. – Fékezéskor azonnal balra vagy jobbra húzott a kamion, szóval nagyon nehéz volt, és sok időt veszítettem. A nehézségek ellenére igyekeztem gyors lenni, de nem nagyon lehetett, viszont így is elsők lettünk, ami szuper.”

A Kovács Miklós, Czeglédi Péter, Ács László is gond nélkül átverekedte magát az óriásdűnéken, mégpedig az előkelő 14. pozícióban – az összetettben már a 17.! Az SSP csapat szervizkamionját vezető Darázsi Zsolt a 34. pozíciót szsrezte meg, az összetettben a 43.
„Talán az egész pályafutásunk leghosszabb dűnés szakasza volt ez a mai, de szerencsére sikeresen teljesítettük. A szelektívet rögtön százötven kilométernyi dűne nyitotta, de nem akármilyenek, óriásiakon át vezetett az út. Szerencsére valamivel másabbak voltak, mint amelyekhez Mauritániában hozzászoktunk, ezeket egy fokkal könnyebben lehetett megmászni – magyarázta Kovács. – Óvatosan, okosan kellett mennünk, így különösebb gond nélkül átjutottunk ezen a részen. A táv maradéka sivatagos, homokos, köves tájon kanyargott, a végére pedig jutott jó húsz kilométernyi óriási dűne, ismét koromsötétben. Fontos megjegyezni, hogy nagy szükség volt a tűpontos navigációra, Péter pedig szokás szerint mesterien oldotta meg a feladatot. Lacától és a stábtól jól felkészített Hyenát kaptunk, így azt mondhatom, fárasztó, de élvezetes napunk volt.”

Képgaléria megtekintése (15 db kép)
Nézők előtt
Kovácsékra a helyiek is kíváncsiak
Forrás: Dakar Rally Facebook, Teams Facebook

A 2023-as Dakar-rali ötödik szelektív szakaszát (január 5., csütörtök) is Háil térségében bonyolítják le: az össztáv 645,04 kilométer, a mért rész 373 km lesz. Noha a következő menetnek rövidebb az útvonala, de rengeteg homok és dűne vár a mezőnyre. A puha homokkal vigyázni kell, „vendégmarasztaló” lesz a környezet.

Képgaléria megtekintése (15 db kép)

Forrás: Dakar Rally Facebook, Teams Facebook

Képgaléria megtekintése (15 db kép)

Forrás: Dakar Rally Facebook, Teams Facebook

2023-as Dakar-rali, 4. szakasz (Háil–Háil: az össztáv 574,01 kilométer, a szelektív hossza 425 km)
Motor: 1. Joan Barreda Bort (spanyol, Honda) 4:28:18 óra, 2. Pablo Quintanilla (chilei, Honda) 16 másodperc hátrány, 3. Skyler Howes (amerikai, Husqvarna) 1:05 perc h., ...38. Gyenes Emánuel (romániai, KTM) 1:13:26 ó h., ...113. Saghmeister Gábor (szerbiai, KTM) 5:37:39 ó h.
Quad: 1. Alexandre Giroud (francia, Yamaha) 5:52:17, 2. Manuel Andújar (argentin, Yamaha) 4:46 p h., 3. Laisvydas Kancius (litván, Yamaha) 10:34 p h.
Autó: 1. Sébastien Loeb, Fabian Lurquin (francia, belga, Prodrive) 4:11:34, 2. Stéphane Peterhansel, Edouard Boulanger (francia, Audi) 13 mp h., 3. Carlos Sainz, Lucas Cruz (spanyol, Audi) 1:50 p h.
Kamion: 1. Martin Macík, František Tomášek, David Svanda (cseh, Iveco) 5:10:23, 2. Mitchel van den Brink, Jarno van de Pol, Moises Torrallardona (holland, holland, spanyol, Iveco) 8:50 p h., 3. Aleš Loprais, Petr Pokora, Jaroslav Valtr Jr. (cseh, Praga) 9:22 p h., ...14. Kovács Miklós, Czeglédi Péter, Ács László (magyar, Scania) 1:30:02 ó h., ...34. Darázsi Zsolt, Pierre Calmon, Palco Lubomir (magyar, francia, szlovák, MAN) 30:19:37 ó h.

Állás az 5. nap után
Motor: 1. Daniel Sanders (ausztrál, GasGas) 18:40:03 (4 perc büntetés), 2. Howes 3:33 p h., 3. Kevin Benavides (argentin, KTM) 4:05 p h. (3 perc büntetés), ...32. Gyenes 3:25:24 ó h., ...108. Saghmeister 15:45:34 ó h. (15 perc büntetés).
Quad: 1. Giroud 22:49:35, 2. Francisco Moreno Flores (argentin, Yamaha) 47:04 p h., 3. Andújar 1:08:12 ó h. (1 perc büntetés).
Autó: 1. Nasszer al-Attijah, Mathieu Baumel (katari, francia, Toyota) 16:34:13 (10 másodperc büntetés), 2. Jazid al-Radzsi, Dirk von Zitzewitz (szaúdi, német, Toyota) 18:18 p h., 3. Peterhansel, Boulanger 18:52 p h.
Kamion: 1. Loprais, Pokora, Valtr Jr. 19:29:21 (15 perc büntetés), 2. Martin van den Brink, Rijk Mouw, Erik Kofman (holland, Iveco) 27:22 p h., 3. Jaroslav Valtr, René Kilián, Tomáš Šikola (cseh, Tatra) 28:17 p h. (3:30 perc büntetés), ...17. Kovács, Czeglédi, Ács 6:08:12 ó h. (15 perc büntetés), ...43. Darázsi, Calmon, Lubomir 94:57:57 ó h. (71:58 óra büntetés).

 

 

Forrás: youtube